مجلسی که بیشتر از مردم عادی از جزئیات اطلاع نداشته، چگونه در اندک زمانی می تواند یک متن حقوقی بین المللی را بررسی کند!؟ / سابقه رئیس مجلس نشان می‌دهد که احتمالا این بار نیز مجلس دور خواهد خورد!

مجلس در جریان جزئیات توافق در موقع خود بیش از عامه مردم قرار نداشته است و اینکه چگونه در این فرصت کوتاه امکان خواهد داشت یک متن حقوقی بین‌المللی جامع را بررسی و در مورد آن اظهار نظر کند نمی‌دانم.

مجلسی که بیشتر از مردم عادی از جزئیات اطلاع نداشته، چگونه در اندک زمانی می تواند یک متن حقوقی بین المللی را بررسی کند!؟ / سابقه رئیس مجلس نشان می‌دهد که احتمالا این بار نیز مجلس دور خواهد خورد!
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در جریان جزئیات توافق در موقع خود بیش از عامه مردم قرار نداشته است. سابقه برخورد رئیس مجلس نشان می‌دهد که این بار نیز مجلس در جریان بررسی متن توافق دور خواهد خورد.
به گزارش رجانیوز، الیاس نادران در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (۲۴ تیر ۹۴) گفت: امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه خود (نقل به مضمون) فرموده بود شما از یک بچه ممیز حیا می‌کنید چگونه است که از خدا خجالت نمی‌کشید. در آن زمان به اقتضای سن و سال از این تذکر برداشتی داشتم که بعدها ابعاد پیچیده بیشتری در حوزه‌های اعتقادی و رفتاری بر من مکشوف شد.
وی افزود: امروز با خود می‌اندیشم که اگر به واقع ما سیاسیون عالم را محضر خدا می‌دانستیم و تلاش داشتیم در محضر خدا گناه نکنیم چقدر از مشکلات و گرفتاری‌های مردم و کشورمان مرتفع می‌شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پس از حدود ۱۲ سال نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی علیرغم مراقبت‌هایی که داشتم نمی‌دانم چقدرش برای خدا بوده است به خدا پناه می‌برم. به راستی نه امیرالمؤمنین (ع) که اگر مدرس و رجایی را میزان‌الاعمال وزرا و وکلا قرار دهند چقدر به این ناقد بصیر جوابگو خواهیم بود.
نادران خاطرنشان کرد: امروز پس از سال‌ها مذاکرات هسته‌ای متنی تنظیم و برای کشورها فرستاده شده است و مجلس هم در این رابطه به برگزاری چند جلسه غیرعلنی و دریافت اخباری رسانه‌ای از مسئولان اجرایی امضای چند بیانیه و تصویب قانونی اکتفا کرده است.
وی افزود: رهبری معظم انقلاب به استناد اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول ۴، ۵۷، ۱۱۰، ۱۱۲ و ۱۷۶ آنچه را مصلحت بداند از مجاری قانونی خود ابلاغ می‌کند و همواره رهنمودها و حتی ارشادات ایشان توسط مجلس متاع بوده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس بماهو مجلس در جریان جزئیات توافق در موقع خود بیش از عامه مردم قرار نداشته است و اینکه چگونه در این فرصت کوتاه امکان خواهد داشت یک متن حقوقی بین‌المللی جامع را بررسی و در مورد آن اظهار نظر کند نمی‌دانم. سابقه برخورد رئیس مجلس نشان می‌دهد که احتمالا این بار نیز مجلس دور خواهد خورد.
نادران خاطرنشان کرد: گرفتن اختیارات اساسی مجلس و تضعیف جایگاه آن به نفع هیچکس نخواهد بود. کدامیک از وظایف سه‌گانه شورای عالی امنیت ملی در اصل ۱۷۶ به این شورا اجازه می‌دهد اختیارات مجلس را محدود کند؟
وی افزود: مطابق اصول ۷۷ و ۱۲۵ همه موافقتنامه‌های بین‌المللی چه موقت، چه دائمی و چه داوطلبانه و چه الزامی باید به تصویب مجلس برسد و الزام و اجرای آن تنها پس از تصویب مجلس ممکن است. آنچه در ژنو، لوزان و امروز در وین مورد توافق قرار گرفته است و بعضا عملیاتی شده کی از مجلس شورای اسلامی مصوبه داشته است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: آقای رئیس در زمان تصویب قانون هسته‌ای در موارد زیاد مواد متعدد قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را نقض کرده است و در پاسخ به تذکراتی که داده شد گفت این که فروش سیب زمینی نیست. آقای رئیس هیچ جای آیین‌نامه رعایت اصول آن را موکول به سطح اهمیت تصویب ندانسته است. دستکاری در متن مصوبه کمیسیون تغییرات غیرقانونی مکرر آن،‌ عدم چاپ پیشنهادهای نمایندگان و اجازه ندادن به مخالفان دولت در اظهار نظر نسبت به مصوبه مجلس چه وجاهت قانونی دارد؟
نادران خاطرنشان کرد: با این اقدامات مجلس در رأس کدام امور است؟ طرف آمریکایی مصوبه کنگره را چماق می‌کند بر سر طرف‌های ایرانی و اینجا از این حداقل ظرفیت‌های قانونی هم استفاده نمی‌شود.
وی خطاب به رئیس جمهور گفت: تهدید منتقدان به مصلحت شما نیست. یک مجلس قوی و منتقد به نفع خود شماست. ناامید کردن مردم همان قدر مذموم است که امید واهی دادن.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معطل کردن اقتصاد کشور، فشل بودن دستگاه‌های اجرایی به خصوص در حوزه‌های تولیدی و اقتصادی و ارجاع همه امور به حل و فصل مسئله هسته‌ای و تحریم‌ها از منکراتی است که توسعه بیکاری یکی از عوارض آن است. آقای رئیس‌جمهور در دو سال دولت شما بیش از یک میلیون نفر به صورت خالص به بیکاران کشور اضافه شده است و مسئولیت آن بیش از تحریم بر سوء مدیریت حوزه‌های اجرایی است.
نادران اضافه کرد: اصرار شما بر شفافیت اطلاعات مالی تحسین‌برانگیز است ولی بدانید اقتضای آن دسترسی نهادهای نظارتی مالی بر حساب‌های بانکی و جریان وجوه کشور است و این یعنی سرکشی به حساب‌های مردم. به مشاوران بفرمایید مطالب متناقض القاء نکنند.
وی افزود: اینکه مذاکرات هسته‌ای و اقدامات بعدی آن به چه سرانجامی خواهد رسید دخلی به راهبرد اقتصادی دولت ندارد. اتفاقا پس از برداشتن تحریم‌های مالی تأکید بر تقویت بنیان‌های تولیدی داخلی و مؤلفه‌‌های اقتصاد مقاومتی و پرهیز از هدایت منابع به سمت کالاهای مصرفی وارداتی ضرورت مضاعف پیدا می‌کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: متأسفانه در بین همکاران شما تعداد افرادی که راهبرد تجاری آن هم منحصرا در واردات را وجهه همت خود قرار دادند کم نیستند. حال آنکه نقش دادن به مردم و سهیم کردن آنان در توسعه اقتصادی و ظرفیت‌های تولیدی یک فریضه است. قانون اجرای اصل ۴۴ همه ابزارها را در اختیار قرار است ولی متإسفانه نه دولت قبل و نه دولت فعلی اراده‌ای بر انجام اصلاحات جامع ساختاری اقتصادی و تفویض قدرت اقتصادی به مردم ندارد.
نادران خاطرنشان کرد:‌در باب مبارزه با مفاسد اقتصادی مقابله با رانت خواری و ورود پول‌های کثیف به انتخابات به مسئولان دولتی عرض می‌کنم رطب خورده کی منع رطب کند؟ این وزرا و مسئولین اجرایی هزار میلیارد تومانی در این سی سال گنج پیدا کرده‌اند؟ برخی از نمایندگان دو جناح در مجلس هشتم را به گرفتن چند میلیون از رحیمی به حق سرزنش می‌کنیم اما فراموش نکنیم که همه آنچه که محمدرضا رحیمی به این نمایندگان داده به اندازه یکی از پول‌هایی که شهرام جزایری به یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم داده بود نمی‌شود.
وی افزود: اگر همان زمان که آقای دکتر توکلی در نامه‌ای به رئیس وقت قوه قضائیه تذکر داده بود رسیدگی می‌شد، اگر آنکه از قطعه‌سازان برای احزاب سیاسی دولت‌ساخته پول جمع می‌کرد محاکمه می‌شد، اگر به موقع به پرونده آنانی که از دلالان نفتی پولی گرفته بودند رسیدگی می‌شد کار به اینجا نمی‌رسید البته اگر امروز هم چاره نشود فردا دیر است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه