تراز بخش کشاورزی با رفع تحریم ها مثبت می شود

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آنکه رفع تحریم ها برای کشور یک ضرورت به شمار می رفت، گفت: پس از این با برقراری توازن بین صادرات و واردات به طور قطع تراز بخش کشاورزی مثبت می شود.

تراز بخش کشاورزی با رفع تحریم ها مثبت می شود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایرنا، ابوذر ندیمی ضمن قدردانی از ابتکار عمل مقام معظم رهبری، حسن تلاش تیم هسته ای و پیگیری رئیس جمهوری برای توافق هسته ای و رفع تحریم ها، افزود: تحریم ها علیه ایران در کوتاه مدت اثر قابل اعتنایی نداشت اما به تدریج آثار تحریم ها شدت گرفته بود بنابراین وضعیت اقتصادی کشور نیاز به رفع تحریم ها داشت.
وی با اشاره به وجود نظرات مختلف در خصوص رفع تحریم ها، اظهار داشت: برخی افراد بدبین براین باورند که با رفع تحریم ها هیچ اتفاقی در شرایط اقتصادی کشور رخ نمی دهد و این گروه نمی خواهند مذاکرات به نتیجه برسد اما در مقابل عده ای معتقدند با امضای توافقنامه از روز پس از رفع تحریم ها، تمام مشکلات کشور از جمله تورم، گرانی و بیکاری برطرف خواهد شد.
وی با بیان آنکه رفع تحریم ها بیش از آنکه اثر آنی در کشور داشته باشد در آینده تاثیرگذار است، گفت: به هیچ وجه رفع تحریم ها به معنای رفع تمام مشکلات نیست زیرا کشور ما قبل از اعمال تحریم ها نیز با مشکلاتی از جمله بیکاری، تورم، کمبود نقدینگی و گرانی مواجه بوده است.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس معتقد است؛ این مشکلات بیش از آنکه به اعمال تحریم ها وابسته باشند، به سیاست های دولت در زمینه های استراتژیک، پولی، حمایت از تولید و نظام تجاری واردات و صادرات وابسته است.
وی اظهار داشت: البته با رفع تحریم ها کاهش مطالبات مالی، مراودات مالی و تجاری، رفع موانع فعالیت های بانک مرکزی، خرید قطعات هواپیما و ماشین آلات مدرن می تواند بخشی از مشکلات کشور را برطرف سازد اما این بدان معنا نیست که از فردا پول و دلار به ایران سرازیر شود.
به گفته وی، اعمال تحریم ها و تنظیم قیمت ها از سوی دولت موجب رقابت نابرابر علیه کشاورز می شد به طوری دولت برای حمایت از مصرف کنندگان با اینکه قیمت تمام شده عرضه تولیدات کشاورزی واقعی بود اما برای مصرف کنندگان قیمت غیرواقعی را لحاظ می کرد که این اقدام آثار سوئی بر بخش کشاورزی داشت.
وی اضافه کرد: تحریم ها تاکنون باعث شده از ذخایر موجود در انبارهای کشور بهره گیری کنیم و در نتیجه ذخایر موجود در انبارها تخلیه شود.
وی با تاکید بر اینکه در پساتحریم نیازمند استفاده از الگوهای جهانی و داخلی، تجارب ۳۰ سال اخیر و مباحثی در زمینه تامین مالی و استفاده منابع علمی و فناوری، تعامل با دیگر کشورها و جلوگیری از واردات بی رویه به ویژه قاچاق هستیم.
به گفته وی، هم اکنون قاچاق کالا در حدود ۲۴ میلیارد دلار در بخش های مختلف نظیر بخش کشاورزی اثر منفی برجای گذاشته که علاوه بر از بین بردن انگیزه، درآمدهای دولتی، صدمات جبران ناپذیری نیز به بخش کشاورزی وارد کرده است.
وی ادامه داد: همواره در زمینه صادرات و واردات، گشایش اعتبارات مالی، تعیین قیمت ها و حوزه بازار تولیدات بخش کشاورزی با مشکلاتی مواجه بودیم زیرا در اعمال تحریم ها علیه ایران دیگر برخی شرکت ها با ایران همکاری نمی کردند و فعالیت بانک ها ایرانی نیز عملا متوقف شده بود که امیدواریم در دوران پساتحریم ها در آغاز کارها با رشد صادرات، ارزان شدن قیمت محصولات، توسعه تولید، داشتن بازار صادراتی مناسب مواجه شویم.
ندیمی افزود: براین باورم کشوری که سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار صادرات و واردات انجام می دهد، نمی تواند تحریم ها تاثیری بر وضعیت اقتصادی آن نداشته باشد.
وی ادامه داد: زیرا نتایج پسا تحریم ها باعث کاهش فشارهای جهانی علیه ایران و در نهایت ایجاد امید برای مردم می شود که آثار این امر در آینده در اقتصاد کشور نمایان خواهد شد.
به گفته نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس، بنابراین برقراری توازن بین صادرات و واردات به کشور می تواند در اقتصاد و بودجه عمومی کشور و مثبت شدن تراز بخش کشاورزی موثر واقع شود.
وی با اشاره به اینکه تحریم ها علیه ایران به نفع برخی کشورها از جمله امارات و ترکیه شده بود، افزود: در نهایت ایران نیز برای توازن بین واردات و صادرات، تامین نهاده های اولیه، بکارگیری علوم و تکنولوژی نوین نیازمند همپوشانی و ارتباط با دنیا بود زیرا این شرایط تنها باعث ایجاد بازارهای صادراتی برای امارات و ترکیه شده بود.
به گفته ندیمی، علاوه بر تلاش برای رفع تحریم ها، دولت باید با برنامه ریزی، سیاست گذاری و بودجه بندی با رویکرد حمایت از تولید داخل بخشی دیگر از مشکلات را برطرف کند تا باعث جلب سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاران خارجی و ایجاد اشتغال شود و از این طریق از فرار سرمایه ها جلوگیری کند.
وی تاکید کرد: دولت با رویکرد حمایت از تولید کشاورزی می تواند در دوران پس از تحریم به بخش کشاورزی بیش از گذشته توجه داشته باشد تا واردات برنج، چای، دانه های روغنی کاهش یابد و به مرز خودکفایی برسیم.
وی اضافه کرد: در همین راستا باید با ایجاد انگیزه های مالی، اقتصادی، بهزراعی، به نژادی، بکارگیری از سیستم های آبیاری نوین و ترویج بخشی از مشکلات این بخش مرتفع شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بنابراین باید از علم و دانش دهها هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی استفاده کرده تا علاوه بر ایجاد اشتغالزایی در این بخش از توان آنها در توسعه پایدار و افزایش عملکرد در واحد سطح بهره مند شویم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه