آمریکا در یک ماه از ۱.۷۳ میلیارد تماس ایرانی‌ها جاسوسی کرده‌ است

در حالی که انتشار خبر جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از تماس‌های مردم دیگر کشورها و حتی رهبران آنها باعث ایجاد تنش جدی در روابط آنها شده است، اطلاعات منتشره حاکی از جاسوسی وسیع این نهادها از مردم منطقه و از جمله ایرانی‌ها است.

آمریکا در یک ماه از ۱.۷۳ میلیارد تماس ایرانی‌ها جاسوسی کرده‌ است

به گزارش ۸دی نیوز، در حالی که انتشار خبر جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از تماس‌های مردم دیگر کشورها و حتی رهبران آنها باعث ایجاد تنش جدی در روابط آنها شده است، اطلاعات منتشره حاکی از جاسوسی وسیع این نهادها از مردم منطقه و از جمله ایرانی‌ها است.

به گزارش «تابناک»، مقامات عالی‌رتبه کشورهایی مانند برزیل و آلمان از جمله افرادی هستند که هدف برنامه‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

در ادامه موج اخبار منتشره در نتیجه افشاگری‌های ادوارد اسنودن، نشریه انگلیسی گاردین گزارش داده است که بر اساس سندی که بدست آورده یک مقام آمریکایی که نامش ذکر نشده، ۲۰۰ شماره تلفن را فهرست کرده و خواسته که سازمان امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) فورا این خطوط تلفن را زیر نظر بگیرد. به گفته این نشریه نامی از این افراد برده نشده اما شماره تلفن ۳۵ تن از رهبران جهان هم در بین آنها بوده است.

از سوی دیگر بر طبق گزارشهای جدید، آژانس امنیت ملی آمریکا، تنها در عرض یک ماه از حدود ۱۲۵ میلیارد تماس در کشورهای مختلف جاسوسی کرده است.

در حالی که مبدا بیشتر این تماس‌ها خاورمیانه بوده است، حدود سه میلیارد تماس نیز از خاک خود آمریکا گرفته شده است. جاسوسی از این تعداد عظیم از تماس‌ها در محدوده زمانی تقریبا یک ماهه در ژانویه سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاده است.

وبسایت Cryptome که اسناد و اطلاعات دولتی را افشا می‌کند بر پایه گزارش‌هایی که اطلاعات آنها را جمع‌آوری کرده است، مدعی شده است که از این تعداد حدود ۲۲ میلیارد تماس مربوط به افغانستان، ۱۲.۷۶ میلیارد تماس مربوط به پاکستان، ۷.۸ میلیارد مربوط به عراق، همین تعداد از عربستان، ۱.۹ میلیارد تماس از مصر، ۱.۷۳ میلیارد تماس از ایران و ۱.۶ میلیارد تماس از اردن بوده است.

هر چند شیوه انجام این کار وسیع اعلام نشده است ولی گفته می‌شود که عبور بخش بزرگی از ترافیک بین‌المللی ارتباطات از طریق آمریکا در این امر نقش دارد.

عبور مکالمات تلفنی، پست الکترونیکی و محتوای سرویس‌های چت از شبکه‌های ارتباطی مستقر در خاک آمریکا ارزان است و همین مساله حجم زیادی از اطلاعات را در اختیار سرویس‌های امنیتی آمریکا قرار داده است./ تابناک

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه