نمایشگاه دایمی نهضت جنگل بدون هماهنگی اسناد ملی برگزار شد

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان گفت: نمایشگاه دایمی نهضت جنگل در خانه میرزا کوچک بدون هماهنگی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان برگزار شده است.

نمایشگاه دایمی نهضت جنگل بدون هماهنگی اسناد ملی برگزار شد

به گزارش ۸دی نیوز، حسین عباس‌نژاد کارسیدانی برپایی نمایشگاه دایمی نهضت جنگل در خانه میرزا کوچک را بدون هماهنگی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان ذکر کرد.

وی با ابراز گله‌مندی از برپایی نمایشگاه مذکور اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد متولی اصلی سند در گیلان است.

نمایشگاه دایمی میرزا کوچک بدون هماهنگی با سازمان اسناد ملی گیلان دایر شد

این مسئول ادامه داد: با واحدها و اداره‌های مختلف نامه‌نگاری کردیم که قصد برپایی نمایشگاه را دارند از نظر سازمان اسناد ملی استان بلامانع است، اما به خاطر جلوگیری از تبعات اجتماعی و سیاسی سند در آینده باید هماهنگی با این سازمان انجام شود و ما در جریان امور نمایشگاه باشیم.

وی با بیان اینکه برپایی اسناد مربوط به میرزا کوچک دارای حساسیت خاصی است، گفت: به خاطر وجود تفکرات متعدد درباره نهضت جنگل تأکید کرده‌ایم و نامه‌نگاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، شهرداری رشت و حوزه هنری انجام داده‌ایم.

عباس‌نژادکارسیدانی با تصریح بر اینکه گله‌مند این مسئله هستیم که اسناد به افرادی سپرده شود که با آن معامله کنند، اضافه کرد: زمانی که تبلیغات انجام می‌دهند و نمایشگاه برگزار می‌شود، ممکن است افرادی مراجعه کنند و اسناد خانوادگی خود را به کسانی که ذی‌نفع در بحث سند نیستند تحویل دهند.

مجموعه‌دار فروشنده سند است/خطر سوءاستفاده از اسناد خانوادگی مردم در نمایشگاه‌

وی، فعالیت مجموعه‌دار را مشخص خواند و تصریح کرد: مجموعه‌دار سند را دریافت می‌کند و به جای دیگر می‌فروشد و درآمد مجموعه‌دار از این طریق تامین می‌شود.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان ادامه داد: نگران این مسئله هستیم که اسناد ارزشمند افراد به دست افرادی برسد که صلاحیت حقیقی و حقوقی نگه‌داری از آن را ندارند.

وی درباره صلاحیت حقوقی گفت: صلاحیت حقوقی مبنی بر اینکه مخزن نگه‌داری اسناد و کارشناس خبره را نداشته باشد که اسناد را شناسایی کند و بازخوانی انجام گیرد و فهرست‌نویس و ضدعفونی کنند، در حافظه ملی و جایی ذخیره شود.

عباس‌نژاد‌کارسیدانی، با تأکید بر اینکه برای دایر کردن نمایشگاه خانه میرزا کوچک جنگلی هیچ نامه‌نگاری با سازمان ثبت اسناد گیلان انجام نشده است، خاطرنشان کرد: کارشناسان سازمان اسناد به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه را ندیدند که در چه دوره تاریخی میرزا کوچک برگزار شده است.

وی افزود: مشخص نیست این نمایشگاه مربوط به دوره هفت ساله  حکومت نهضت جنگل و یا در زمان شکست نهضت و یا اوج نهضت بوده زیرا هر کدام دارای فصل ویژه است و سرفصل‌ها باید رعایت شود.

این مسئول یادآور شد: با توجه به نگاه‌های مختلف به نهضت جنگل، ارائه اسنادی که با هویت انقلابی و ملی نهضت نباشد امکان دارد تبعات اجتماعی ایجاد کند و بعد نتوانیم آن را در فضای مختلف کنترل کنیم./ فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه