نگاه درستی به ورزش در کشور وجود ندارد

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در دیدار با اهالی ورزش بندرانزلی گفت:نگاه درستی به حوزه استراتژیک و مهم ورزش در کشور وجود ندارد.

نگاه درستی به ورزش در کشور وجود ندارد

به گزارش ۸دی نیوز،  افشین مولایی با اشاره به این که سالانه بالغ بر ۱۰۹ هزار ایرانی در اثر بیماری های قلبی عروقی ناشی از کم تحرکی جان خود را از دست می دهند به ورزش به عنوان یک عامل مهم در پیشگیری از این معضل تاکید کرد.
وی با اشاره به این که از وزیر ورزش و جوانان تنها در مورد تیم های پیروزی و استقلال سئوال می شود تصریح کرد:آیا درد ورزش کشور فقط این است.
مولایی تاکید کرد:اگر اعتقاد به ام القرای جهان بودن داریم که با توجه به اندیشمندان و بزرگانی که به فرهنگ جهان معرفی کرده ایم اینگونه نیز هست، باید به ورزش به عنوان عامل سلامتی و شادابی مردم کشورمان اهمیت بیشتری بدهیم .
وی تصریح کرد:۴۰ تا ۸۵ درصد مردم در کشورهای اروپایی به طور مستمر ورزش می کنند این در حالی است که در ایران این رقم ۲۰ درصد عنوان شده که قابل اثبات هم نیست و برای همین هرچه بیمارستان می سازیم کم است.
وی اظهار کرد:مسیر هدایت سلامت که پایه اش باید بر اساس پیشگیری و ورزش باشد به سمت درمان است.
وی با اشاره به این که ورزش در کشور ما فاقد تفکر علمی و استراتژیک است متذکر شد:باید نگاه آسیب شناسانه به ورزش کشور داشته باشیم .
مولایی افزود:ورزش کشور دارای سند راهبردی قابل قبولی نیست و غالب کسانی که به حوزه ورزش آمده اند موجب تحول در ورزش کشور نبوده اند .
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان گیلان خاطرنشان کرد:وقتی صحبت المپیک می شود نوک پیکان متوجه چند رشته از ورزش های انفرادی نظیر کشتی،دوومیدانی،تکواندو ،وزنه برداری است .
وی متذکر شد:منابع مالی به سمت ورزشهایی که باید در المپیک مدال کسب کنند هدایت نمی شود ولی از آنها انتظار داریم مدال بیاورند.
وی افزود:در سال ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش ورزش حرفه ای که متولی اش دولت نباید باشد صرف فوتبال می کنیم اما در رشته های المپیکی اعتبارات مجموعا به ۱۰۰ میلیارد تومان نیز نمی رسد .
مولایی با تائید بر این که به میزانی که اعتبار برای فوتبال صرف شده خروجی نداشتیم متذکر شد: فوتبال وسعتی را بنا به دلایل مختلف دارد که به صنعت تبدیل شده و کلان است .
وی تاکید کرد باید با نگاه علمی متوازن در تمام بخشها اعم از منابع مالی، رسانه و غیره به رشته های ورشی نگاه کنیم .
وی در ادامه با اشاره به این که در عرصه تربیت پهلوان در ورزش کشور توفیق نداشتیم و به جز نام چند تن چون پوریای ولی ، تختی افرادی که بتوان عنوان پهلوان بر آنها نهاد نداریم افزود : این مساله نشان دهنده خلاء و چالش در عرصه فرهنگی است.
مولایی تصریح کرد:صدا و سیما بد اخلاقی های ورزش را بزرگ می کند،این در حالی است که ناجی غریقی به اسم روزبه فقیه کیا با فدا کردن جانش سه انسان را نجات داد ولی آنگونه که باید نامش و کارش مطرح نشد.
مولایی اذعان کرد:در حال حاضر در ورزش گیلان برنامه کلان نداریم و سند راهبردی که در پنج سال آینده ماموریت ما را نشان دهد فاقد تحلیل واقع بینانه است .
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان گیلان افزود : اهداف کلان ، راهبردی برای ورزش شهرستانها نیست .
وی خاطرنشان کرد:تلاش می کنیم در حوزه مدیریت ورزش گیلان تیمی عمل کنیم و تیم مدیریتی ورزش استان را که بخشی در ستاد و بخشی در شهرستانها و بخشی در بیرون است منسجم کنیم .
وی متذکر شد:شهرداری،آموزش و پرورش که باید حول برنامه ها عمل کنند اکنون به صورت جزایر منفک هستند.
وی با تاکید بر این که انجام این امور صبوری می طلبد و به یک باره ممکن نیست تصریح کرد:با پرو‍ژه های کوچک و موثر باید برای مدیریت ورزش تلاش کنیم .
***درآمدهای شهرستانها را به خودشان باز می گردانیم
مولایی اظهار کرد:درامد حاصل از ورزش در شهرستان را به خود شهرستان باز می گردانیم .
وی با اشاره به کمک یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریالی که از سوی وزارت ورزش به گیلان شده بود افزود:به نظر می رسد تدبیر لازم در این زمینه نشده.
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان گیلان اظهار کرد: بیش از انکه از توزیع نامتوازن ناراحتیم از نگاه تبعیض آمیز ناخشنودیم و سعی می کنیم بر اساس شاخصها بودجه ها را توزیع منطقی کنیم .
وی در ادامه با اشاره به وجود ۴۲ پروژه نیمه تمام ورزشی در استان که به ۳۷۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد علت وجود این میزان پروژه های نیمه تمام را نگاه سیاسی به ورزش و تلاش برخی نمایندگان برای جلب رضایت مردم از طریق کلنگ زنی پروژه ها بدون توجه به ضرورت و امکان اجرای آن عنوان کرد .
به گفته وی این در حالی است که ۷۵ میلیارد ریال بودجه برای ورزش گیلان اعلام کرده اند که تخصیص آن و وضعیت منابع مالی مشخص نیست .
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی افزود:باید انتظارمان را تعدیل کنیم تا از این بحران گذر کنیم.
***در بودجه جایگاه ورزش دیده شده است
مولایی خاطرنشان کرد هم اکنون در بودجه جایگاه ورزش را می بینند و این امیدوار کننده است .
وی افزود:انزلی ژنتیک خوب برای ورزش و مربیان و ورزشکاران بزرگی دارد و امیدواریم در تصمیمات و اعتبارات ظرفیت ها ، استعدادها و نیازها دیده شود .
انزلی به عنوان شهری نمونه در ورزش و فرهنگ کشور ۱۰ درصد جمعیت ورزشکار سازمان یافته استان را دارد ولی با ۴۶ صدم متر مربع سرانه فضای ورزشی در رتبه دهم استان قرار دارد و این جایگاه متناسب نیست.
وی با اشاره به تعداد بالای مدال آوران ، اعضای تیم ملی از بندرانزلی خاطرنشان کرد:باید به میزان عملکرد و تحقق اهداف از منابع سخت افزاری و نرم افزاری بهره مند شود.
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان گیلان در خاتمه گفت : سعی می کنیم تا پایان سال میزان اعتبارات به شکل شفاف و اعلام شده تقسیم شود./ ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه