حرفهای گنده که هیچ وقت عملی نخواهد شد

دو سال از عمر دولت یازدهم گذشت. در دو پروژه مهم استان گیلان راه آهن رشت-قزوین و باقی مانده آزاد راه رشت-قزوین توفیقاتی نداشته است. یازده کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت-قزوین نیز به مانند راه آهن در دولت یازدهم به ثمر نخواهد نشست.

حرفهای گنده که هیچ وقت عملی نخواهد شد

به گزارش ۸دی نیوز، محمد رسول سماکچی، مدیر مسئول ماهنامه اقتصاد و صنعت استان گیلان یادداشتی در مورد پروژه های عمرانی استان، نرخ تورم فعلی و همچنین مشکلاتی که تامین اجتماعی برای تولید ایجاد میکند؛ نوشته است که به شرح زیر می باشد.

حرفهای گنده که هیچ وقت عملی نخواهد شد

ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر مناطق آزاد در بازدید از منطقه آزاد انزلی و در مراسم افتتاح تقاطع غیر هم سطح شهید نامجو(خواستار تسریع در ساخت راهآهن ساحلی رشت-قائمشهر-مشهد مقدس شد و گفت: این راه آهن ساحلی باید به مشهد مقدس متصل شود و وزارت راه و شهرسازی می تواند کمک کند.)

اگر قصد کمک به گیلان را دارید اینگونه حرفهای رویایی نزنید.بلکه همت کنید همین راه آهن رشت قزوین را به اتمام برسانید. سپس فکری برای راه آهن انزلی به رشت نمایید.

البته رئیس جمهور در سفر به گیلان قول دادند که تا سال ۹۵ راه آهن رشت قزوین به بهره برداری می رسد و استاندار گیلان هم تاکید نمودند این پروژه در سال ۹۵ افتتاح خواهد شد که با شرمندگی باید به عرض برسانم امکان افتتاح راه آهن رشت-قزوین در دولت یازدهم امکان پذیر نمی باشد.

اگر دست اندر کاران همت کنند و پی گیری مناسب صورت گیرد. شاید در سال ۱۳۹۷ این پروژه به بهره برداری برسد. دولت مردان باید مطالبی را عنوان کنند که قادر به انجام آنها در موعد مقرر و اعلام شده باشند. در غیر این صورت اعتماد مردم از سخنان مسئولین کم خواهد شد.

از صدا و سیما مرکز گیلان انتظار داریم به مانند شبکه های سراسری نظارت مسئولین مربوطه و افراد صاحب نظر را برای اینگونه مسائل مهم برنامه سازی و پخش کنید.

دو سال از عمر دولت یازدهم گذشت. در دو پروژه مهم استان گیلان راه آهن رشت-قزوین و باقی مانده آزاد راه رشت-قزوین توفیقاتی نداشته است. یازده کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت-قزوین نیز به مانند راه آهن در دولت یازدهم به ثمر نخواهد نشست.

افزایش قیمت کالاهای اساسی و خدمات

با توجه به اینکه طبق اعلام مسئولین و دولت مردان تورم در این سالها کاهش داشته و موفقیت برای دولت محسوب می شود از طرفی کنترل تورم سبب رکود اقتصادی شده است و مردم که ولی نعمت هستند، کاهش تورم باید کام آنها را شیرین کند.

متاسفانه با افزایش قیمت ها این شیرینی و حلاوت احساس نمی شود. خوراکیها و آشامیدنی ها، پوشاک و کفش، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت های حمل و نقل علی رغم کاهش نرخ تورم سرعت رشد قیمت ها در این اقلام نه تنها کمتر نشده بلکه در برخی از آنها سیر صعودی به خود گرفته است.

نان که به همراه برنج، قوت غالب اکثر مردم را تشکیل می دهد در یک سال اخیر با افزایش ۳۰ درصدی و ۱۰۰ درصدی(آزاد پزها) روبرو شده است. گوشت گوسفند و گوساله حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است، لبنیات آنقدر گران شده کخ مردم توان خرید ندارند، لذا بسیاری از محصولات لبنی روی دست تولید کنندگان می ماند و قادر به فروش نیستند. قیمت مرغ نیز افزایش داشته به طوری که مردم عادی قدرت خرید مرغ را ندارند.

افزایش قیمت گاز، برق نیز قابل توجه بوده است، به طوری که اعلام نشده مبالغ قبض ها نسبت به ماه های گذشته افزوده می شود. قیمت گاز نیز با توجه به افزایش دوباره خوداز خرداد سال ۹۳ تا خرداد سال ۹۴ در مجموع ۲۵ درصد گران تر شده است و قیمت برق هم ۲۰ درصد افزایش داشته است.

برای حمل و نقل بین شهری، هم برای اتوبوس و هم برای قطار به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد افزایش داشته است. از همه مهمتر و تاثیر گذارتر افزایش قیمت سوخت به ویژه بنزین و گازوئیل سبب شده تا قیمت حمل و نقل افزایش یابد. روغن نیز حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت کفش هم بنا به اعلام بانک مرکزی به طور میانگین در حدود ۴۵ درصد افزایش داشته است و در عوض هزینه بهداشت و درمان مردم اگر کم نشده افزایش هم نداشته، لذا رضایت نسبی از خدمات بهداشت و درمان در مردم مشاهده می شود.

در محاسبه تورم ۱۲ گروه کالا و خدمات را در نظر می گیرند که کاهش نشان می دهد. اگر بر اساس اقلامی که برای قاطبه مردم اساسی و حیاتی است و ذکر شد نرخ تورم را محاسبه کنند بیش از ۲۰ درصد خواهد شد، لذا امیدواریم دولت با رونق تولید داخلی و دستور مصرف کالای تولید داخلی را صادر نماید و عمل کنند. ممکن است رونق اقتصادی و اشتغال نیز به همراه داشته باشد.

مشکلاتی که تامین اجتماعی برای تولید ایجاد میکند

بعد از ابلاغ مفاد اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به دولت همه امیدوار بودیم که دولت مردان جهت پویایی و رشد اقتصادی و ایجاد نشاط کاری برای تولید بیشتر به کمک تولید کنندگان داخلی بشتابد. اما متاسفانه بعضی از دستگاه ها به جای کمک به تولید کنندگان، اذیت و آزار کارفرمایان را پیشه خود نمودند.

سازمان تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید در اقدامی تامل برانگیز در سال گذشته دستور داد از مبلغ ۸۰ هزار تومان بن کارگری ۳۰ درصد بیمه تامین اجتماعی کسر شود چند ماه اول سال گذشته تولیدکنندگان و کارفرمایان مورد خطاب و عتاب ماموران تامین اجتماعی بودند تا اینکه دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد تا این بخش نامه لغو گردد.

در سال گذشته مجددا تامین اجتماعی در دستور العمل پرداخت جرایم کارفرمایان در کارهای سخت و زیان آور دستکاری نمود به طوری که ارقام آنقدر بالا رفت که کارفرمایان توان پرداخت ندارند.

در سال جدید دوباره سازمان تامین اجتماعی دستور داد از مبلغ ۱۱۰ هزار تومان بن کارگری حق بیمه کسر شود و این سریال اذیت و آزار سازمان تامین اجتماعی ادامه دارد.

لذا از دولت محترم، از وزیر محترم تعاون، از وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی عاجزانه می خواهیم به موضوع در اسرع وقت رسیدگی شود.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه