ماموریت مبهم نهاوندیان در وین/ ارتباط سفر رییس‌دفتر روحانی با شایعات مربوط به تمدید یا عدم امضای توافق چه بود؟

هنگام سفر او به وین، هدف از این اقدام، مشورت به تیم مذاکره کننده اعلام شد، با این وجود بازگشت ناگهانی او احتمالات دیگری را پیش کشیده است.

ماموریت مبهم نهاوندیان در وین/ ارتباط سفر رییس‌دفتر روحانی با شایعات مربوط به تمدید یا عدم امضای توافق چه بود؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، محمد نهاوندیان که بی سروصدا به وین رفته و به جمع مذاکره‌کنندگان پیوسته بود، یک روز بعد، به همان شکل به تهران بازگشته است.

هنگام سفر رییس دفتر روحانی به وین، هدف از این اقدام، در رسانه های مختلف، مشورت به تیم مذاکره کننده اعلام شده بود، با این وجود بازگشت ناگهانی او احتمالات دیگری را پیش کشیده است.

به نظر می رسد نهاووندیان بیش از آنکه نقش مشورتی برای تیم مذاکره کننده را ایفا کرده باشد، صرفا حامل پیامی برای این تیم بوده است؛ چه آنکه نقش مشورتی با سفر یک روزه و بازگشت سریع به تهران چندان سازگار نیست.

از طرفی، اگر اخباری را که بر عدم بازگشت ظریف به تهران منتشر شده در کنار این سفر قرار دهیم، این تحلیل که نهاوندیان پیکی حامل یک پیام بوده نه مشاور، تقویت می شود. در واقع می توان این گونه تحلیل کرد که نهاوندیان به وین رفت تا ظریف حتی المقدور به تهران بازنگردد.

گفتنی است یک مقام ارشد ایرانی حاضر در مذاکرات وین اخبار مربوط به بازگشت ظریف به تهران را تکذیب کرده است. ظریف هفته گذشته پس از اولین دور دیدارهایش با همتایان خود در گروه ۱+۵ به تهران بازگشت و پس از یک روز مجددا به وین سفر کرد.

این در حالی است که تاکنون وزیران خارجه اروپایی و چین و روسیه یک یا دو بار به وین رفت و برگشت داشته اند.

از سوی دیگر، اخباری مربوط به تمدید دوباره مذاکرات و یا عدم امضای توافق نهایی در این دور توسط غربی ها در روزهای گذشته منتشر شده که بعید نیست سفر نهاوندیان در خصوص تعیین خط مشی های کشورمان در این زمینه ها بوده باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه