بمب اتمی در برابر نفوذ فرهنگ آمریکایی کارساز نیست!

ایران به احتمال زیاد تهدیدی برای آمریکا نیست و برنامه هسته ای ایران و نفوذ منطقه ای ایران، تهدیدی را برای آمریکا به همراه ندارد.

بمب اتمی در برابر نفوذ فرهنگ آمریکایی کارساز نیست!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جام نیوز، با نزدیک شدن به زمان اعلام توافق نهایی و یا بن بست مذاکرات ایران و غرب، تحلیل های مختلفی از سوی رسانه ها در حال انتشار است و این در حالی است که خبری از متن توافق احتمالی در اختیار منابع خبری قرار نمی گیرد.

 

 

مجله آمریکایی “آتلانتیک” (Theatlantic) در مقاله ای با عنوان “تئوری شنبه شب رابطه ایران و آمریکا” نوشت: «در صورت انجام توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، جمهوری اسلامی ایران میلیاردها دلار به خاطر کاهش تحریم ها بدست خواهد آورد. اما باید گفت، اصلی ترین دلیلی نیست که رهبران ایران حاضر شده اند با دشمن تاریخی خود بعد از گذشت ۱۸ ماه از مذاکرات دست بدهند، تنها پول نیست.»

 

 

بر اساس گزارش آتلانتیک، «”ولی نصر” تحلیلگر و محقق مسائل بین الملل می گوید: “تحریم ها اصلی ترین دلیل برای امضای توافق از سوی ایران نیست. وی معتقد است “داعش” یکی از دلایل اصلی است و ایران برای مبارزه با داعش به آمریکا نیاز دارد.»

 

 

آتلانتیک اما علاوه بر بحث مذاکرات و همکاری های نظامی به موضوعی خاص اشاره می کند و می افزاید: «سلاح اتمی نمی تواند از ایران در مقابل نفوذ روزافزون فرهنگی آمریکا در داخل ایران جلوگیری کند و افرادی در ایران خواهان ارتباط و همکاری بیشتر ایران با جهان هستند!»

 

 

کریم سجادپور در ادامه اضافه می کند: «باید دید که ایران تا چه حد می خواهد در بحران خاورمیانه وارد شود و اکنون ایران با حمایت از چهار کشور بحران زده به شدت وارد این مساله شده است.

قدرت های سنی در منطقه به طور علنی شاهد افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه می باشند و این را یک هشدار جدی برای خود تلقی می کنند.»

 

 

آتلانتیک با نقل قول دیگری از کارشناسی که او نیز سیاست تقابل مذهبی را عنوان کرده می نویسد: «”ولی نصر” نیز می گوید، “رهبران ایران تلاش برای مقابله با سنی ها را تلاشی برای خروج آنها از منطقه تحت نفوذ خود می دانند. اکنون عراق و بیروت و سوریه به متحدان ایران تبدیل شده اند و ایران فعالیت های جدی را نیز در یمن آغاز کرده است که عربستان در تلاش است تا با مبارزات جدی که در این زمینه انجام می دهد، یمن را از حوثی ها بگیرد.»

 

 

این مجله آمریکایی در ادامه افزود: «نتیجه کلی این است که ایران به احتمال زیاد تهدیدی برای آمریکا نیست و برنامه هسته ای ایران و نفوذ منطقه ای ایران، تهدیدی را برای آمریکا به همراه ندارد.

 

 

سجادپور می گوید که ایران تنها نگرانی اش این است که می خواهد در قدرت باقی بماند و در هر صورت سلاح اتمی نمی تواند از ایران در قبال تهدیدات آمریکا محافظت کند، تهدیداتی که شامل نفوذ فرهنگی آمریکا در داخل ایران نیز هست.

 

 

این کارشناس در پایان اظهار می کند که «ایران به دنبال یکپارچگی بیشتر است و نظریه ها حکایت از این دارد که توافق هسته ای می تواند ایران را هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی یکپارچه کند.»02(7)(1)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه