توافق هسته‌ای، اهرم فشار حسن روحانی است

دستاورد توافق هسته ای برای سیاست خارجه آمریکا این است که از انجام یک جنگ پرهزینه جلوگیری می کند و برای ایران نیز این دستاورد شامل کاهش تحریم ها و طبعات آن خواهد بود.

توافق هسته‌ای، اهرم فشار حسن روحانی است

به گزارش ۸دی نیوز به مقل از جام نیوز، مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در وین در حال برگزاری است و علاوه بر بسیاری از مردم جهان، ناظران، تحلیلگران و رسانه ها در انتظار خبری از توافق و یا شکست این گفتگوها هستند.

 

در این میان اما تحلیل هایی نیز در خصوص میزان نیاز طرفین به این توافق صورت می گیرد که البته هر دو طرف علاوه بر رعایت اصول مذاکرات، خود را دست برتر نسبت به دیگری می داند.

 

پایگاه آمریکایی “اسلیت” (Slate) در گزارشی با عنوان “کری می خواهد توافق را به خانه ببرد” به آغاز مذاکرات هسته ای ایران و غرب پرداخته می نویسد: «دور نهایی مذاکرات هسته ای در خصوص برنامه هسته ای ایران در وین آغاز شده و این در حالی است که تنها سه روز به ضرب الاجل هسته ای ۳۰ ژوئن زمان باقی است.

 

وزیر امور خارجه آمریکا و همتای وی محمدجواد ظریف به خبرنگاران گفته اند که خوش بین هستند، هرچند که قول نمی دهند قادر باشند تمامی مسایل باقی مانده را حل کنند.»

 

 

این وب سایت آمریکایی در ادامه می افزاید: «دو طرف حاضر در وین در مصاحبه های خود اشاره کرده اند که مذاکره سختی را در پیش دارند و همچنان مسایل سختی باقی مانده است.

 

مخالفان توافق هسته ای هم در ایران و هم در آمریکا نیز در هفته های اخیر انتقادات زیادی را به روند مذاکرات داشته و برخی حتی سعی داشتند تا مذاکرات را از مسیر خود خارج کنند.

یکسری از کارشکنی ها به حدی بود که این شک و شبهه را به وجود آورد که مذاکره کنندگان توانایی انجام توافق نهایی را ندارند.»

 

 

«توافق های اولیه در ماه مارس و آوریل نیز در دقایق آخر اتفاق افتاد و انتظار همه بر این بود که این مذاکرات نیز با شکست روبرو خواهند شد اما در دقایق آخر، دیپلماسی هسته ای مانند بازی بیس بال نتیجه داد.

 

ضرب الاجل روز سه شنبه هم آسانتر از چیزی است که خیلی ها فکر آن را می کنند. گروه ها تا پیش از این، مذاکرات را به خاطر بی نتیجه ماندن تمدید کردند تا از شکست کلی مذاکرات جلوگیری کنند.

 

اکنون نیز مذاکره کنندگان از این نگرانند که تاخیر در روند مذاکرات به شکست گفتگوها بیانجامد.

 

خواسته های دو طرف (ایران و آمریکا) زیاد است و دستاورد توافق هسته ای برای سیاست خارجه آمریکا این است که از انجام یک جنگ پرهزینه جلوگیری می کند و برای ایران نیز این دستاورد شامل کاهش تحریم ها و طبعات آن خواهد بود.»

 

 

 

این سایت آمریکایی در پایان می افزاید: «خوش بین رهبران بدنه اجتماعی ایران به روند مذاکرات محتاطانه است. آنها بر این باورند که کاهش تحریم های اقتصادی می تواند به اقتصاد ایران کمک کند و از طرفی خیال حسن روحانی را از نظر اقتصادی آسان می کند و از بین رفتن انزوای بین المللی اهرمی می شود برای رئیس جمهور ایران که برای انجام اصلاحات سیاسی و فرهنگی در داخل ایران به آن نیازمند است.»

 

 

گفتنی است عصر روز شنبه روزنامه صهیونیستی “هاآرتص” در گزارشی به تمدید مذاکرات هسته ای اشاره کرد و نوشت: «برای چند روز هم که شده مذاکرات تمدید می شود و این در حالی است که  ظریف و کری هر دو در انتظار برگزاری ماراتونی از بحث ها و مذاکرات برای رسیدن به توافق موثری تا ضرب الاجل ۳۰ ژوئن هستند و هر دو طرف نیز تخمین زده اند که ناچار هستند حداقل مذاکرات را برای چند روز هم که شده، تمدید کنند.»

03(406)

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه