ساخت و ساز غیرمجاز در ییلاق رشیار پشت ماسال برای از ما بهتران!

ساکنان بومی ییلاق رشیار پشت، این روزها برای تعمیر خانه های ییلاقی خود وقتی گرفتار بروکراسی موجود اداری می شوند و از آن طرف می بینند که عده ای که از اساس در این ییلاق خانه نداشته اند در همین سال ۹۴، ۹۳ و ۹۲ در رشیار صاحب خانه خوش نشین شده اند تنها شاید به این فکر کنند که عده ای شاید از ما بهتران باشند که می توانند در اینجا خانه داشته باشند.

ساخت و ساز غیرمجاز در ییلاق رشیار پشت ماسال برای از ما بهتران!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ماسال نیوز، ساکنان بومی ییلاق رشیار پشت، این روزها برای تعمیر خانه های ییلاقی خود وقتی گرفتار بروکراسی موجود اداری می شوند  و از آن طرف می بینند که عده ای که از اساس در این ییلاق خانه نداشته اند در همین سال ۹۴، ۹۳ و ۹۲ در رشیار صاحب خانه خوش نشین شده اند تنها شاید به این فکر کنند که عده ای شاید از ما بهتران باشند که می توانند در اینجا خانه داشته باشند.

یکی از اهالی این ییلاق در گفتگویی کوتاه با ماسال نیوز اظهار داشت: ما پدر بابایی در ییلاق خانه داشته ایم و می دانم که حداقل از ۴۰ سال قبل در این جا ساکن بوده ایم اما الان باید برای گرفتن مجوز چوب برای خانه و گرفتن مجوز حمل و نقل چوب دوندگی هایی زیادی داشته باشیم اما می بینیم برخی براحتی در اینجا خانه می سازند.

وی افزود: این نوع عملکرد منابع طبیعی ساخت و ساز غیر مجاز در ییلاق را رواج داده است و سوال من از مسئولان منابع طبیعی این است که اگر شما می خواهید بدانید چه کسی متخلف است و ساخت و ساز جدید دارد بیایید از اهالی سوال کنید به نقشه ها و عکس های قدیمی نگاه کنید. چرا چشم خود را بر روی ساخت و ساز عده ای می بندید اما برای برخی دیگر باز می کنید؟

بررسی های ماسال نیوز نشان می دهد که در سالیان اخیر تنها در ییلاق رشیار پشت ماسال بر خلاف قوانین موجود منابع طبیعی حدود ۱۰ خانه جدید ساخته و برخی نیز با دستانی پشت پرده فروخته شده است.

براساس دستورالعمل ضوابط واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی برای طرحهای غیرکشاورزی واگذاری اراضی ملی تنها پس از طرح در کمیسیون طرح های غیرکشاورزی امکان پذیر است. براین اساس در ماده ۲۱ این دستور العمل آمده است:

به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص طرحهای تقاضای اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی برای مصارف غیرکشاورزی از اراضی منابع ملی و دولتی کمیسیونی در استان متشکل از اعضای زیر تحت عنوان کمیسیون طرحهای غیرکشاورزی تشکیل می‌گردد: الف) رئیس سازمان جهادکشاورزی. ب) مدیرکل منابع طبیعی. ج) مدیرامور اراضی.  د) نماینده تام‌الاختیار استانداری. هـ) مدیرکل متناسب با طرح ذیربط.

همچنین براساس این قانون، امکان واگذاری اراضی ملی برای سکونت افراد غیربومی فاقد پروانه های چرا و …  وجود ندارد و این اراضی تنها تنها می توان با ارایه طرح هایی جهت خدمات عمومی مانند تأسیسات تفریحی، فرهنگی، مجتمع اقامتی و …  و پس از طرح در کمیسیون ذکر شده و تصویب آن در این کمیسیون برای مدت محدود واگذار نمود.

با توجه به درج گزارشات مختلف درباره تخلف در واگذاری اراضی ملی در این پایگاه خبری، چرا منابع طبیعی حاضر نیست درباره تخلفات صورت گرفته در اراضی ملی و برخوردهای متفاوت با مردم به رسانه ها پاسخ گو باشد؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه