رتبه رشت در سکولاریسم و دین داری چقدر است؟/ رابطه افسردگی با سکولاریسم

بر اساس آماری که در خصوص میزان سکولاریسم در جامعه ایرانی به دست آمده است، شهرهایی که بیشترین آمار افسردگی و خودکشی را داشته اند دارای رتبه بالاتری از نفوذ سکولاریسم بوده اند.

رتبه رشت در سکولاریسم و دین داری چقدر است؟/ رابطه افسردگی با سکولاریسم

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی ۸دی نیوز، نتایج تحقیقی که در دانشگاه شاهد تهران و دانشگاه تهران انجام شده است نشان می دهد که رشت در جایگاه سوم گرایش به سکولاریسم در بین ۲۸ شهر ایران قرار دارد.

طبق این پژوهش شیراز، تهران و رشت سکولارترین شهرهای ایران هستند و همچنین از نظر فردگرایی ساکنان شیراز، رشت و تهران بیشترین تمایل را به فردگرایی نشان می‌دهند.

150526123415_piety

رابطه سکولاریسم و افسردگی

احمد جلیلی رئیس انجمن روانپزشکی ایران گفت: آمار افسردگی در دنیا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت را تشکیل می دهد. این آمار در کشورها در شرایط مختلف فرق می کنند، آمار مربوط به بیماریهای روانی و افسردگی در سطح جامعه ایران، حدود ۲۱ تا ۲۵ درصد است.

 

بر اساس آنچه که رئیس انجمن روانپزشکی ایران به آن تاکید کرده است آمار افسردگی در میان جامعه ایران در حدود متوسط جهانی است هر چند که این میزان در شهرهای مختلف کشور بسیار متفاوت است.

 

بررسی ها نشان می دهد در شهرهایی که میزان نفوذ مذهب دارای آمار بالاتری بوده است افسردگی و تبعات آن بسیار کمتر از نقاط دیگر بوده است.

 

بر اساس آماری که در خصوص میزان سکولاریسم در جامعه ایرانی به دست آمده است، شهرهایی که بیشترین آمار افسردگی و خودکشی را داشته اند دارای رتبه بالاتری از نفوذ سکولاریسم بوده اند.

در حقیقت به هر میزان که نسل جوان یک جامعه با سبک زندگی دینی آشنا تر باشند و از آن پیروی کنند، میزان نفوذ افسردگی در آن جامعه به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. این موضوعی بود که حضرت آیت الله العظمی خامنه ای نیز در دیداری اخیری که با دانشجویان داشتند به آن تاکید کردند.

 

یک روانشناس بالینی: سبک زندگی دینی عامل بازدارنده افزایش بیماری های روانی است

 

یک روانشناس بالینی نیز در خصوص تاثیرگذاری سبک زندگی بر افزایش بیماری های روانی به خصوص افسردگی گفت: این موضوع که دین در سلامت روان افراد نقشی مهم دارد در بررسی های روان شناسی امری اثبات شده است.

 

مسیح رضایی افزود: روان شناسان مطرح زیادی در طول تاریخ روان شناسی نوین به تاثیر گذاری مذهب و دین بر سلامت روان تاکید داشته اند و کتب زیادی نیز در این حوزه منتشر شده است.

 

وی از یونگ به عنوان یکی از مهم ترین  روان شناسانی که در حوزه تاثیرگذاری دین بر سلامت روان کار کرده است نام برد و گفت: هر چند که سبک زندگی یونگ به سبک زندگی ایران شباهت زیادی نداشت و خود او نیز به معنای عینی فردی مذهبی به تمام معنا نبود اما در این حوزه توانست اطلاعات قوی و قابل اعتمادی را به جامعه روان شناسی ارائه دهد.

 

این روان شناس تاکید کرد: تاثیرگذاری مذهب و دین به اندازه ای بالاست که بسیاری از روان شناسان در درمان های بالینی خود از مذهب به عنوان یک عامل کمک کننده مهم برای افزایش سرعت درمان بیمار استفاده می کنند.

 

وی در خصوص علت مطرح شدن ادعای افزایش افسردگی در میان جوانان ایرانی گفت: بخشی از این ادعا سیاسی است تا جریان هایی به از آن بهره برداری کنند و برخی از رسانه ها هم به آن دامن می زنند.

 

این روان شناس تصریح کرد: البته در این حوزه نیز بایستی این نکته را هم یادآور شد که افزایش مراجعات به روان شناسان و روانپزشکان برای درمان افسردگی می تواند ناشی از آشنایی مردم با درمان های روان شناسی باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: به دلیل افزایش آگاهی مردم با اختلال های روانی شاهد افزایش مراجعه مردم به کلینیک های روان شناسی برای درمان هستیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه