تله اوباما و روحانی برای بندر بن سلطان

بندر بن سلطان یکی از کسانی بود که پشت موضوع اطمینان دهی برای افزایش تولیدات نفتی عربستان ایستاد تا تحریم های نفتی بیشتری علیه ایران تصویب شود و او با حسنی مبارک همکاری نزدیکی داشت تا از نفوذ ایران در منطقه بکاهد.

تله اوباما و روحانی برای بندر بن سلطان

به گزارش سرویس سیاسی ۸دی نیوز به نقل از جام، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در خبری نوشت: اکنون عربستان سعودی میان تله ای که از رابطه جدید اوباما و روحانی و بحران سوریه ساخته شده، گیر کرده است. وزیر اطلاعات و رئیس شورای امنیت ملی عربستان سعودی شاهزاده بندر بن سلطان هفته گذشته با ابتکار عملی که به خرج داد و عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد را رد کرد، ایالات متحده را تحقیر کرد.

 

 

به نوشته هاآرتص، عربستان سعودی این اقدام را به خاطر دیدگاه خود نسبت به آنچه در سوریه و فلسطین می گذرد انجام داد. سیاست این کشور به گونه ای است که فقط آنچه خود قبول دارد را انجام داده و اهمیتی به آنچه در سازمان ملل می گذرد، نمی دهد.

 

 

عربستان با تجهیز مخالفان دولت سوریه سازمان های بین المللی را دور میزند. این کشور از سیاست های منطقه ای سازمان ملل شکایت دارد. عصبانیت عربستان بیشتر در بهبود روابط ایران و آمریکا یا بهتر بگوییم نزدیکی روحانی و اوباما دیده شد. نقطه اوج حسادت رژیم عربستان زمانی بود که یکی از مقامات ارشد عربستانی برای خبرگزاری رویترز فاش کرد که این کشور قرار است در روابط خود با آمریکا تجدیدنظر کند.

 

 

به نوشته هاآرتص، عربستان از تعلل آمریکا در حمله به سوریه و عدم پشتیبانی در حمله به بحرین نیز به شدت ناراحت است. چراکه این رژیم حدود دو سال پیش از آمریکا درخواست کرده بود برای سرکوب اعتراضات مدنی بحرین، رژیم آن را یاری کند. همچنین عربستان واشنگتن را به خاطر تعلیق کمک های نظامی به مصر پس از سقوط محمد مرسی مورد عتاب قرار داده است.

 

 

در واقع ارتش عربستان وابسته به اقدامات دفاعی و زیرساخت های نظامی ایالات متحده آمریکا می باشد و از نفت به عنوان ابزار چانه زنی استفاده می کند.  بندر بن سلطان یکی از کسانی بود که پشت موضوع اطمینان دهی برای افزایش تولیدات نفتی عربستان ایستاد تا تحریم های نفتی بیشتری علیه ایران تصویب شود و او با حسنی مبارک همکاری نزدیکی داشت تا از نفوذ ایران در منطقه بکاهد.

 

 

اکنون عربستان لحن دیگری را از سوی آمریکا می شنود که این لحن به خصوص در مورد کشور ایران تغییر کرده است و ایران و غرب هر دو خواهان سازش هستند و برخی از سناتور های آمریکایی نیز خواستار کاهش تحریم ها علیه ایران شده اند.

 

 

در مجموع عربستان سعودی در میان تله های خاورمیانه اعم از کانال ارتباط ایران و آمریکا، بحران سوریه و احساس کاهش ارزشش برای آمریکایی ها گیر افتاده است. موارد ذکر شده به شدت برای عربستان خسارت بار است چرا که این رژیم برای دفاع از نقش خود در خلیج فارس نیازمند آمریکایی هاست.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه