توافق هسته‌ای نیاز به مصوبه مجلس ندارد!

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی گفت: توافق هسته‌ای مانند توافق‌های دیگر نیاز به مصوبه مجلس ندارد.

توافق هسته‌ای نیاز به مصوبه مجلس ندارد!

به گزارش خبرنگار ۸دی نیوز ایرج ندیمی درباره جمع‌بندی توافق هسته‌ای اظهار کرد: ما برنده واقعی هستیم و این پروژه متعلق به دولت‌های نظام اسلامی بوده و تنها مربوط به دولت تدبیر و امید نیست اما در این دولت تلاش بیشتری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در متن انگلیسی و فارسی توزیع‌شده چند محور وجود دارد، گفت: این متن، قرارداد بین‌المللی نیست و توافق هسته‌ای مانند توافق‌های اجرایی دیگر نیاز به مصوبه مجلس ندارد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طرح دوفوریتی مجلس سیاست را تنظیم کردیم و این سیاست در پرتو فرمایش‌های رهبری و رعایت شورای امنیت و خطوط قرمز نظام است.

وی ادامه داد: توافقات مذکور هنوز از نظر شورای امنیت و رهبری اعلام نشده و اگر رهبری و شورای امنیت ملی اعلام کنند ما نیز تابع رهبری هستیم.

ندیمی به مسایل مطرح‌ شده در صحن مجلس به هنگام توزیع ترجمه برجام اشاره کرد و افزود: این توافق‌نامه یک مذاکره فی‌مابین است.

وی اضافه کرد: بقیه قراردادهایی که داریم مذاکراتی بود که ممکن است یک سال بعد لایحه‌ آن از طریق دولت به مجلس دهند اما توافقنامه امضا شده مذکور هنوز قانون نشده و پس از مطرح شدن در هیئت‌ وزیران با امضای رئیس‌جمهور به صحن علنی مجلس می‌آید.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این روند در مراحل اولیه است، گفت: توافقنامه مذکور زمانی قانون می‌شود که مورد تصویب مجلس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون توافقات هسته‌ای بر اساس دو معیار گذشته در حال ارزیابی است، خاطرنشان کرد: معیار نخست، طرح سه فوریتی دو یا سه ماه پیش مجلس بوده و معیار دوم نیز درباره اصل توافق و خطوط قرمز نظام است و از نظر ما، خروج از خط قرمز در این توافق صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: البته انتظارات ما می‌تواند بیشتر باشد اما واقعیت این است که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در مذاکره هزینه‌های دوطرف طلبیده می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در مسایل هسته‌ای رویکرد ما به طرف منافع نظام است و در خط ابتکار رهبری حرکت می‌کنیم، اظهار کرد: شورای امنیت و اتحادیه اروپا با سرعت اقدام‌هایی انجام دادند و کنگره نیز  آمریکایی‌ها را مجاب می‌کند ضمن اینکه مسئله ما با آمریکا یک موضوع غیرهسته‌ای است.

نایب‌ رئیس گروه اقتصادی مجلس با تصریح بر اینکه توافق هسته‌ای موجب شکستن اتحاد آمریکا با همپیمانانش شده است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های کره‌ای می‌خواستند با ما رابطه دوستی داشته باشند و می‌گفتند آمریکا نمی‌گذارد و اگر با ایران قرارداد ببندیم ما را نیز تحریم می‌کند و اکنون این شرکت‌ها جرأت پیدا کرده‌اند.

وی توافق هسته‌ای را پروژه موفق نظام عنوان کرد و یادآور شد: دنیا ایران هسته‌ای را به رسمیت شناخت در حالی که در گذشته این نگاه را نداشت.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه