ترافیک و بی نظمی درمحله ی سلیمانداراب به هیچ وجه زیبنده ی جایگاه میرزا و مردم این منطقه نیست

مسیر ورودی سه راهی سلیمانداراب به سمت مزار میرزا کوچک خان یکی از معضلاتی است که موجب رنجش و ناراحتی شهروندان و اهالی محله ی سلیمانداراب و آزردگی خاطر گردشگران و مسافران میشود

ترافیک و بی نظمی درمحله ی سلیمانداراب به هیچ وجه زیبنده ی جایگاه میرزا و مردم این منطقه نیست

به گزارش خبرنگار ۸دی نیوز ،

مزار و بارگاه شخصیتهای بزرگ دینی یا ملی ومیهنی ،همواره میعادگاه دوستداران و عاشقان راه و منش آزادگی و دلدادگی بوده است . انسانهایی که قبورشان میتواند منشا برکات مادی و معنوی در هرشهر و دیارباشد .

آرامگاه شاه چراغ و حافظ و سعدی در شیراز، بهانه ایست برای حضور خیل عظیم دوستداران اهل بیت (ع) و همچنین فرهنگ و هنر ایرانی. به عبارتی شهر شیراز ،آوازه و محبوبیتش را مدیون وجود چنین شخصیتهایی درخاک خود است .

طبیعی است که مسافران و گردشگران و علاقه مندان ، انتظارایجاد بسترو فضایی مناسب به عنوان میزبانی خوب ،از سوی مسئولین آن شهر و استان را دارند و نوع میزبانی و رفتار مردم و مسئولین هر شهربا میهمانانش، نشان ازسطح فرهنگ و تمدن آن شهر و دیار دارد .

شهر رشت نیز یکی از شهرهای قدیمی و زیبائیست که همواره به دلیل جاذبه های طبیعی و وجود شخصیتهای وارسته دینی و ملی ، مورد توجه دیگر مردم این مرز و بوم بوده است .

Mirza kouchak khan

یکی از این شخصیتهای بزرگ و ملی که باعث افتخار هر گیلانی و ایرانیست، سردار جنگل، شهید میرزا کوچک خان جنگلی می باشد .

اسطوره ای ملی که قرار بود از طرف محققین و مسئولین، بنا به فرموده مقام معظم رهبری “ انشاءالله چهره او بیشتر در بین مردم ما، جوان‌های ما، شناخته شود. ایشان(میرزا) یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی، جمهوری اسلامی را در رشت و همان محدوده خاص خودش به وجود آورده. از شما دوستانی که در این زمینه کار می‌کنید، می‌خواهیم که همکاران دولتی و بازوهای تبلیغاتی با شما همکاری کنند و کمک کنند “.

حضرت آقا در ادامه در نامه ای خطاب به مسئولین میفرمایند “سعی شود یک کار جامع و دارای نکته‌های اساسی زندگی او به وجود بیاید.”

اما از سوی مسئولین و مدیران مربوطه ،نه تنها به تبلیغ و بررسی ابعاد مختلف زندگی و مبارزات شجاعانه و سیاسی میرزا پرداخته نمیشود ،بلکه از انجام کوچکترین اقدام در این مسیر ،غفلت به عمل میآید .

 

article

مسیر ورودی سه راهی سلیمانداراب به سمت مزار میرزا کوچک خان یکی از معضلاتی است که موجب رنجش و ناراحتی شهروندان و اهالی محله ی سلیمانداراب و آزردگی خاطر گردشگران و مسافران میشود .

چرا که به دلیل وجود سد معبر و فروشندگان سیاربا گاری های چرخدار،ترافیک و بی نظمی انبوهی شکل گرفته که به هیچ وجه زیبنده ی جایگاه میرزا و مردم شهر رشت نیست .

خبرنگار ۸دی نیوز در همین رابطه گزارشی را تهیه نموده است که در ادامه با هم میخوانیم :

bazar (21)

همه ی مردم ایران ،گیلانی جماعت را انسانهایی بافرهنگ وفرهیخته میدانند ولی …

یکی از مغازه داران که شغلش فروش مواد پلاستیکی است ،به ما گفت : ما در شهرمان شخصیتی مشهورتر ومحبوب ترازمیرزا کوچک خان را نداریم ،از اقصی نقاط کشور برای دیدن مرقد میرزا به اینجا می آیند . از سویی همه ی مردم ایران ،گیلانی جماعت را انسانهایی بافرهنگ وفرهیخته میدانند ولی وقتی به زیارت قبر میرزا می آیند و با شلوغی و بی نظمی این محله روبرو میشوند ،(به اشتباه)تصور میکنند که نگاهشان در این باره نادرست بوده است .

bazar (35)

bazar (1)

همچنین شهروند محترمی به نام آقای قبادی که ساکن محله ی سلیمانداراب و شغل وی پخش مواد غذایی است ، اشاره میکند که :

اکثر روزها و به خصوص پنج شنبه ها ،ترافیک سنگینی از خودروها در اینجا به وجود می آید که زیبنده این محله نیست. عامل اصلی این ترافیک هم ،چهار چرخهایی هستند که حدود ۱۵ سال است هرروز اینجا سد معبرمیکنند . به علاوه این چهارچرخ ها ،مغازه داران هم بخشی از وسایل خود را با فاصله ای زیاد نسبت به مغازه خود ،برای جلب مشتری ، بیرون از مغازه خود میگزارند که این هم خود باعث ترافیک دوچندان میشود .

bazar (34)

در واقع این خیابان از دو طرف محاصره و مسدود شده است . از آن طرف چهارچرخی های میوه فروش ،و از این طرف هم وسایل مغازه دارانی که روبروی این چهارچرخها مغازه دارند .مشکل دیگری که باید به آن اشاره کنم ،مشکل نبود پارکینگ مناسب برای نمازگزاران مسجد و زائران مقبره میرزا است . در مسجد این محله همواره مراسمات مهم دینی و فرهنگی برگزار میشود و افراد زیادی در این مراسمات شرکت میکنند که برای پارک خودرو ی خود نیاز به پارکینگ مناسب دارند ،همچنین گردشگران و مسافران که برای زیارت آرمگاه میرزا کوچک خان می آیند ،برای پارک ماشین خود با مشکلات عدیده ای روبرو میشوند که امیدواریم این معضل نیز حل شود .

 

bazar (23)

یکی از این مغازه داران محترم در این خیابان ، به نام آقای حمیدی که مغازه اش در داخل همین خیابان است گفت: بنده خودم بارها مشاهده نمودم که مسافران و توریستها از شهرها و استانهای دیگر کشور برای زیارت آرامگاه سردار جنگل، به اینجا می آیند ولی وقتی با وضعیت هرج و مرج اینجا مواجهه میشوند واقعا بسیار متعجب و سرخورده میشوند . به نظر بنده سازماندهی وکنترل نمودن این افراد برای شهرداری کار راحتی است . همانطور که در بسیاری از نقاط دیگر شهر این طرح با موفقیت به نتیجه رسیده است . مانند بازار میوه فروشان جنب میدان تره بار فلکه امام حسین (ع)، که آن ها را خیلی خوب سازماندهی نمودند وهم از حجم ترافیک بلوار مدرس کاسته شد و هم کاسب های اون منطقه ازاین وضعیت راضی هستند .

bazar (32)

اما یکی از کاسبانی که خودش با گاری چهار چرخ درهمان راستا، میان بقیه دوستانش در حال فروش میوه بود به ما گفت که : به تازگی شهرداری رشت بازارچه ای را در جنب دبیرستان ملاصدرا برای ما در نظر گرفته است که در حال حاضر درحال ساخت این بازارچه توسط بخش خصوصی می باشد . و حدود ۲۰ روز پیش از ما یک سری مدارک دریافت نمودند که غرفه ای را در آن جا به ما تحویل دهند،و ما در این رابطه از شهرداری رشت تشکر میکنیم، اما از الان گفته میشود که اجاره های سنگینی برای اجاره ی این غرفه ها ،از سوی بخش خصوصی برای ثبت نام کنندگان در نظر گرفته شد است ،که به این مسئله هم باید رسیدگی شود چرا که اگز ما توانایی پرداخت اجاره های بالا را داشتیم اصلا اینجا کار نمیکردیم و میرفتیم مغازه ای برای خود اجاره مینمودیم .

bazar (29)

یکی دیگر از صاحبان این چهار چرخهای میوه فروش نیز به ما گفت که : ای کاش شهرداری به جای ساختن بازارچه ی جدید در کنار دبیرستان ملاصدرا ، این بازارچه را در زمین باشگاه شاهین ،که روبروی همین کوچه قرار دارد میساخت، چون هم فضای بزرگتری دارد و هم به اینجا نزدیکی بیشتری دارد .

bazar (28)

وی به ما گفت : ما به شهرداری محترم رشت حق میدهیم ،درست است که ما با ایجاد سدمعبر ،باعث ایجاد ترافیک در این محله شده ایم . ولی ما فقط به دنبال کسب یک لقمه نان حلال برای خانواده خود هستیم و هیچ منبع درآمدی دیگری هم نداریم .

در مجموع امیدواریم که مسئولین شهر هرچه زودتر به این مشکل رسیدگی نمایند و با سازماندهی این افراد و رفع نگرانی های مالی آنها ،مشکل اصلی این منطقه که همان ترافیک ،بی نظمی و بافت کهنه و فرسوده این محله که واقع در پایین شهر نیز می باشد را برطرف نمایند، چرا که چهره ی زیبایی ندارد که در مجاورت آرامگاه شخصیت بزرگی چون سردار جنگل ،شاهد هرج و مرج ، ضعف فرهنگی و ناهنجاری های شهری و شهروندی باشیم .البته این مهم ،نیازمند همکاری مردم و کسبه محترم این محله قدیمی نیز میباشد .

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
سجاد
ممنون از اینکه گزارشی در باره این موضوع تهیه کردید فقط خواهشی که از شما دارم این کار فقط در حد یک گزارش نباشد و با مسئولین مربوطه هم مصاحبه کنید و در مورد رفع این مشکل چه کاری کردند و چه کاری خواهند انجام بدهند را جویا شوید شاید به دست شما 8 دی های عزیز این مشکل مردم سلیمانداراب دارند حل شودمسئولین این مسجد که هیچ حرکت مثبتی از خود نشان نمی دهند.وافعا این فضای ایجاد شده در شأن شهدای این مسجد نیست.
مسعود
ای کاش یه گزارش هم از مزار شهدای مسجد میرزاکوچک تهیه می کردید که چطور مردم بدون در نظر گرفتن مقام شهدا از سکوی محل دفن شهدا به عنوان محل نشستن خود استفاده می کنند در نگاه اول هر کس ورود می کند انگار وارد پارک محله شده
نکویی
ممنون که به فکر مردم شهر هستید ، از این قبیل گزارشات بیشتر تهیه کنید و سعی کنید به گوش مسئولان هم برسونید ،اینطوری تاثیرش چندبرابر میشه
در حاشیه