به‌دنبال قمر اسلام هستیم نه هلال شیعه/قدرت ما در منطق و مذاکره است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قدرت ما در سایه توان مذاکره و منطق ماست، گفت: قدرت ایران علیه هیچ یک از کشورهای منطقه نیست بلکه ما خواهان صلح و ثبات و توسعه در کل منطقه هستیم.

به‌دنبال قمر اسلام هستیم نه هلال شیعه/قدرت ما در منطق و مذاکره است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در «آیین افتتاحیه ششمین مجمع جهانی اهل‌بیت» که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه دشمن می‌خواهد مسلمانان را از اسلام واقعی جدا کند، گفت: آنان قصد دارند دین را منشا خشونت قرار دهند در حالی همه ادیان آسمانی در پی کرامت انسانی بوده‌اند.

وی افزود: ببینید چطور امروز به نام موسی و دین یهود در فلسطین کشتار به راه انداخته‌اند و زنان و کودکان را به ناحق به مسلخ می‌برند؛ در حالی که دین موسی، دین اخلاق بوده است. این یک انحراف بزرگ در یک دین ابراهیمی است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در فلسطین به نام دین یهود و در بخشی از آسیا به نام بودا، انسان‌سوزی راه‌ انداخته‌اند و در خاورمیانه نیز عده‌ای مزدور نادان و ناآگاه به نام اسلام و جهاد، خشونت می‌کنند و مسجد، کلیسا و معبد را نابود می‌کنند؛ در حالی که اسلام همان دینی است که می‌گوید جهاد تنها برای حراست از مسجد نیست.

روحانی با بیان اینکه آیات جهاد در قرآن با کلمه «دفاع» شروع می‌شود، گفت: آنجا که باید دفاع کنیم، مقاومت کنیم و بایستیم و پرچم جهاد را به اهتزار درآوریم، قرآن می‌گوید که هر جا که نام خدا برده می‌شود؛ یعنی کلیساها، مسجدها و معبدها باید مورد دفاع باشد.

وی افزود: این دفاع، دفاع از حیثیت، جان، دین، آزادی و مردم‌سالاری در جامعه است و امروز بار سنگین این مسئولیت بر دوش ماست. دیروز برای احیای اسلام در برابر دین‌زدایی و امروز برای احیای اسلام در برابر انحراف و تحریف.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما پیرو مکتب خاندان رسالت هستیم، گفت: امام سجاد(ع) در جامعه پس از حادثه عاشورا که مدینه، مکه و کوفه را رعب و وحشت و ناامیدی فرا گرفته بود، توانست با موج معنویت و اخلاق، امید را به جامعه برگرداند و به مردم یاد بدهد که باید سخن حق بگویند و اگر هم شرایط برای بیان سخن حق فراهم نباشد، با رمز صحبت کنند.

روحانی افزود: امام سجاد(ع) می‌گوید اگر در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم بگوییم حاکم، والی، قدرتمند تو باید تواضع داشته باشی و در برابر مردم نباید گردن‌کشی کنی، با این دعا، این حقیقت را می‌گوید که خدایا اگر من در جامعه مقامی یافتم، به همان اندازه در نفسم احساس فروتنی بیشتر کنم و امام سجاد(ع) توانست معارف دین را در قالب دعا بیان کند.

وی با بیان اینکه دنیای امروز مشتاق اسلام معرفت و عطوفت و اسلام سلام، صلح، مقاومت و ایستادگی است، گفت: دین اسلام، دین قانون، حقوق، معنویت و اخلاق است که اساسش برای اکمال اخلاق بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز در سطح جهان، دولت جمهوری اسلامی اعلام می‌کند که قدرت ما در سایه منطق ماست، قدرت ما در سایه توان مذاکره ماست و قدرت ما در سایه گفتمان جدید ماست.

روحانی با بیان اینکه ما قدرتمان را در زور بازو نمی بینیم، گفت: قدرت ما در سلاح و اسلحه نیست، بلکه قدرت ما در منطق و استدلال و به اهتزاز درآوردن پرچم صلح است.

وی افزود: نه بمب اتم توانست برای متجاوزین صهیونیست امنیت و ثباتی به وجود بیاورد و نه سلاح مدرن توانست امنیت را برای کشورهای همسایه تضمین کند که فکر کردند با آن، می توانند ملت آزاد و مظلومی مانند یمن را زیر بمباران قرار دهند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قدرت و امنیت در سایه وحدت و اتحاد، علم و دانش و یگانگی و انسجام است، گفت: اقتدار ما، قدرت معنوی، علمی و سیاسی ما علیه هیچ یک از کشورهای مسلمان منطقه نبوده و نخواهد بود.

روحانی تاکید کرد: ما از قدرت و اقتدارمان می‌خواهیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه به وجود آوریم.

وی ادامه داد: ما ثابت کردیم که با قدرت سیاسی و منطق در برابر قدرت‌های جهان می‌توانیم بنشینیم و آنها را وادار کنیم تا بر حق ملت ما سر فرود آورند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ثابت کردند با منطق و استدلال می‌توانند به اهداف بزرگ خود دست یابند، گفت: ما با منطق و استدلال توانستیم به حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای خود دست یابیم و در عین حال به تحریم‌های ظالمانه و قطعنامه‌های غلط شورای امنیت پایان دهیم.

روحانی با اشاره به پیام اجلاس مجمع جهانی اهل‌بیت، گفت: جمع عاشقان اهل بیت برای وحدت دنیای اسلام و صلح و ثبات در منطقه و جهان است.

وی تاکید کرد: برای ما شیعه عراقی، شیعه لبنانی و شیعه یمنی با سُنی عراقی، سنی یمنی و سنی لبنانی هیچ تفاوتی ندارد. ما برای همه صلح و امنیت و برای کل منطقه خواهان توسعه هستیم.

رئیس‌جمهور در ابتدای این مراسم با بیان اینکه امروز این اجلاس در یک شرایط بسیار حساس در جهان اسلام برگزار می‌شود، گفت: شرایط امروز برای همه مسلمانان ناگوار است. از فرقه‌گرایی و طایفه‌گرایی گرفته تا کشتار و آوارگی مسلمانان به ویژه در منطقه خاورمیانه.

روحانی افزود: دشمنان ادیان ابراهیمی و به ویژه دین مبین اسلام قرن‌ها در پی این تفکر بودند که اساساً دوران دین به ثمر آمده است و به فکر دین‌زدایی بودند.

وی ادامه داد: غرب می‌گفت دین واپس‌گرایی است و شرق می‌گفت دین تخدیرکننده جامعه و نسل جوان است. شرق و غرب یک هدف را دنبال می‌کردند و دین را مانع اهداف مادی خود تلقی می‌کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در این توهمات خط بطلان کشید، گفت: انقلاب اسلامی بر این تفکر که دین تنها عبادت و مناسک و برنامه زندگی فردی است و از دنیای مدیریت و سیاست فاصله دارد، خط بطلان کشید.

روحانی افزود: انقلاب اسلامی به جهانیان اعلام کرد دین بزرگترین قدرت سیاسی و فرهنگی است که توان اداره و مدیریت جامعه را دارد و می‌تواند همزمان بدون تکیه بر شرق و غرب، با استبداد و استعمار بجنگد و با تکیه بر ایمان یک ملت و امت می‌تواند در برابر همه قدرت‌ها پیروز شود و بایستد.

انقلاب اسلامی پرچم احیای دین را در جهان برافراشت

وی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در اواسط قرن گذشته که در آغاز به صورت نهضت اسلامی کار خود را آغاز کرد و بعد از ۱۱ سال مبارزه، به پیروزی رسید، پرچم احیای دین را در سراسر جهان برافراشت.

رئیس‌جمهور افزود: ایستادگی ملت بزرگ افغانستان در برابر اشغال کشورشان توسط ابرقدرت شرق دیروز، حرکت بزرگ احیای تفکر اسلامی در سراسر خاورمیانه، سرآغاز شروع اذان در مأذن‌های آسیای مرکزی و قفقاز، حضور مردم لبنان در صحنه مقاومت در برابر صهیونیست‌ها، حرکت اسلامی در ترکیه و شمال آفریقا و بالاخره حرکت مقاومت‌جویانه اسلامی در سراسر دنیای اسلام موجی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) آغاز شد و این موج همچنان ادامه دارد.

روحانی تاکید کرد: موج انقلاب اسلامی در جهانیان اعلام کرد که مرز اسلام نه مرز خون است و نه مرز نژاد و افراط، بلکه اسلام، مرز اعتقاد، ایمان و اخلاق است و این الگو، مرزهای نظامی و جغرافیایی را نمی‌شناسد و در اعماق اروپا و آمریکا و اقصی نقاط آسیا و آفریقا این نظام می‌تواند پیروانی مخلص داشته باشد و خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما اسلام را از طریق گلوله به جهانیان نرسانده‌ایم، گفت: ما اسلام را از طریق مأذن‌ها، مدرسه‌ها، حٌجره‌ها، منبرها و بیانات در اجتماعات و با منطق و استدلال به گوش جهانیان رسانده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه ما در یک دنیای تکصدایی می‌ایستیم، گفت: ما در دنیای آزاد صداهای مختلف را می‌شنویم و قدرت گزینش بهترین‌ها را داریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اسلام دینی است که سرآغازش بر پایه یک پیمان آغاز شد، گفت: پیمان عقبه سرآغازی بود برای استقرار اسلام به عنوان یک حکومت و حاکمیت در مدینه و ادامه این حکومت با قانون و قرارداد با قبایل و ادیان و مذاهب دیگر بود.

روحانی افزود: اسلام همان دینی است که با یهود، نصارا و کفار قرارداد پیمان بست و تا زمانی که آنان پای قرارشان بودند، پیامبر هم پای قرارداد ماند. بنابراین اسلام علاوه بر اینکه دین قدرت و اقتدار است، اما همزمان دین صلح و سلام نیز است. اسلام شمشیر دارد اما جز برای ضرورت از این شمشیر استفاده نمی‌کند. شمشیر در نیام می‌ماند و با منطق و استدلال با جهانیان حرف می‌زند.

ما هلال شیعه نداریم، بلکه قمر اسلام داریم

وی با بیان اینکه مکتب اهل بیت، مکتب تفسیر واقعی قرآن و اسلام است، گفت: برخلاف آنان که می‌خواهند تفرقه بیافرینند، ما هلال شیعه نداریم، بلکه قمر اسلام و بدر اسلام داریم. ما با همه مسلمان‌ها یکپارچه در برابر کفر و نفاق قرار داریم و امام به ما یاد داد که چگونه پیروان اهل‌ بیت در کنار اهل سنت باشند و برادرانه با هم زندگی کنند و رهبری نیز همواره بر اصل وحدت تکیه کرده‌اند و به ما نیز آموخته‌اند که با یکدیگر متحد باشیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی این واقعیت را مبرهن ساخت که عصر امروز، عصر دین است، گفت: شرق و غرب می‌خواستند به ما بگویند که دوران دین پایان یافته است، اما انقلاب اسلامی با یک گفتمان جدید روی کار آمد و امروز دشمن که در دین‌زدایی تیرش به سنگ خورده است، راه دیگری را آغاز کرده است که آن مسیر تحریف واقعیت دین است.

روحانی افزود: دشمن می‌خواهد با تحریف واقعیت دین اخلاق را که برای عطوفت و رحمت است تبدیل به دین خشونت، افراط، کشتار و دین انشقاق قرار دهد و ما باید در برابر این انحراف و این تحریف بایستیم.

وی جمهوری اسلامی را یک نمونه حکومت دینی و اسلامی در دنیای امروز نام برد و گفت: این کشور مانند عصر پیامبر (ص) که حاکمیت با اکثریت بود، اما حقوق اقلیت نیز در مدینه همواره حفظ می‌شد، در جامعه ما نیز حقوق اقلیت محفوظ است و هیچ فرقی میان شیعه و سنی نیست.

رئیس‌جمهور مردم ایران را مردمی عاشق اهل بیت نامید و گفت: در کشور ما مسلمانان و غیرمسلمانان اعم از ارمنی‌ و زرتشتی‌ عاشق اهل بیت هستند و در روز عاشورا و تاسوعا به حسین‌بن‌علی و یارانش احترام می‌گذارند و فرقی بین شیعه و سنی، مسلمان و غیرمسلمان در تاریخ این کشور وجود ندارد.

روحانی تاکید کرد: مکتب اهل بیت یعنی مکتب تفسیر راستین اسلام و قرآن و مگر می‌توان مسلمانی را یافت که نسبت به اهل‌ بیت احترام نگذارد و مگر می‌توان مسلمانی را یافت که آینده تاریخ جهان را به مهدویت گره نزده باشد.

امروز منطق ما در برابر جهانیان «سواء» است

وی با بیان اینکه ما باید امروز دنبال کلمه «سواء» باشیم، گفت: اگر قرآن دیروز نسبت به اهل کتاب این فریاد را برآورد، امروز منطق ما در برابر جهانیان، کلمه «سواء» است. کلمه «سواء» در دنیای امروز صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است، وحدت و برابری همه مسلمانان است. کلمه «سواء» دنیای عاری از خشونت و جهان اسلام عاری از انشقاق است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در جامعه ایران اهل سنت نه تنها با شیعیان برادرند، بلکه در کنار شیعیان از حاکمیت، رهبری و قانون اساسی دفاع می‌کنند و حتی در بسیاری از بخش‌های مرزی، مرزبانان خوبی برای سرزمین ما هستند و سرزمین‌های ایران به دست اهل سنت به خوبی حفاظت و حراست می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه