پیوند مغز استخوان تنها راه نجات کودک ۴ ماهه گیلانی

محمدرضا کودک ۴ ماهه که به صورت مادرزادی با بیماری نقص ایمنی به دنیا آمده، اکنون نیازمند کمک‏ برای انجام پیوند مغز استخوان است.

پیوند مغز استخوان تنها راه نجات کودک ۴ ماهه گیلانی

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایسنا، در پی تماس تلفنی مادر محمدرضا با دفتر خبرگزاری، خبرنگار ایسنا به شهر لاهیجان رفت و از وضعیت جسمانی محمدرضا جویا شد.

زهره همتی مادر محمدرضا در گفت‏ وگو با خبرنگار ایسنا می‏گوید که در سال ۸۷ ازدواج کرده است و اولین فرزندش در سال ۸۸ متولد شد. فرزند اول این بانوی گیلانی در ۷ ماهگی به دلیل نقص ایمنی از دنیا رفت، همچنین فرزند دوم این خانواده نیز در دو ماهگی باز هم به دلیل نقص ایمنی مادرزادی از دنیا رفت .

وی با اشاره به اینکه بعد از یک دوره درمان طولانی خداوند محمدرضا را به خانواده عطا کرد، ادامه می‏دهد: هرچند که پزشکان سلامت کامل این کودک را تایید کردند اما بعد از چند ماه متوجه شدیم که محمدرضا نیز از بیماری شدید نقص ایمنی رنج می‏برد .

او می‏افزاید: تاکنون تلاش‏های زیادی کردیم تا صدای خنده محمدرضا باعث گرمی زندگی‏مان شود، هرچند که محمدرضا از نظر ظاهری کاملا سالم و همانند همه کودکان است اما به دلیل نقص ایمنی بدن ممکن است هر لحظه حتی با یک سرما خوردگی کوچک او را از دست بدهیم .

مادر محمدرضا که اشک در چشمانش حلقه بسته بود می گوید: من دیگر طاقت از دست دادن سومین فرزندم را ندارم و برای پیوند مغز استخوان نیاز به ۱۲۰ میلیون تومان داریم که واقعا توانایی تامین این مبلغ را نداریم زیرا طی این سال‏ها هر چیزی را که داشتیم برای درمان دو کودک و درمان خود قبل از بارداری هزینه کرده‏ایم .

در ادامه پدر محمدرضا که تازه از کار روزانه فارغ شده بود با ماسکی بر دهن وارد خانه شد، در تائید صحبتهای همسرش ادامه می‏دهد: محمدرضا تحت آزمایش‏های گوناگون در بیمارستان مرکز طبی کودکان قرار گرفته و پزشک معالج او تنها راه درمان او را پیوند مغز استخوان دانسته است.

او اظهار می‏دارد: محمدرضا به دلیل نداشتن برادر و خواهر پیونددهنده مناسبی ندارد و با بررسی‏هایی که پزشکان این مرکز انجام داده‏اند، تنها شخص مناسب برای پیوند، یک فرد آلمانی است و پزشکان به ما اطمینان کامل داده‏اند که بعد از پیوند مغز استخوان محمدرضا مثل همه کودکان به زندگی عادی برخواهد گشت .

در ادامه لازم دانستیم با پزشک محمدرضا گفت‏وگویی داشته باشیم.

دکتر مسعود هوشمند رئیس آزمایشگاه بخش ژنتیک کیلینیک بیماری‏های خاص، ضمن تایید گفته‏های پدر و مادر محمدرضا می گوید: بیماری‏های نقص ایمنی هنگامی ایجاد می‏شود که نوعی نقص در دستگاه ایمنی بدن به وجود می‏آید.

وی ادامه می‏دهد: دستگاه ایمنی سالم از بدن در مقابل میکروب‏ها، باکتری‏ها، ویروس‏ها، قارچ‏ها و هرگونه جسم خارجی و سرطان (به طور نسبی) محافظت می‏کند، اما وقتی که دستگاه ایمنی نتواند درست کار کند، بدن در معرض ابتلا به عفونت و سرطان قرار می‏گیرد این بیماری در مردان و زنان و در تمام سنین ممکن است اتفاق بیفتد.

دکتر هوشمند خاطرنشان می‏کند: در پیوند مغز استخوان، سلول‏های مادر تولیدکننده اجزای خون از یک دهنده سالم گرفته شده و سپس تحت شرایط خاص به بیمار تزریق می‏شود که پیوند مغز و استخوان تنها از افراد درجه یک خانواده بیمار یعنی خواهر یا برادر قابل انجام است، بهترین دهنده مغز استخوان برای هر فرد، دوقلوی همسان وی است اما خواهر یا برادر غیر دوقلو و غیر همجنس با گروه خونی غیر یکسان نیز می‏توانند دهنده باشند.

وی با اشاره به اینکه راه‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ وجود ندارد، ادامه می‏دهد: اگر بیماری نقص ایمنی سابقه‌ خانوادگی‌ داشته‌ باشد، پیش‌ از تشکیل‌ خانواده‌، باید‌ مشاوره‌ ژنتیک انجام شود و با بررسی‌ کشت‌ مایع‌ موجود در کیسه‌ آب‌ به‌ هنگام‌ حاملگی‌ ممکن‌ است‌ بتوان‌ بعضی‌ از این‌ اختلالات‌ را شناسایی‌ کرد.

دکتر هوشمند می‏افزاید: شرایط پیوند مغز استخوان در محمدرضا شرایط خاص و ویژه‏ای است زیرا هیچ شخص مناسبی در خانواده این کودک به عنوان دهنده مناسب مغز استخوان نبوده و با توجه به آغاز فصل سرما کوچکترین سرما خوردگی و عفونتی می‏تواند جان این کودک ۴ ماهه را بگیرد .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه