شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان از معدود شوراهایی است که از آن رضایت دارم

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همواره لحظه‌ها را در نظر داشته و با درک اینکه چه می‌گذرد و باید چه برخوردی آیت‌الله جنتی گفت: با جریان‌های موجود داشته باشد اقدام کرده است و این عملکرد شورا هوشیاری، حرکت سریع و اقدام عاجل می‌طلبد که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان و مردم این استان توانستند در فتنه ۸۸ یک گام جلوتر از جاهای دیگر اقدام کنند و این واقعاً قابل تقدیر است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان از معدود شوراهایی است که از آن رضایت دارم

به گزارش ۸دی نیوز، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ۱۲ مرداد سال ۵۹ تاسیس شد و از همان ابتدا برنامه‌ریزی، مدیریت و هماهنگی برای برگزاری مناسبت‌های انقلاب اسلامی را به‌عهده گرفت.

نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در به صحنه آوردن مردم به مناسبت‌های مختلف انقلاب بر کسی پوشیده نیست و سهم مهمی در برگزاری برنامه‌های انقلاب برای تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی به‌عهده دارد.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مصاحبه تفصیلی با آیت‌الله احمد جنتی رئیس این شورا ترتیب داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

فلسفه تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چیست و چه وظایفی را به‌عهده دارد؟

ـ‌شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یک نهاد انقلابی است که از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد و با وجود اینکه دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی فعالیت‌های تبلیغی داشتند اما گاهی این برنامه‌ها ناهماهنگ می‌شد و تعارضاتی به وجود می‌آمد که مردم را سردرگم می‌کرد و سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، سپاه و نهادهای دیگر هر کدام برنامه‌های خاص خود را داشتند بنابراین بهترین راهکار این بود که مرکزی تشکیل شود و تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها در آن جمع شوند تا بتوانند حرف‌های خود را قبل از اینکه به مردم عرضه کنند با هم هماهنگ کنند و تاسیس این پدیده بسیار مبارک و تاثیرگذار بود و مدت‌هاست که ثمره آن را می‌بینیم.

البته مانند هر مجموعه‌ای در شورا تغییر و تحولاتی نیز به وجود آمد تا سرانجام به شاکله فعلی رسیده و در مجموع شورای هماهنگی دو وظیفه را بر عهده دارد.

وظیفه نخست شورا تشکیل ستادهای مختلف و ایجاد تمرکز و هماهنگی با تمام دستگاه‌هایی است که می‌توانند در برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم مختلف یاری‌رسان باشند مانند ۲۲ بهمن، روز جهانی قدس و ۹ دی و در چنین وقایعی که لازم است حرکتی به وجود آید شورا در تمام نقاط کشور موفقیت‌های خوبی داشته است.

وظیفه دوم شورا نیز ترغیب مردم به حضور در صحنه است زیرا انقلاب ما انقلابی مردمی است و تا زمانی که مردم حامی و پشتیبان نظام و در صحنه هستند این انقلاب زنده و پاینده است و اگر مردم روزی از صحنه خارج شوند آن روز باید گفت که انقلاب در حال سقوط است و دشمن مدت‌هاست به این نکته پی‌برده که تنها راه سقوط نظام این است که مردم را از نظام جدا کند و مردم علاقه‌ای به نظام نداشته باشند.

این وظیفه دوم شورا بسیار مهم و حیاتی بوده و حیات و زندگی انقلاب اسلامی به حضور مردم در صحنه است و برای انجام این وظیفه نیز باید مقدماتی فراهم شود از جمله اینکه شعارهایی تهیه شود و جاذبه‌هایی در مراسم به وجود آید و برای تهیه شعار و ایجاد جاذبه ابتدا باید بررسی کرد مردم از انقلاب چه خواسته‌هایی دارند و از چه مشکلاتی رنج می‌برند و چه چیزهایی فراموش شده، مانند آگاهی دادن به نسل جوان از تاریخچه انقلاب، مفاسد رژیم سابق، آغاز انقلاب و نوآوری‌هایی که توسط این انقلاب ایجاد شد و شهامت‌ها و شجاعت‌هایی که موجب شد تا قدرت گذشته به کلی سقوط کرد و نظام اسلامی برپا شد.

برای آگاهی‌بخشی مردم به چه چیزی نیاز است و نقش شورا در این زمینه چیست؟

ـ‌برای آگاهی‌بخشی به علومی مانند روان‌شناسی و جامعه‌شناسی نیاز است و همکاران ما باید در متن مردم باشند تا متوجه خواسته‌های مردم شوند و نبض حیاتی آنها را درک کنند و با این بررسی‌ها برنامه‌ریزی درستی انجام دهند.

البته به لطف خدا زمینه درک مردم فراهم است و تنها نیاز به فراخوان عمومی دارد تا مردم جذب شوند که این کار تاکنون به خوبی انجام شده و مقام معظم رهبری نیز بارها فرمودند که هیچ جایی در دنیا سراغ نداریم که مردم در جشن ملی پیروزی انقلابشان به این گستردگی حضور پیدا کرده و جشن و راهپیمایی برگزار کنند.

در کشورهایی مانند فرانسه، روسیه و چین که انقلابشان رنگ مردمی هم داشت نهایتاً تا دو سال پس از انقلاب مردم به صورت خودجوش به خیابان‌ها می‌آمدند و جشن می‌گرفتند اما این حضور از سال سوم به بعد کمرنگ‌تر می‌شد تا اینکه حکومت‌ها جشنی صوری و مراسمی تشریفاتی برگزار کردند اما چنین مراسمی در ایران هر ساله برگزار می‌شود و هر سال بهتر از سال گذشته است.

مشاهدات ما نشان داده که حضور مردم در بسیاری از سال‌ها بهتر از سال‌های گذشته بوده و این یکی از معجزات انقلاب و دلیل بر حقانیت آن بوده و وجهه مردمی نظام حفظ شده است.

باز هم تأکید می‌کنم در بسیاری از کشورها حرکت‌ها از ابتدا مردمی است اما پس از گذشت زمان مردم کنار می‌روند و حرکت دولتی می‌شود یعنی مسئولان و سران حکومت هر کاری بخواهند انجام می‌دهند و بیشتر از مردم فاصله می‌گیرند.

مردم خواسته‌هایی دارند اما حکومت‌ها سیاست‌های دیگری دارند که همین امر موجب جدایی بین آنها شده و گاهی سبب می‌شود مردم در مقابل حکومت قیام کرده و حرکتی ضد دولتی ایجاد کنند اما در کشور ما اینگونه نیست اینجا مردم خود را صاحب و متولی و حافظ انقلاب می‌دانند و شورای هماهنگی این حالت را حفظ می‌کند که این توان منحصر به‌فرد لطفی از جانب خداست و این کار را از غیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم.

وظیفه عمده شورا در صحنه نگه‌داشتن مردم، آگاهی دادن به مردم، عرضه دستاوردهای اصیل انقلاب و تبیین مسایل قبل از انقلاب است که به لطف خداوند در این وظیفه کاملا موفق بوده است.

در بعضی برهه‌های زمانی به روزهایی رسیدیم که تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز بوده و احیاناً نظام به خطر افتاده است، مانند غائله ۱۸ تیر سال ۷۸ و قضیه فتنه ۸۸. آن روزها چیزی که چنین حرکت‌هایی را شکست و توطئه‌ها را خنثی کرد، زمینه‌سازی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بود.

در روز ۲۳ تیر ۷۸، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مردم را به صحنه آورد البته همه کمک کردند مقام معظم رهبری که همواره و همه‌جا پیشاپیش کارها بوده‌اند و اطلاع‌رسانی صدا و سیما همواره راهگشا بوده اما آن مجموعه‌ای که ۲۳ تیر مردم را به خیابان آورد و توطئه‌ها خنثی شد، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بود.

در قضیه فتنه سال ۸۸ نیز کاملاً معلوم بود که هدف براندازی نظام است که به نام تقلب در انتخابات آغاز شد و این کار در کشورهای دیگر نیز شده بود و در برخی موارد هم موفق شده بودند و تصور کردند در ایران هم این کار قابل انجام است بنابراین به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات راه انداختند در حدی که برخی وحشت کردند و احساس ناامیدی در آنها پیدا شد و گمان کردند که کار این نظام مردمی تمام شده اما آمدن مردم در روز ۹ دی تمام آتش‌ها را خاموش کرد و این هنر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است.

گاهی شورا در کمک به مسلمانان حرکت‌هایی ایجاد می‌کند مانند زمانی که مسلمانان بوسنی با صرب‌ها جنگ داشتند و همان وقت نیز حرکت‌هایی که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به راه انداخت و مردم را به خیابان‌ها آورد و کمک‌های مردمی جمع کرد، در کمک به بوسنی نقش اثرگذاری داشت و بسیار مفید بود که بازتاب آن از قدردانی مردم بوسنی مشخص شد.

نظرتان را درباره پیشتازی مردم گیلان در حماسه‌سازی هشت دی بفرمایید؟

ـ‌یک گام به جلو بودن از همه و در پیشاپیش حرکت کردن واقعاً قابل تمجید بوده و نشانه بصیرت، هوشیاری و به‌روز بودن شورا هماهنگی است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همواره لحظه‌ها را در نظر داشته و با درک اینکه چه می‌گذرد و باید چه برخوردی با جریان‌های موجود داشته باشد اقدام کرده است و این عملکرد شورا هوشیاری، حرکت سریع و اقدام عاجل می‌طلبد که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان و مردم این استان توانستند در فتنه ۸۸ یک گام جلوتر از جاهای دیگر اقدام کنند و این واقعاً قابل تقدیر است.

بنده به سهم خود از این اقدام و حرکت مردم تشکر می‌کنم چرا که این نشانه یک بیداری و آگاهی است که منحصر به نهم دی نمی‌شود بلکه این حس بیداری و هوشیاری که در مردم وجود دارد در هر موقعیتی خود را نشان می‌دهد و در هشت دی اینگونه نشان داد، همانگونه که در ۹ دی، ۲۲ بهمن، روز جهانی قدس و در هر موعد دیگری نشان می‌دهد بنده از دست‌اندرکارانی که مردم را به صحنه آوردند و از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان که در این قضیه نقشی تعیین‌کننده داشت قدردانی می‌کنم.

ارزیابی شما از حضور شخصیت‌های ملی در گیلان چیست؟

ـ بنده از انتخاب سخنران‌ها در مراسم گیلان قدردانی می‌کنم و یکی از خصوصیات سخنرانان موفق این است که مردم آنها را قبول داشته باشند و اگر سخنران مسلط و خوش‌صحبت باشد اما مردم او را قبول نداشته باشند فایده‌ای ندارد زیرا مردم جمع نمی‌شوند و توجه نمی‌کنند اما حُسن این انتخاب‌ها در گیلان این است که سخنرانانی را دعوت می‌کنند که مردم قبول دارند.

سخنرانی که خودش روح انقلابی نداشته باشد و معتقد به انقلاب نباشد یعنی عشق انقلابی در وجودش نباشد طبعاً سخنرانی او هم برای مردم ما مفید نخواهد بود.

خصوصیت دیگری نیز که در دعوت سخنران باید در نظر داشته باشیم اینکه حساسیتی روی سخنران نباشد یعنی علاوه بر اینکه مردم قبولش داشته باشند جریان‌ها یا جمعیت‌ها یا اشخاص روی آن، حساسیت نداشته باشند تا موجب ناراحتی نشود و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان این حُسن انتخاب را داشته و از جمله کسانی که به یاد دارم دکتر حداد عادل و دکتر سید حمید روحانی هستند که اینها نمونه‌هایی از سخنرانان ولایی و مسلط هستند و می‌توانند موضوع صحبت را به عموم تفهیم کنند و در گیلان و یا استان‌های دیگر به چنین سخنرانانی نیاز داریم و از جناب آقای اشجری تشکر می‌کنم که در انتخاب سخنرانان خوب عمل کرده و با تمام مشکلاتی که بوده، توانسته حرکتی را ایجاد  و راهی را انتخاب کند که به نتیجه رسیده و موفقیت هم داشته است.

آیا از عملکرد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان رضایت دارید؟

ـ‌شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان از معدود شوراهایی است که از آن رضایت دارم زیرا فعال، متحرک، زمان‌شناس و لحظه شناس است و از بین شوراهای هماهنگی استان‌ها بعضی برازندگی و جوشندگی دارند و برخی آن برازندگی را ندارند و یکی از مواردی که برازندگی دارد همین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان است که این مهم عمدتاً مدیون هوشیاری جناب آقای اشجری است.

شورای هماهنگی را مسئول آن مدیریت می‌کند و آقای اشجری مدیریت‌های بسیار خوبی داشته و افرادی را جذب کرده که بتوانند به او کمک کنند ضمن اینکه خود او نیز جاذبه دارد و به همین دلیل است که موفقیت‌های خوبی داشته و اینها خود دلیل بر آن است که وقتی از مردم دعوت می‌کند مردم حضور پیدا می‌کنند.

ممکن است برخی اوقات استان‌های دیگر خطیبی را دعوت کنند و سر و صدا راه بیندازند اما مردم علاقه‌ای نشان ندهند به دلیل اینکه مردم تجربه خوبی از آنها ندارند اما مردم گیلان تجربه خوب دارند از این جهت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان موفق بوده است.

درباره نقطه ضعف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان نیز چیزی به دهنم نرسیده، نمی‌خواهم بگویم نقطه ضعفی ندارد چرا که به هرحال هر شخص و هر مجموعه‌ای نقطه ضعف‌هایی دارد اما من به دید رضایت نگاه می‌کنم و نقطه ضعف‌ها را نمی‌توانم ببینم و تنها نقاط قوت را می‌بینم و از آقای اشجری و همکاران واقعا تمجید و قدردانی می‌کنم و امیدوارم خدا هم از او راضی باشد.

شورا برای تداوم فعالیت خود به چیزهایی نیاز دارد؟

ـ‌یکی از اقدام‌هایی که باید انجام دهیم این است که مرتب با مردم ارتباط داشته باشیم مانند پزشکی که نگران احوال بیمارش است و مراقبت‌های پزشکی انجام می‌دهد باید همواره نبض مردم در دستمان باشد و ببینیم افرادی که در قضیه فتنه راجع به رهبری و امام (ره) اهانت‌هایی داشتند از چه راهی به مردم نفوذ کردند.

باید ببینیم چه شُبهاتی ایجاد می‌کنند و اشکالاتی به وجود می‌آورند و قصد رواج چه انحرافاتی دارند مانند پزشکی که به طور مرتب با بررسی نشانه‌ها، بیماری افراد را تشخیص می‌دهد سپس باید به سراغ درمان رفت و این شرایط حتی در مسایل اخلاقی نیز است به طوری که دشمن تمام نیروی خود را متمرکز کرده تا مردم را از دین و اسلام و انقلاب بیزار و دور کند و باید بدانیم در مدارس، دانشگاه‌ها، سایت‌ها، ماهواره و حتی در خیابان و کنار دریا قصد انجام چه کارهایی دارند و چه تاثیراتی بر مردم می‌گذارند و باید تا آنجا که می‌توانیم آنها را شناسایی و توطئه آنها را خنثی کنیم.

به عنوان نمونه قضیه تکفیری‌ها مسئله‌ای است که کشورهای اسلامی و مسلمانان را تهدید می‌کند که القاعده و گروه‌های تروریستی از آنها نشأت می‌گیرد باید بررسی کرد که حرف اینها چیست و پس از آن صدا و سیما و دستگاه‌های تبلیغاتی باید به حرف‌ها و مواضع آنها پاسخ دهند تا مردم بپذیرند.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باید در این قضایا فعال باشد و مصاحبه‌هایی با مردم، افراد سرشناس و تاثیرگذار داشته باشد تا فضای پرسش و پاسخ ایجاد شود و شُبهاتی که در ذهن مردم ایجاد شده برطرف شود./فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه