مرگ خاموش قلعه رودخان در سایه بی توجهی مسئولان

قلعه رودخان یکی از بناهای تاریخی بسیار زیبایی گیلان و پذیرای گردشگران از اقصی نقاط کشور و جهان است که متاسفانه به دلیل مرمت اشتباه این قلعه تاریخی سالانه شاهد تلفات جانی در این منطقه توریستی هستیم.

مرگ خاموش قلعه رودخان در سایه بی توجهی مسئولان

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از شبستان، گیلان دارای بیش از ۲ هزار بنای تاریخی شناسایی شده است که یکی از این بناهای بسیار دیدنی و زیبایی گیلان قلعه تاریخی قلعه رودخان است که هر ساله در فصول گردشگری  به دلیل جذابیت بسیار زیبا این منطقه توریستی پذیرای بسیار از مسافران از اقصی نقاط کشور و حتی جهان است.

دژ تاریخی قلعه رودخان در گذشته به قلعه حسامی معروف بوده است که در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن قرار دارد.

این دژ تاریخی یکی از بناهای پر بازدید گیلان در فصول گردشگری است که متاسفانه به دلیل نبود تعامل دو جانبه بین اداره کل میراث فرهنگی و منابع طبیعی گیلان از یکسو و مرمت نادرست این قلعه از سوی دیگر شاهد صدمات جانی مسافران در این منطقه نمونه گردشگری هستیم که این خود باعث کاهش منابع اقتصادی جامعه محلی و بازدید گردشگران از این منطقه توریستی شده است.

مجید فولادوند، راهنمای گردشگری محلی قلعه رودخان است که به دلیل مشکلات و موانع دژ تاریخی قلعه رودخان و مشکلاتی که در این منطقه رخ داده است حضورا به دفتر خبرگزاری شبستان گیلان مراجعه کرده است.

IMG11390776

نبود تعامل دوجانبه منابع طبیعی و میراث فرهنگی جهت مرمت بنای دژ تاریخی قلعه رودخان

وی اظهار کرد: مرمت اشتباه قلعه رودخان از دروازه ورودی تا دروازه شرقی و آب انبار باعث شده است که سالانه تلفات جانی در این منطقه توریستی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور و جهان به این منطقه بسیار زیبای تاریخی هستیم گفت: هر ساله متاسفانه به دلیل مرمت نادرست پله‌ها در این منطقه نمونه گردشگری با تلفات جانی مسافران مواجه هستیم.

فولادوند اذعان کرد: متاسفانه در طراحی مرمت این بنای تاریخی توجه کافی صورت نگرفته است و همین عدم طراحی مناسب موجب شکستن دست و پا حتی در مواردی موجب ضربه مغزی گردشگران می‌شود که این عوامل باعث کاهش گردشگر به این منطقه توریستی شده است.

کارشناس محلی قلعه رودخان خاطر نشان کرد: نبود تعامل دوجانبه بین منابع طبیعی و میراث فرهنگی در مرمت بنای دژ تاریخی قلعه رودخان  مشکلات و موانعی را در این منطقه توریستی ایجاد کرده است.

فولادوند به آموزش کارشناسان محلی و سرمایه گذاران در طرح پارک جنگلی این منطقه توریستی پرداخت و افزود: پارک جنگلی قلعه رودخان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است که هیچ گونه آموزشی برای جامعه محلی و سرمایه گذاران جهت استفاده درست از این نعمت الهی و راهنمای گردشگری توسط مسئولان امر صورت نگرفته است.

راهنمای محلی دژ قلعه رودخان در ادامه خاطر نشان کرد: نداشتن راهنمای تخصصی بنای تاریخی قلعه رودخان، دادن اطلاعات غلط توسط راهنمای قلعه، ایجاد بازارچه اسکمو فروشی در جلوی درب قلعه که با سیما و بافت این بنای تاریخی هم‌خوانی ندارد از جمله معضلات این بنای تاریخی است.

IMG11314899

نداشتن نگاه موزه ای به دژتاریخی  قلعه رودخان

کارشناس محلی قلعه رودخان اظهار کرد: نداشتن نگاه موزه‌ای به دژ تاریخی قلعه رودخان توسط اداره کل میراث فرهنگی یکی دیگر از معضلات این بنای تاریخی است.

وی با بیان اینکه حین ورود از گردشگران مبالغی جهت بازدید گرفته خواهد شد گفت: موزه قلعه رودخان رتبه نخست در فروش بلیط ورودی در بین بناهای تاریخی گیلان را داراست.

فولادوند اذعان کرد: نبود بروشورهای راهنما در مورد تاریخچه، مسایل محیط زیستی اکوتوریسم قلعه رودخان توسط اداره کل میراث فرهنگی از نقاط ضعفی است که موردتوجه نیست.

راهنمای گردشگر محلی قلعه رودخان تصریح کرد: با راه‌اندای موزه مردم شناسی، کارگاه عکاسی با لباس محلی، اجرای بازی‌های بومی و محلی، ساخت کتیبه قلعه رودخان به شکل نمادین و غیره می‌توان اقتصاد محلی این منطقه توریستی را افزایش داد.

در پی دغدغه‌های این راهنمای محلی در مورد وضعیت قلعه تاریخی قلعه رودخان به سراغ یکی از کارشناسان میراث فرهنگی و مدیرپایگاه پژوهشی دژ تاریخی قلعه رودخان رفته و نظر وی را در این رابطه جویا شدیم.

پله های دژتاریخی قلعه رودخان نیازمند نگاه ویژه مسئولان

شهرام رامین، مدیر پایگاه پژوهشی دژ تاریخی قلعه رودخان و کارشناس میراث فرهنگی در این خصوص اظهار کرد: دژ تاریخی قلعه رودخان یکی از قلعه‌های دفاعی زیبای ایران در دوران کهن بوده است.

وی با بیان اینکه این دژ تاریخی در دوره اسماعلیه تجدید بنا شده است گفت: بنا بر کارشناسی صورت گرفته توسط این اداره کل این بنا در دوره صفویه مجددا تجدید، بازسازی و مرمت شده است.

مدیرپایگاه پژوهشی دژ تاریخی قلعه رودخان به مرمت این بنای تاریخی پرداخت و افزود: هر ساله جهت امنیت و رفاه حال مسافران این بنای تاریخی مرمت می شود که تقریبا سه هفته گذشته مرمت سه برنج این بنای تاریخی با صرف اعتباری ۸۵ میلیون تومان به پایان رسیده  است.

رامین به خطرات احتمالی در ضلع شرقی این بنا اشاره و اذعان کرد: ضلع شرقی این بنا به جهت نا امن بودن بسته شده است.

وی در ادامه به افزایش اعتبارات و قول های مسئولان امر پرداخت و گفت: اگراعتبارات مرمتی این بنای تاریخی نسبت به سال های گذشته افزایش یابد ضلع شرقی این بنای تاریخی مرمت خواهد شد.

کارشناس میراث فرهنگی به ناامنی پله های قلعه رودخان اشاره کرد و افزود: هر ساله به دلیل مرمت نادرست پله های قلعه رودخان که توسط اداره کل منابع طبیعی صورت گرفته بود شاهد تلفات جانی مسافران در این منطقه باشکوه گردشگری هستیم.

رامین خاطر نشان کرد: یکی از موانع و مشکلات مرمتی پیش روی دژ تاریخی قلعه رودخان نبود وسیله مناسب جهت انتقال مصالح به دژ است و هر ساله با اسب های محلی نقل و انتقال مصالح مرمتی صورت می گیرد که این خود روند پیشرفت مرمتی را کاهش و هزینه‌ای گزاف را بابت کرایه اسب های پرداخت می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: این دژ تاریخی دارای ۵۲ برج و یکهزار و ۵۵۰ متر دیوار سنگی در ارتفاع ۷۷۸ متری از سطح دریا در شهرستان فومن ساخته شده است و با شماره ۱۵۴۶ در فهرست آثار ملی تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه