بالاخره شهاب‌سنگ در ایران سقوط کرده است یا خیر؟

خبر برخورد شهاب‌سنگ به استان‌های همجوار تهران بازتاب رسانه‌ای زیادی داشت، این خبر از سوی مدیران۲ استان مورد تایید قرار گرفت اما هلال‌احمر و سازمان مدیریت بحران کشور آن را تایید نکردند.

بالاخره شهاب‌سنگ در ایران سقوط کرده است یا خیر؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، در آخرین ساعات روز پنجشنبه خبر برخورد یک شیء نورانی به زمین در استان قزوین دست به دست در فضای مجازی منتشر شد. ابتدا این خبر تکذیب و بعد مورد تایید قرار گرفت.

در این باره حمید ره‌انجام، مدیرعامل هلال‌احمر استان قزوین اعلام کرد: این شهاب‌سنگ در مرز ۳ استان قزوین، زنجان و همدان اصابت کرده و تیم بررسی در حال بازدید از منطقه است.

این در حالی است که ارسلان قاسمی فرماندار بوئین زهرا برخورد شهاب سنگ با منطقه بوئین زهرا را رد کرد و گفت: خبر برخورد شهاب‌سنگ پنجشنبه‌شب در این شهرستان قوت گرفت اما با اعزام چند گروه به مناطق گوناگون، هیچ اثر و گزارشی از آن دریافت نشد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین هم در همان ساعات اولیه اعلام کرد: با وجود بررسی‌های میدانی تاکنون هیچ خبری از سقوط شهاب‌سنگ گزارش نشده است.

ایرج حیدری، فرماندار تاکستان هم براساس گزارش دهیاری‌های منطقه از بی‌اطلاعی و بی‌خبری چنین اتفاقی خبرداد و گفت: این تنها یک شایعه بوده است.

تأیید سقوط شهاب‌سنگ

پس از ۱۰ ساعت از بروز این حادثه، ابوالقاسم باقری مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با تایید سقوط شهاب‌سنگ در این استان، بیان داشت: شهاب‌سنگی نیمه‌شب پنجشنبه در منطقه‌ای بیابانی بین شهرستان‌های اشتهارد و نظرآباد در استان البرز برخورد کرده است. وی افزود: با توجه به اینکه این شهاب‌سنگ در منطقه‌ای بیابانی سقوط کرده، احتمال اینکه خساراتی داشته باشد، بسیار کم است و تاکنون نیز گزارشی از خسارات احتمالی ارائه نشده است.

همچنین فرماندار آوج در گفت‌وگویی اعلام کرد: در روستاهای آدار، دیدار، لجامگیر و اردلان شهرستان آوج این شهاب سنگ دیده شده که مسیر حرکت آن به سمت شهرستان ابهر (زنجان) بوده است.

وی افزود: بخشدار آبگرم (از توابع شهرستان آوج) که در زمان سقوط شهاب‌سنگ در شهر ابهر حاضر بوده، سقوط این شهاب سنگ را در دشت‌های این شهرستان مشاهده کرده است.

همچنین تمام افرادی که در زمان سقوط این پدیده در آن منطقه بودند به دلیل نور زیاد آن متعجب شده و اتومبیل‌های خود را خاموش کرده‌اند.

تکذیب سقوط شهاب‌سنگ

پس از این اظهارات، ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، سقوط شهاب‌سنگ و اصابت آن به بخش‌هایی از خاک ایران را تکذیب کرد و یادآور شد: هیچ گزارشی مبنی بر سقوط شهاب‌سنگ در هیچ یک از استان‌های کشور دریافت نشده است. اخباری که درباره چنین خبری در رسانه‌ها منعکس می‌شود از جمله اعلام سقوط شهاب‌سنگ در استان‌های قزوین، زنجان، همدان و البرز را سازمان امداد و نجات تکذیب می‌کند. دوستانی که مدعی هستند شهاب‌سنگ به بخش‌هایی از ایران اصابت کرده، محل اصابت را نشان دهند تا ما امدادرسانی کنیم.

نکته قابل تامل در این باره اظهارات معاون سازمان مدیریت بحران کشور است. مرتضی اکبرپور، معاون این سازمان خاطرنشان کرد: برابر گزارش‌های رسیده سقوط شهاب‌سنگ در کشور صحت ندارد. البته موضوع بارش شهاب‌سنگ وجود داشته و در پیگیری و رصدهایی که ما انجام دادیم، عبور شهاب‌سنگ از آسمان کشورمان به ثبت رسیده که این موضوع در بخش‌هایی از آسمان همدان و قزوین قابل رویت بوده اما موردی از سقوط گزارش نشده و این شهاب‌سنگ‌ها به طور افقی از آسمان عبور کرده‌اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه