سه دیوار نامرئی ایرانی در نبرد با جاسوسان، تروریست‌ها و موشک‌های کروز +عکس

با توسعه مهمات هدایت شونده با امواج ماهواره ای، اکثر ارتش های مدرن جهان به سمت مجهز کردن ارتش های خود با سامانه های اخلال گر در سیگنال های ماهواره ای حرکت کرده اند.

سه دیوار نامرئی ایرانی در نبرد با جاسوسان، تروریست‌ها و موشک‌های کروز +عکس
به گزارش ۸دی نیوز، گروه دفاع و امنیت مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال ۱۳۹۴، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا ۵۰۰ محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد.

اخلال در ارتباطات دشمنان ؛ نیاز درجه یک ارتش های قرن بیست و یکم

برقراری ارتباطات رادیویی و راداری بین بین یگان های عملیاتی هر نیروی نظامی از جنگ دوم جهانی به این سو تبدیل به عنصری بسیار مهم شده است. به موازات همین مسئله، بحث اخلال در این امواج نیز به عنوان یکی از مهم ترین تلاش ها در نیروهای نظامی مطرح شده است. با آغاز عصر سفرهای فضایی و استقرار ماهواره ها در مدار زمین، بحث هدایت ماهواره ای انواع وسایل نقلیه نظامی اعم از هوایی، زمینی و دریایی و حتی مهمات هدایت شونده با ماهواره نیز مطرح بوده و همچنان اهمیتی حیاتی دارد.

مقابله با این سیگنال ها به منظور اخلال در ارتباط بین نیروهای نظامی طرف مقابل و همچنین سامانه های کنترل جنگ افزار های هدایت شونده امروزه به یکی از مسائل مهم بدل شده و برای نمونه می توان به استفاده از موبایل به عنوان یک فعال کننده بمب اشاره کرد.

امروزه به دلیل تلفات سنگینی که بمب های کنار جاده ای به نیروهای اشغالگر در عراق و افغانستان وارد کرده اند، بسیاری از خودروهای این نیروها به سامانه های اخلالگر امواج تلفن همراه مجهز هستند. یک تماس از طرف این تلفن ها می تواند پروسه را آغاز کرده و در نهایت به انفجار منتهی شود. چراکهانواع امواج رادیویی می تواند برای فعال کردن مواد منفجره به کار رود.

همچنین بحث جاسوسی از مراکز نظامی، صنعتی و سیاسی حساس نیز همواره مطرح بوده است که می توان با استفاده از بخش های مختلف تلفن همراه مانند سیگنال های آن، این امر را به انجام رساند، پس با این اوصاف، نصب اخلال گر امواج در بسیاری از این مراکز نیز یک اولویت مهم به شمار می آید.

امروزه همچنین با توسعه مهمات هدایت شونده با امواج ماهواره ای، اکثر ارتش های مدرن جهان به سمت مجهز کردن ارتش های خود با سامانه های اخلال گر در سیگنال های ماهواره ای حرکت کرده اند. استفاده از این سیستم ها باعث می شود که مهمات شلیک شده به سمت هدف، دچار اخلال شده و نتواند با موفقیت هدف خود را مورد اصابت قرار دهد. تا به امروز مهمات هدایت شونده به وسیله امواج ماهواره ای در برابر دشمنی مجهز به این سامانه های اخلال گر وارد عمل نشده است اما اعتقاد کلی بر این می باشد که کارایی این جنگ افزارها در محیط های اصطلاحا ” آلوده به جنگ های الکترونیک” شدیدا کاهش می یابد.

3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی+عکس
اخلالگر جی پی اس ساخت روسیه

برای درک بهتر این موضوع باید می توان مثال کشورهایی به مانند عراق، افغانستان، صربستان و یا لیبی را مطرح کرد که در سالهای اخیر صحنه استفاده گسترده از مهمات هدایت شونده ماهواره ای بودند اما نبود اخلالگرهای مناسب در سیستم دفاع هوایی این کشورها منجر به از هم پاشیدگی سیستم دفاع هوایی و نفوذ این تسلیحات به عمق دفاعی این کشورها شده بود.

۳ عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که از آغاز حیات خود در سال ۱۳۵۷ به این سو با انواع تهدیدات بالا در حوزه های ترور شخصیت ها، جاسوسی از مراکز مهم و حمله نظامی رو در رو بوده است، تلاش گسترده ای را برای مقابله این تهدیدات و خودکفایی در این زمینه به انجام رسانده است.

در حوزه اخلال گرهای امواج مختلف، سه سامانه توسط متخصصین ایرانی طراحی و ساخته شده است که در حوزه های اخلال گرهای امواج تلفن همراه، اخلال گر امواج ماهواره ای و اخلال گر ضد بمب برای حفاظت از شخصیت های مهم به کار می رود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که به دلایل بسیار واضح امنیتی، جزییات بسیار کمی از نحوه عملکرد این سامانه های ایرانی منتشر شده است.

سامانه اخلال گر ضد امواج تلفن همراه ایرانی فرکانسهای مربوط به امواج سه باند GSM، DCS و ۳G را مختل می کند. این سامانه بیشتر برای استفاده در مکان های نظامی حساس توصیه شده است.

3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی+عکس

این سیستم که از کنترل از راه دور بهره می برد با توجه به توان مورد نظر می تواند هر سه باند و یا هر یک از باندهای مورد نظر را پوشش دهد.

اخلال گر بعدی ساخت ایران وظیفه ایجاد پارازیت بر روی امواج ماهواره ای جی پی اس و گلوناس را دارد و توسط شرکت صا ایران طراحی و ساخته شده است. این سامانه توان اخلال بر روی سیستم های هدایت هر وسیله ای در آسمان ، دریا و روی زمین را نیز دارد. یکی از نقش های اصلی این سامانه دفاع از تاسیسات خودی در برابر موشک های کروز و بمب های هدایت شونده می باشد.

3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی+عکس3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی+عکس
اخلالگر جی پی اس و گلوناس ایرانی

اخلالگر بعدی ایرانی به منظور محافظت از شخصیت های مهم در برابر بمب گذاری ها ساخته شده است. این سامانه که VBJ-100 نام دارد با توان های ۵۰، ۳۰ و ۲۰ وات در فرکانسهای ۱۰۰ تا ۵۰۰ مگاهرتز ، GSM-900 و GSM-1800 را مختل می کند.

3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی+عکس

هر کدام از این عملیات های اخلال می تواند به صورت مستقل از یکدیگر انجام شده و در صورت لزوم می تواند امواج مورد نظر را قطع یا دوباره وصل کند. این اخلال گر به منظور قابلیت آسان شدن در حمل و نقل برای تحرک بالا و حمل برای حفاظت از شخصیت های مهم در اندازه و وزنی قابل حمل طراحی و ساخته شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه