وزارت خارجه به کسی جایزه می‌دهد که ماشه را چکاند!

یک نشریه فرانسوی نوشت اعمال سیاست ماشه برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها علیه ایران پیشنهاد فرانسه بود.

وزارت خارجه به کسی جایزه می‌دهد که ماشه را چکاند!

به گزارش ۸دی نیوز کیهان نوشت: یک نشریه فرانسوی نوشت اعمال سیاست ماشه برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها علیه ایران پیشنهاد فرانسه بود.

هفته‌نامه ژورنال دودیمانش با اشاره به سفر هفته آینده لوران فابیوس به تهران نوشت: دستگاه دیپلماسی فرانسه در نظر دارد حفظ ظاهر کرده و در مسیر عادی‌سازی روابط تجاری با تهران عجولانه اقدام نکند.
به گزارش «ژورنال دودیمانش»، «وزیر امور خارجه فرانسه پیش از سفر به تهران مدتی حفظ ظاهر می‌کند؛ هر چند که توافق تاریخی امضا شده در وین راه را برای عادی‌سازی روابط باز کرده اما دستگاه دیپلماسی فرانسوی قصد عجله ندارد. فابیوس نمی‌خواهد تسلیم هیجانات لحظه‌ای شود».
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: کاهش سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم، افزایش بازرسی‌ها، دسترسی به پایگاه‌ها و احتمالا مراکز برنامه نظامی سبب شد تا فرانسه در مجموع از توافق صورت گرفته راضی باشد.
ژورنال دو‌دیمانش تصریح می‌کند: دیپلمات‌های فرانسوی از دو مسئله خشنودند؛ نخست آن که تخصص آنان در طول مذاکرات به رسمیت شناخته شد، آنچنان که در طول مذاکره، گروه‌های مذاکره‌کننده و از جمله ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا بیش از ۵۰ بار مسائل مربوط به جزئیات فنی را از گروه فرانسوی پرسیدند. مسئله دوم، اجرای خواسته فرانسه برای بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض توافق بود که از ابتدا خواستار آن بود.
یک منبع فرانسوی به این نشریه گفت: «در صورت نقض توافق، بازگشت تحریم‌ها باید از کانال تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت صورت می‌گرفت اما این خطر وجود داشت که با وتوی یکی از اعضای دائم این شورا مواجه می‌شویم. ما ابتکار حق وتوی معکوس را ارائه کردیم که بازگرداندن خودکار تحریم‌ها را حتی در صورت مخالفت یک کشور عضو دائم، ممکن می‌کند.» پاریس اعلام کرده که در انتظار اجرای توافق است و تحریم‌ها تا پیش از ژانویه (دی/بهمن) ۲۰۱۶ میلادی لغو نمی‌شود.
در همین حال رویتر در گزارشی نوشت: طبق قطعنامه جدید شورای امنیت در صورت نقض توافقنامه هسته‌ای وین از سوی ایران در طول ۱۰ سال آینده، همه تحریم‌های سازمان ملل دوباره اعمال خواهد شد. چنانچه شورای امنیت شکایتی دال بر نقض توافقنامه وین از سوی ایران دریافت کند، باید ظرف ۳۰ روز قطعنامه‌ای مبنی بر ادامه لغو تحریم‌ها را به رای بگذارد.
اگر این شورا در به رای گذاشتن قطعنامه تعلل  کند، این تحریم‌ها خود به خود دوباره اعمال خواهد شد.
با این اوصاف عجیب است که وزارت خارجه کشورمان از عنصر بدنامی مانند فابیوس- که نقش پلیس بد را در توافق ژنو و وین بازی کرد- برای سفر به تهران دعوت می‌کند تا در کنار اخذ  رشوه‌های هنگفت از آل‌سعود، برخی امتیازات مشابه اقتصادی را هم از ایران بگیرد!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه