باید گفتگو با ایران در کنار فشارها ادامه پیدا کند/ طرف ایرانی با انرژی و شور و هیجان زیادی وارد گفتگوها شده است

” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا” در سخنانی در موسسه تحقیقاتی “وودرو ویلسون” در واشنگتن، اظهاراتی را در خصوص تعامل و گفتگو با ایران برای حل مسئله هسته ای ارائه کرد.

باید گفتگو با ایران در کنار فشارها ادامه پیدا کند/ طرف ایرانی با انرژی و شور و هیجان زیادی وارد گفتگوها شده است

به گزارش ۸دی نیوز، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در موسسه تحقیقاتی وودرو ویلسون در واشنگتن در پاسخ به این سوال مدیر موسسه که احتمال رسیدن به توافق بین ایران و غرب چقدر است و آیا تحریمها، باید به هنگام استمرار مذاکرات با ایران ، ادامه داشته باشد یا خیر، گفت: من با ظریف وزیر امورخارجه ایران در گفتگوهای دوجانبه دیدار داشته ام. من به همراه ون رامپوی رئیس شورای اروپا نیز با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرده ام. همین دیدارها سبب شد من اولین برداشتها را درباره دولت جدید ایران به دست بیاورم. همواره گفته ام که اگر بتوانیم راه حلی دیپلماتیک برای این مسئله پیدا کنیم، باید هرکاری که می توانیم انجام بدهیم تا این کار انجام شود. اما ما این کار را با توجه به حفظ اصول و عزم خود انجام می دهیم. ما رویکرد موسوم به رویکرد دو سویه را دنبال کرده ایم بطوریکه می خواهیم این مسئله به صورت دیپلماتیک حل شود اما در عین حال ، آماده هستیم به فشارها ادامه بدهیم تا اینکه از این طریق، دیپلماسی به نتیجه برسد. به نظرمن، باید حرکت در این مسیر به این صورت ادامه پیدا کند. ما باید آماده باشیم حرکت کنیم البته اگر آنها آماده حرکت باشیم. اما آماده نیستیم حرکت کنیم تا زمانیکه  آنها آماده باشند و کارهایی انجام بدهند و ثابت کنند و ما به آنها اعتماد کنیم. همانطور که به خود آنها گفته ام آنها باید اعتمادسازی کنند. اما اگر این کار انجام شدنی باشد ما این کار را انجام خواهیم داد.

مجری این نشست در ادامه پرسید: من درباره این روند خوشبین هستم. ما باید به صراحت مسائل را تبیین کنیم.البته بسیاری در رسانه ها می گویند ممکن است سیر اوضاع در جهتی نامناسب سیر پیدا کند. به هرحال، دلگرم کننده است که خانمی قاطع همانند شما از این سخن می گوید که فشارها چگونه می تواند ادامه پیدا کند. این فشارها چرا حائز اهمیت است؟
اشتون در پاسخ گفت: این کار بنابه چندین دلیل اهمیت بسیار دارد. به همین علت است که می گوییم باید در این خصوص به صراحت اظهارنظر کنیم. مذاکرات ژنو فرصتی برای مذاکره و تعامل و پی بردن به دیدگاههای طرف مقابل و تبیین نگاههای ما است. اگر فرصتی برای حل مسئله از این طریق وجود داشته باشد ما این کار را انجام می دهیم.
مجری برنامه پرسید: آیا برنامه زمانی تقریبی برای این منظور تعیین شده است؟
اشتون در پاسخ گفت: همانطور که شنیده اید هم رئیس جمهور ایران و هم آقای ظریف گفته اند می خواهند این روند نسبتا سریع پیش برود. آنها از لزوم تدوین چارچوبی برای این منظور سخن گفته اند. آنها از برنامه زمانی دوازده ماهه سخن می گویند. باید دید این برنامه زمانی دقیقا به چه معنایی است زیرا برای تغییر دادن اوضاع و حصول اطمینان از مسائل ، باید کارهای فنی انجام شود و انجام کارهای فنی، زمان می برد. به همین علت است که می گوییم مسائل باید روشن باشد تا هم طرف ایرانی و هم طرف آمریکایی و هم کسانی که به شدت نگران این مسئله هستند، درک روشنی از مسائل داشته باشند.
مجری برنامه  پرسید: بدبینی به ایران طبیعی است؟
اشتون در پاسخ گفت: بله. نخست وزیر اسرائیل به هیچ وجه در این نگرش تنها نیست. عده زیادی وجود دارند که بنا به دلایل قابل توجه ، نگران ایران هستند. این نگرانی یا به علت مجاورت با ایران است یا به علت، مسائلی است که به صورت تاریخی (در روابط ایران با این کشورها) مطرح بوده است. این طرفهای نگران نیز باید مدنظر باشند و درعین حال، از اقداماتی که ما انجام می دهیم اطمینان خاطر داشته باشیم. اگر می توان از این طریق این کار را انجام داد ، باید این کار را کرد (مذاکرات).
اشتون در ادامه درباره کنفرانس ژنو-۲ و نقش ایران در این کنفرانس  برای حل مسئله سوریه گفت: ما از زمان برگزاری کنفرانس ژنو-۱ بارها گفته ایم که باید فرایندی سیاسی درباره سوریه وجود داشته باشد. باید تلاش کنیم راه حلی پیدا کنیم تا از این وضع هولناک موجود در سوریه دور شویم. مسئله استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه نشان داد که اوضاع این کشور تا چه اندازه وحشتناک است. من از اردوگاههای آوارگان دراردن و لبنان دیدن کرده ام. وضع آوارگان در این اردوگاهها بسیار وحشتناک است. این مسئله ، مشکلاتی برای کشورهای مذکور نیز بوجود آورده است. وضع سوریه بسیار وحشتناک است. برای یافتن راه حلی برای سوریه باید به گفتگو پرداخت و دید چگونه می توان این مسئله را حل کرد. جنگ سوریه سبب کشته شدن بسیاری و یتیم شدن بسیاری از کودکان سوری شده است. هرچه سریعتر کنفرانس ژنو-۲ برگزار شود، به همان نسبت این کشور سریعتر بازسازی خواهدشد. حضور آوارگان سوری در اردن و لبنان ، مشکلات مالی و اقتصادی زیادی برای این دو کشور بوجود آورده است. جامعه بین المللی نیز به آوارگان سوری کمکهای زیادی داده است. اتحادیه اروپا نیز اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده است. حل مسئله سوریه دشوار است. سیل ورود آوارگان سوری به اردن و لبنان ، مشکلات زیادی برای این دو کشور بوجود آورده است. وضع کودکان آوارگان سوری بسیار بغرنج است. باید حداکثر کمکی که می توانیم به مردم سوریه بدهیم.
اشتون در پاسخ به سوالی درباره گفتگوهای پنج بعلاوه یک با ایران گفت: محمد جواد ظریف به علت نقشی که قبلا در مذاکرات داشته است می داند که در مذاکرات به این مسئله می پردازیم که می خواهیم آنها چه کارهایی انجام بدهند و درمقابل، آنها چه خواسته هایی دارند. او با دقت بسیار زیادی در این زمینه عمل می کند. به هرحال، می توان با قاطعیت گفت که طرف ایرانی با انرژی و شور و هیجان زیادی وارد این گفتگوها شده است.نظر من این است که ظریف واقعا می خواهد با مذاکرات مسائل را حل کند. گفتگوهای ژنو فرصتی برای انجام دادن این کار است و می توان در گفتگوها به مسائلی ازقبیل فوردو و امثال آن پرداخت.
اشتون در پاسخ به سوالی درباره اینکه به هنگام ادامه مذاکرات ،  باید تحریمهای ایران از جانب آمریکا لغو شود یا تشدید شود گفت: من در موقعیتی نیستم که به کنگره آمریکا بگویم چه کار بکند یا چه کاری انجام ندهد! ما امیدواریم مذاکرات با ایران در بهترین فضا انجام شود. ما باید عزم و حسن نیت خود را به گفتگو و مذاکرات نشان بدهیم و در مقابل نیز همین انتظار را از طرفی ایرانی انتظار داریم. ما در همه مذاکرات با ایران از این منظر وارد می شویم. جان کری وزیر امورخارجه آمریکا و تیم او نیز باید فکر کنند که بهترین فضا برای گفتگوها چیست./ باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه