بازارهای هفتگی نمایشگاهی متنوع از تولیدات محلی

بازارهای گیلان نمایشگاهی متنوع از تولیدات بومی هستندکه محلی برای داد وستد و فروش محصولات بومی زنان و مردان روستایی بشمار می رود.

بازارهای هفتگی نمایشگاهی متنوع از تولیدات محلی

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از شبستان، بازارهای محلی گیلان که از آن به بازارهای هفتگی نیز نام برده می‌شود بخشی از سنت قدیمی و به‌جا مانده این استان از سال‌های دور است که نسل به نسل چرخیده و همچنان ادامه دارد به طور منظم و مستمر با تنوع محصولات کشاورزی، صنعتی و با توجه به فصول مختلف سال در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاهای بزرگ و مهم این استان برپا می‌شود.

بازارهای محلی گیلان نمایشگاهی متنوع از تولیدات بومی هستند که محلی برای داد وستد و فروش محصولات زنان ومردان روستایی و فرصتی برای حیات جوانان و اشتغال آنهاست که اگر مورد توجه و حمایت مسئولان قرار گیرد با توجه به محبوبیت این بازارها در دل دل مردم گیلان، می‌تواند بسیاری از مشکلات اشتغال استان را رفع کند.

بازارهای محلی گیلان سرشاز از شور و نشاط و جنب و جوش اقتصادی بومی روستائیان است، از صبح زود بساط ها چیده شود و فروشندگان در انتظار خریدارانی هستند که هر هفته آنان را در همین محل ملاقات کرده و بسیاری از آنان از مشتریان ثابت هفتگیشان هستند.

هر شهری و محلی بازار مخصوص خود را دارد و در یک روز خاص از هفته بازار در محلی ثابت و قدیمی برپا می‌شود، در روزهای هفته از شنبه بازار تا جمعه بازار به تعداد شهرها و بخش‌ها و حتی دهستان‌ها و مناطق مختلف برگزار می‌شود که در این بازارها انواع محصولات تولید کنندگان بومی، عرضه می‌شود که رونق این تولیدات برجاذبیت این بازارها می‌افزاید.

آوازه این بازارها تا بدانجاست که بسیاری از گردشگران و مسافران را مجذوب خود کرده است و ایام تعطیلات در این بازارها قدم که می‌زنی مسافرانی را می‌بینی که با شور وهیجان در حال خرید محصولات محلی و فروشندگانی که با آب و تاب در حال توضیح فواید محصولات بومی هستند.

بسیاری از فروشندگان که اکثرا زنان و مردان روستایی هستند مطابق با سنت قدیمی با لباس محلی در بازار حضور می‌یابند که زیبایی خاصی را جلوه‌گر می‌شود.

هر شهری بازار مخصوص خود را دارد. یکی از بازاهای محلی که معروفیت خاصی در غرب گیلان دارد، سه شنبه بازار فومن است. در این بازار محصولاتی چونکلوچه فومن، پنیر سیاهمزگی، برنج، دام محلی، محصولات زراعی، محصولات سفالی و حصیری، وسایل درو و چاقوهای ساخت ماسوله و گلیم و نمد و فرآورده‌های دامی در این بازار عرضه می‌شود.

جامعه روستایی فومن بسیار گسترده و تولیدات آن متنوع است

سید محمدعلی حسین نصب، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فومن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در فومن اظهار کرد: بازارچه‌ها در استان گیلان قدمتی طولانی دارد و مردم، کشاورزان و کسانی که دام و طیور داشتند برای عرضه محصولاتشان به بازارهای محلی روی می‌آوردند.

وی با بیان اینکه از دوره قاجار بحث انتفاع جامعه‌های بومی محلی از بازارهای فصلی و هفتگی در اقتصاد منطقه‌ای افراد تاثیر گذار بود، افزود: به مرور زمان اقتصادهای کل به اقتصادهای کاروانی تبدیل شد که محصولات و تولیدات کشور را به جامعه بازارهای محلی جابه‌جا می‌کردند تا بازار گسترده‌تری را به دست بیاورند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فومن با بیان اینکه در استان گیلان بازارها در فصول مختلف تولیداتشان متفاوت است، گفت: در فصل تابستان صیفی‌جات، محصولات و دام و طیور عرضه می‌شود و در زمستان بحث صید و شکار مطرح است که در کنار این محصولات البسه و صنایع دستی و تولیدات دیگری عرضه می‌شود که در جذب گردشگرانی که وارد شهرستان فومن می‌شوند، بسیار تاثیرگذار است.

حسین نصب تصریح کرد: جامعه روستایی شهرستان فومن بسیار گسترده و تولیدات آن متنوع است و گردشگر شهری که وارد این گونه بازارهای محلی می‌شود، جذب آن می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: کالبد و روحی در بازارهای محلی است که از نظر اقتصادی، فرهنگی و جامعه شناختی تاثیر شگرفی در حوزه گردشگری شهرستان دارد.

جذب گردشگر، هدف تولید و عرضه صنایع دستی در بازارهای محلی

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فومن اظهار کرد: توسعه تولیدات صنایع دستی در این بازارهای محلی که شهر به شهر می‌چرخد موقعیت عرضه بیشتری دارد.

حسین نصب با بیان اینکه تقویت تولید و عرضه صنایع دستی در این بازارها موجب جذب گردشگران می‌شود، افزود: تنوع هنرهای صنایع دستی برای گردشگران نسبت به افراد عمومی جذاب‌تر است و محلی‌ها بیشتر جهت تامین نیازهای روزمره مانند خوراکی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات به بازار مراجعه می‌کنند درحالیکه گردشگران سوغات‌های خود را نیز از بازار تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه این امر خود در بهره اقتصادی بازارها تاثیر بسزایی دارد، گفت: ایجاد مکانی مناسب برای برپایی بازارچه‌ها بسیار اهمیت دارد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صایع دستی فومن تصریح کرد: برگزاری این بازارچه‌ها در کنار خیابان ایجاد ترافیک و سد معبر می‌کند که به نوعی موجب به هم ریختگی مجموعه شهری شده و تاثیر مثبتی ندارد.

حسین‌نصب خاطرنشان کرد: اگر خارج از حوزه ترافیکی مکانی برای برپایی بازارهای محلی شخص شود هم باعث تولید و اقتصاد در مناطق فرا دستی شهر می‌شود و هم تمرکز ترافیک از منطقه مرکزی شهر خارج خواهد شد.

ایجاد بازارچه در یک مکان مشخص تاثیر بسزایی در بحث اقتصاد و جذب گردگشری در فومن دارد

وی اظهار کرد: ایجاد بازارچه در یک مکان مشخص تاثیر بسزایی در بحث اقتصاد و جذب گردشگر در فومن دارد و از نظر ساخت و ساز و تمرکز جمعیتی در منطقه‌ای که آن بازارها ایجاد می‌شود، مثبت است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه این موفقیت مکان برای بازارچه‌ها در چندین شهر دیده شده است، افزود: متاسفانه در فومن یک مکان استانداری که بتوان بازار را در آنجا برپا کرد، وجود ندارد.

حسین‌نصب گفت: اگر می‌خواهیم بازار هفتگی فومن را به عنوان یک جاذبه گردشگری به گردشگران معرفی کنیم باید مکان آن دارای یک نمای درست و پارکینگ باشد تا بتوان یک جمعیت مشخص و گسترده ای را در آنجا پذیرا بود.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد بخشی از شهر به دلیل برپایی بازارهای محلی تعطیل و تردد در آنجا با مشکل روبه رو شود و اینکه بگوییم گردشگران هم از این موهبت استفاده کنند عملا هیچ جای بحثی نمی‌ماند.

احداث بازارچه هدف صنایع دستی در فومن

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فومن با بیان اینکه به عنوان اداره میراث فرهنگی جایگاه خوبی در حمایت و رونق به خصوص در حوزه صنایع دستی داریم خاطرنشان کرد: زمین از طرف فرمانداری به اداره میراث فرهنگی در منطقه کهنه گوراب اهدا شده است تا در آن بازارچه راه اندازی شود که برای تامین زیرساخت‌هایش، کف‌سازی، روشنایی و تاسیسات مقداری هزینه نیاز است که در صورت تخصیص اعتبار مناسب از بودجه ملی، بازارچه هدف صنایع دستی در فومن شکل خواهد گرفت که بی نظیر است.

حسین‌نصب اظهار کرد: مسیر ورودی و خروجی این منطقه از شهر به سمت رشت و در مسیر جاده است که جای خوبی برای عرضه محصولات صنایع دستی می‌باشد.

رکن اصلی بازارهای سنتی گیلان زنان هستند

وی با بیان اینکه زنان علاوه بر مدیریت خانه و تهیه ملزومات، رکن اصلی بازارهای سنتی گیلان هستند، افزود: نقش زنان در جایگاه حمایت کننده، تولید کننده و شراکت در اقتصاد خانواده هنوز هم مهم و قابل رویت است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فومن با بیان اینکه ملزومات و محصولات صنایع دستی و کشاورزی موید این است که جایگاه بارزی در بازارها دارد، گفت: تشویق و ترغیب و به نوعی اشتراک بیشتر زنان در این بخش می‌تواند برای بازار مفید باشد و یک پتانسیل نیمه خفته است که باید دوباره گسترش پیدا کند.

حسین نصب تصریح کرد: بازارهای محلی عملا اقتصاد تولیدی یک منطقه بومی هستند، اما مشکلاتی مانند ورود وسایل چینی به بازارهای محلیموجب کاهش عرضه صنایه دستی بومی می‌شود.

وی با بیان اینکه تهیه همه ملزومات افراد از بازارهای محلی سبب شده تا تولیداتی که در شهرستان وجود ندارد از جاهای دیگر تامین شود، خاطرنشان کرد: رفته رفته عرضه برخی از ملزومات بی‌کیفیت و ارزان قیمت چینی جایگاه وسایل محلی و سنتی را می‌گیرد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فومن اظهار کرد: اگر مدیریت بازارها مشخص و غرفه بندی شود که چه کسی چه چیزی را باید عرضه کند از عرضه هر محصولی از هر کشوری جلوگیری می‌شود.

حضور زنان دست‌فروش در بازارهای محلی برای گردشگران جذاب است

کربلایی محمد، یکی از دست فروشان سه شنبه بازار فومن به خبرنگار شبستان گفت: بازار هفتگی فومن دارای قدمت طولانی است و پدربزرگ وی در این بازار محصولات کشاورزی خود را به فروش می‌رساند.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز و زمان تعطیلات مشتریان زیادی به این بازار مراجعه می‌کنند، افزود: در این بازار همه نوع محصولات کشاورزی و صنایع دستی که تولید دست خود روستاییان این منطقه است، دیده می‌شود.

دست فروش بازار هفتگی فومن تصریح کرد: هر هفته متناسب به فصول مختلف سال برای فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی خود در این بازار حضور می یابم.

مونس خانم، یکی دیگر از دست فروشان بازار هفتگی فومن که در میان کوهی از سیر نشسته بود، خاطرنشان کرد: سرپرست خانواده است و چند سال پیش همسرش را از دست داده و برای مخارج خانه‌اش محصولات کشاوری تولید و به بازار عرضه می‌کند.

وی با بیان اینکه از شغل خود راضی است و مشتریان خوبی دارد، اظهار کرد: برای گردشگران و مسافرانی که در این بازار حضور پیدا می‌کنند دیدن زن‌های زحمت کش روستایی که محصولات خود را به این بازارها می‌آورند و به فروش می‌رسانند بسیار جذاب است.

مکان برپایی بازار هفتگی فومن از جایگاه خوبی برخوردار نیست

حسین.ر، یکی از شهروندان فومن به خبرنگار شبستان اظهار کرد: بازارهای محلی و سنتی همیشه نقش بسزایی در اقتصاد و فرهنگ مردم منطقه داشته است، به طوریکه روستاییان ضمن فروش محصولات و تامین مایحتاج خود، دراین بازارها به دید و بازدید، آشنایی و انجام معامله‌هایشان می‌پردازند.

وی با بیان اینکه بازار هفتگی فومن دارای محصولات محلی با تنوع رنگی فراوان است، افزود: متاسفانه این بازار از جایگاه خوبی برخوردار نمی‌باشد.

این شهروند فومنی با بیان اینکه این بازار در خیابان سردار جنگل است که یکی از مسیرهای اصلی شهر است و روزانه هزاران خودرو و گردشگر از این جاده برای رسیدن به ماسوله عبور می‌کنند، گفت: عرض خیابان مذکور به تنهایی توان پوشش این مقدار ترافیک را ندارد و هر هفته برپایی این بازار بر حجم ترافیکی شهر می‌افزاید.

وی تصریح کرد: انتقال بازار سنتی فومن به یک مکان بهتر قطعا در تسهیل عبور و مرور شهری، حفظ حقوق شهروندی و جلوگیری از حوادث غیرمترقبه نقش بسزایی دارد.

اما آنچه که قابل توجه است، نقش این بازارها در ترویج اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولیدات بومی و محلی است که احیا این بازارها می ‌تواند موجب رفع مشکلات اقتصادی استان شود. احیا وساماندهی این بازارها به عنوان یکی از راهکارهای اشتغالزایی و توسعه روستایی امری انکارناپذیر است که باید مورد توجه و حمایت مسئولان قرار گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه