نقدی بر ادعای استاندار گیلان و مرکز آمار دولت/ آیا واقعا رتبه بیکاری استان از دوم به هجدهم رسید!؟

جناب استاندار در آنجا گفته است که گیلان در پاییز سال ۹۲ (ماه های آغازین دولت تدبیر و امید) رتبه دوم کشور در بیکاری را داشته ولی طبق اعلام مرکز آمار در بهار امسال به جایگاه ۱۸ کشور در بیکاری بهبود یافته ایم!

نقدی بر ادعای استاندار گیلان و مرکز آمار دولت/ آیا واقعا رتبه بیکاری استان از دوم به هجدهم رسید!؟

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی ۸دی نیوز، خبری عصر روز پنجشنبه در وبسایت رسمی استانداری گیلان از قول محمد علی نجفی منتشر شد که گویا رتبه بیکاری گیلان روز به روز در حال کاهش چشمگیر است و جوانان استان غرق در مشاغل و کسب و کار هستند!

جناب استاندار در آنجا گفته است که گیلان در پاییز سال ۹۲ (ماه های آغازین دولت تدبیر و امید) رتبه دوم کشور در بیکاری را داشته ولی طبق اعلام مرکز آمار در بهار امسال به جایگاه ۱۸ کشور در بیکاری بهبود یافته ایم! بهار ۹۳ نیز رتبه ۸ کشور بودیم که امسال ۱۰ رتبه ارتقا پیدا کردیم.

نجفی نرخ بیکاری در بهار سال گذشته را ۶. ۱۳ درصد دانست و مدعی شد که این نرخ هم اکنون به ۱۰ درصد کاهش یافته است که ۳.۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وی با خوشحالی و ابراز رضایت از این نوع آمارهای باور نکردنی ضمن افتخار گفت: بهبود فضای کسب و کار استان، تثبیت شرایط اقتصادی، کاهش نرخ تورم و سود بانکی و سیاستهای اقتصادی دولت در حمایت از بخش‌های تولیدی به ویژه کشاورزی و صنعت و نیز گردشگری، گیلان را به این جایگاه ارزشمند رسانده است.

bikari

نکته جالب اینجاست که طبق اعلام همین مرکز آمار، از بهار ۹۳ تا بهار امسال ۱۱۷ هزار و ۱۶۸ نفر بیکار به کشور اضافه شده است ولی گویا این آمار مختص گیلان نبوده است!

حال چیزی که مردم و کارشناسان اقتصادی در گیلان حس می کنند این است که اساسا مسئولین استان در این دوسال اخیر، اقدام خاص و موثری درباره حل مسئله بیکاری جوانان، با وجود نگرانی‌های مکرر مطرح شده، انجام نداده و اگر هم کاری شده دستکم خود را در آمارها نشان نمی‌دهد. پس چطور ممکن است از رتبه دوم به هجدهم برسیم؟!

یکی از کارشناسان اقتصادی و صنعتی گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی نیوز با خنده دار دانستن این نوع آمارها اظهار کرد: بنده نه آن رتبه دوم را درست میدانم و نه این رتبه هجدهم را؛ چراکه فاصله این آمارها با زندگی مردم استان زمین تا آسمان است.

اگر آقایانی که چنین ادعاهایی مطرح می کنند کمی هم چشمانشان را باز کنند و مشکلات اقتصادی و واقعیت های زندگی مردم را نظاره گر باشند هیچ گاه آمارهایی اعلام نمی کنند که مردم را نسبت به دولت بدبین و موجبات دلخوری آنان را فراهم کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
امین
اون کارشناس کی هست؟ سطح زندگی همه مردم رو چطور تشخیص میده؟ مرکز آمار شخصی داره؟ خوب من هم نظرم اینه که همه بیکار هستن. یا همه شاغل هستن. یا فقط 30 نفر بیکار داریم. مگر اینطور میشود آمار را نقد کرد
ناشناس
فکر میکنم این بهبود رتبه بیکاری بخاطر سر کار گذاشتن خاصه خلاصه های خودشون هست وگرنه عامه مردم گیلان هم این بهبود رتبه رو میتونستن حس کنن.
غریبه
تحلیل خوبی بود واقعا آمارشون مشکوکه از همه باحال تر عکسی بود که طراحی کردین از خلاقیت شما خوشم اومد
pooya
با توجه به هیچگونه حرکت مناسب اقتصادی در استان من دلیل کاهش بیکاری اماری را در استان عوامل زیر میدانم: 1- مهاجرت متقاضیان کاراز استان به سایر استانها بعلت وضعیت بسیار بسیار بحرانی اشتغال استان 2-افزایش سن و خارج شدن متقاضی کار از سن اشتغال 3-ادامه به تحصیل نیروهای متقاضی کار بعد از اینکه با رشته تحصیلی و یا سطح تحصیلی خود موفق به پیدا کردن شغل نشده اند 4-رو اوردن به شغلهای فصلی و یا دست فروشی و مسافر کشی و...... بدون درامد مناسب و اینده شغلی که در تمام این موارد در پارامترهای اماری کاهش بیکاری اعلام خواهد شد 5-انتصاب خواهر زادگان اقایان دولت مرد استانی و کشوری در منطقه آزاد انزلی و آمارسازی صوری ایجاد اشتغال و اضافه نمودن اشتغال مربوطه به آمارهای اشتغال استان 6-مشغول به کار شدن خیل زیادی از خواهر زادگان و برادران و...........آقایان دولتمرد و نمایندگان بعنوان مشاور و معاون ومدیر عامل و مدیر کل از چوکا تا منطقه ازاد تا استانداری تا........ در خاتمه فقط آقایانی که این آمارها را با خوشحالی و افتخار اعلام میکنند بدانند که به همگان همیشه دروغ نتوان گفت و کم نیستند افراد اقتصادی توانمند در استان که دروغتان را آنالیز میکنند یا علی 3-
امین
یاد احمدی نژاد بخیر که همه آمارهاش درست بود.
علیدوست
عکس شما گویای همه مطالب است تشکر
نیوز
دوست عزیز این عکس توهین امیز است درست است ما انتقاد داریم ولی این امار را مرکز امار داده است نه استانداری گیلان بروید سایت آمار مشاهده کنید
حسین جاوید
با سلام در شرایط رکود تورمی ناشی از تحریمها، حتی همین قدر تغییر از نظر آماری با این وضعیت بودجه ای بسیارکم استان خودش کار سختی محسوب میشود.آقای نجفی تا کنون هر چه در توان داشته و شرایط بهش اجازه داده برای اقتصاد گیلان انجام داده، به نظرم مسایل اقتصادی استان را باید فارغ از نگاه سیاسی بررسی کرد و با کمک هم مشکلات را مرتفع نمود. ضمن آنکه استانداران محترم قبلی در تمام دولتهای سابق حتی از نظر آماری مرکز آمار هم نتوانسته بودنند رتبه اشتغال استان را ارتقا بدهند
در حاشیه