خواص نان‌ های ایرانی را بیشتر بشناسید

با توجه به اینکه نان یکی از غذاهای غالب در رژیم غذایی ایرانیان است، توجه به ارزش غذایی آن بسیار مورد توجه است.

خواص نان‌ های ایرانی را بیشتر بشناسید
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکی از موهبت‌ها و برکاتی که در اختیار انسان‌ها گذاشته شده ، نان است و  از مهمترین نکاتی که در تهیه نان باید رعایت شود، حفظ خواص مواد تشکیل دهنده‌ی آن است.
در فرهنگ ما، متداول‌ترین انواع نان‌های مصرفی شامل نان بربری، سنگک، لواش و تافتون است که با توجه به شرایط بدنی فرد می‌تواند اثرات متفاوتی در وی ایجاد کند.
و به بیان دیگر موضوع مهم در کیفیت نان‌ها، مواد تشکیل دهنده‌ی آنهاست، چنانچه نان حاوی سبوس باشد به مراتب اثرات مثبت آن بر سلامتی خیلی بیشتر از نان‌های فاقد سبوس است.
مرتضی صفوی متخصص تغذیه تصریح کرد: نان‌های فاقد سبوس  ارزش غذایی کم دارند و می‌توانند چاق کننده باشند.
تاثیر مواد تشکیل دهنده‌ی نان
نان‌ها از لحاظ ارزش  غذایی که دارند اثرات متفاوتی در بدن ایجاد می‌کنند به عنوان مثال نان‌های فاقد سبوس اثرات نامطلوبی همچون چاقی، کاهش املاح بدن و عناصری مانند کلسیم، منیزیم، روی، آهن در پی دارد که این عوامل خود می‌توانند زمینه ساز بروز بیماری‌های دیگر شوند، بنابراین توصیه می‌شود از مصرف اینگونه نان‌ها پرهیز شود و با توجه به آمارهای داده شده مصرف نان در کشور ۱۶۰ کیلوگرم است، در حالیکه در دنیا این عدد ۲۵ کیلو گرم است، به دیگر بیان مصرف نان کشور ۶ برابر دنیاست و این بدان معناست که باید در مصرف نان با ارزش غذایی مناسب دقت کافی شود.
نان سنگک
این نان، با شکل مخروطی، روی سنگ‌های داغ تهیه می‌شود و تنها نان سنتی ما است که با شعله نیمه مستقیم طبخ می‌شود.
به همین دلیل مرتضی صفوی متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: مهمترین اثر و ارزش‌ نان‌ها بر مبنای میزان سبوس آنهاست و در این خصوص نان سنگک به دلیل داشتن سبوس کافی و شرایط مناسب طبخ آن بهترین انتخاب برای مصرف است.
نان بربری
این نان معمولا با ظاهری بیضی در دسترس قرار می‌گیرد به دلیل مواد تشکیل دهنده و شرایط پخت سریعا تازگی خود را از دست می‌دهد از نظر ارزش غذایی و میزان سبوس نان بربری در مرتبه دوم قرار می‌گیرد.
نان تافتون
نانی با شکل مدور، که از لحاظ ضخامت کمتر از نان بربری و سنگک است و به همین جهت دیرتر تازگی خود را از دست می‌دهد.
از نظر ارزش غذایی نان تافتون و نان بربری در یک مرتبه قرار می‌گیرند و ارزش غذایی تقریبا یکسانی دارند.
نان لواش
شکل ظاهری آن انواع مختلف و معمولا به صورت دایره‌ای یا بیضی است. از لحاظ ضخامت، بسیار نازک است و به همین دلیل می‌توان مدت زمانی آن را نگهداری کرد اما از لحاظ ارزش غذایی در حد بسیار پایینی قرار دارد و در رده بندی نان‌ها در مرتبه پایین‌ترین قرار دارد و فاقد سبوس است.
براساس موارد ذکر شده و سرانه بالای مصرف نان در ایران، صفوی متخصص تغذیه گفت: چنانچه مصرف نان در حد اعتدال و یا کم باشد اثر بخشی غذایی آن در حد متعادل است اما چنانچه مصرف نان خیلی زیاد باشد به دلیل مقدار زیاد نشاسته‌ی آن حتی با وجود سبوس، می‌تواند اثرات چاق کننده قابل توجهی را نشان دهد.
گفتنی است، نان‌های فاقد سبوس به طور بالقوه می‌تواند موجب یبوست،  انواع سرطان‌های معده و روده و رفلاکس شود و افزودن برخی از مواد مانند کنجد و سیاه دانه به ارزش غذایی تمامی نان‌ها می‌افزاید و موجب افزایش چربی مفید بدن می‌شود و در واقع ایمنی نان را ارتقا می‌بخشد.
مقدار استاندارد نان برای هر فرد ۲-۳ سهم می‌باشد که به طور تقریبی یک کف دست را می‌توان برای آن تعریف کرد (ابعاد حدودی ۱۰*۱۰) که این مقدار با توجه به ضخامت نان کم یا زیاد می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه