تکثیر ماهی در رودخانه‌های گیلان به صفر رسید

مدیرکل شیلات گیلان به بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر از طریق تکثیر مصنوعی اشاره کرد و گفت: تکثیر ماهی در رودخانه‌های گیلان به صفر رسیده است.

تکثیر ماهی در رودخانه‌های گیلان به صفر رسید

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، اسحاق شعبانی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به صید انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان در دریای خزر اظهار کرد: سالانه به طور میانگین ۹ هزار تن انواع ماهیان استخوانی از ذخایر دریای خزر در گیلان برداشت می‌شود.

وی پایداری صید برای صیادان و اقتصادی کردن صید را یکی از وظایف شیلات عنوان کرد و افزود: ترمیم میزان برداشت ماهی از دریای خزر به عهده سازمان شیلات است.

شعبانی با بیان اینکه سالانه ۱۵۰ هزار قطعه بچه ماهی توسط شیلات گیلان در دریای خزر رهاسازی می‌شود، تصریح کرد: ۸۰ درصد از ماهیان رهاسازی شده از نوع سفید و ۲۰ درصد از دیگر گونه‌هاست.

مدیرکل شیلات گیلان به بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر از طریق تکثیر مصنوعی اشاره کرد و گفت: تکثیر ماهی در رودخانه‌های گیلان به صفر رسیده است.

وی با اشاره به وضعیت صید ماهیان استخوانی در دریای خزر، بیان کرد: سال گذشته کاهش صید نداشتیم، اما مشکلاتی وجود دارد و باید آن را برطرف کنیم.

شعبانی رودخانه‌های گیلان را آلوده دانست و یادآور شد: بازسازی منابع یکی از راهکارهاست و به اجبار باید بچه ماهیان را در رودخانه‌ها رهاسازی کنیم.

مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر اینکه رودخانه‌ها باید شرایط لازم برای رهاسازی بچه ماهیان را داشته باشند، خاطرنشان کرد: وجود آب کافی و بستر مناسب از شرایط لازم برای رهاسازی بچه ماهی در رودخانه‌هاست.

وی، گیلان را دارای سه مرکز تکثیر ماهی خواند و اظهار کرد: تکثیر بچه ماهی در مراکز شهید انصاری در رشت، شهید بهشتی در سنگر و مرکز سیاهکل انجام می‌شود.

شعبانی با بیان اینکه بچه ماهیان تکثیر شده در مرکز شهید انصاری در رودخانه‌های غرب گیلان رهاسازی می‌شوند، تصریح کرد: بخشی از ماهیان تکثیر شده در تالاب انزلی رهاسازی می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان به رهاسازی بچه ماهیان تکثیر شده مرکز شهید بهشتی در رودخانه سفیدرود اشاره کرد و افزود: ماهیان تکثیر شده در مرکز سیاهکل در رودخانه‌های شرق گیلان رهاسازی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه وزن بچه ماهی برای رهاسازی باید به یک گرم برسد، بیان کرد: به دلیل فصل کشاورزی و برداشت آب از رودخانه‌ها شرایط برای رهاسازی ماهیان یک گرمی مهیا نیست و بچه ماهیان با وزن ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم رهاسازی می‌شوند.

شعبانی بیشترین صید ماهیان استخوانی در سواحل جنوبی دریای خزر را ماهی سفید خواند و گفت: ماهیان استخوانی به دلیل عمق بیشتر سواحل جنوبی دریای خزر به این طرف مهاجرت می‌کنند.

گیلان قطب پرورش ماهیان خاویاری

مدیرکل شیلات گیلان در ادامه این استان را قطب پرورش ماهیان خاویاری دانست و خاطرنشان کرد: ۲۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در گیلان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه یک‌هزار هکتار از اراضی ساحلی گیلان برای پرورش ماهیان خاویاری مناسب است، یادآور شد: توسعه پرورش ماهیان خاویاری از اولویت‌های شیلات گیلان است.

شعبانی گیلان را جزو سه استان برتر شیلاتی در کشور دانست و اظهار کرد: سالانه ۶۳ هزار تن انواع ماهیان گرم‌آبی و سردآبی در استان تولید می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان ۴۴ هزار تن از ماهیان تولیدی را گرم‌آبی خواند و افزود: سالانه یک‌هزار و ۲۰۰ تن ماهیان سردآبی در استان تولید می‌شود.

وی صید سالانه ۹ هزار تن انواع ماهیان استخوانی و هفت هزار تن کیلکا از دریای خزر را از دیگر محصولات شیلاتی گیلان برشمرد و بیان کرد: سرانه مصرف آبزیان در کشور ۹ کیلوگرم و در گیلان ۱۴ کیلوگرم است.

شعبانی به میانگین مصرف ۲۰ کیلوگرم آبزیان در دنیا اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد با میانگین سرانه مصرف آبزیان در جهان فاصله داریم و با افزایش تولید باید بتوانیم آن را جبران کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه