تغییرکاربری مهم‌ترین چالش در آستانه‌اشرفیه است

رئیس اداره بنیاد مسکن آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه از مجموع ۱۰۷ روستای این شهرستان تعداد ۱۰۶ روستا دارای طرح هادی هستند، گفت: تغییرکاربری مهم‌ترین مانع و چالش در روستاهای آستانه‌اشرفیه است.

تغییرکاربری مهم‌ترین چالش در آستانه‌اشرفیه است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس اسماعیل فلاح علی‌پور با اشاره به وضعیت اجرای طرح هادی در این شهرستان اظهار کرد: سال گذشته برای اجرای طرح هادی در ۲۱ روستای آستانه‌اشرفیه اعتبار عمرانی اختصاص یافت که اعتبار ۱۹ روستا جذب و فعالیت عمرانی در آنها انجام شده است.

وی با بیان اینکه نقشه طرح هادی روستای تهام دهستان کیسم تهیه شده است، افزود: این تنها روستایی است که نقشه طرح هادی آن توسط مشاور در حال انجام است.

رئیس بنیاد مسکن آستانه‌اشرفیه درباره اجرا نشدن طرح هادی در دو روستای دهشال و پرکاپشت مهدی‌خانی این شهرستان تصریح کرد: روستای دهشال به دلیل اینکه در مسیر خیابان اصلی و پرتردد قرار دارد، پاسخ استعلام از اداره‌های آب روستایی، برق و گاز دریافت شده اما اداره آبیاری شرق‌نزدیک تاکنون در این زمینه پاسخی نداده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ میلیون تومان اعتبار برای طرح هادی روستای مذکور در نظر گرفته شده است، ادامه داد: مبلغ ۲ میلیون تومان برای تهیه طرح توسط مشاور، ۱۸ میلیون تومان برای تهیه ماشین‌آلات و برداشت از حاشیه جاده و ۴۰ میلیون تومان نیز با پیمانکار بابت اجرای جدول کانی‌بو قرارداد منعقد شده است.

فلاح‌علی‌پور گفت: برای اجرای سنگ جدول و پیاده‌رو توسط پیمانکار اداره راه، مسکن و شهرسازی اشکالاتی از نقشه گرفته شد که نیاز است با معاون عمرانی استاندار و مدیران مربوطه استانی در نشستی تصمیم لازم اخذ و بررسی شود.

وی درباره عدم اجرای آسفالت روستایی در طرح هادی روستای «پرکاپشت مهدی‌خانی» خاطرنشان کرد: با اعتبار ۷۰ میلیون تومان حدود ۴۰۰ متر زیرسازی لازم برای آسفالت این روستا انجام گرفت اما موانعی در اجرای کار به‌وجود آمد که انتظار می‌رفت ۲۰۰ متر مازاد جاده نیز زیرسازی و آسفالت شود.

این مسئول با تصریح بر اینکه در اجرای طرح هادی روستایی به جز دو روستای مذکور هیچ مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: میزان پیشرفت پروژه طرح هادی در دهشال ۳۰ درصد و در پرکاپشت مهدی‌خانی ۲۰ درصد است در حالی که تا پایان شهریور امسال فرصت اتمام کار و جذب اعتبارات را داریم.

وی یاد آور شد: اعتبارات طرح هادی روستایی با نظر فرماندار در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان هر ساله مشخص شده و بر اساس میزان اعتبارات که به ما ابلاغ می‌شود فعالیت‌های عمرانی بر اساس طرح هادی در روستا انجام می‌گیرد.

فلاح‌علی‌پور افزود: از سهم اعتبارات نماینده (ماده ۲۲تبصره ۱۸۰) مبلغ یک‌ میلیارد تومان، از محل ۲ درصد نفت و گاز حدود ۲۵ میلیون تومان و ۳۷۰ میلیون تومان از تملک‌دارایی برای اجرای طرح هادی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان بنیاد مسکن استان نظر خاصی به آستانه‌اشرفیه دارند، خاطرنشان کرد: مسئولان همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند و سال گذشته ۸۰۰ سند بر اساس سهمیه به شهرستان اعلام کردند که موفق به صدور ۸۶۰ سند روستایی در آستانه‌اشرفیه صادر کنیم.

رئیس بنیاد مسکن آستانه‌اشرفیه مهم‌ترین چالش این نهاد را تغییرکاربری عنوان کرد و متذکر شد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و پیگیری‌های دادستان و جهاد کشاورزی برای جلوگیری از تغییرکاربری اراضی کشاورزی با یکسری مشکلات مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اخیراً بین بنیاد مسکن و سازمان جهاد کشاورزی تفاهمنامه‌ای منعقد شده است، یادآور شد: در این تفاهمنامه در بند «ل» آمده که برای تغییرکاربری اراضی و احداث مسکن روستایی، زمین‌های موجود با کاربری موجود تثبیت شود و اگر نیاز به تغییرکاربری باشد با درخواست کتبی بخشداری و موافقت جهاد کشاورزی پرونده تشکیل شود.

فلاح‌کریمی اضافه کرد: پرونده متقاضیان پس از تکمیل به بنیاد مسکن استان ارسال می‌شود و در صورت تایید کمیسیونی متشکل از اعضای اداره‌ها و استانداری تشکیل شده و اجازه ساخت صادر می‌شود.

وی درباره تسهیلات ارائه شده از سال گذشته تا مرداد ماه جاری خاطرنشان کرد: در بخش بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی مبلغ ۳۰ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال به ۲۱۰ نفر پرداخت شده است.

این مسئول گفت: در بخش قرض‌الحسنه مبلغ یک‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال برای ۷۰ نفر و در حوادث غیر مترقبه نیز مبلغ ۸۶۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

به گفته وی، از مجموع ۱۰۷ روستای آستانه‌اشرفیه تعداد ۱۰۶ روستا دارای طرح هادی هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه