با گذشت ۱۶ روز از صدور؛ حکم مهدی هاشمی هنوز اجرا نشده است

آیا هر متهم یا خاندان هر متهمی در کشورمان، می تواند برای انتخاب قاضی دلخواهش، اعلام نظر کند و رییس دستگاه قضا نیز به آن توصیه توجه جدی نماید؟!

با گذشت ۱۶ روز از صدور؛ حکم مهدی هاشمی هنوز اجرا نشده است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خیبرآنلاین، پرونده محکومیت مهدی هاشمی که مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و هم اکنون بیش از ۱۶ روز از صدر حکم دادگاه تجدیدنظر او نیز می گذرد، هنوز اجرایی نشده است!

روز پنجشنبه ۴ تیرماه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا، در حاشیه یک مراسم و هنگام مواجهه با سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه حکم مهدی هاشمی چه زمانی اجرا می‌شود؟ اینگونه پاسخ داد: زمان دقیقش را نمی‌دانم اما پرونده در مرحله اجراست و دادسرا اقدام می‌کند اما روز مشخص آن را نمی‌دانم!

این پاسخ در شرایطی مطرح شد که قاضی سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز با حضور در یک برنامه تلویزیونی، علاوه بر مسایل مختلف مربوط به حوزه مسئولیت خود، به پرونده آقازاده محکوم هاشمی رفسنجانی نیز اشاراتی داشت.

رییس سازمان بازرسی در رابطه با پرونده مهدی هاشمی و علت واگذاری پرونده به فرد دیگر گفت: من قبل از ورود و فعالیت در سازمان بازرسی دو جلسه در رابطه با این پرونده برگزار کردم اما به دلیل استمهال وکلای آقای هاشمی و اینکه پرونده از نظر من نیز نقص‌هایی داشت، پرونده را به دادسرا بازگرداندم تا رفع نقص شود و سپس مجددا رسیدگی کنم که در همین حین به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شدم و طبق ماده ۳۹ حق ورود و رسیدگی به این پرونده را نداشتم.

سراج افزود:‌ طبق ماده ۱۴۶ آیین دادرسی کیفری در رابطه با رددادرسی که اشعار می‌دارد “اگر قاضی در دادسرا یا دادگاه به صورت ماهیتی در پرونده‌ای اظهارنظر کرده باشد حق رسیدگی به پرونده را ندارد”، نمی‌توانستم به پرونده ورود کنم چرا که در پرونده مهدی هاشمی رسیدگی ماهیتی کرده بودم و بازرسی کل کشور پرونده را گزارش کرده بود.

وی افزود: من در رابطه با پرونده مهدی هاشمی مجددا با آیت‌الله لاریجانی نامه کتبی دادم و استدلال کردم و رددادرسی پرونده را خواستار شدم که بعدا آقای هاشمی رفسنجانی گفته بودند من باید پرونده را بررسی کنم، بنابراین آقای لاریجانی مجددا از من خواستند تا پرونده را به دست بگیرم و من نیز مجددا استدلال‌های خود را مطرح کردم و گفتم از نظر قانونی من رددادرسی هستم، که ایشان پذیرفتند.

با گذشت 16 روز از صدور؛ حکم مهدی هاشمی هنوز اجرا نشده است

در میان گفته های قاضی سراج، به توصیه یا درخواست هاشمی رفسنجانی اشاره شده بود و در همین رابطه این سوال مطرح می شود که در دستگاه عدالت علوی، آیا هر متهم یا خاندان هر متهمی در کشورمان، می تواند برای انتخاب قاضی دلخواهش، اعلام نظر کند و رییس دستگاه قضا نیز به آن توصیه توجه جدی نماید؟!

اگرچه حکم مهدی هاشمی صادر شده و قوه قضاییه در این آزمون بسیار بزرگ، تا حدودی موفق عمل نمود و در این رابطه شایسته تقدیر هم هست، اما ذکر نکاتی مانند آنچه که اشاره شد و نیز، عدم اجرای حکم با گذشت بیش از ۲ هفته از اعلام آن، نشان دهنده اختلاف سطح میان انتظارات افکار عمومی از عدلیه کشور با روند اجرای از صفر تا صد برخی پرونده ها است.

جالب اینجاست که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه، در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه امروز تهران صراحتا اعلام کرد: متاسفانه فردی که صاحب قدرت و منصب است، به ما می گوید قاضی را باید من تعیین کنم و من باید نظر دهم که قاضی چه کسی باشد، اگر اینگونه باشد پس استقلال قوه قضاییه چه می شود؟

گفتنی است آقازاده معروف و محکوم، براساس ماده ۵ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، متهم به اخذ رشوه اختلاس ۶۰۰ میلیونی تومانی بود که براساس این ماده قانونی، وی به ۱۰ سال حبس، رد مال ۶۰۰ میلیون تومانی و ۱.۲ میلیارد تومان جزای نقدی و همچنین انفصال دایم از خدمات دولتی محکوم شد.

همچنین، براساس ماده ۳ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، این فرد متهم به ارتشاء به مبلغ ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود که براساس همین ماده قانونی به ۱۰ سال حبس، رد مال به مبلغ ۵.۲ میلیون دلار و جزای نقدی معادل همان مقدار (۵.۲ میلیون دلار) و انفصال دائم از خدمات دولتی به همراه ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

نیز، براساس ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، نامبرده به ۵ سال حبس محکوم شد.

این درحالی است که با رعایت قانون ۱۳۴ مجازات اسلامی در مقام اجرا،‌ اشد این احکام که همان ۱۰ سال است اجرا خواهد شد.

عفت مرعشی، مادر مهدی هاشمی و همسر اکبر رفسنجانی، در اظهاراتی قابل پیگیری، این حکم را تقلب و پدرسوخته بازی نامیده بود!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه