بیمارستان های پورسینا و رازی رشت تصفیه خانه فاضلاب ندارند/ اجرای طرح مطالعاتی احداث تصفیه خانه فاضلاب در ۲۰ بیمارستان گیلان

سریال مشکلات زیست محیطی گیلان سال ها است که به مرز بحران رسیده است و در این میان دانشگاه علوم پزشکی گیلان از جمله مراکزی است که نقش بی بدیلی در حفظ محیط زیست گیلان از طریق کنترل زباله و فاضلاب بیمارستان های گیلان دارد.

بیمارستان های پورسینا و رازی رشت تصفیه خانه فاضلاب ندارند/ اجرای طرح مطالعاتی احداث تصفیه خانه فاضلاب در ۲۰ بیمارستان گیلان

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از دیارباران، سریال مشکلات زیست محیطی گیلان سال ها است که به مرز بحران رسیده است و روزی نیست که سایت ها و رسانه های گیلان این هشدار و آژیر خطر معضلات زیست محیطی گیلان را به گوش مسئولین و البته مردم که نقش مهمی در حل این معضل دارند نرسانند.

مدیریت پسماند پیکی از معضلات اصلی شهر رشت محسوب می شود و در این بین مسئله امحا و دفع زباله های بیمارستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در اینجا همیشه نوک پیکان انتقادات به سمت مسئولین می چرخد.

رییس اداره پایش محیط زیست گیلان در روزهای اخیر طی مطلبی عنوان کرد: از ۲۲بیمارستان دولتی تنها چهار بیمارستان دارای تصفیه خانه هستند و در بخش خصوصی نیز از ۹ بیمارستان، چهار بیمارستان از فعالیت تصفیه خانه برخوردارند.

احسان الله شکری فاضلاب های بیمارستانی را سرطان زا برشمرد و گفت: برخی بیمارستان های گیلان مانند رودسر، املش و شفت بدون داشتن تصفیه خانه و دستگاه امحا زباله افتتاح شده اند در حالی که آسیبی که فعالیت این بیمارستان ها به مردم وارد می کند، غیرقابل اجتناب است.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان از جمله مراکزی است که نقش بی بدیلی در حفظ محیط زیست گیلان از طریق کنترل زباله و فاضلاب بیمارستان های گیلان دارد. برای بررسی نقش دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حفظ محیط زیست استان با محمدرضا نقی پور معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مصاحبه ای انجام داده ایم که در ادامه می آید:

اجرای طرح مطالعاتی احداث تصفیه خانه فاضلاب در ۲۰ بیمارستان گیلان

محمدرضا نقی پور در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار «دیارباران» در مورد وضعیت زیر ساخت های دفع فاضلاب و زباله های عفونی در بیمارستان های گیلان، اظهار کرد: فاضلاب و زباله های عفونی باید به صورت تفکیکی مورد بررسی قرار بگیرند.

وی افوزد: در بحران زیست محیطی که در گیلان شاهد هستیم اکثر فاضلاب ها به طبیعت سرازیر می شوند و از سوی دیگر زباله هاهم به شکل غیر اصولی دفن می شوند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیمارستان پورسینا در سال ۱۳۰۷ به بهره برداری رسید، گفت: بیمارستان رازی هم از بیمارستان های قدیمی گیلان محسوب می شود و این دو بیمارستان با گذشت بیش از نیم قرن از عمر آنها هنوز تصفیه خانه فاضلاب ندارند.

نبود سیستم جامع تصفیه فاضلاب ها در نوار شمالی دریای خزر

نقی پور با تاکید بر اینکه بیمارستان های ماسال و رودبار تصفیه خانه فاضلاب دارند، از نبود سیستم جامع تصفیه فاضلاب ها در نوار شمالی دریای خزر خبرداد و اضافه کرد: در این راستا نقش فاضلاب های بیمارستانی پر رنگ تر دیده می شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی احداث تصفیه خانه فاضلاب در ۲۰ بیمارستان استان با هزینه ای بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ابراز کرد: اگر در گذشته اهمیت این زیر ساخت ها مورد توجه قرار می گرفت اکنون این هزینه های کلان را به همراه نداشت.

نقی پور ادامه داد: در این راستا طرح مطالعاتی مربوطه برای بیمارستان های پورسینا و رازی آغاز شده است و ساخت تصفیه خانه در این بیمارستان ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: اعتباری بیش از یک میلیارد تومان برای این طرح تخمین زده شده است و این پروژه ها در شرف مناقصه است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تشریح امحاء زباله در بیمارستان های گیلان، بیان کرد: طبق قانون تولید کننده زباله عفونی باید این زباله ها را با گذراندن از فیلتر بی خطر سازی عادی کرده و در اختیار شهرداری برای دفع قرار دهد.

وی افزود: استان گیلان در این راستا از جمله استان هایی به شمار می رود که بیمارستان های آن دستگاه امحاء زباله دارند.

بی خطرسازی زباله های عفونی در بیمارستان های گیلان

نقی پور با بیان اینکه سایت سراوان دانشگاه علوم پزشکی از لندفیل سراوان جداست، گفت: به دلیل بروز اختلال به غیر از دستگاه بی خطر سازی زباله ها در بیمارستان های پورسینا و حشمت دستگاه بی خطرسازی زباله های عفونی در سایر بیمارستان های استان گیلان فعال می باشند.

وی افزود: در سایت سراوان شبانه روز مشغول به بی خطر سازی زباله ها می باشند و تا ۹۰ روز کاری آینده تمام این زباله های عفونی بی خطر سازی می شوند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان خاطرنشان کرد: بیمارستان های تازه تاسیس در شهرستان های شفت، رودسر و املش که از سیستم امحای زباله برخوردار نیستند امحاء زباله های عفونی آن ها با بهره مندی از سیستم بی خطر سازی بیمارستان های همجوار صورت می گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه