کری: اگر توافق رد شود، باید به ایران حمله کنیم!/ هیچ راهی نداریم

جان کری، وزیرامور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۶ مردادماه گفته که با استدلال‌های دو نماینده ارشد حزب دمکرات در کنگره برای رد توافق هسته‌ای ایران، به شدت مخالف است.

کری: اگر توافق رد شود، باید به ایران حمله کنیم!/ هیچ راهی نداریم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جام نیوز، روز گذشته از دو نماینده‌ای دموکراتی خبر داریم که گفته‌اند به توافق هسته‌ای با ایران رأی منفی خواهند داد. وزیر خارجه آمریکا از این دو نماینده هم‌حزبی خود انتقاد کرده است.

 

 

اوباما برای آنکه بتواند از حق وتوی خود مقابل رأی منفی جمهوری‌خواهان به توافق استفاده کند به شدت به آراء دموکرات‌ها محتاج است. اگر دو سوم کنگره به برجام، رأی منفی دهند دیگر وتوی اوباما کارساز نخواهد بود و توافق به هم می‌خورد.

 

 

جان کری، وزیرامور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۶ مردادماه گفته که با استدلال‌های دو نماینده ارشد حزب دمکرات در کنگره برای رد توافق هسته‌ای ایران، به شدت مخالف است.

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری که در ویتنام به سر می‌برد، گفته است: به رغم احترامی که برای چاک شومر، سناتور ارشد دمکرات، و الیوت انگل، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان، قائل است ولی استدلال‌های آنها بر پایه واقعیت نیست.

 

 

چاک شومر و الیوت انگل که هر دو به نمایندگی از حوزه‌های ایالت نیویورک در کنگره حضور دارند روز پنجشنبه اعلام کردند که با توافق هسته‌ای ایران مخالف هستند.

 

 

به نوشته سایت آمریکایی رادیو فردا، چاک شومر که یهودی است از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و گفته بود: بر اساس این توافق به بازرسان اجازه داده نمی‌شود «هر زمان یا هر کجا» را که بخواهند مورد بارزسی قرار دهند.

 

 

وی اضافه کرده بود که طبق این توافق، آمریکا نیز نمی‌تواند به طور یک‌جانبه درخواست بازرسی را مطرح کند.

 

 

 

 

 

جان کری گفته است: «خیلی واضح است که من عمیقا با این قضاوت (درباره توافق هسته‌ای) مخالف هستم. با توجه به ردیابی اورانیوم طی ۲۵ سال آینده» غیر ممکن است که ایران بتواند بمب اتم بسازد.

 

 

وی افزود: «مسئله بستن (مسیرها) واقع بینانه است. من با احترام می‌گویم، رد کردن یک سیاست (رویکردی به سوی) آینده نیست. چنین رویکردی هیچ بدیل و جایگزینی را پیشنهاد نمی‌کند.»

 

 

جان کری می‌گوید در صورت رد این توافق هسته‌ای، نگرانی‌ها درباره از سر گیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش می‌یابد، در نتیجه «مردم برای اقدام نظامی فشار وارد خواهند کرد» [!]

 

 

 

 

نمایندگان کنگره آمریکا باید تا روز ۱۷ سپتامبر امسال به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ رای مثبت یا منفی دهند یا تصمیم بگیرند رای ندهند.

 

 

گزارش رسانه‌های آمریکا حاکی است که تقریبا مسجل است کنگره، توافق با ایران را رد خواهد کرد و باراک اوباما نیز رای نمایندگان کنگره را وتو خواهد کرد. اما مسئله این است که آیا باراک اوباما به اندازه کافی از حمایت نمایندگان دمکرات در سنا برخوردار خواهد بود که مانع رد نهایی توافق هسته‌ای در کنگره شود.

 

 

 

 

به نوشته سایت صدای آمریکا، جان کری در بخشی از سخنانش همچنین گفت: «من و رئیس جمهوری آمریکا هم عقیده‌ایم که اگر شما فقط با توافق مخالفت کنید و بگویید نه، هیچ راه دیگری وجود نخواهد داشت، مگر آن که ایران غنی سازی را ادامه دهد، برنامه هسته‌ای اش را پیگیری کند، ما پشتیبانی جهانی را از دست بدهیم، تحریم‌ها از بین بروند و در شرایطی قرار بگیریم که نتوانیم از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنیم.»

 

 

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد: «بنابراین، سروصدا درباره فعالیت هسته‌ای ایران بلند خواهد شد و از آن جایی که ایالات متحده از راه حل دیپلماتیک کنار کشیده است، فشار برای راه حل نظامی بوجود خواهد آمد.»

 

 

از سوی دیگر، تقریباً تمامی ۱۰ نامزد برتر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا از حزب جمهوریخواه، در نخستین مناظره انتخاباتی خود که شب گذشته برگزار شد، با توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ماه با ایران مخالفت کردند.

 

 

برخی از این نامزدهای جمهوریخواه گفتند، اولین اقدام آنها در مقام ریاست جمهوری آمریکا ابطال این توافق خواهد بود. برخی از آنها نیز خواهان اعزام نیروی زمینی به خاورمیانه برای جنگ با گروه داعش هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه