درگیری نتانیاهو با کری و هاموند بر سر توافق/ تنها امید باقی‌مانده

نخست وزیر تندرو صهیونیست‌ها که به شدت از توافق هسته‌ای با ایران عصبانی است وارد جدلی سخت با وزرای خارجه ۱+۵ شده است. جان کری پس از “مکالمه‌ای بسیار سخت” با نتانیاهو، وی را متوهم خواند.

درگیری نتانیاهو با کری و هاموند بر سر توافق/ تنها امید باقی‌مانده

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جام نیوز، نخست وزیر تندرو صهیونیست‌ها که از توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ به شدت عصبانی است برای برهم زدن توافق دست به دامان کنگره آمریکا شد.

 

 

“بنیامین نتانیاهو” که در میان نمایندگان کنگره حامیان جدی دارد از آن‌ها درخواست کرده که در مقابل توافق هسته‌ای ایستادگی کنند تا توافق بهتری به دست آید.

 

 

 

 

نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس که پس از توافق بر تعداد سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش افزوده، در گفتگو با شبکه ای.بی.سی (ABC) آمریکا گفته است: «این روزها همه می گویند برای اسرائیل جبران می کنیم… اگر این توافق قرار است امنیت اسرائیل و همسایگان عرب ما را تأمین کند، چرا باید کسی به دنبال جبران کردن باشد؟»

 

 

نتانیاهو گفت: «برچیدن در مقابل برچیدن! بعبارت دیگر، توافق باید بر اساس برچیدن تجهیزات اتمی ایران در برابر لغو تحریم های بود. این موضع ابتدایی دولت آمریکا بود که بنظر من هم کاملا درست بود. اما بر اساس توافق اتمی، ایران هم تاسیسات اتمی اش را خواهد داشت و هم تحریم ها در مدت زمان کوتاهی لغو می شود، که موضع تندرو ها در ایران را قوی تر می کند. چون هم تا ده سال دیگر توانایی دستیابی به چندین بمب اتم را پیدا خواهند کرد و هم صدها میلیارد دلار درآمد های بلوکه شده ایران آزاد شده است.»

 

 

نخست وزیر رژیم کودک‌کش افزود که این توافق “ماشین ترور ایران” را تغذیه خواهد کرد.

 

 

 

 

به نوشته بی بی سی، نتانیاهو روز یکشنبه گفت که در صورت اجرا شدن این توافق، راهی برای جبران آن برای اسرائیل نخواهد بود.

 

 

شبکه انگلیسی بی بی سی می‌گوید: «مخالفت صریح و مداوم آقای نتانیاهو و تلاش او برای دخالت در ساز و کار تصمیم گیری در داخل آمریکا بر سر توافق با ایران، باعث تنش میان او و دولت آمریکا شده است.»

 

 

دولت آمریکا متن “برنامه جامع اقدام مشترک” را که روز سه شنبه ۱۴ ژوئیه در وین بر سر آن توافق شد، برای بررسی به کنگره آمریکا فرستاده است. کنگره باید در ۶۰ روز آینده این متن را بررسی و نظر خود را اعلام کند، هرچند باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفته است که تلاش احتمالی کنگره برای جلوگیری از اجرای آن را وتو خواهد کرد.

 

 

به این ترتیب بر اساس قوانین آمریکا، کنگره تنها در صورتی می تواند مانع از اجرای توافق شود که حداقل دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و دو سوم اعضای مجلس سنای آمریکا با آن مخالفت کنند.

 

 

نتانیاهو پس از سخنان مقام معظم رهبری در روز عیدفطر مبنی بر ادامه حمایت ایران از مبارزان لبنانی و فلسطینی و مردم مظلوم منطقه، با عصبانیت گفته بود: «تا ایران درخواست نابودی اسرائیل و شعار مرگ بر آمریکا را متوقف نکند، شایسته دریافت هیچ امتیاز و سازشی نیست».

 

 

 

 

روزنامه صهیونیستی هاآرتص یکشنبه ۲۸ تیر خبر داد که گفت‌وگوی تلفنی اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی “مکالمه‌ای بسیار سخت” بوده است.

 

 

به نوشته هاآرتص، در پی ابراز خشم شدید نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلفنی بود که جان کری با حضور در یک مصاحبه تلویزیونی در آمریکا، در اشاره تلویحی به نتانیاهو، گفت: «آنها که مدعی هستند که می‌شد به توافق بهتری با ایران دست یافت، در توهم هستند».

 

 

نتانیاهو روز پنجشنبه گذشته نیز زمانی که میزبان فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا شد، آشکارا با او در نشست خبری به جدل پرداخت و بریتانیا را در کنار دیگر کشورهای مذاکره‌کننده در برابر ایران به عدم درک درست خطرات ناشی از جمهوری اسلامی ایران متهم کرد.

 

 

اظهارات تند روز یکشنبه نتانیاهو در جلسه دولتش علیه کشورهایی که «واقعیات ایران را نمی‌بینند»، در آستانه ملاقات او با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، بیان شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه