فانی و فرجی‌دانا به پاستور راه یافتند/ صالحی‌امیری از حضور در کابینه یازدهم بازماند

در جلسه امروز مجلس نمایندگان پس از تحقیق و بررسی فرجی دانا را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و فانی را به وزارت آموزش و پروش فرستادند. گفتنی است فانی از راهیابی به وزارت ورزش بازماند.

فانی و فرجی‌دانا به پاستور راه یافتند/ صالحی‌امیری از حضور در کابینه یازدهم بازماند

به گزارش سرویس سیاسی ۸دی نیوز، جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی ساعت ۸.۳۰ صبح امروز به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

دولت و وزارت کشور به حادثه سراوان رسیدگی کنند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای  جلسه علنی امروز ضمن محکومیت حادثه اخیر سراوان گفت: روز گذشته مطلع شدیم که ۱۴ نفر از مرزبانان کشورمان مظلومانه توسط اشرار در منطقه سراوان به هلاکت رسیدند.

وی افزود: لازم است دولت محترم، وزارت کشور با دقت کافی به این موضوع رسیدگی کنند.

رئیس مجلس تاکید کرد: همچنین کمیسیون امنیت مجلس وظیفه دارد به این مسئله رسیدگی کند و گزارش را ارائه کند.

رئیس‌جمهور وارد صحن علنی مجلس شد

** حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور به‌منظور دفاع از وزرای پیشنهادی ورزش، علوم و آموزش و پرورش دقایقی پیش وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

1668986_397

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور و چند تن از وزرا، دکتر روحانی را در این جلسه همراهی می‌کنند.

دولت، کشور را در شرایط ویژه‌ای تحویل گرفته است/ اولویت ما بعد از ساماندهی وضع اقتصاد، فرهنگ است

رئیس جمهور در ابتدای اظهاراتش در دفاع از وزرای ورزش، علوم و آموزش و پرورش گفت: گرچه دوست داشتم جلسه رای اعتماد در محضر نمایندگان در همان جلسه اول به اتمام می‌رسید و دولت می‌توانست با توان بیشتری در بخش فرهنگی نیز فعالیت خود را آغاز کند اما به هر حال این حق نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که نسبت به وزرای معرفی شده برمبنای تحقیقاتشان و برمبنای بررسی‌هایشان نظر نهایی را اعلام کنند.

وی ادامه داد:  امروز هم امیدوارم آخرین روزی باشد که برای رای اعتماد در خدمت شما هستیم البته به هر مناسبتی حضور در مجلس شورای اسلامی زیارت نمایندگان مردم و استفاده از نظراتشان برای دولت و رئیس‌جمهور مغتنم است.

دکتر روحانی ادامه داد:‌ این دولت در شرایطی مسئولیت را بردوش گرفته است که کشور از لحاظ اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی و داخلی در شرایط وی‍ژه‌ای به سر می‌برد.

وی اظهار داشت: بنابراین به دلایل شرایط  ویژه کشور دولت هرگز به حاشیه پردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد، شما می‌بینید دولت در صرف وقت در برابرمنتقدین و یا حتی برخی از مخالفین منصفانه برخورد می‌کند.

دکتر روحانی گفت:‌ دولت نمی‌خواهد در این شرایط کشور وظایف اصلی خود را فراموش کند، این دولت آن چنان برای استفاده از فرصت مُصر بود که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در همان روز تحلیف لیست نمایندگان پیشنهادی را تقدیم مجلس شورای اسلامی نمود. بنابراین ما ازنمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که سیاست دولت را در زمینه عدم حاشیه پردازی حمایت نمایند.

وی گفت‌: من در این جا در ابتدای عرایضم لازم می‌دانم از سه وزیر پیشنهادی محترم که نتوانستند رای کافی اعتماد را جلب کنند یعنی آقای دکتر نجفی، دکتر میلی منفرد و آقای مهندسی سلطانی فر که هر سه از مدیران شایسته و لایق این نظام هستند و در آغاز کار دولت دست همکاری دولت را فشردند صمیمانه تشکرکنم و برای آن‌ها در هر جایی که مشغول خدمت هستند از خداوند مزید توفیقاتشان را خواستار باشم.

دکتر روحانی افزود:‌ به ویژه می‌خواهم از آقای دکتر توفیقی که در مدت حدود دو ماه گذشته سرپرستی وزارت علوم را بردوش گرفته‌اند و در این مدت سیاست دولت را اجرا کردند و اکنون که موقع معرفی وزیران بود به دلایل مصلحت بسیار نجیبانه و عالمانه همان طور که انتظار از مدیران شایسته و لایقی چون ایشان است برخورد کردند.

وی تصریح کرد: دولت از راه خود و خط خود ذره‌ای عقب نشینی نخواهد کرد، دولت برمبنای آرای مردم موظف به طی مسیری است که مردم با رایشان در ۲۴خرداد برای دولت مشخص کردند، ممکن است بنا به دلایلی مجری سیاست تغییرکند اما راه همان راه است.

دکتر روحانی بیان داشت:  دولت اقدامات دکتر توفیقی را در مدت سرپرستی اش تایید می کند، او فردی خلیق، عالم، اندیشمند، معتدل، کوشاست، اما ما در یک شرایطی هستیم که نیاز به وحدت ملی داریم، اجماع و وحدت ملی برای این دولت اصل است، این دولت نمی‌خواهد دولت ۱۸، ۱۹ میلیون نفرجمعیت باشد این دولت، دولت هفتاد و پنج میلیون جمعیت است. این دولت تعلق به جناح، حزب، تشکل یا قبلیه‌ای ندارد و متعلق به همه مردم ایران است و هیچ گاه در پی تقابل و مقابله با هیچ جناح و حزب و تشکلی نبوده و نخواهد بود.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد:  شرایط کشور شرایطی است که ما نیاز به وحدت و همدلی داریم به ویژه همدلی و وحدت بین نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دولت خدمتگذار. ما باید دست به دست هم بدهیم و این راه را به پیش ببریم، من به صراحت در محضر مردم ایران اعلام می‌کنم دولت بدون حمایت مجلس در مسیر و راه و اهدافش موفق نخواهد بود ، باید به جهان اعلام کنیم ما حاکمیت واحد هستیم، دولت منتخب مردم و نمایندگان محترم منتخب مردم و همه معتقد به قانون اساسی به منافع ملی به مصالح ملی و مجری تدابیر راهبری خواهیم بود.

وی افزود:  من تاکید می‌کنم بر این نکته که همه باید تلاش کنیم نظرات و تدابیر رهبر معظم انقلاب را عملیاتی و اجرایی کنیم، تکرار شعار نکنیم، مداوم نگوییم که رهبری چنین فرموده است چنین فرموده است ، رهبری با بیانی روشن نظراتش را بیان فرموده‌اند و بیان می‌فرمایند این ما هستیم که باید برنامه‌های اجرایی آن تدابیر را تهیه کنیم و اجرا کنیم و عمل کنیم. بی تردید در چنین شرایطی ما با وحدت و اتحاد و یگانگی و انسجام به خوبی از شرایط سخت امروز عبور خواهیم کرد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد:‌  ما در شرایط خاصی امروز در پای میز مذاکره با دیگران نشسته ایم که باید از حقوق ملی مان از منافع ملی مان از اهداف ملی مان به خوبی با منطق استدلال و با استفاده از هنر دیپلماسی دفاع کنیم، در چنین شرایطی ما نیازمند به حمایت همه مردم و همه نمایندگان محترم هستیم این بدان معنا نیست که کسی بر دولت نقد نکند که ما همواره نقد عالمانه ، نقد دلسوزانه نقدی که بتواند تصحیح کننده راه باشد با همه وجود از آن در چارچوب اخلاق در چارچوب ادب در چارچوب قواعد بازی سیاسی استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد:  اما در عین حال همه مردم ما شرایط خاص این زمان را مد نظر قرار می‌دهند برخلاف آن چه که برخی می‌گویند این دولت اولویتش اقتصاد و سیاست خارجی تنها نیست اگر دولت در کوتاه مدت به دلایل خاص به سامان معیشت مردم و حل معضلات اقتصادی بیشتر توجه می‌کند و در سیاست خارجی برای بازکردن راههای تعامل سازنده تلاش می‌کند برای میان مدت و بلند مدت می‌داند که فرهنگ مهمترین بخشی است که باید همه مجریان به آن توجه کنند.

رئیس جمهور گفت:‌ ناوگان فرهنگی دولت یعنی سه وزیری که امروز برای کسب رای اعتماد به خانه ملت آمده‌اند و وزیر فرهنگ و ارشاد و سایر مسئولانی که به فرهنگ مربوط می‌شوند، می‌دانند که بار رسالت سنگینی را در این مقطع بر دوش دارند مخصوصا سه وزیری که امروز در خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هستند یعنی سرنوشت میلیون‌ها جوان و نوجوان با فعالیت این سه وزارتخانه رقم زده می‌شود.

دکتر روحانی بیان داشت: افرادی برای این وزارتخانه معرفی شده‌اند، با مشورت‌های فراوان از دیدگاه دولت که معیارش پایبندی به موازین دین و قانون اخلاق و مهارت حرفه ای بوده و سوابقشان و مدیریتشان و توانمندی شان و اعتقادشان به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون به عنوان اصل و اساس بوده است انتخاب شده‌‌اند، نسبت به این سه وزیر نیز همین معیارها مد نظر ما بوده ما برای آموزش عالی در این کشور با توجه به حساسیت امر دانشگاه ها و امروز حضور حدود ۴.۵ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور و رسالت سنگینی که این دانشگاه امروز باید برعهده داشته باشد، دانشگاهی که باید دانشگاه باشد یعنی محل دانشمندان یعنی محل دانش آموزان و دانشجویان و دانش پژوهان، دانشگاه یعنی جمع فرهیختگان امروز جامعه یعنی اساتید و جمع فرهیختگان فردای جامعه یعنی دانشجویان عزیز.

وی ادامه داد: دانشگاه باید بار مدیریت فردای کشور را بردوش خود احساس کند ما به دنبال وزیری بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقا بخشد یعنی توسعه انسانی یعنی توسعه علوم و دانش، برای این کار ما باید آن چنان از لحاظ علمی توانمند باشیم که بتوانیم با کشورهای پیشرفت علمی رقابت کنیم.  ما به دنبال وزیری بودیم که در این امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، دانشگاه است، دانشگاه، باشگاه نیست، دانشگاه دارالتادیب نیست، دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نیست، دانشگاه و دانشجویان به عنوان ابزار قدرت‌های سیاسی نیستند، دانشجویان در کنار تحصیل علم ومهارت‌های لازم باید عمیقا مسائل سیاسی و مسائل اجتماعی جامعه خود را به خوبی درک و لمس کنند و آن را به بحث بگذارند، اما محیط دانشگاه، محیط تقابل گروه‌ها و جناح‌های سیاسی نیست دانشگاه باید از آزادی‌های آکادمیک برخوردار باشد، در دانشگاه باید آزادی بیان و استدلال حاکم باشد گرچه این آزادی بیان برای همه جامعه است اما در محیط علم و دانش و تحقیق نیاز به محیطی آرام تر و آزادتر داریم.

وی ادامه داد:‌ باید دبتوانیم به تعبیر مقام معظم رهبری کرسی‌های آزاد اندیشی را تشکیل دهیم ما باید قدرت تحمل را برای شنیدن افکار دیگران نظرات دیگران به وجود بیاوریم ما می‌خواهیم میراث دار شخصیت هایی هم چون شهید مطهری باشیم که فرمود “دوست دارم حتی یک مارکسیست هم به او کرسی دانشگاهی واگذار شود بیاید حرف بزند سخن بگوید و ما به او پاسخ بدهیم” ما تحمل شهید مطهری ها را نیاز داریم ما تحمل شهید بهشتی‌ها را نیاز داریم. آستانه تحمل را پایین نیاوریم به خاطر یک کلام، یک جمله یک حرکت کوچک خود را آماده برای ایجاد تشنج و برخورد نکنیم.

دکتر روحانی اظهار داشت:‌ دانشگاه‌های ما باید دانشگاه‌های الگو باشد، ما می‌خواهیم شاهد استقلال دانشگاه‌ها باشیم استقلال به این مفهوم که دانشگاه ها ما به رشدی رسیده اند که بتوانند اکثریت قریب به اتفاق مسائل خودشان را در چارچوب قانون خودشان حل کنند، هر مقدار تمرکزگرایی‌ها کمتر باشد و هر مقدار مدیریت را به خود دانشگاه و اساتید واگذار کنیم بدانیم این استقلال به نفع پیشرفت دانشگاه ها خواهد بود، ما دنبال مراکز آموزش عالی هستیم که این مراکز با دنیا در تعامل باشد بدانیم پیشرفت علمی در انزوا حاصل نمی‌شود.

رئیس قوه مجریه بیان داشت:‌ پیشرفت علمی در سایه تعامل با جهان علم و دانش در سراسر دنیاست، ما پیرو همان پیامبری هستیم که به پیروان خود توصیه کرد در دورترین نقاطی که  کمترین اشتراک فرهنگی با شما دارند برای علم، رنج سفر را برخود هموار کنید، چینی که هم از لحاظ جغرافیایی هم از لحاظ فرهنگی این همه فاصله داشت علم آنچنان برای یک مسلمان باید جاذبه داشته باشد که بتواند در محیطی که حتی اشتراک فرهنگی زیادی نیست و فاصله جغرافیایی زیادی وجود دارد علم و دانش کسب شود، من در زمینه دانشگاه و آموزش عالی سخن فراوان دارم که در حوصله امروز این جلسه نیست به دلیل این که هم فرصت من محدود است و هم حوصله شما محدودتر.

وی اضافه کرد:‌ بنابراین من به طور خلاصه بر این نکته تاکید می‌کنم که ما نیازمند به دانشگاهی هستیم که جزیره جداگانه از جامعه ما نباشد ، دانشگاهی که بتواند مهارت های لازم را به دانشجو بیاموزد و پس از دوران دانشگاه بتواند به جامعه خدمت‌رسانی کند، دانشگاه باید به صنعت دانشگاه باید به تولید ، به بازار ، به جامعه، به بازار کار متصل شود و چنین وزارتخانه ای که می‌خواهد این تحولات را در دانشگاه به عهده گیرد نیاز دارد به انسان فرهیخته‌ای که هم اهل علم باشد و هم اهل حلم باشد.

رئیس جمهور بیان داشت:‌ آقای دکتر فرجی دانا دارای این شایستگی ها هست که بتواند این تحول را در دانشگاه پیگیری کند در اولین لیستی که این دولت برای وزارت علوم آماده کرده بود در میان اسامی اسم آقای دکتر فرجی دانا هم بود منتهی در آن مقطع ایشان به دلیل اشتغالاتشان نمی‌توانستند مسئولیت را بردوش بگیرند ، آقای دکتر فرجی دانا در یک محیط مذهبی مثل قم پرورش یافته در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی درس آموخته و مدیریت‌های محیط‌های علمی و آموزشی را در مراحل مختلف از دانشگده تا دانشگاهی مثل دانشگاه تهران برعهده گرفته است، برخی از دوران زندگی ‌اش در خدمت به سپاه پاسداران و دفاع مقدس سپری شده، فردی که وقتی ما برای آینده دانشگاه با هم صحبت کردیم من احساس کردم همه جا همنظر وهم فکر هستیم و برنامه دولت را به خوبی پذیرفته است و توان اجرای آن را دارد و به خاطر ادب و اخلاق و صبوری و حلمش می‌تواند وزیری باشد که ما شاهد دانشگاهی عالم تر ، آرام تر و آزادتر در ماههای آینده باشیم و چنین دانشگاهی است که می‌تواند مدیران لایق آینده را تحویل جامعه دهد.

وی ادامه داد:‌ در زمینه آموزش و پرورش ما نیاز به تحول داریم ما نیاز داریم که از مدارسی که حافظه محور هستند به سمت یادگیری محور استدلال محور حرکت کنیم ما نیاز به مدارسی داریم که در بسیاری از مواد درسی خلاقیت دانش اموزان را افزایش دهد.

دکتر روحانی بیان داشت:‌ ما نیاز به مدارسی داریم که در کنار علوم طبیعی به علوم انسانی و اجتماعی نیز به اندازه کافی اهمیت داده شود ما نیاز به مدارسی داریم که بتوانند نوجوان‌های ما را در آغاز تحصیل به وظایف اجتماعی و به اختیارات مدنی آن‌ها را آشنا بسازند.

وی افزود:‌ بحث اختیار، تکلیف و وظیفه از کلاس‌های اولیه مدارس باید برای دانش آموزان ما تبیین شود مدارس  ما باید دانش آموزان را از شفاهی محور بودن به کتبی محور بودن هدایت کنند به این دلیل من روز اول مهر ماه توصیه کردم که زنگ مطالعه در مدارس ایجاد شود پیشنهاد کردم درس انشا احیا شود، پیشنهاد کردم دانش آموز ما بتواند آن چه در دل دارد توان داشته باشد بر روی کاغذ بیاورد، ما نیاز داریم از دوران دبستان دانش آموزان ما را به مباحثه و گفتگو عادت دهیم و برای این باید برنامه ریزی کنیم باید دبستان و مدارس ما با تحولات و فناوری‌های جدید از دوران دبستان آشنا شوند در کشورهای پیشرفته استفاده از فضای مجازی و اینترنت از دبستان آغاز می‌شود ما ضمن تقویت هویت اسلامی ایرانی در سراسر کشور باید به فرهنگ های قومی احترام بگذاریم ما باید به خرده فرهنگ‌ها احترام کنیم ما باید اصل ۱۵ قانون اساسی را اجرایی و عملیاتی کنیم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: این کار از دبستان می‌تواند آغاز و شروع شود ودر مراحل مختلف تا پایان دوره متوسطه به انحای مختلف ادامه یابد ما نیازمند تحول در اموزش و پرورش داریم باید بار آموزش و پرورش بین دوش دولت، مردم و نهادهای دیگر تقسیم شود تا بتوانیم محیطی بهتر، شرایطی بهتر رقابتی تر در محیط آموزش و پرورش شاهد باشیم.

وی ادامه داد:‌ برای این تحول آقای دکتر فانی شخصیتی است که می‌توانند این بار مسئولیت را بردوش گیرند ایشان جز سابقون هستند در طول مدت سی سال ایشان در مسئله آموزش و پرورش فعال و صاحبنظر بودند ایشان همه مراحل اداری را از معاونت یک اداره در تهران تا مسئولیت آموزش و پرورش یک استان در استان کردستان در یک شرایط حساس و تا مراحل مختلف تجربیات لازم مدیریت را دارند دانش کافی را دارند تحصیلاتشان را در دانشگاه‌های معتبر سپری کردند برای ساماندهی نیروی انسانی هم تخصص علمی د ارند و هم تجربه عملی دارند.

دکتر روحانی اظهار داشت:‌ از روزی که ایشان به عنوان سرپرست این وزارتخانه برگزیده شدند بازخوردها در میان همه آن‌هایی که سابقه در آموزش و پرورش داشتند بازخوردی مثبت بود امیدواریم این راه سخت  یعنی عالم پروری تسکیه نمودن و مهارت آموزی نوجوان‌های ما و جوان‌های ما به دست این وزارتخانه و با مدیریت اقای دکتر فانی بهتر از گذشته ادامه یابد.

وی افزود:‌ و اما ورزش و جوانان که شامل همه جامعه ۷۵ میلیونی است؛ آن جا که از ورزش همگانی حرف می‌زنیم که برای ما بسیار مهم است آن جا که از عدالت در امکانات ورزشی حرف میزنیم  آن جا که بحث فضای ورزشی را برای جامعه مطرح می‌کنیم و آن جا که باید عقب ماندگی‌های گذشته در مورد ورزش بانوان را جبران کنیم و آن جا که ورزش را به عنوان یکی از پایه‌های اصلی سلامت مردم می‌دانیم و هم چنین ورزش می‌تواند برای ما نشاط آفرین باشد ورزش می‌تواند به بهترین شکل اوقات فراغت جوانان ما را پر کند.

دکتر روحانی اضافه کرد:‌ ورزش می‌تواند در کار جمعی به جامعه مهارت دهد، ورزش می‌تواند رقابت‌های سالم اجتماعی را به وجود آورد و ورزش می‌تواند غرور ملی را بیافریند آن جا که بحث ورزش قهرمانی است ورزش می‌تواند بخشی از تعامل سازنده با جهان باشد در دیپلماسی عمومی دیپلماسی ورزش همواره کارآیی خود را نشان داده است کما اینکه دیپلماسی علمی نیز در مقاطع مختلف همواره برای دیپلماسی کارآمد بوده است ورزش همگانی قهرمانی و حرفه‌ای باید توسط فردی اداره شود که با نظر علمی به این مسئله نگاه کند.

رئیس جمهور گفت:‌ مخصوصا که در کنار ورزش موضوع جوانان نیز مطرح است امور جوانان به معنای مهارت‌های اجتماعی ، تلاش برای اشتغال ، بحث ازدواج جوانان، پرکردن ساعات فراغت آن‌ها، نشاط جوانان، رقابت‌های سیاسی و اجتماعی جوانان، مشارکت جوانان در مسائل سیاسی و اجتماعی و دهها و صدها مسئله‌ای که به نسل جوان مربوط می‌شود، برای این مسئولیت آقای دکتر صالحی امیری برای این مدیریت برگزیده و به مجلس معرفی شد اگر من تعبیر کنم ایشان فردی جامعه شناس و به مسائل اجتماعی جوانان و ورزش با همان دید آسیب شناسی که تخصص ایشان است می‌نگرد سخنی به گزاف گفته نشده است از آن وقتی که ایشان معاون وزیر بودند و با شورای عالی امنیت ملی همکاری داشتند تا زمانی که خود در شورای عالی امنیت ملی یکی از معاونت‌ها را به عهده گرفته‌اند و تا زمانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک مسئولیت بخش فرهنگی اجتماعی را بردوش گرفتند همواره فردی دقیق،‌اخلاقی و پرتلاش بودند.

وی ادامه داد: من حداقل به مدت ۹ تا ۱۰ سال با هم همکاری در بخش‌های مختلف داشتیم او از لحاظ علمی صاحب نظر او فردی صاحب قلم با تالیفات و مقالات متعدد متخصص پژوهش و تحقیق و در مدت دو ماهی که سرپرستی این وزارتخانه مهم را بردوش گرفته‌اند به خوبی از اداره آن برآمده‌اند.

رئیس جمهور گفت:‌ خواست من از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این است که در چارچوب وظایف قانونی شان امروز بررسی صلاحیت سه وزیر را در خانه ملت ادامه دهند و ما انشالله در پایان وقت شاهد تکمیل کابینه دولت یازدهم باشیم و قول دولت به مردم عزیز و بزرگوار این است که با این تکمیل حرکت در فضای فرهنگی سرعت بیشتری خواهد یافت.

** سخنرانی رئیس جمهور به پایان رسید.

اسامی نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

** علی ایرانپور نماینده مبارکه و حسین طلا نماینده تهران به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی سخنرانی خواهند کرد.

همچنین عزیزی فارسانی نماینده اردل و فارسان که بخشی از وقت خود را به عطاءالله سلطانی صبور نماینده بروجن داده است، به عنوان موافقان فانی در صحن علنی سخنرانی می‌کنند.

غلامرضا اسداللهی نماینده تربت جام نیز که بخشی از وقت خود را به باقر بنابی نماینده بناب داده است، به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه امروز سخنرانی خواهند کرد.

انتقاد کوچک‌زاده از پخش نشدن جلسه علنی مجلس از رسانه ملی

** مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و در پی سخنان رئیس‌جمهور در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ گفت: رئیس جمهور محترم در فرمایشاتشان فرمودند که اگرچه افراد در این ندادن رأی اعتماد مجدد عوض می‌شود ولی سیاست‌ها همان است که بود.

وی افزود: به نظرم اینگونه سخن گفتن تلقی براین است که علی رغم فرمایشات ایشان مبنی بر حفظ حرمت و جایگاه مجلس، این یک بی‌اعتنایی به نظر مجلس است.

عضو فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: وقتی مجلس یک وزیر پیشنهادی را رد کرد یعنی آن سیاست‌ها رد شده است.البته ما امیدواریم افراد جدید اینگونه نباشند ولی این سخنان بی حرمتی به مجلس است.

در این هنگام تعدادی از نمایندگان با فریاد دو دو دو…. نسبت به سخنان کوچک‌زاده واکنش نشان دادند که کوچک زاده در پاسخ به آنها گفت: اینهایی که دو دو می کنند معلوم نیست اکثریت مجلس باشند، رأی بگیریم ببینیم اکثریت مجلس وکیل‌الدوله اند یا خیر.

در ادامه علی لاریجانی که ریاست این جلسه را برعهده داشت گفت: دوستان اجازه بدهید تذکرشان را بدهند.

کوچک ‌زاده در ادامه خطاب به نمایندگان گفت: این کاری که شما می کنید، اثبات وکیل الدوله بودن شماست که یک روزگاری خیلی تقبیح می‌کرخورت ایرانی را حفظ کنید امروز ویزای مالزی و اندونزی هم نمی‌دهند به نظر ما این ناشی از بی صداقتی است.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: چرا تابلوهای صداقت آمریکایی را که به زحمت شهرداری نسب شده بود برداشتید، چه می‌خواهید بکنید با این مخفی کاری، با ملت ایران و%۳فانه براساس شنیده‌ها، گویا آقای رئیس جمهور و حضرت عالی(لاریجانی) فرمودید صلاح نمی دانیم پخش شود و جلوگیری کردید این یعنی چه؟

وی افزود: مردم در مذاکرات ژنو نامحرم هستند، در مذاکرات مجلس نامحرم هستند، خوب بفرماید این شفافیت شما با مردم کجاست؟ اینکه نمی‌شود.

کوچک زاده تصریح کرد: شما می خواستید حرمت پاسپورت ایرانی را حفظ کنید امروز ویزای مالزی و اندونزی هم نمی‌دهند به نظر ما این ناشی از بی صداقتی است.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: چرا تابلوهای”صداقت آمریکایی” را که به زحمت شهرداری نصب شده بود برداشتید، چه می‌خواهید بکنید با این مخفی کاری، با ملت ایران و با نظام چه می‌خواهید بکنید؟ ما اینها را بی حرمتی به مجلس و بی حرمتی به ملت ایران می‌دانیم.

علی لاریجانی در ادامه و در پاسخ به تذکرات مهدی کوچک‌زاده گفت: اول باید موضوع مشخص شود که ببینیم بی حرمتی است یا خیر؟

وی افزود: آقای رئیس جمهور در مورد بحث پخش زنده جلسه رأی اعتماد با مجلس و با من صحبتی نکردند پس اصل مسئله خلاف است.

رئیس مجلس تصریح کرد: صدا و سیما سری قبل خودش تصمیم گرفت این سری هم خودشان آوردند و خودشان جمع کردند، بنابراین ربطی به ما نداشته است، نه آقای رئیس جمهور به بنده چیزی گفت و نه بنده به صدا سیما چیزی گفتم و هیئت رئیسه در این زمینه نقشی نداشته است و از رادیو طبق روال پخش می‌شود.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: مطلبی که رئیس جمهور در خصوص ثابت بودن سیاست گفتند این بود که سیاست دولت همان است اما مجریان عوض می‌شوند بنابراین طبیعتا ما به مجری رأی ندادیم، بلکه مجری دیگری آمده است و این وهنی برای مجلس نیست.


واکنش یک نماینده به پخش شب‌نامه علیه وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس

عضو فراکسیون رهروان ولایت طی تذکر آیین نامه ای از پخش شب نامه علیه وزرا در صحن علنی انتقاد کرد.

کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی طی تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: تذکر بنده با استناد به بند ۵ ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس است.

وی افزود: با توجه به اینکه در دقیقه ۹۰ مشاهده می‌شود، در صحن نمایندگان عزیز در روز روشن شب‌نامه پخش می‌کنند، استدعا دارم به استناد بند ۵ ماده ۲۴ از این کار جلوگیری شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: این موضوع پیگیری شود تا اضافه بر اختیارات و وظایف قانونی وزرای پیشنهادی مسئولیت جدید از آن‌ها طلب نشود.

** رئیس‌جمهور صحن علنی مجلس را ترک کرد

** سخنرانی علی ایرانپور نماینده مبارکه اولین مخالف علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آغاز شد.

ایرانپور(مخالف): نگاه فانی به آموزش و پرورش جزیی‌نگر است / عدم شفافیت در برنامه‌های ارائه شده

علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه در مخالفت۸� پیشنهادی آموزش و پرورش توقع داریم که به صورت عملی بریر پیشنهادی آموزش و پ%�یندگان معرفی و به صورت جزیی در این باره صحبت کنند.

عضو کمیر برنامه خود وجود دارد صحبت کند و در این برنامه کمتر از نقاط ضعف و قوتی که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد صحبت شده است.

ایرانپور تاکید کرد: از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توقع داریم که به صورت عملی برنامه‌های خود را به نمایندگان معرفی و به صورت جزیی در این باره صحبت کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نهادینه کردن برنامه محوری در مدیریت آموزش و پرورش را در برنامه‌های خود مطرح کردند اما متاسفانه در این برنامه به روش این نهادینه کردن اشاره‌ای نداشته‌اند و در برنامه‌های وی درباره یکی از مهمترین موضوعات آموزش و پرورش یعنی نیروی انسانی صحبت نشده است.

وی گفت: از فانی انتظار می‌رود که با دقت و شفافیت بیشتر برنامه‌های پیشنهادی خود را برای وزارت آموزش و پرورش در جلسه امروز تشریح کند.

انتقاد فولادگر از یادداشت اخیر روزنامه بهار / لاریجانی: با این روزنامه برخورد شده است

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان در جلسه علنی امروز طی اخطار قانون اساسی گفت: روز چهارشنبه گذشته متأسفانه یک مطلبی در مورد ولایت علی ابن ابیطالب نوشت که اگر از طرف مجلس عکس العملی نشان داده نشود شروع یک برنامه جدید خواهد بود.

عزیزی(مخالف): ضرورت توجه به بهبود وضعیت نیروهای حق‌التدریسی و چگونگی انتخاب مدیران

عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان با اشاره به زمان سرپرستی فانی در گذشته بر وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمان سرپرستی جنابعالی یک طرح بسیار خوبی پیرامون انتخاب مدیران مدارس توسط دبیران و اولیا و هم چنین انتخاب مدیران آموزش و پرورش توسط مدیران مدارس و دبیران اجرا شد اما متاسفانه ناقص ماند.

نماینده شیروان تصریح کرد: سوال اینجانب از وزیر پیشنهادی درباره این است که آیا این طرح ادامه خواهد یافت یا خیر.

عزیزی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت نامناسب نیروهای حق التدریسی آموزش و پرورش گفت: آیا شما برای بهبود وضعیت نیروهای حق‌التدریسی آموزش و پرورش که دارای حداقل حقوق و بدون بیمه هستند برنامه‌ای دارید یا خیر و هم چنین نحوه انتخاب شما برای مدیران کل آموزش و پرورش چگونه خواهد بود.

عزیزی فارسانی(موافق): فانی در کالبد آموزش و پرورش رشد کرده و با چالش‌های موجود آشناست

حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده مردم فارسان، کیار و کوهرنگ در موافقت با علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دقیقا به مثابه یک نقشه راه و به عنوان یک قطب نما برای رسیدن به اهداف اشاره شده است.

اسداللهی(موافق): برنامه‌ریزی برای تامین منابع انسانی مناطق محروم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی

غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت جام و تایباد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عالیت آقای فانی از سال ۱۳۴۹ در آموزش و پرورش به صورت ممتد و مستمر با کسب مدارج علمی بالا در این وزارتخانه مسئله حائز اهمیت است که متاسفانه در برخی از دولت‌ها به دلیل حفظ منافع خطی و جناحی خود افراد بزرگی هم چون فانی را کنار گذاشته و این نهاد بزرگ از حضور چنین افرادی بی‌بهره مانده است لذا باید در این خصوص چاره‌ای اندیشید.

وی اضافه کرد: آقای فانی در بحث مهارت‌های آموزش و پرورش و برنامه‌های مربوط به تخصص مهارت فنی و حرفه‌ای با اعلام برنامه‌های خود بر اجرای چنین برنامه‌ای متناسب با نیاز دانش آموزان در کشور تاکید کرده که البته اجرای چنین مسئله‌ای نیازمند بودجه بسیار وسیعی است.

وی خاطر نشان کرد: با برنامه‌های آقای فانی در باب تامین نیروی انسانی در مناطق محروم و ایجاد انگیزه در میان معلمان که به عنوان مشکلات اساسی ما در این بخش مطرح است برنامه‌های را اندیشیده تا بتواند در این مسیر گام‌های اساسی بردارد.

سلطانی‌صبور(موافق): سکان هدایت آموزش و پرورش را باید به مردی درد آشنا به مسائل آموزش و تربیت بسپاریم

امیر عباس سلطانی نماینده مردم بروجن در موافقت با علی اصغر فانی گفت: دلایلی که باید به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد بدهیم؛ شامل : برنامه جامعه  و مدرن برای بهسازی و بازسازی در نیروی انسانی و توسعه مسیر شغلی که مهم ترین آن برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در فواصل مشخص برای کارکنان، معلمان و مسئولان مشخص است که منطبق بر نیاز سنجی ‌آموزش و پرورش  و ارزیابی دقیق می‌توا�یتی فرهنگیانی که اولویت برنامه‌های دکتر فانی قرار دارد.


باقری بناب (موافق): “فانی” به کارهای کارشناسی اعتقاد دارد

باقری بناب” نماینده مردم بناب گفت: فانی فردی شناخته شده است که درایت، معرفت و عدالت را در برنامه‌های کاری خود همواره لحاظ کرده و از این رو انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس نسبت به وی دیدگاه مثبت و روشنی داشته باشند .

باقری بناب اضافه کرد: فانی فردی پخته و به کارهای کارشناسی اعتقاد دارد از این رو به طور حتم می‌تواند در رفع مشکلات بر اساس کار کارشناسی انجام نشده‌ و کشور را دچار آسیب‌های بسیاری کرده‌است، نقش خوبی را ایفا کند.

طلا(مخالف): به روز نبودن تشکیلات، آفتی برای تکنسین‌های خلاق جامعه است / وجود ابهام در برنامه‌های فانی

حسین طلا نماینده مردم تهران در مخالفت با علی اصغر فانی تصریح کرد: آقای فانی با وجودی که ۸ سال از این برنامه گذشته و ۱۲ سال از این مدت باقی مانده سوال بنده این است در این ۴ سال نوع عملکرد شما در تحقق افق ۱۴۰۴ چه خواهد بود.

وی افزود: آقای فانی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی وزارت آموزش و پرورش برنامه مدارس غیردولتی را پیشنهاد کرده اید اما باید یک سری خدمات را برای آموزش‌های غیردولتی به عنوان مثال ایجاد صندوق حمایت توسعه مدارس غیردولتی لحاظ کنید که این امر تا به امروز محقق نشده است.

فانی: معلمان نباید دغدغه معیشت داشته باشند

“علی اصغر فانی” وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از سوابق و برنامه های خود در صحن علنی مجلس گفت: بنده با ۳۴ سال تجربه مستقیم و هم چنین طی همه مراحل از معلمی تا مدیریت‌های کلان و هم چنین تحصیلات تخصصی مرتبط معتقدم آموزش و پرورش برای تربیت نیروهای انسانی و کارآمد می‌تواند حائز اهمیت واقع شود.

وی اضافه کرد: تمام همت ما در این وزارتخانه باید این باشد که معلمینی با انگیزه با مهارت حرفه‌ای و آشنایی به شیوه‌های تدریس داشته باشیم تا بتوانند بهترین ارتباط را با دانش آموز و مخاطب با رعایت اخلاق داشته باشد.

وی تصریح کرد: ‌موضوعات مهمی از قبیل عدالت آموزشی و شیوه اجرا و رسیدن به آن مسائل و مشکلات مدارس تیزهوشان و امور تربیتی، ورزش و هنر و نقش آن در مدارس، دانش آموزان استثنایی و صدها مسئله دیگر، وجود دارد که ان شالله به مدد نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف به خصوص کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات نسبت به حل این مشکلات اقدام خواهیم کرد.

** اسامی مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

جواد هروی نماینده مردم قائنات و زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران به عنوان مخالفان فرجی‌دانا در سخنرانی می‌کنند.

خان‌محمدی نماینده ابهر و خرم‌دره نیز موافق وزیر پیشنهادی است و بخشی از وقت خود را به علیمردانی نماینده زنجان و طارم داده است.

علی‌اکبر آقایی نماینده مردم سلماس نیز از نمایندگان موافق فرجی دانا است  که بخشی از وقت خود را به مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود داده است.

** خانمحمدی اولین نماینده ایست که به عنوان موافق برنامه ها و سوابق فرجی دانا از وی دفاع می کند.

خان‌محمدی(موافق): فصل‌الخطاب بودن قانون و توجه به رشد معنوی از اولویت‌ برنامه‌های فرجی داناست

محمدرضا خان‌محمدی نماینده مردم ابهر، زنجان، خرمدره در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم،تحقیقات و فناوری گفت: فرجی‌دانا به  عنوان فردی متدین عالمی بزرگ و استاد دانشگاهی که از سلامت نفس و توانایی زیادی برخوردار است، وی فردی شناخته شده و مدیریت درخشان وی در پردیس دانشگاه تهران بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: در برنامه‌های ذکر شده از سوی فرجی دانا میزان سهم پژوهش هم به خوبی ذکر شده و البته در این میان باید به حرمت نهادن به مالکیت قبل به عنوان مسئله ی مهم در دانشگاه ها، رشد توام معنوی و علمی، اعتقاد به آموزش به عنوان وسیله کاربردی و سرمایه ‌ای، ارتقای وضع رفاهی دانشگاه‌ها، توجه به توسعه پایدار، هدفمند کردن توسعه آموزش عالی، توسعه هماهنگ میان رشته‌ها‌، کمک به ارتقای علوم و فناوری‌، ارتقای مقام علمی دانشگاه‌ها به رتبه صد طی چهار سال و توجه به تحصیل ایثارگران اشاره داشت.

** نمایندگان برای ادامه جلسه در نوبت عصر امروز رای گیری کردند.

علیمردانی(موافق): فرجی‌دانا فردی پخته و کاردان است/ وزیر پیشنهادی با تار و پود دانشجویان آشناست

حسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رجی‌دانا یکی از متخصص‌های برجسته برق، دانش  آموخته ایران و جهان و دارای تحصیلات ارزشمندی که به طور حتم می‌تواند دغدغه‌های مورد نظر رهبری و مردم را در  دانشگاه به خوبی برطرف کند.

علیمردانی اظهار داشت: برنامه‌های وزارت علوم به طور حتم با حضور فرجی‌دانا این دانشمند برجسته به مسیر جدیدی سوق پیدا خواهد کرد زیرا وی مدیری خلاق و فرهیخته از خانواده‌ای مذهبی و پرورش یافته است.

نماینده مردم زنجان با اشاره به اینکه اساتید دانشگاه تهران که بخشی از اساتید نخبه کشور هستند خاطرات شیرینی از فرجی دانا دارند اظهار داشت:  اهتمام وی به حوزه فرهنگ به طور حتم طرح جدیدی را با حضور فرجی دانا در سامان دهی وزارت علوم ایجاد خواهد کرد.

هروی (مخالف): آنچه همه خوبان دارند، وزیر علوم باید یکجا داشته باشد/ برنامه فرجی‌دانا کلیشه‌ای است

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مخالفت با رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات اظهار داشت: بنده حتی روی برخی از مسائل ریز هم اگر سوالی کنند که آیا فرجی دانا در ترکیب هیئت امنای دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی اطلاع دارند، آیا دکتر فرجی دانا با چند سال ریاست یک دانشگاه استنباط دقیقی از دانشگاه‌های کشور دارند، ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه در کشور وجود دارد و ۲۵۰۰ دانشگاه را هدایت کردن با یک دانشگاه تهران را اداره کردن متفاوت است.

هروی تاکید کرد: آیا فرجی دانا توان انجام تحول در علوم انسانی و ارتقای علوم انسانی را دارد با توجه به این که رشته او غیر از علوم انسانی است با چه پشتوانه‌ای می‌خواهد این مقصود یعنی ارتقای علوم انسانی را در کشور پیدا کند.

لاهوتی(موافق): مدیریت بدون التهاب دانشگاه تهران از محسنات بارز فرجی داناست

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در موافقت با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت:  ولایتمداری، تحصیلات علمی، مسئولیت‌های دانشگاهی که در طی سال‌ها آقای فرجی‌دانا در مراکز مختلف عهده‌دار بودند از جمله موضوعاتی است که نباید آنها را نادیده گرفت چرا که وی با مدیریت و ریاست مرکز انفورماتیک و دانشکده فنی دانشگاه تهران توانسته تخصص خود را در زمینه مسائل علمی به اثبات برساند.

نماینده مردم لنگرود خاطرنشان کرد: در زمان مدیریت آقای فرجی‌دانا در دانشگاه تهران شاهد رشد علمی و ارزشی زیادی از سوی دانشگاهیان این دانشگاه بودیم و هیچ‌گونه التهابی در آن زمان وجود نداشت. که این از حسنات بارز وی است.

** با رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان به جلسه بعد از ظهر موکول شد.

** جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس پایان یافت.
.
.
.

** نوبت عصر جلسه علنی بهارستان به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

** رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی‌اش را در دفاع از سوابق و برنامه‌های خود برای وزارت علوم آغاز کرد.

وی گفت:  رئوس برنامه‌های من با تکیه بر رهنمودهای رهبری، قانون اساسی، اسناد بالادستی، برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمی کشور است.

فرجی دانا عدم انسجام در نظام آموزش و پژوهش، عدم ارتباط صنعت و دانشگاه و میزان بیکاری دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف از مهمترین مشکلات پیش‌ روی رشد علمی کشور دانست و اضافه کرد: عدم تناسب آموزش و رشد کیفی آن و عدم تناسب توانمندی دانش‌آموختگان با نیازهای کشور، عدم همگرایی پژوهش‌ها در کشور و نبود نهادهای ارزیابی آموزش و پژوهش نیز از دیگر مشکلات آموزش عالی کشور است.

وی افزود: من مخالف دانشگاه‌های تک جنسیتی نیستم، البته آن چه مورد تاکید است تقلیل اختلاط است، نه تفکیک جنسیتی.

** سیدباقر حسینی نماینده زابل و زهک به مخالفت با برنامه‌های صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش پرداخت.

وی گفت: بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی به خاطر بی‌توجهی به مشکلات جوانان است، مخالفت من با صالحی‌امیری، به برنامه‌های ایشان است.

حسینی ادامه داد: امیری هیچ سابقه‌ای در فعالیت‌های ورزشی ندارند و در برنامه‌های وی کلی‌گویی شده است.

** محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان به دفاع از برنامه‌های صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش پرداخت.

عثمانی درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تاکید کرد: اگر به برنامه‌های صالحی امیری دقت ویژه‌ای داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که وی در اولویت‌های خود رفع بی عدالتی را سرلوحه قرار داده است، موضوعی که متاسفانه امروز در سرانه ورزشی کشورمان به مرور یافت شده و اختلاف بین سرانه‌های ورزشی در نقاط مختلف کشور از صفر تا بیست است.

نماینده مردم بوکان با بیان اینکه بیشترین مخالف صالحی امیری از حمایت کنندگان مافیای ورزش در کشور هستند، تصریح کرد: مبارزه با مافیای ورزش و جلوگیری از سیاسی کاری از برنامه‌های مهم صالحی است که به آن توجه ویژه‌ای شده است.

پورابراهیمی: مخالفان همچون موافقان صحبت نکنند/لاریجانی: مخالفت به معنای جنگ نیست

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان گفت: هم در جلسه صبح امروز و هم در جلسه نوبت عصر، نمایندگان مخالف و موافق وزرا به گونه‌ای صحبت کردند که شان و جایگاه مجلس رعایت نشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر پوربرراهیمی گفت:‌قانون روشن است و نمایندگان می‌توانند مخالفت کنند اما باید بدانیم مخالفت به معنای جنگ نیست شاید جنس مخالفت و سخنان برخی نمایندگان مخالف برنامه‌های وزرای پیشنهادی به گونه‌ای دیگری باشد که اشکالی ندارد.

اکبریان: ضرغامی علت پخش نشدن زنده جلسه رای اعتماد را بیان کند/ لاریجانی: پیگیری می‌کنیم

عزیز اکبریان نماینده کرج در تذکری خطاب به لاریجانی گفت: با وجودی که شما در مورد موضوع عدم پخش مستقیم جلسه رای اعتماد از تلویزیون توضیحاتی را اعلام کردید ولی باز هم شائبه‌هایی در بین مردم به وجود آمده است.

وی افزود:‌امروز تمام دستگاههای صدا و سیما برای پخش مستقیم آورده شده ولی بعد جمع‌آوری شده است، بالاخره یک نفر این تصمیم‌ را گرفته و ابلاغ کرده است، درخواست ما این است که از آقای ضرغامی بخواهید در مورد این کار توضیح دهد چون دیروز به مردم اعلام شده جلسه علنی مجلس از تلویزیون پخش مستقیم می‌شود اما یک مرتبه از انجام این کار منصرف شدند.

 

این نماینده‌ی اصولگرای مجلس تاکید کرد: باید مشخص شود که این تصمیم از طرف دولت یا آقای ضرغامی گرفته شده است و به افکار عمومی اعلام شود، چون عده‌ای می‌گویند این کار به دستور مجلس و عده‌ای دیگر می‌گویند به دستور رئیس جمهور انجام شده است، شاید حتی خود آقای ضرغامی این تصمیم را شخصا گرفتند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنیم اما آنچه مسلم است ما در مورد این که پخش مستقیم از تلویزیون انجام شود منعی ایجاد نکردیم.

 

وی افزود: ما تقاضای پخش مستقیم را قبول کردیم آنها نیز دیروز تجهیزات را آوردند ولی امروز پخش نکردند طبیعتا رادیو و تلویزیون نیز ضوابط خاص خود را دارد.

احمدی(موافق): سابقه صالحی‌امیری برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان مطلوب است

علیمحمد احمدی نماینده مردم ایلام، دهلران و آبدانان در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان گفت: جوانان به عنوان سرمایه‌های کشور و به عنوان نسلی که برای اداره کشور در آینده امید دارند و باید در برنامه‌های ارائه شده از سوی آقای صالحی‌امیری بدون پیش‌داوری آنها را مطالعه کنیم و برنامه‌های وی را نسبت به رویکردهای گذشته بسنجیم.

نماینده مردم ایلام در ادامه به بخشی از راهبردهای صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اشاره و تصریح کرد: زمینه‌سازی اجرای منشور تربیتی جوانان، تعمیم ورزش از طریق توسعه همگانی، اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها، احیا بازسازی اخلاقی و فرهنگی در عرصه جوانان، مدیریت‌ ستادی عرصه‌های مختلف متناسب با نیازهای جامعه و رفع تبعیض و ایجاد عدالت در منابع از جمله موارد اساسی است که در این برنامه‌ها به وضوح مشاهده می‌شود.

لاریجانی در پاسخ به رسایی: جمع‌آوری بیلبوردهای تبلغاتی ربطی به مجلس ندارد

رسایی در تذکر شفاهی در جلسه امروز مجلس گفت: خبرگزاری رسمی دولت یک مطلب زده که عدم پخش مستقیم جلسه رای اعتماد از صدا و سیما به در خواست مجلس بوده است.

علی لاریجانی در پاسخ به حمید رسایی گفت: همانطور که صبح گفتم مجلس در این موضوع دخالتی نداشت.

رسایی همچنین تاکید کرد: هنوز رسانه‌ها و فیلم‌های آمریکایی علیه ملت ایران است و ایران‌هراسی را رواج می‌دهند، اما برخی جمع‌آوری بیلبوردهای صداقت آمریکا را به اسم مجلس تمام کرده‌اند و می‌گویند که مجلس در جمع‌آوری بیلبوردهایی که در سطح شهر نصب شده بود، نقش داشته است.

لاریجانی پاسخ داد: اینکه گفته شده مجلس درباره جمع‌آوری بیلبوردهای صداقت آمریکایی تصمیم گرفته است، خلاف واقع است و این موضوع ربطی به مجلس ندارد.

**‌سخنرانی صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در دفاع از برنامه‌ها و عملکردش آغاز شد.

وی گفت: اولین سیاستی که در وزارت ورزش و جوانان در حضور کوتاه‌مدتم انجام داده‌ام حاکمیت اخلاق بوده است زیرا ما بر این باوریم که مدیریت در دنیای امروز نیازمند نگرش جدیدی است و دوره “مدیریت بایدها” به پایان رسیده است.

صالحی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان نیازمند حمایت قاطعانه نهادهای مختلفی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی اضافه کرد: در حضور دوماهه‌ام در وزارت ورزش و جوانان تلاش کردم که این وزارتخانه دست‌خوش سیاست‌زدگی نشود لذا چهر‌ه‌های خوشنام را بدون هرگونه وابستگی سیاسی در این وزارتخانه به کار گرفته‌ام.

** توزیع کارتهای رای گیری در میان نمایندگان مجلس آغاز شد.

** وزرای پیشنهادی و اعضای هیئت دولت که در صحن علنی حضور داشتند به منظور آغاز رای‌گیری صحن علنی را ترک کردند.

** با رای نمایندگان علی‌اصغر فانی با ۱۸۵ رای موافق از مجموع ۲۶۲ رای ماخوذه به عنوان وزیر آموزش و پرورش برگزیده شد.

همچنین رضا فرجی دانا با ۱۵۹ رای موافق از ۲۶۱ رای ماخوذه به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.

اما سیدرضا صالحی امیری با ۱۰۷ رای موافق از مجموع ۲۶۱ رای ماخوذه از حضور در کابینه یازدهم بازماند.

**‌ جلسه امروز مجلس با اعلام لاریجانی پایان یافت.دکتر روحانی بیان داشت: افرادی برای این وزارتخانه معرفی شده‌اند، با مشورت‌های فراوان از دیدگاه دولت که معیارش پایبندی به موازین دین و قانون اخلاق و مهارت حرفه ای بوده و سوابقشان و مدیریتشان و توانمندی شان و اعتقادشان به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون به عنوان اصل و اساس بوده است انتخاب شده‌‌اند، نسبت به این سه وزیر نیز همین معیارها مد نظر ما بوده ما برای آموزش عالی در این کشور با توجه به حساسیت امر دانشگاه ها و امروز حضور حدود ۴.۵ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور و رسالت سنگینی که این دانشگاه امروز باید برعهده داشته باشد، دانشگاهی که باید دانشگاه باشد یعنی محل دانشمندان یعنی محل دانش آموزان و دانشجویان و دانش پژوهان، دانشگاه یعنی جمع فرهیختگان امروز جامعه یعنی اساتید و جمع فرهیختگان فردای جامعه یعنی دانشجویان عزیز.

وی ادامه داد: دانشگاه باید بار مدیریت فردای کشور را بردوش خود احساس کند ما به دنبال وزیری بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقا بخشد یعنی توسعه انسانی یعنی توسعه علوم و دانش، برای این کار ما باید آن چنان از لحاظ علمی توانمند باشیم که بتوانیم با کشورهای پیشرفت علمی رقابت کنیم.  ما به دنبال وزیری بودیم که در این امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، دانشگاه است، دانشگاه، باشگاه نیست، دانشگاه دارالتادیب نیست، دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نیست، دانشگاه و دانشجویان به عنوان ابزار قدرت‌های سیاسی نیستند، دانشجویان در کنار تحصیل علم ومهارت‌های لازم باید عمیقا مسائل سیاسی و مسائل اجتماعی جامعه خود را به خوبی درک و لمس کنند و آن را به بحث بگذارند، اما محیط دانشگاه، محیط تقابل گروه‌ها و جناح‌های سیاسی نیست دانشگاه باید از آزادی‌های آکادمیک برخوردار باشد، در دانشگاه باید آزادی بیان و استدلال حاکم باشد گرچه این آزادی بیان برای همه جامعه است اما در محیط علم و دانش و تحقیق نیاز به محیطی آرام تر و آزادتر داریم.

وی ادامه داد:‌ باید دبتوانیم به تعبیر مقام معظم رهبری کرسی‌های آزاد اندیشی را تشکیل دهیم ما باید قدرت تحمل را برای شنیدن افکار دیگران نظرات دیگران به وجود بیاوریم ما می‌خواهیم میراث دار شخصیت هایی هم چون شهید مطهری باشیم که فرمود “دوست دارم حتی یک مارکسیست هم به او کرسی دانشگاهی واگذار شود بیاید حرف بزند سخن بگوید و ما به او پاسخ بدهیم” ما تحمل شهید مطهری ها را نیاز داریم ما تحمل شهید بهشتی‌ها را نیاز داریم. آستانه تحمل را پایین نیاوریم به خاطر یک کلام، یک جمله یک حرکت کوچک خود را آماده برای ایجاد تشنج و برخورد نکنیم.

دکتر روحانی اظهار داشت:‌ دانشگاه‌های ما باید دانشگاه‌های الگو باشد، ما می‌خواهیم شاهد استقلال دانشگاه‌ها باشیم استقلال به این مفهوم که دانشگاه ها ما به رشدی رسیده اند که بتوانند اکثریت قریب به اتفاق مسائل خودشان را در چارچوب قانون خودشان حل کنند، هر مقدار تمرکزگرایی‌ها کمتر باشد و هر مقدار مدیریت را به خود دانشگاه و اساتید واگذار کنیم بدانیم این استقلال به نفع پیشرفت دانشگاه ها خواهد بود، ما دنبال مراکز آموزش عالی هستیم که این مراکز با دنیا در تعامل باشد بدانیم پیشرفت علمی در انزوا حاصل نمی‌شود.

رئیس قوه مجریه بیان داشت:‌ پیشرفت علمی در سایه تعامل با جهان علم و دانش در سراسر دنیاست، ما پیرو همان پیامبری هستیم که به پیروان خود توصیه کرد در دورترین نقاطی که  کمترین اشتراک فرهنگی با شما دارند برای علم، رنج سفر را برخود هموار کنید، چینی که هم از لحاظ جغرافیایی هم از لحاظ فرهنگی این همه فاصله داشت علم آنچنان برای یک مسلمان باید جاذبه داشته باشد که بتواند در محیطی که حتی اشتراک فرهنگی زیادی نیست و فاصله جغرافیایی زیادی وجود دارد علم و دانش کسب شود، من در زمینه دانشگاه و آموزش عالی سخن فراوان دارم که در حوصله امروز این جلسه نیست به دلیل این که هم فرصت من محدود است و هم حوصله شما محدودتر.

وی اضافه کرد:‌ بنابراین من به طور خلاصه بر این نکته تاکید می‌کنم که ما نیازمند به دانشگاهی هستیم که جزیره جداگانه از جامعه ما نباشد ، دانشگاهی که بتواند مهارت های لازم را به دانشجو بیاموزد و پس از دوران دانشگاه بتواند به جامعه خدمت‌رسانی کند، دانشگاه باید به صنعت دانشگاه باید به تولید ، به بازار ، به جامعه، به بازار کار متصل شود و چنین وزارتخانه ای که می‌خواهد این تحولات را در دانشگاه به عهده گیرد نیاز دارد به انسان فرهیخته‌ای که هم اهل علم باشد و هم اهل حلم باشد.

رئیس جمهور بیان داشت:‌ آقای دکتر فرجی دانا دارای این شایستگی ها هست که بتواند این تحول را در دانشگاه پیگیری کند در اولین لیستی که این دولت برای وزارت علوم آماده کرده بود در میان اسامی اسم آقای دکتر فرجی دانا هم بود منتهی در آن مقطع ایشان به دلیل اشتغالاتشان نمی‌توانستند مسئولیت را بردوش بگیرند ، آقای دکتر فرجی دانا در یک محیط مذهبی مثل قم پرورش یافته در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی درس آموخته و مدیریت‌های محیط‌های علمی و آموزشی را در مراحل مختلف از دانشگده تا دانشگاهی مثل دانشگاه تهران برعهده گرفته است، برخی از دوران زندگی ‌اش در خدمت به سپاه پاسداران و دفاع مقدس سپری شده، فردی که وقتی ما برای آینده دانشگاه با هم صحبت کردیم من احساس کردم همه جا همنظر وهم فکر هستیم و برنامه دولت را به خوبی پذیرفته است و توان اجرای آن را دارد و به خاطر ادب و اخلاق و صبوری و حلمش می‌تواند وزیری باشد که ما شاهد دانشگاهی عالم تر ، آرام تر و آزادتر در ماههای آینده باشیم و چنین دانشگاهی است که می‌تواند مدیران لایق آینده را تحویل جامعه دهد.

وی ادامه داد:‌ در زمینه آموزش و پرورش ما نیاز به تحول داریم ما نیاز داریم که از مدارسی که حافظه محور هستند به سمت یادگیری محور استدلال محور حرکت کنیم ما نیاز به مدارسی داریم که در بسیاری از مواد درسی خلاقیت دانش اموزان را افزایش دهد.

دکتر روحانی بیان داشت:‌ ما نیاز به مدارسی داریم که در کنار علوم طبیعی به علوم انسانی و اجتماعی نیز به اندازه کافی اهمیت داده شود ما نیاز به مدارسی داریم که بتوانند نوجوان‌های ما را در آغاز تحصیل به وظایف اجتماعی و به اختیارات مدنی آن‌ها را آشنا بسازند.

وی افزود:‌ بحث اختیار، تکلیف و وظیفه از کلاس‌های اولیه مدارس باید برای دانش آموزان ما تبیین شود مدارس  ما باید دانش آموزان را از شفاهی محور بودن به کتبی محور بودن هدایت کنند به این دلیل من روز اول مهر ماه توصیه کردم که زنگ مطالعه در مدارس ایجاد شود پیشنهاد کردم درس انشا احیا شود، پیشنهاد کردم دانش آموز ما بتواند آن چه در دل دارد توان داشته باشد بر روی کاغذ بیاورد، ما نیاز داریم از دوران دبستان دانش آموزان ما را به مباحثه و گفتگو عادت دهیم و برای این باید برنامه ریزی کنیم باید دبستان و مدارس ما با تحولات و فناوری‌های جدید از دوران دبستان آشنا شوند در کشورهای پیشرفته استفاده از فضای مجازی و اینترنت از دبستان آغاز می‌شود ما ضمن تقویت هویت اسلامی ایرانی در سراسر کشور باید به فرهنگ های قومی احترام بگذاریم ما باید به خرده فرهنگ‌ها احترام کنیم ما باید اصل ۱۵ قانون اساسی را اجرایی و عملیاتی کنیم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: این کار از دبستان می‌تواند آغاز و شروع شود ودر مراحل مختلف تا پایان دوره متوسطه به انحای مختلف ادامه یابد ما نیازمند تحول در اموزش و پرورش داریم باید بار آموزش و پرورش بین دوش دولت، مردم و نهادهای دیگر تقسیم شود تا بتوانیم محیطی بهتر، شرایطی بهتر رقابتی تر در محیط آموزش و پرورش شاهد باشیم.

وی ادامه داد:‌ برای این تحول آقای دکتر فانی شخصیتی است که می‌توانند این بار مسئولیت را بردوش گیرند ایشان جز سابقون هستند در طول مدت سی سال ایشان در مسئله آموزش و پرورش فعال و صاحبنظر بودند ایشان همه مراحل اداری را از معاونت یک اداره در تهران تا مسئولیت آموزش و پرورش یک استان در استان کردستان در یک شرایط حساس و تا مراحل مختلف تجربیات لازم مدیریت را دارند دانش کافی را دارند تحصیلاتشان را در دانشگاه‌های معتبر سپری کردند برای ساماندهی نیروی انسانی هم تخصص علمی د ارند و هم تجربه عملی دارند.

دکتر روحانی اظهار داشت:‌ از روزی که ایشان به عنوان سرپرست این وزارتخانه برگزیده شدند بازخوردها در میان همه آن‌هایی که سابقه در آموزش و پرورش داشتند بازخوردی مثبت بود امیدواریم این راه سخت  یعنی عالم پروری تسکیه نمودن و مهارت آموزی نوجوان‌های ما و جوان‌های ما به دست این وزارتخانه و با مدیریت اقای دکتر فانی بهتر از گذشته ادامه یابد.

وی افزود:‌ و اما ورزش و جوانان که شامل همه جامعه ۷۵ میلیونی است؛ آن جا که از ورزش همگانی حرف می‌زنیم که برای ما بسیار مهم است آن جا که از عدالت در امکانات ورزشی حرف میزنیم  آن جا که بحث فضای ورزشی را برای جامعه مطرح می‌کنیم و آن جا که باید عقب ماندگی‌های گذشته در مورد ورزش بانوان را جبران کنیم و آن جا که ورزش را به عنوان یکی از پایه‌های اصلی سلامت مردم می‌دانیم و هم چنین ورزش می‌تواند برای ما نشاط آفرین باشد ورزش می‌تواند به بهترین شکل اوقات فراغت جوانان ما را پر کند.

دکتر روحانی اضافه کرد:‌ ورزش می‌تواند در کار جمعی به جامعه مهارت دهد، ورزش می‌تواند رقابت‌های سالم اجتماعی را به وجود آورد و ورزش می‌تواند غرور ملی را بیافریند آن جا که بحث ورزش قهرمانی است ورزش می‌تواند بخشی از تعامل سازنده با جهان باشد در دیپلماسی عمومی دیپلماسی ورزش همواره کارآیی خود را نشان داده است کما اینکه دیپلماسی علمی نیز در مقاطع مختلف همواره برای دیپلماسی کارآمد بوده است ورزش همگانی قهرمانی و حرفه‌ای باید توسط فردی اداره شود که با نظر علمی به این مسئله نگاه کند.

رئیس جمهور گفت:‌ مخصوصا که در کنار ورزش موضوع جوانان نیز مطرح است امور جوانان به معنای مهارت‌های اجتماعی ، تلاش برای اشتغال ، بحث ازدواج جوانان، پرکردن ساعات فراغت آن‌ها، نشاط جوانان، رقابت‌های سیاسی و اجتماعی جوانان، مشارکت جوانان در مسائل سیاسی و اجتماعی و دهها و صدها مسئله‌ای که به نسل جوان مربوط می‌شود، برای این مسئولیت آقای دکتر صالحی امیری برای این مدیریت برگزیده و به مجلس معرفی شد اگر من تعبیر کنم ایشان فردی جامعه شناس و به مسائل اجتماعی جوانان و ورزش با همان دید آسیب شناسی که تخصص ایشان است می‌نگرد سخنی به گزاف گفته نشده است از آن وقتی که ایشان معاون وزیر بودند و با شورای عالی امنیت ملی همکاری داشتند تا زمانی که خود در شورای عالی امنیت ملی یکی از معاونت‌ها را به عهده گرفته‌اند و تا زمانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک مسئولیت بخش فرهنگی اجتماعی را بردوش گرفتند همواره فردی دقیق،‌اخلاقی و پرتلاش بودند.

وی ادامه داد: من حداقل به مدت ۹ تا ۱۰ سال با هم همکاری در بخش‌های مختلف داشتیم او از لحاظ علمی صاحب نظر او فردی صاحب قلم با تالیفات و مقالات متعدد متخصص پژوهش و تحقیق و در مدت دو ماهی که سرپرستی این وزارتخانه مهم را بردوش گرفته‌اند به خوبی از اداره آن برآمده‌اند.

رئیس جمهور گفت:‌ خواست من از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این است که در چارچوب وظایف قانونی شان امروز بررسی صلاحیت سه وزیر را در خانه ملت ادامه دهند و ما انشالله در پایان وقت شاهد تکمیل کابینه دولت یازدهم باشیم و قول دولت به مردم عزیز و بزرگوار این است که با این تکمیل حرکت در فضای فرهنگی سرعت بیشتری خواهد یافت.

** سخنرانی رئیس جمهور به پایان رسید.

اسامی نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

** علی ایرانپور نماینده مبارکه و حسین طلا نماینده تهران به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی سخنرانی خواهند کرد.

همچنین عزیزی فارسانی نماینده اردل و فارسان که بخشی از وقت خود را به عطاءالله سلطانی صبور نماینده بروجن داده است، به عنوان موافقان فانی در صحن علنی سخنرانی می‌کنند.

غلامرضا اسداللهی نماینده تربت جام نیز که بخشی از وقت خود را به باقر بنابی نماینده بناب داده است، به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه امروز سخنرانی خواهند کرد.

انتقاد کوچک‌زاده از پخش نشدن جلسه علنی مجلس از رسانه ملی

** مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و در پی سخنان رئیس‌جمهور در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ گفت: رئیس جمهور محترم در فرمایشاتشان فرمودند که اگرچه افراد در این ندادن رأی اعتماد مجدد عوض می‌شود ولی سیاست‌ها همان است که بود.

وی افزود: به نظرم اینگونه سخن گفتن تلقی براین است که علی رغم فرمایشات ایشان مبنی بر حفظ حرمت و جایگاه مجلس، این یک بی‌اعتنایی به نظر مجلس است.

عضو فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: وقتی مجلس یک وزیر پیشنهادی را رد کرد یعنی آن سیاست‌ها رد شده است.البته ما امیدواریم افراد جدید اینگونه نباشند ولی این سخنان بی حرمتی به مجلس است.

در این هنگام تعدادی از نمایندگان با فریاد دو دو دو…. نسبت به سخنان کوچک‌زاده واکنش نشان دادند که کوچک زاده در پاسخ به آنها گفت: اینهایی که دو دو می کنند معلوم نیست اکثریت مجلس باشند، رأی بگیریم ببینیم اکثریت مجلس وکیل‌الدوله اند یا خیر.

در ادامه علی لاریجانی که ریاست این جلسه را برعهده داشت گفت: دوستان اجازه بدهید تذکرشان را بدهند.

کوچک ‌زاده در ادامه خطاب به نمایندگان گفت: این کاری که شما می کنید، اثبات وکیل الدوله بودن شماست که یک روزگاری خیلی تقبیح می‌کرخورت ایرانی را حفظ کنید امروز ویزای مالزی و اندونزی هم نمی‌دهند به نظر ما این ناشی از بی صداقتی است.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: چرا تابلوهای صداقت آمریکایی را که به زحمت شهرداری نسب شده بود برداشتید، چه می‌خواهید بکنید با این مخفی کاری، با ملت ایران و%۳فانه براساس شنیده‌ها، گویا آقای رئیس جمهور و حضرت عالی(لاریجانی) فرمودید صلاح نمی دانیم پخش شود و جلوگیری کردید این یعنی چه؟

وی افزود: مردم در مذاکرات ژنو نامحرم هستند، در مذاکرات مجلس نامحرم هستند، خوب بفرماید این شفافیت شما با مردم کجاست؟ اینکه نمی‌شود.

کوچک زاده تصریح کرد: شما می خواستید حرمت پاسپورت ایرانی را حفظ کنید امروز ویزای مالزی و اندونزی هم نمی‌دهند به نظر ما این ناشی از بی صداقتی است.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: چرا تابلوهای”صداقت آمریکایی” را که به زحمت شهرداری نصب شده بود برداشتید، چه می‌خواهید بکنید با این مخفی کاری، با ملت ایران و با نظام چه می‌خواهید بکنید؟ ما اینها را بی حرمتی به مجلس و بی حرمتی به ملت ایران می‌دانیم.

علی لاریجانی در ادامه و در پاسخ به تذکرات مهدی کوچک‌زاده گفت: اول باید موضوع مشخص شود که ببینیم بی حرمتی است یا خیر؟

وی افزود: آقای رئیس جمهور در مورد بحث پخش زنده جلسه رأی اعتماد با مجلس و با من صحبتی نکردند پس اصل مسئله خلاف است.

رئیس مجلس تصریح کرد: صدا و سیما سری قبل خودش تصمیم گرفت این سری هم خودشان آوردند و خودشان جمع کردند، بنابراین ربطی به ما نداشته است، نه آقای رئیس جمهور به بنده چیزی گفت و نه بنده به صدا سیما چیزی گفتم و هیئت رئیسه در این زمینه نقشی نداشته است و از رادیو طبق روال پخش می‌شود.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: مطلبی که رئیس جمهور در خصوص ثابت بودن سیاست گفتند این بود که سیاست دولت همان است اما مجریان عوض می‌شوند بنابراین طبیعتا ما به مجری رأی ندادیم، بلکه مجری دیگری آمده است و این وهنی برای مجلس نیست.


واکنش یک نماینده به پخش شب‌نامه علیه وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس

عضو فراکسیون رهروان ولایت طی تذکر آیین نامه ای از پخش شب نامه علیه وزرا در صحن علنی انتقاد کرد.

کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی طی تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: تذکر بنده با استناد به بند ۵ ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس است.

وی افزود: با توجه به اینکه در دقیقه ۹۰ مشاهده می‌شود، در صحن نمایندگان عزیز در روز روشن شب‌نامه پخش می‌کنند، استدعا دارم به استناد بند ۵ ماده ۲۴ از این کار جلوگیری شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: این موضوع پیگیری شود تا اضافه بر اختیارات و وظایف قانونی وزرای پیشنهادی مسئولیت جدید از آن‌ها طلب نشود.

** رئیس‌جمهور صحن علنی مجلس را ترک کرد

** سخنرانی علی ایرانپور نماینده مبارکه اولین مخالف علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آغاز شد.

ایرانپور(مخالف): نگاه فانی به آموزش و پرورش جزیی‌نگر است / عدم شفافیت در برنامه‌های ارائه شده

علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه در مخالفت۸� پیشنهادی آموزش و پرورش توقع داریم که به صورت عملی بریر پیشنهادی آموزش و پ%�یندگان معرفی و به صورت جزیی در این باره صحبت کنند.

عضو کمیر برنامه خود وجود دارد صحبت کند و در این برنامه کمتر از نقاط ضعف و قوتی که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد صحبت شده است.

ایرانپور تاکید کرد: از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توقع داریم که به صورت عملی برنامه‌های خود را به نمایندگان معرفی و به صورت جزیی در این باره صحبت کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نهادینه کردن برنامه محوری در مدیریت آموزش و پرورش را در برنامه‌های خود مطرح کردند اما متاسفانه در این برنامه به روش این نهادینه کردن اشاره‌ای نداشته‌اند و در برنامه‌های وی درباره یکی از مهمترین موضوعات آموزش و پرورش یعنی نیروی انسانی صحبت نشده است.

وی گفت: از فانی انتظار می‌رود که با دقت و شفافیت بیشتر برنامه‌های پیشنهادی خود را برای وزارت آموزش و پرورش در جلسه امروز تشریح کند.

انتقاد فولادگر از یادداشت اخیر روزنامه بهار / لاریجانی: با این روزنامه برخورد شده است

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان در جلسه علنی امروز طی اخطار قانون اساسی گفت: روز چهارشنبه گذشته متأسفانه یک مطلبی در مورد ولایت علی ابن ابیطالب نوشت که اگر از طرف مجلس عکس العملی نشان داده نشود شروع یک برنامه جدید خواهد بود.

عزیزی(مخالف): ضرورت توجه به بهبود وضعیت نیروهای حق‌التدریسی و چگونگی انتخاب مدیران

عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان با اشاره به زمان سرپرستی فانی در گذشته بر وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمان سرپرستی جنابعالی یک طرح بسیار خوبی پیرامون انتخاب مدیران مدارس توسط دبیران و اولیا و هم چنین انتخاب مدیران آموزش و پرورش توسط مدیران مدارس و دبیران اجرا شد اما متاسفانه ناقص ماند.

نماینده شیروان تصریح کرد: سوال اینجانب از وزیر پیشنهادی درباره این است که آیا این طرح ادامه خواهد یافت یا خیر.

عزیزی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت نامناسب نیروهای حق التدریسی آموزش و پرورش گفت: آیا شما برای بهبود وضعیت نیروهای حق‌التدریسی آموزش و پرورش که دارای حداقل حقوق و بدون بیمه هستند برنامه‌ای دارید یا خیر و هم چنین نحوه انتخاب شما برای مدیران کل آموزش و پرورش چگونه خواهد بود.

عزیزی فارسانی(موافق): فانی در کالبد آموزش و پرورش رشد کرده و با چالش‌های موجود آشناست

حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده مردم فارسان، کیار و کوهرنگ در موافقت با علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دقیقا به مثابه یک نقشه راه و به عنوان یک قطب نما برای رسیدن به اهداف اشاره شده است.

اسداللهی(موافق): برنامه‌ریزی برای تامین منابع انسانی مناطق محروم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی

غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت جام و تایباد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عالیت آقای فانی از سال ۱۳۴۹ در آموزش و پرورش به صورت ممتد و مستمر با کسب مدارج علمی بالا در این وزارتخانه مسئله حائز اهمیت است که متاسفانه در برخی از دولت‌ها به دلیل حفظ منافع خطی و جناحی خود افراد بزرگی هم چون فانی را کنار گذاشته و این نهاد بزرگ از حضور چنین افرادی بی‌بهره مانده است لذا باید در این خصوص چاره‌ای اندیشید.

وی اضافه کرد: آقای فانی در بحث مهارت‌های آموزش و پرورش و برنامه‌های مربوط به تخصص مهارت فنی و حرفه‌ای با اعلام برنامه‌های خود بر اجرای چنین برنامه‌ای متناسب با نیاز دانش آموزان در کشور تاکید کرده که البته اجرای چنین مسئله‌ای نیازمند بودجه بسیار وسیعی است.

وی خاطر نشان کرد: با برنامه‌های آقای فانی در باب تامین نیروی انسانی در مناطق محروم و ایجاد انگیزه در میان معلمان که به عنوان مشکلات اساسی ما در این بخش مطرح است برنامه‌های را اندیشیده تا بتواند در این مسیر گام‌های اساسی بردارد.

سلطانی‌صبور(موافق): سکان هدایت آموزش و پرورش را باید به مردی درد آشنا به مسائل آموزش و تربیت بسپاریم

امیر عباس سلطانی نماینده مردم بروجن در موافقت با علی اصغر فانی گفت: دلایلی که باید به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد بدهیم؛ شامل : برنامه جامعه  و مدرن برای بهسازی و بازسازی در نیروی انسانی و توسعه مسیر شغلی که مهم ترین آن برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در فواصل مشخص برای کارکنان، معلمان و مسئولان مشخص است که منطبق بر نیاز سنجی ‌آموزش و پرورش  و ارزیابی دقیق می‌توا�یتی فرهنگیانی که اولویت برنامه‌های دکتر فانی قرار دارد.


باقری بناب (موافق): “فانی” به کارهای کارشناسی اعتقاد دارد

باقری بناب” نماینده مردم بناب گفت: فانی فردی شناخته شده است که درایت، معرفت و عدالت را در برنامه‌های کاری خود همواره لحاظ کرده و از این رو انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس نسبت به وی دیدگاه مثبت و روشنی داشته باشند .

باقری بناب اضافه کرد: فانی فردی پخته و به کارهای کارشناسی اعتقاد دارد از این رو به طور حتم می‌تواند در رفع مشکلات بر اساس کار کارشناسی انجام نشده‌ و کشور را دچار آسیب‌های بسیاری کرده‌است، نقش خوبی را ایفا کند.

طلا(مخالف): به روز نبودن تشکیلات، آفتی برای تکنسین‌های خلاق جامعه است / وجود ابهام در برنامه‌های فانی

حسین طلا نماینده مردم تهران در مخالفت با علی اصغر فانی تصریح کرد: آقای فانی با وجودی که ۸ سال از این برنامه گذشته و ۱۲ سال از این مدت باقی مانده سوال بنده این است در این ۴ سال نوع عملکرد شما در تحقق افق ۱۴۰۴ چه خواهد بود.

وی افزود: آقای فانی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی وزارت آموزش و پرورش برنامه مدارس غیردولتی را پیشنهاد کرده اید اما باید یک سری خدمات را برای آموزش‌های غیردولتی به عنوان مثال ایجاد صندوق حمایت توسعه مدارس غیردولتی لحاظ کنید که این امر تا به امروز محقق نشده است.

فانی: معلمان نباید دغدغه معیشت داشته باشند

“علی اصغر فانی” وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از سوابق و برنامه های خود در صحن علنی مجلس گفت: بنده با ۳۴ سال تجربه مستقیم و هم چنین طی همه مراحل از معلمی تا مدیریت‌های کلان و هم چنین تحصیلات تخصصی مرتبط معتقدم آموزش و پرورش برای تربیت نیروهای انسانی و کارآمد می‌تواند حائز اهمیت واقع شود.

وی اضافه کرد: تمام همت ما در این وزارتخانه باید این باشد که معلمینی با انگیزه با مهارت حرفه‌ای و آشنایی به شیوه‌های تدریس داشته باشیم تا بتوانند بهترین ارتباط را با دانش آموز و مخاطب با رعایت اخلاق داشته باشد.

وی تصریح کرد: ‌موضوعات مهمی از قبیل عدالت آموزشی و شیوه اجرا و رسیدن به آن مسائل و مشکلات مدارس تیزهوشان و امور تربیتی، ورزش و هنر و نقش آن در مدارس، دانش آموزان استثنایی و صدها مسئله دیگر، وجود دارد که ان شالله به مدد نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف به خصوص کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات نسبت به حل این مشکلات اقدام خواهیم کرد.

** اسامی مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

جواد هروی نماینده مردم قائنات و زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران به عنوان مخالفان فرجی‌دانا در سخنرانی می‌کنند.

خان‌محمدی نماینده ابهر و خرم‌دره نیز موافق وزیر پیشنهادی است و بخشی از وقت خود را به علیمردانی نماینده زنجان و طارم داده است.

علی‌اکبر آقایی نماینده مردم سلماس نیز از نمایندگان موافق فرجی دانا است  که بخشی از وقت خود را به مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود داده است.

** خانمحمدی اولین نماینده ایست که به عنوان موافق برنامه ها و سوابق فرجی دانا از وی دفاع می کند.

خان‌محمدی(موافق): فصل‌الخطاب بودن قانون و توجه به رشد معنوی از اولویت‌ برنامه‌های فرجی داناست

محمدرضا خان‌محمدی نماینده مردم ابهر، زنجان، خرمدره در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم،تحقیقات و فناوری گفت: فرجی‌دانا به  عنوان فردی متدین عالمی بزرگ و استاد دانشگاهی که از سلامت نفس و توانایی زیادی برخوردار است، وی فردی شناخته شده و مدیریت درخشان وی در پردیس دانشگاه تهران بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: در برنامه‌های ذکر شده از سوی فرجی دانا میزان سهم پژوهش هم به خوبی ذکر شده و البته در این میان باید به حرمت نهادن به مالکیت قبل به عنوان مسئله ی مهم در دانشگاه ها، رشد توام معنوی و علمی، اعتقاد به آموزش به عنوان وسیله کاربردی و سرمایه ‌ای، ارتقای وضع رفاهی دانشگاه‌ها، توجه به توسعه پایدار، هدفمند کردن توسعه آموزش عالی، توسعه هماهنگ میان رشته‌ها‌، کمک به ارتقای علوم و فناوری‌، ارتقای مقام علمی دانشگاه‌ها به رتبه صد طی چهار سال و توجه به تحصیل ایثارگران اشاره داشت.

** نمایندگان برای ادامه جلسه در نوبت عصر امروز رای گیری کردند.

علیمردانی(موافق): فرجی‌دانا فردی پخته و کاردان است/ وزیر پیشنهادی با تار و پود دانشجویان آشناست

حسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رجی‌دانا یکی از متخصص‌های برجسته برق، دانش  آموخته ایران و جهان و دارای تحصیلات ارزشمندی که به طور حتم می‌تواند دغدغه‌های مورد نظر رهبری و مردم را در  دانشگاه به خوبی برطرف کند.

علیمردانی اظهار داشت: برنامه‌های وزارت علوم به طور حتم با حضور فرجی‌دانا این دانشمند برجسته به مسیر جدیدی سوق پیدا خواهد کرد زیرا وی مدیری خلاق و فرهیخته از خانواده‌ای مذهبی و پرورش یافته است.

نماینده مردم زنجان با اشاره به اینکه اساتید دانشگاه تهران که بخشی از اساتید نخبه کشور هستند خاطرات شیرینی از فرجی دانا دارند اظهار داشت:  اهتمام وی به حوزه فرهنگ به طور حتم طرح جدیدی را با حضور فرجی دانا در سامان دهی وزارت علوم ایجاد خواهد کرد.

هروی (مخالف): آنچه همه خوبان دارند، وزیر علوم باید یکجا داشته باشد/ برنامه فرجی‌دانا کلیشه‌ای است

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مخالفت با رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات اظهار داشت: بنده حتی روی برخی از مسائل ریز هم اگر سوالی کنند که آیا فرجی دانا در ترکیب هیئت امنای دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی اطلاع دارند، آیا دکتر فرجی دانا با چند سال ریاست یک دانشگاه استنباط دقیقی از دانشگاه‌های کشور دارند، ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه در کشور وجود دارد و ۲۵۰۰ دانشگاه را هدایت کردن با یک دانشگاه تهران را اداره کردن متفاوت است.

هروی تاکید کرد: آیا فرجی دانا توان انجام تحول در علوم انسانی و ارتقای علوم انسانی را دارد با توجه به این که رشته او غیر از علوم انسانی است با چه پشتوانه‌ای می‌خواهد این مقصود یعنی ارتقای علوم انسانی را در کشور پیدا کند.

لاهوتی(موافق): مدیریت بدون التهاب دانشگاه تهران از محسنات بارز فرجی داناست

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در موافقت با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت:  ولایتمداری، تحصیلات علمی، مسئولیت‌های دانشگاهی که در طی سال‌ها آقای فرجی‌دانا در مراکز مختلف عهده‌دار بودند از جمله موضوعاتی است که نباید آنها را نادیده گرفت چرا که وی با مدیریت و ریاست مرکز انفورماتیک و دانشکده فنی دانشگاه تهران توانسته تخصص خود را در زمینه مسائل علمی به اثبات برساند.

نماینده مردم لنگرود خاطرنشان کرد: در زمان مدیریت آقای فرجی‌دانا در دانشگاه تهران شاهد رشد علمی و ارزشی زیادی از سوی دانشگاهیان این دانشگاه بودیم و هیچ‌گونه التهابی در آن زمان وجود نداشت. که این از حسنات بارز وی است.

** با رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان به جلسه بعد از ظهر موکول شد.

** جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس پایان یافت.
.
.
.

** نوبت عصر جلسه علنی بهارستان به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

** رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی‌اش را در دفاع از سوابق و برنامه‌های خود برای وزارت علوم آغاز کرد.

وی گفت:  رئوس برنامه‌های من با تکیه بر رهنمودهای رهبری، قانون اساسی، اسناد بالادستی، برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمی کشور است.

فرجی دانا عدم انسجام در نظام آموزش و پژوهش، عدم ارتباط صنعت و دانشگاه و میزان بیکاری دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف از مهمترین مشکلات پیش‌ روی رشد علمی کشور دانست و اضافه کرد: عدم تناسب آموزش و رشد کیفی آن و عدم تناسب توانمندی دانش‌آموختگان با نیازهای کشور، عدم همگرایی پژوهش‌ها در کشور و نبود نهادهای ارزیابی آموزش و پژوهش نیز از دیگر مشکلات آموزش عالی کشور است.

وی افزود: من مخالف دانشگاه‌های تک جنسیتی نیستم، البته آن چه مورد تاکید است تقلیل اختلاط است، نه تفکیک جنسیتی.

** سیدباقر حسینی نماینده زابل و زهک به مخالفت با برنامه‌های صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش پرداخت.

وی گفت: بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی به خاطر بی‌توجهی به مشکلات جوانان است، مخالفت من با صالحی‌امیری، به برنامه‌های ایشان است.

حسینی ادامه داد: امیری هیچ سابقه‌ای در فعالیت‌های ورزشی ندارند و در برنامه‌های وی کلی‌گویی شده است.

** محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان به دفاع از برنامه‌های صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش پرداخت.

عثمانی درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تاکید کرد: اگر به برنامه‌های صالحی امیری دقت ویژه‌ای داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که وی در اولویت‌های خود رفع بی عدالتی را سرلوحه قرار داده است، موضوعی که متاسفانه امروز در سرانه ورزشی کشورمان به مرور یافت شده و اختلاف بین سرانه‌های ورزشی در نقاط مختلف کشور از صفر تا بیست است.

نماینده مردم بوکان با بیان اینکه بیشترین مخالف صالحی امیری از حمایت کنندگان مافیای ورزش در کشور هستند، تصریح کرد: مبارزه با مافیای ورزش و جلوگیری از سیاسی کاری از برنامه‌های مهم صالحی است که به آن توجه ویژه‌ای شده است.

پورابراهیمی: مخالفان همچون موافقان صحبت نکنند/لاریجانی: مخالفت به معنای جنگ نیست

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان گفت: هم در جلسه صبح امروز و هم در جلسه نوبت عصر، نمایندگان مخالف و موافق وزرا به گونه‌ای صحبت کردند که شان و جایگاه مجلس رعایت نشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر پوربرراهیمی گفت:‌قانون روشن است و نمایندگان می‌توانند مخالفت کنند اما باید بدانیم مخالفت به معنای جنگ نیست شاید جنس مخالفت و سخنان برخی نمایندگان مخالف برنامه‌های وزرای پیشنهادی به گونه‌ای دیگری باشد که اشکالی ندارد.

اکبریان: ضرغامی علت پخش نشدن زنده جلسه رای اعتماد را بیان کند/ لاریجانی: پیگیری می‌کنیم

عزیز اکبریان نماینده کرج در تذکری خطاب به لاریجانی گفت: با وجودی که شما در مورد موضوع عدم پخش مستقیم جلسه رای اعتماد از تلویزیون توضیحاتی را اعلام کردید ولی باز هم شائبه‌هایی در بین مردم به وجود آمده است.

وی افزود:‌امروز تمام دستگاههای صدا و سیما برای پخش مستقیم آورده شده ولی بعد جمع‌آوری شده است، بالاخره یک نفر این تصمیم‌ را گرفته و ابلاغ کرده است، درخواست ما این است که از آقای ضرغامی بخواهید در مورد این کار توضیح دهد چون دیروز به مردم اعلام شده جلسه علنی مجلس از تلویزیون پخش مستقیم می‌شود اما یک مرتبه از انجام این کار منصرف شدند.

 

این نماینده‌ی اصولگرای مجلس تاکید کرد: باید مشخص شود که این تصمیم از طرف دولت یا آقای ضرغامی گرفته شده است و به افکار عمومی اعلام شود، چون عده‌ای می‌گویند این کار به دستور مجلس و عده‌ای دیگر می‌گویند به دستور رئیس جمهور انجام شده است، شاید حتی خود آقای ضرغامی این تصمیم را شخصا گرفتند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنیم اما آنچه مسلم است ما در مورد این که پخش مستقیم از تلویزیون انجام شود منعی ایجاد نکردیم.

 

وی افزود: ما تقاضای پخش مستقیم را قبول کردیم آنها نیز دیروز تجهیزات را آوردند ولی امروز پخش نکردند طبیعتا رادیو و تلویزیون نیز ضوابط خاص خود را دارد.

احمدی(موافق): سابقه صالحی‌امیری برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان مطلوب است

علیمحمد احمدی نماینده مردم ایلام، دهلران و آبدانان در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان گفت: جوانان به عنوان سرمایه‌های کشور و به عنوان نسلی که برای اداره کشور در آینده امید دارند و باید در برنامه‌های ارائه شده از سوی آقای صالحی‌امیری بدون پیش‌داوری آنها را مطالعه کنیم و برنامه‌های وی را نسبت به رویکردهای گذشته بسنجیم.

نماینده مردم ایلام در ادامه به بخشی از راهبردهای صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اشاره و تصریح کرد: زمینه‌سازی اجرای منشور تربیتی جوانان، تعمیم ورزش از طریق توسعه همگانی، اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها، احیا بازسازی اخلاقی و فرهنگی در عرصه جوانان، مدیریت‌ ستادی عرصه‌های مختلف متناسب با نیازهای جامعه و رفع تبعیض و ایجاد عدالت در منابع از جمله موارد اساسی است که در این برنامه‌ها به وضوح مشاهده می‌شود.

لاریجانی در پاسخ به رسایی: جمع‌آوری بیلبوردهای تبلغاتی ربطی به مجلس ندارد

رسایی در تذکر شفاهی در جلسه امروز مجلس گفت: خبرگزاری رسمی دولت یک مطلب زده که عدم پخش مستقیم جلسه رای اعتماد از صدا و سیما به در خواست مجلس بوده است.

علی لاریجانی در پاسخ به حمید رسایی گفت: همانطور که صبح گفتم مجلس در این موضوع دخالتی نداشت.

رسایی همچنین تاکید کرد: هنوز رسانه‌ها و فیلم‌های آمریکایی علیه ملت ایران است و ایران‌هراسی را رواج می‌دهند، اما برخی جمع‌آوری بیلبوردهای صداقت آمریکا را به اسم مجلس تمام کرده‌اند و می‌گویند که مجلس در جمع‌آوری بیلبوردهایی که در سطح شهر نصب شده بود، نقش داشته است.

لاریجانی پاسخ داد: اینکه گفته شده مجلس درباره جمع‌آوری بیلبوردهای صداقت آمریکایی تصمیم گرفته است، خلاف واقع است و این موضوع ربطی به مجلس ندارد.

**‌سخنرانی صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در دفاع از برنامه‌ها و عملکردش آغاز شد.

وی گفت: اولین سیاستی که در وزارت ورزش و جوانان در حضور کوتاه‌مدتم انجام داده‌ام حاکمیت اخلاق بوده است زیرا ما بر این باوریم که مدیریت در دنیای امروز نیازمند نگرش جدیدی است و دوره “مدیریت بایدها” به پایان رسیده است.

صالحی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان نیازمند حمایت قاطعانه نهادهای مختلفی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی اضافه کرد: در حضور دوماهه‌ام در وزارت ورزش و جوانان تلاش کردم که این وزارتخانه دست‌خوش سیاست‌زدگی نشود لذا چهر‌ه‌های خوشنام را بدون هرگونه وابستگی سیاسی در این وزارتخانه به کار گرفته‌ام.

** توزیع کارتهای رای گیری در میان نمایندگان مجلس آغاز شد.

** وزرای پیشنهادی و اعضای هیئت دولت که در صحن علنی حضور داشتند به منظور آغاز رای‌گیری صحن علنی را ترک کردند.

** با رای نمایندگان علی‌اصغر فانی با ۱۸۵ رای موافق از مجموع ۲۶۲ رای ماخوذه به عنوان وزیر آموزش و پرورش برگزیده شد.

همچنین رضا فرجی دانا با ۱۵۹ رای موافق از ۲۶۱ رای ماخوذه به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.

اما سیدرضا صالحی امیری با ۱۰۷ رای موافق از مجموع ۲۶۱ رای ماخوذه از حضور در کابینه یازدهم بازماند.

**‌ جلسه امروز مجلس با اعلام لاریجانی پایان یافت./ باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه