مذاکرات ایران و ۱+۵ با مقامات عالی کشور کاملا هماهنگ شده است/ هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در ژنو ۲ نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: مذاکرات ایران و ۱+۵ به طور کامل با مقامات عالی کشور هماهنگ شده و این هماهنگی از طریق جناب رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری انجام می‌شود البته سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.

مذاکرات ایران و ۱+۵ با مقامات عالی کشور کاملا هماهنگ شده است/ هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در ژنو ۲ نمی‌پذیریم

به گزارش ۸دی نیوز، مرضیه افخم  سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با بیان این مطلب که دیدار کارشناسان ایران و ۱+۵ با فاصله زمانی قبل از مذاکرات آینده در ژنو برگزار می‌شود، اظهار داشت: باید متن این مذاکره به مقامات عالی رتبه کشورهای طرف مذاکره ارسال شود و پس از آن مذاکرات با زمانبندی مشخص صورت می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: مذاکرات ایران و ۱+۵ به طور کامل با مقامات عالی کشور هماهنگ شده و این هماهنگی از طریق جناب رئیس جمهور با مقام معظم رهبری انجام می‌شود، البته سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری‌ها در شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.

*مذاکرات را نباید در چارچوب بحث‌های جناحی تلقی کرد

افخم اظهار داشت: مذاکرات را نباید در چارچوب بحث‌های جناحی تلقی کرد، البته حرکت‌های کلان همیشه موافق و مخالف دارد، اما همگی به دنبال تامین منافع ملی هستند و نقدها بر این اساس صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: دولت با سعه صدر نقدها را می‌شنود و فضا به سوی اجماع ملی پیش می‌رود و بهترین موضع در برابر مذاکره کنندگان اجماع ملی است، اما راه بر نقد بسته نیست.

افخم بیان داشت: نقد باید واقع بینانه و نه براساس خوشبینی و افراط مطرح شود و در این مسیر به واقع بینی و صبر نیاز داریم.

* ایران وجود پیش شرط برای حضور در نشست ژنو را نمی‌پذیرد

وی اظهار داشت: درباره نشست ژنو ۲ خبرسازی‌های متفاوتی انجام شده اما ایران خواهان حل و فصل بحران سوریه از طریق راه حل سیاسی است، به همین خاطر ایران وجود پیش شرط برای حضور در این نشست را نمی‌پذیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت دیپلمات ربوده شده ایران در یمن گفت: طبق آخرین اطلاعات دیپلمات ربوده شده ایران در یمن اوضاع جسمانی خوبی دارد، اما از دولت یمن برطبق کنوانسیون‌های کنسولی می‌خواهیم که به مسئولیت‌های خود عمل کند و هیئت‌های پیگیری این مسئله را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: ما با حساسیت این مسئله را پیگیر هستیم و تماس‌هایی هم با دولت یمن داشته‌ایم لذا دقیقا جزئیات کار را دنبال می‌کنیم و امیدواریم این اقدامات به آزادی دیپلمات کشورمان ختم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درمورد انصراف عربستان از شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: در این خصوص اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه عربستان انصراف خود را اعلام کرده است لذا این تصمیمی است که در چارچوب مسائل سیاسی و دولت سعودی انجام شده و قطعا در راستای منافعشان است.

وی افزود: ما نسبت به سیاست‌های دوگانه در شورای امنیت سازمان ملل نظرات خود را بیان کردیم.

*اقدامات تجاوزگزایانه رژیم صهیونیستی را محکوم و اعتراض خود را اعلام کردیم

افخم در مورد اقدام صهیونیست‌ها در تخریب مقدسات ادیان و دین اسلام اظهار داشت: این اقدامات تجاوزگرانه از سوی این رژیم جعلی ادامه دارد و ما ضمن محکوم کردن، اعتراض خود را بیان کردیم و همچنین مجامع بین المللی را نسبت به این موضوع حساس کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم با همکاری مجامع بین المللی و سازمان همکاری‌های اسلامی اقدامی جهت توقف این روند صورت گیرد.

افخم در مورد مذاکرات ایران و آژانس تصریح کرد: مذاکرات کارشناسی در ۶ آبان مقرر شده است و برنامه‌ها براساس تماس‌هایی که با دفتر کاترین اشتون صورت می‌گیرد چیده خواهد شد لذا در همین راستا گروه کارشناسی علمی، هسته‌ای و تحریم در مذاکرات حضور خواهند یافت.

وی افزود: در همین راستا با نهادها و مراجع رسمی نسبت به این مسئله تماس گرفته شده و کارها آغاز شده است تا نفرات کارشناسی در خصوص تحریم‌ها و مسائل دیگر تعیین شود و بعد از انجام مراحل اصلی گروه کارشناسی اعلام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بازگشایی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران اظهار داشت: تاثیر ارتباطات با جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌ها در مورد کشورمان برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای که پیش از این مورد توجه مجامع بین المللی بوده اکنون با بازگشایی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا مطرح شده است، در صورتی که این اقدام رسما مطرح شود بعد از بررسی جمع بندی‌ها اعلام خواهد شد.

*فراهم شدن بستری در جهت رفع تحریم‌ها/ مذاکرات سازنده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو بیان کرد: در پایان مذاکرات دوطرف نظرات خود را اعلام کردند که اینها حاوی نظر مشترک بود بنابراین باید گفت اکنون مسیری برای انجام گفتگوها در حال شکل‌گیری است و براین اساس بستری برای یافتن راه حل جهت رفع اختلافات فراهم می‌شود، بنابراین مابه صورت واقع بینانه با موضوع برخورد می‌کنیم و از این جهت مذاکرات سازنده است.

وی افزود: ما امیدواریم مذاکرات با اراده سیاسی و جدیت هرچه بیشتر تداوم یابد و حقوق مسلم ایران در فناوری هسته‌ای حفظ شده و درنهایت به سمت لغو تحریم‌ها پیش رویم.

افخم تاکید کرد: نقشه راه و صحنه باید کاملا تعریف شود و هدف مشترک نیز حفظ شود و گامهای اول و آخر تعیین شود و طرفین مذاکرات مبتنی بر یک برنامه تنظیم شده گام بردارند، بنابراین ما می‌خواهیم باهوشیاری دوطرف و بدون حاشیه‌سازی این مسیر طی شود.

*بدخواهانی هستند که مایل رسیدن به توافقات میان ایران و ۱+۵ نیستند

وی افزود: در هر حال بدخواهانی هستند که خواهان رسیدن به توافقات میان ایران و ۱+۵ نیستند و در همین راستا رژیم غاصب صهیونیستی تبلیغات و فرافکنی‌های خود را آغاز کرده و ما امیدواریم این مسیر بدون مشکلات و در یک فضای سالم ادامه یابد و این مهم نیازمند مصون نگهداشتن مسیر از سوی طرف مقابل و اراده جدی آنها است.

*تعیین کاردار غیر مقیم به منظور احیای روابط/ معرفی کارداران تا ۸ روز آینده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد از سرگیری روابط ایران و انگلیس و مسئله کاردار غیر مقیم اظهار داشت: پیرو مذاکرات وزرای خارجه و تماس دو کشور تفاهم شد که بحث تعیین کاردار غیر مقیم به منظور احیای روابط تنظیم شود.

افخم ادامه داد: کارداران غیر مقیم ظرف ۸ روز آینده معرفی می‌شوند و طی یک پروسه فوری این مهم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: کارداران غیر مقیم در پایتختژ‌ها مستقر نمی‌شوند و درتردد خواهند بود، بنابراین براساس این مهم سفارتخانه‌ها بازگشایی می‌شود و بحث حافظ منافع پایان می‌یابد و تهران و لندن روابط خود را از سر می‌گیرند، بنابراین با تردد کاردارها بازگشایی سفارت‌ها را خواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد کنفرانس ژنو ۲ و برخی تحلیل‌های غیر واقعی در مورد حمایت‌های ایران از سوریه گفت: به نظر می‌آید این اظهارات غیر واقع بینانه است، چرا که جریان‌های مخالف، مداخله‌های خارجی، حمایت از تروریست‌ها، بحران سوریه را شکل داد و تداوم مداخله‌های خارجی و حمایت از معارضین این مشکلات را پیچیده کرد.

وی افزود: ما امیدواریم موضوع با واقع بینی انجام شود و مشکلات فرافکنی نشود و بحران به سمت حل آن پیش رود.

* ایران در حل بحران سوریه نقشی سازنده دارد

افخم تاکید کرد: ایران در حل بحران سوریه نقشی سازنده دارد و در روندهای تعیین شده خواهان یک مسیر سوری_ سوری با خواست و اراده ملت این کشور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درمورد مذاکرات ژنو و اظهارات “وندی شرمن” در مورد دی ان ای ایرانیان اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای مذاکراتی است که طرفین باید با هوشمندی سلامت فضای مذاکرات را حفظ کنند و از بحث‌های غیر مرتبط خودداری کنند و اگر دقت اظهارات سیاسی خانم شرمن مشابه برخی از مباحث اینگونه باشد باید به اظهارنظرهای آنها تعجب کرد.

*آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران از سوی غربی‌ها به طور رسمی اعلام نشده است

افخم در مورد انتشار اخباری مبنی بر آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در غرب بیان کرد: متعاقب پایان مذاکرات ژنو برخی خبرها در رسانه‌های غربی منتشر شد مبنی بر اینکه غرب می‌خواهد دارایی های ایران را آزاد کند که باید گفت اینها مطالب رسانه‌ای است و از هیچ کانال سیاسی رسما اعلام نشده و اگر از کانالهای سیاسی اعلام شود ما بررسی می‌کنیم و دراین خصوص پاسخ خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فشار تحریم‌ها ایرانیان را به پای میز مذاکره کشانده است، گفت: متاسفانه چنین تحلیل‌هایی غیر واقعی است و این مسئله یک نشانه روشن دارد که جهانیان به خوبی آنرا مشاهده کردند و آن هم مشارکت بالای مردمی در ۲۴ خرداد و خلق حماسه سیاسی بود.

وی افزود: حضور پرشور مردم پاسخی بود به اینکه تحریم‌ها کارایی ندارد و ملت ایران هوشمندانه نسبت به تداوم حمایت از سیاست‌های کلی و اصلی نظام پایبند هستند و این پیام مهم انتخابات بود و امیدواریم این تحلیل غیرواقعی کنار گذاشته شود و سیاست فشار در مذاکره عملا مورد تداوم قرار نگیرد.

*تحریم‌ها به تغییر سیاست در کشورمان منجر نشد

افخم تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم این تحلیل واقعی نیست بنابراین باید گفت هیچ تغییری در مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران رخ نداده و تحریم‌ها به تغییر سیاست در کشورمان منجر نشده است.

وی در ادامه با اشاره مجدد به تغییر کاردار غیر مقیم بیان کرد: تعیین کاردار غیر مقیم و تنظیم استقرار آنها اولین گام برای بازگشایی سفارتخانه‌هاست و به تدریج در اقداماتی گام به گام روند توسعه روابط شکل خواهد گرفت./ باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه