ظریف:مردم نگران اعتمادبه غربند/تاکید موگرینی برنقش توافق درمنطقه

وزیر امور خارجه از دور جدید گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا در سطح بالا خبر داد و گفت: این گفتگوها در آینده نزدیک از سطح معاونین شروع و تا سطح وزرا ادامه خواهد یافت.

ظریف:مردم نگران اعتمادبه غربند/تاکید موگرینی برنقش توافق درمنطقه

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی پس از دیدار دوجانبه، نشست خبری مشترک برگزار کردند.

ظریف در این نشست با تاکید بر اینکه ما دارای روابط گسترده‌ای با اتحادیه اروپا هستیم، گفت: امیدواریم با عبور از بحران بی‌بدیل و غیرضروری از طریق توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت، وارد مرحله جدیدی شویم.

وی با بیان اینکه در سفر خانم موگرینی، بحث‌های بسیار خوبی داشتیم، ادامه داد: در مورد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام و همین‌طور در مورد آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا بحث‌هایی صورت گرفت.

وزیر امور خارجه افزود: در بحث اول اقداماتی که هم از طرف ما و هم اتحادیه اروپا باید از روزی که جمع‌بندی در وین صورت گرفت، تا روز توافق که در فاصله ۶۰ تا ۸۰ روز آینده به آن خواهیم رسید، انجام شود هم اقدامات طرف ما و هم اتحادیه اروپا شروع شده است و تصمیم‌گیری‌های اولیه لازم توسط اتحادیه اروپا با تصویب جمع‌بندی اتحادیه در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک شکل گرفت.

ظریف تاکید کرد: امیدواریم با همین روش اقدام دو طرف، همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی برای حل و فصل موضوعات باقی مانده و همچنین اقدامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای آماده‌سازی برای لغو تحریم‌ها، جنبه اجرایی به خود بگیرد تا بتوانیم در زمان مناسب اقدامات دو طرفه در مورد اجرایی کردن توافق را انجام دهیم.

وی با اشاره به موضوعات مورد بحث میان ایران و اتحادیه اروپا، گفت: در چندین سال گذشته بحث‌های ما با اتحادیه‌های اروپا، متمرکز بر مسائل هسته‌ای بوده است در صورتی که قبل از آن ما دوره‌هایی از گفتگو با اتحادیه اروپا داشتیم که یک زمانی به عنوان گفتگوهای انتقادی و در زمان دیگر به عنوان گفتگوهای جامع شناخته می‌شد.

وزیر امور خارجه گفت: امروز تصمیم گرفته‌ایم که دور جدیدی از گفتگو بین ایران و اتحادیه اروپا را شروع کنیم که بر اساس روشی که اتحادیه اروپا دارد، به آن گفتگوهای سطح بالا خواهیم گفت و نه گفتگوهای جامع یا انتقادی. این گفتگوها در آینده نزدیک در سطح معاونین وزارت امور خارجه و معاون موگرینی شروع خواهد شد و به تدریج در سطح وزرا ادامه خواهد یافت.

ظریف با اشاره به موضوعات مذاکره و همکاری ایران و اتحادیه اروپا، گفت: این موضوعات شامل انرژی، حمل و نقل، محیط‌ زیست، تجارت، حقوق بشر و مسائل مربوط به مواد مخدر است و همین‌طور زمینه همکاری و اقدامات مشترک را دنبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: همچنین توافق کردیم که در این گفتگوهای سطح بالا، موضوعات منطقه‌ای را هم مورد توجه قرار دهیم.

وزیر امور خارجه بحران‌های شکل گرفته در منطقه را تهدیدی برای منطقه، کل جهان و حتی اتحادیه اروپا دانست و گفت: مشکل افراط‌گرایی، فرقه‌گرایی و تروریسم که در منطقه ما امروز خشونت و ناامنی ایجاد کرده، همزمان در کشورهای اتحادیه اروپا نیز به خشونت و درگیری تبدیل شده و این نگرانی امروز نگرانی مشترک ماست.

ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی هر زمانی که تعهد کرده، به آن پایبند بوده است، اظهار کرد: این موضوع در دوران اجرای برجام در توافق ژنو که در طول ۲۰ ماه گذشته انجام شده است، کاملا مشهود است.

وی افزود: مردم ایران نسبت به سیاست های برخی کشورهای غربی نگرانی هایی دارند که با اجرای دقیق برجام توسط کشورهای غربی به ویژه آمریکا، بی‌اعتمادی مردم ایران جبران خواهد شد تا فصل جدیدی بین ایران و اتحادیه اروپا باز شود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: من نگرانی ندارم که هر زمانی برجام در داخل کشور مراحل قانونی خود را طی کند، جمهوری اسلامی ایران کاملا به آن پایبند است.

توافق هسته‌ای امنیت منطقه رابهبودمی‌بخشد

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با بیان اینکه توافق هسته ای آغاز راه است نه پایان راه، گفت: پیام من به منطقه خلیج فارس و دنیا این بود که توافق هسته ای می تواند امنیت منطقه را بهبود ببخشد.

 فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: ما دو هفته پیش با یکدیگر در وین بودیم و به خاطر تعهدی که وجود داشت توانستیم به توافق برسیم.

وی افزود: از تعهد شخصی شما و آقای صالحی تشکر می کنم و حمایتی که اشخاص سیاسی به خصوص رئیس جمهور و رهبر ایران از مذاکرات انجام دادند، باعث شد که بتوانیم به توافق برسیم.

موگرینی ادامه داد: این توافق نشان داد که دیپلماسی و چند جانبه‌گرایی به نتیجه خواهد رسید.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: اگر تمامی طرفین اراده سیاسی داشته باشند، این توافق به خوبی برای همه نتیجه خواهد داد و باید نشان دهیم که به توافق پایبندیم و آن را اجرا می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این اولین ماموریت من پس از اجرای توافق است، عنوان کرد: این توافق در خصوص موارد هسته ای بود، اما پتانسیل آن زیاد است تا بتواند فصل جدید را آغاز کند.

موگرینی تاکید کرد: ۶۰ درصد مردم ایران زیر ۳۰ سال سن دارند و این توافق در واقع یک سرمایه گذاری برای ایران است و می تواند فصل جدیدی را در روابط میان ایران و جامعه جهانی آغاز کند.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به قطعنامه شورای امنیت توضیح داد: این قطعنامه در خصوص توافق هسته ای اقدام مهمی بود.

وی تصریح کرد: اجازه دهید من تاکید کنم که ایران و اروپا از نظر جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی به یکدیگر نزدیک هستند، یعنی می دانند که تمدن‌ساز بودن به چه معنا است و می دانند که چرا باید از میراث گذشته محافظت کنند.

موگرینی خاطرنشان کرد: من از طرف تمام کشورهای اروپایی صحبت می کنم و می گویم آماده هستیم نه تنها از اجرای توافق حمایت کنیم، بلکه بیشتر از گذشته در این خصوص همکاری داشته باشیم.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ادامه داد: من شخصا در زمینه کمیسیون مشترک در ارتباط با توافق هسته‌ای همکاری می کنم، به تعهد من ذره‌ای کم نخواهد شد و این توافق با در نظر گرفتن احترام مشترک و با اجرای کامل آن در تاریخ خواهد ماند.

وی با تاکید بر اهمیت رفع تحریم ها پس از اجرای کامل توافق هسته ای گفت: پس از اجرای این توافق سرمایه‌گذاری اروپایی به سرعت می تواند به سمت ایران بیاید. اروپا و ایران در واقع در یک منطقه هستند؛ چراکه کشورهای اروپایی در منطقه مدیترانه و ایران در منطقه خاورمیانه است که ما به نوعی همسایه هستیم.

موگرینی توافق هسته ای را آغاز یکی از فصل های سخت و مهم بین ایران و اتحادیه اروپا خواند و افزود: این توافق برای همه در منطقه و فراتر از آن برای جامعه جهانی مهم خواهد بود و می تواند در دیگر زمینه ها ادامه پیدا کند.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اضافه کرد: ما می توانیم روابط خود را و همکاری هایمان را از مساله سوریه و مبارزه با تروریسم آغاز کنیم و اتحادیه اروپا می تواند در منطقه نقش خود را ایفا کند.

وی با بیان اینکه روابط منطقه ای بسیار حائز اهمیت است و توافق انجام شده یک فصل جدید را بین ایران و اروپا خواهد گشود، تاکید کرد: این اتفاق به دلیل رهبری، تعهد، عزم و میل شما بود برای اینکه بتوانیم در آینده بیشتر با یکدیگر همکاری کنیم.

موگرینی تصریح کرد: توافق هسته ای آغاز راه است و پایان راه نیست.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ادامه داد: لغو تحریم ها با اجرای توافق انجام خواهد شد و فرصتی را برای ایران و شرکت های اروپایی فراهم می کند، به خصوص ایران که می تواند برای آینده خود سرمایه گذاری کند.

وی اظهار کرد: ما با این توافق ثابت کردیم که می توانیم یک هماهنگی و دیالوگ سیاسی داشته باشیم و این بهترین شیوه است.

موگرینی خاطرنشان کرد: اجرای کامل توافق بسیار مهم است تا بتواند روابط تجاری بین کشورها را آغاز کند و من شخصا در این زمینه تسهیل‌گر خواهم بود.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی در خصوص سفر وی به عربستان و گفتگوهایی که با مقامات آن کشور داشت، افزود: من اخیرا در عربستان بودم و خوشحال شدم که توانستم با مقامات منطقه صحبت کنم.

وی ادامه داد: یک اراده سیاسی از طرف ظریف و رهبران ایران برای اجرای توافق وجود دارد تا بتواند فصل جدیدی را در رابطه با همسایگان آغاز کند. پیام من در این سفر این بود که به ایران، جهان و منطقه خلیج فارس اعلام کنم که این توافق امنیت منطقه را بهبود می بخشد زیرا یک توافق خوب و محکم است.

موگرینی تاکید کرد: توافق برجام این پتانسیل را به ما می دهد که روابطی بر اساس اعتماد وجود داشته باشد که در گذشته موجود نبود و امیدواریم یک پایه ای برای روابط در آینده باشد.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با بیان اینکه این منطقه نیاز به یک آینده متفاوت دارد، گفت: آینده منطقه باید بر اساس همکاری و دیپلماسی باشد، یعنی باید تمام احزاب و گروه ها در آن نقش‌آفرینی کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه