زیستگاه سوسن چلچراغ در ارتفاعات اشکورات رودسر/ تصاویر

در اوایل تیر ماه خبری با موضوع وجود زیستگاه سوسن چلچراغ در ارتفاعات اشکورات در خروجی خبرگزاری را قرار گرفت که برای پیگیری این موضوع به همراه رئیس اداره محیط زیست شهرستان رودسر به آن منطقه رفتیم.

زیستگاه سوسن چلچراغ در ارتفاعات اشکورات رودسر/ تصاویر

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رصدرودسر در اوایل تیر ماه خبری با موضوع وجود زیستگاه سوسن چلچراغ در ارتفاعات اشکورات در خروجی خبرگزاری را قرار گرفت که خبرنگار سایت رصدرودسر برای پیگیری این موضوع به همراه رئیس اداره محیط زیست شهرستان رودسر به آن منطقه رفتند.

علی درویشی با تایید وجود زیستگاه سوسن چلچراغ در منطقه شکار ممنوع اشکورات ( جیرکل ، توساسان ، منطقه راش و ونستان ) افزود: در راستای وظایف تکالیف سازمانی و پایش زیست محیطی مناطق و پیرو گزارشهای ارسالی، مأموریت مناطق حوزه استحفاظی ( منطقه شکار ممنوع اشکورات و منطقه حفاظت شده جنگلی سرولات و جواهردشت) با محوریت شناسائی زیستگاه سوسن چلچراغ مسیر حرکت خود را از سمت قریه جیرکل آغاز و پس از گذر از باغات کشاورزی روستا و چشمه سالار خانی وارد منطقه توساسان شدیم.

وی در ادامه اضافه کرد: پس از عبور از چشمه توساسان در منطقه جاری به جنگلهای انبوه راش با درختان توسکای تنک و پراکنده منطقه راش رسیدیم که انبوه درختان پهن برگ راش با گسترش تاج و ایجاد سایه بان و هوای مطبوع و خنک در گرمای تابستان شکوه و عظمت خاصی را به منطقه بخشیده بود و پس از عبور از عرصه درختچه ای ازگیل ، آلوچه وحشی ، زالزالک، خاس، تمشک و سرخس به سره دامداری راش و در ادامه به منطقه ونستان رسیدیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان رودسر اظهار کرد: جهت بازدید میدانی و مشاهده زیستگاه سوسن چلچراغ و تعیین مساحت محدوده و مختصات جغرافیائی وارد عرصه های طبیعی منطقه شدیم و ضمن مشاهده سوسن چلچراغ و بصورت بوته های پراکنده در زیر اشکوب درختان بلوط به ثبت مختصات و محدوده جغرافیائی محل رویش ، پوشش گیاهی پیرامون و تصویربرداری آن پرداختیم.

وی درباره موقعیت جغرافیائی زیستگاه افزود: زیستگاه سوسن چلچراغ در ضلع جنوب و جنوب غربی منطقه ونستان اشکورات رحیم آباد واقع و در دامنه شمالی اشکوب زیرین پوشش درختچه ای بلوط تا ابتدای منطقه صخره ای و کوهستانی این گل مشاهده گردید.

درویشی با تاکید براینکه پوشش گیاهی منطقه از درختان بلوط( پوشش غالب منطقه ) و کرکو ( کوه پلت) و درخت توس بصورت تنک و پراکنده می باشد گفت:محدوده جغرافیائی زیستگاه و نقشه Google Earth براساس مشاهده صورت گرفته و بررسی اولیه در حال حاضر محدوده زیستگاه شناسایی در مختصات جغرافیائی ذیل واقع شده و احتمال رویش و مشاهده گل در زیستگاه دیگر و در امتداد همین مسیر دور از انتظار نمی باشد.

وی با اشاره به اینکه سره های دامداری و روستاهای نزدیک زیستگاه ،سره های موقت دامداران منطقه راش – ونستان – علم سر و روستاهای جیرکل – سجیران – نیلو و جواهردشت است اضافه کرد: براساس بازدید میدانی بعمل آمده در دو مأموریت جداگانه و بررسی پوشش گیاهی منطقه، بافت خاک ، ارتفاع و ثبت تصاویر در سوسن چلچراغ در منطقه ونستان و در ارتفاع بین ۲۱۰۰ تا ۲۳۰۰ متر به مساحت تقریبی  ۲هکتار است.

فرصتها و تهدیدها

رئیس اداره محیط زیست شهرستان رودسر اظهار کرد: منطقه شکار ممنوع اشکورات به عنوان گنجینه تنوع زیستی منطقه و سوسن چلچراغ نگین ارزشمند منطقه شکار ممنوع اشکورات محسوب می گردد و استفاده از ظرفیت و غنای زیستی منطقه ، بررسی همه جانبه و بهره گیری از دانش متخصصین علوم گیاهی در شناسایی این گونه ( تیره سوسن ) ، شناسایی و ارزیابی کامل محدوده رویشگاه این گل و معرفی این گونه به سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک اثر طبیعی ملی و تصویب آن در شورای عالی حفاظت محیط زیست ، فرصت مناسبی برای ارتقاء این منطقه و ارزش زیستگاهی آن محسوب می گردد که باید از تهدید چرای دام در رویشگاه و تعلیف آن توسط دامهای سره های دامداری منطقه راش ، ونستان ، علم سر و خشکسالی های مداوم و طولانی مدت در امان باشد.

 

نقشه Google Earth مسیر مأموریت و مشاهدات رویشگاه سوسن چلچراغ

 

گل سوسن

 

 

 

DSC01197_wm DSC01161_wm  DSC01198_wm DSC01005_wm DSC01069_wm DSC01158_wm DSC01172_wm DSC01171_wm DSC01071_wm DSC01173_wm

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه