پیاده روی آمریکایی ها در ایران به بهانه های علمی/ پشت پرده ورود هیئت های آمریکایی به ایران چیست؟

رفت و آمدهای بی سر و صدا در قالب هیئت های آمریکایی و ایرانی میان دو کشور از دو سال گذشته آغاز شده است و این هیئت ها در قالب های فرهنگی، اقتصادی، علمی و … تا کنون سفرهای متعددی به ایران داشته اند.

پیاده روی آمریکایی ها در ایران به بهانه های علمی/ پشت پرده ورود هیئت های آمریکایی به ایران چیست؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، طی هفته‌های گذشته هیئتی دانشگاهی از کشور آمریکا با حضور در ایران، از دانشگاه های تهران و برخی از استان ها مانند اصفهان بازدید کرد.

 

هیات دانشگاهی آمریکا از دانشگاه‌های تهران، بهشتی، علامه طباطبایی، شیراز، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و همچنین از چند موسسه تحقیقاتی از جمله «رویان» دیدار کرد.

 

هیئت آمریکایی که در این دیدار حضور داشت متشکل از آنتونی بایلی‌، نایب رئیس ابداعات جهانی‌ دانشگاه کالیفرنیای جنوبی‌،‌ میکائیل بالاک‌، مشاور نایب رئیس برنامه‌های بین‌المللی کالج پیتزر‌، کلاره بانکس دستیار رئیس مرکز مشارکت‌های بین‌المللی، احمد فیض‌الدین‌، مشاور نایب رئیس برنامه‌های بین‌المللی و توسعه آموزشی دانشگاه ایالتی واین‌، آلن گوود من‌، ریاست و مدیر اجرایی مؤسسه آموزش بین المللی‌، کنت هولاند مدیر مرکز توسعه بین المللی‌، دانشگاه ایالتی بال‌، دانیل ابست، معاون نایب رئیس مشارکت‌های بین‌المللی، جوانا رگولسکا نایب رئیس مراکز پیشرفت جهانی و امور بین‌المللی راتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی بود.

 

این هیئت آمریکایی در حالی در سکوت خبری به تهران آمدند که حضور آنها در بسیاری از دانشگاه‌ها و استان‌های مختلف کشور رسانه‌ای نشد و پس از انتشار بیانیه پایانی این هیئت از سوی شبکه‌های خارجی، رسانه‌های زنجیره‌ای در داخل کشور به این سفر پرداختند.

 

پیش از این نیز یک هیئت اقتصادی از آمریکا به ایران آمده بود که حاشیه های زیادی را به همراه داشت و این هیئت اقتصادی جلسات محرمانه‌ای را با برخی از نزدیکان دولت برگزار کرد.

 

رسانه‌های اصلاح طلب این دیدار را در راستای دیپلماسی دانسته اند و در همین راستا مدعی شده اند که دیپلماسی آموزشی در خط مقدم احیا و عادی سازی روابط بین دو کشور است و غالبا از این دیپلماسی پیش از برقراری و عادی شدن رابطه سیاسی استفاده می شود.

 

رفت و آمدهای بی سر و صدا در قالب هیئت های آمریکایی و ایرانی میان دو کشور از دو سال گذشته آغاز شده است و این هیئت ها در قالب های فرهنگی، اقتصادی، علمی و … تا کنون سفرهای متعددی به ایران داشته اند.

 

از طرف دیگر این رفت و آمدها غالبا از سوی رسانه های خارجی علنی شده است و طرف ایرانی تمایل زیادی برای رسانه‌ای کردن این جلسات نداشته است.

 

باید از مسئولین مربوط طی سال‌های گذسته که رابطه اقتصادی، فرهنگی و علمی میان ایران و آمریکا نبوده است، چه مشکلی برای کشور پیش آمده که اکنون در قالب این هیئت ها به دنبال افزایش رابطه با آمریکا هستند.

 

از طرف دیگر با توجه به سابقه آمریکا در دشمنی با ایران و وضع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران این ارتباطات قطعاً چیزی فراتر از پیشبرد امور ساده فرهنگی، اقتصادی و … خواهد بود.

 

با توجه به برگزاری این بازدید ها در آستانه برگزاری مذاکرات هسته ای صورت گرفته است، تحلیل برخی از رسانه های خارجی از این ملاقات ها پیش برد اهداف هسته ای دو کشور بوده است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه