اعتراض مداح برجسته گیلانی به اکران فیلم “رستاخیز”

اینجانب خویشتن را مسئول دانسته و ضمن اعتراض به نمایش فیلم رستاخیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستارم اقدام مقتضی و اصلاحی را به عمل آورد.

اعتراض مداح برجسته گیلانی به اکران فیلم “رستاخیز”

به گزارش خبرنگار سرویس مذهبی ۸دی نیوز، حاج سید حسین رضویان از ذاکران و مداحان برجسته گیلانی در اعتراض به ساخت و اکران فیلم “رستاخیز” در عید فطر، یادداشتی نوشت که در زیر می خوانید:

 بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صلی علی فاطمه و ابیها و بعلها و امها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

الهی بدم المظلوم

هنوز صدای استغاثه اباعبدالله به گوش می رسد و مائیم و مادری پهلو شکسته بر بالای گوی قتله گه که اشک می ریزد و می گوید پسرم حسین و نگاه غمزده کودکان حسین(سلام الله علیه) که به راه است کیست که ما را یاری کند؟

و نگاه غمزده دخترکی سه ساله که بر بالای نیزه ای دوخته است،بر اوج نیزه سری است همچو ماه ، مردم صدایش می کنند قمر بنی هاشم ، می دانید آن طفل چه می گوید؟ آه ای عمو جان ندیدی دستهایمان را بستند ،آه ای عمو جان ندیدی با تازیانه بر ما می زدند، تو سرت بالای نی بود ، من تو را صدا می زدم عمو اما کاری از دستان تو بر نمی آمد ،عمو جان می دانم چون قطع کرده بودند دستان تو را در کنار علقمه…

قرن هاست که زندگی شیعیان و گاه آزادگان دنیا با ندای استغاثه مردی گره خورده که در سنه۶۱ هجری قمری به اوج مظلومیت و با ۷۲ تن از یاران باوفایش در دشت کربلا ما بین دو نهر آب تشنه لب به تقابل با تزویر برخاست و با فدا نمودن عزیز ترین خلق خدا مرگ را به جان خرید تا شهادتش شاهدی باشد بر اوج مظلومیت خدا در سرزمین سکه ها.

سده هاست که راه رسیدن به در خانه خدا از مسیر کرببلا برایمان گذر دارد و دلدادگی هامان پای بازی عشق با ذکر حسین علیه السلام معنا می پذیرد. روزها در کرانه عمر از پی هم می رود و این خاطره از یادمان نه، که حتی شیری که مادرانمان نیز به طفولیت بر ما خورانده اند تا محیی حدود اله گردیم با اشک بر دردانه خدا عطر گرفته و ما آب و گلمان به تربت نینوا و زلال فرات شکل آدمیت یافته است.

این جا و در این جغرافیای کهن و مقدس هرکه راه گم میکند خانه حسین(سلام الله علیه) ملجاء اوست و هرکه دلش شکست مهر حسین مسکن اوست .

در خبر آمده است که مقرر گردیده به مناسبت عید سعید فطر اثر سینمایی رستاخیز در سینماهای میهن اکران گردد. محصولی که کنش و واکنش هایش به قصه گویی و کارگردانی آقای درویش در واقعه عاشورا شکل گرفته و میل دارد نقلی جهانی از رویدادی خدایی برای ملل گوناگون آنگونه که آمده است در نسخ فارسی،انگلیس و عربی روایت کند.

در باب این فیلم ذکر چند نکته حایز اهمیت است:

۱) عاشورا پیام های بسیاری در حوزه های اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، دینی، جوانان، نوجوانان، زنان و پیران دارد که اصلا در این فیلم به هیچ یک از این پیام ها توجه نشده است.

۲ ) انگیزه قیام اباعبدالله علیه السلام مغفول واقع شده است. برای مثال اتفاقات عبرت آموز مدینه، سخنان امام کنار قبر پیامبر با عوام و خواص، وصیت امام، هیهات من الذله امام و… اصلا مورد توجه قرار نگرفته است.

۳ ) نقش خواص که در اطراف امام به طمع حکومت جمع شده بودند دیده نمی شود.

۴) اتفاقات عبرت آموز مکه از قبیل طواف امام و سخنان ایشان مورد تحریف واقع شده است.

۵) به جانفشانی کوفیان غیرتمند و فداییان حضرت حسین علیه السلام به صورت خلاف واقع نگاه شده است و اثری از رشادت های آنان نیست. مردانی همچون محمدبن کثیر ، هانی بن عروه، عبدالله بن یقطر و طوعه؛ آن شیرزن شیعی وفادار.

۶) جناب مسلم فردی در زنجیر و سیاه چال با چهره ای درمانده به تصویر کشیده شده است.

۷) به خیانت خواص تاثیرگذاری مثل شریح قاضی، عمر سعد، شمربن ذی الجوشن و… هیچ اشاره ای ندارد.

۸) حادثه تنبه حضرت حر کاملا تحریف شده و به شکلی مبهم و گنگ مطرح می شود.

۹) وقایع اتقاقیه کربلا مانند؛ خطبه های امام، چگونگی حال و هوای اصحاب، وقایع عصر، نیمه و شب عاشورا همگی تحریف شده و نامفهوم ارایه می شود.

۱۰) حوادث روز عاشورا نیز در این فیلم خلاف آنچه در مقاتل گفته شده به تصویر کشیده و تحریف شده است.

۱۱) نکته عجیب که در این فیلم نشان داده می شود، هنگام معرفی یاران امام حسین علیه السلام توسط قمر بنی هاشم ، عبدالله بن عمر ( فرزند خلیفه دوم ) درمیان اصحاب امام است!!!

9637023-7576-l

۱۲) دلبری خواهر سلیمان بن سرد خزاعی از بصره تا کربلا و عاشورا از عبدالله بن حر، بخش قابل اعتنایی از این فیلم را به صحنه عشق بازی زمینی تبدیل می کند.

۱۳) نحوه شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام کاملاً تحریف شده است و هیچ انطباقی با تاریخ ندارد.

۱۴) نقش بی بدیل زنان به ویژه زنان اصحاب و اهل بیت پیامبر امحاء شده و هیچ اثری از اقدامات و نقش آفرینی شکوهمندانه آنان نیست.

۱۵) آن چه در این فیلم به عنوان حادثه عاشورا مطرح می شود با مفاهیم بلند و فرهنگ انسان ساز عاشورا هیچ گونه انطباقی ندارد و صرفا با بهره گیری از تکنیک های هنری جنگ و کارزاری به نمایش گذاشته می شود که هدف آن فقط خشونت است و کشتار

۱۶)چهره مبارک باب الحوائج قمر منیر بنی هاشم جناب ابالفضل العباس علیه السلام علی رغم مخالفت علمای شیعه به صورت صریح آن هم با بازی یکی از خوانندگان پاپ به تصویر کشیده شده است!

۱۷) چهره جناب علی ابن الحسین علیه السلام علی رغم مخالفت علمای شیعه به صورت صریح به تصویر کشیده شده و واقعه شهادت ایشان با کتب مقتل خوانایی ندارد.

اینجانب به عنوان نوکری از نوکران حسینی و آنکه او را توفیق داده اند تا مدح و ثنای ارباب بگوید، خویشتن را به رعایت حرمت ولی نعمتش و در مواجهه با قضاوت تاریخ مسئول دانسته و ضمن اعتراض به نمایش فیلم رستاخیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستارم تا در عمل به وظایف شرعی و توجه به فرمایشات مراجع عظام تقلیدی همچون آیت‌الله مکارم‌شیرازی، آیت‌الله مظاهری‌اصفهانی، آیت‌الله علوی‌گرگانی، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، آیت‌الله ملکوتی‌تبریزی، آیت‌الله حسینی‌شاهرودی، آیت‏‌الله وحیدخراسانی، آیت‌‌الله صافی‌گلپایگانی که حکم حرمت نمایش چهره سقای تشنه لب دشت کربلا را صادر فرموده اند، اهتمام ورزیده و ضمن تامل بیشتر اقدام مقتضی و اصلاحی را پیرامون اثر مذکور به عمل آورده تا هفت قرآن به میان این بابی نگردد تا اصول اعتقادی ملت علی الخصوص نسل جوان پایه اش سست گردد.

 

والعاقبه للمتقین

سید حسین رضویان

۲۵ رمضان سال یکهزار و سیصد و نود و چهار

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
نیوز
شما تاریخ شمسی را قبول نداری تاریخ ایران را چی ؟؟ کلا تو اعراب سیر میکنی
حسن زاده
آقا یا خانمی که خودت رو نیوز معرفی کردی! لطفا ادب رو توی نوشته هات رعایت کن
هیاتی
نیوز جان حاج حسین که تاریخ سال نامش رو شمسی زده خیلی هم خوب بود تازه
ناشناس
۲۵ رمضان سال یکهزار و سیصد و نود و چهار !?? شمسی قمریش کردی !؟ :)
سید
بسیار عالی بود دم حاج حسین گرم
منتقد
سلام.اقاسید زحمت کشیدید در مورد این فیلم اظهار ناراحتی کردین کاملا صحیح است.ولی [...] حداقل دراخر یادداشت پی نوشت هارو ذکر میکردین
منتقد
چرا نظر رو سه نقطه گذاشتید؟چیزی که نوشتیم خلاف قانون نبوده که.جرم اینه که متن و مقاله ی [...] نشر دادن
بانو
باید همه بچه هیاتی ها دست به دست هم بدن تا نزارن به واقعه کربلا خدشه وارد بشه از آقاسید تشکر میکنیم اظهار نظر کردن
رضا
من با حرفهای آقاسید موافقم
در حاشیه