بازارهایی به نام روسیه، به کام چین، تهی از تولید ملی در انزلی!

این بازارها در بدو تشکیل اجناسی با کیفیت را در اختیار مردم قرار می دادند و در اکثر مواقع مردم از خریدشان رضایت کامل داشتند ،اما در سالهای اخیر این بازارها با چالشی جدی روبرو هستند.

بازارهایی به نام روسیه، به کام چین، تهی از تولید ملی در انزلی!

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از افق انزلی ،بیش از یک دهه از عمر بازارهایی که در شهر انزلی به بازار روس معروف هستند می گذرد.

این بازارها در بدو تشکیل اجناسی با کیفیت را در اختیار مردم قرار می دادند و در اکثر مواقع مردم از خریدشان رضایت کامل داشتند ،اما در سالهای اخیر این بازارها با چالشی جدی روبرو هستند.

ورود کالای چینی علاوه بر تاثیرات منفی در صنعت و تولید داخلی ،این بازارها را نیز با مشکلات فراوانی روبرو ساخت ،به گونه ای که از رونق اقتصادی سالهای قبل برخوردار نمی باشند.

به جرات می توان گفت ؛ مشخصا در دو سال اخیر که واردات کالاهای چینی نسبت به سالهالی گذشته افزایش چشمگیری داشته است ،بیش از ۹۰ درصد کالاها و اجناس بازارهای روس ساخت کشور چین می باشد. برای اثبات این موضوع نیازی نیست که با شخص خاصی مصاحبه کرده و یا یک مقام مسوول درباره آن گزارش ارایه دهد ،گذری درون بازار و نگاهی به مارک اجناس به روشنی ثابت می کند که کشور چین بزرگترین تامین کننده اجناس این بازارها می باشد.

بازارهای روس با اینکه نام روسیه را به یدک می کشند ،از وجود کالاهای روسی تهی هستند و یا اگرهم کالای روسی در آنها موجود باشد بسیار محدود و اندک است.

اما نکته مهم در خصوص این بازارها ضدیت آنها با تولید ملی و اقتصاد مقاومتی است ،چرا که اولا؛ نام یک کشور دیگر بر روی آنها قرار دارد و ثانیا؛ هر جنس خارجی فروخته شده در این بازارها باعث بیکاری یک کارگر در ایران و کاهش بیکاری در چین و رونق اقتصادی کشورهای دیگر می شود.

احداث یک بازار با عرضه تولیدات ملی ،نه تنها به توسعه اقتصادی کشور کمک می کند ،بلکه باعث ایجاد غرور ملی و روحیه ما می توانیم در بین مردم می شود.

مقام معظم رهبری در سخنانی پیرامون اقتصاد مقاومتی بیان کردند:

 مسئله‌ى مدیریت مصرف، یکى از ارکان اقتصاد مقاومتى است؛ یعنى مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه‌هاى دولتى، هم دستگاه‌هاى غیر دولتى، هم آحاد مردم و خانواده‌ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعاً جهاد است. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه‌ى تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادى است؛ انسان می‌تواند ادعا کند که این اجر جهاد فى‌سبیل‌اللّه‌ را دارد.

یک بُعد دیگرِ این مسئله‌ى تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که ما از تولید داخلى استفاده کنیم؛ این را همه‌ى دستگاه‌هاى دولتى توجه داشته باشند – دستگاه‌هاى حاکمیتى، مربوط به قواى سه‌گانه – سعى کنند هیچ تولید غیر ایرانى را مصرف نکنند؛ همت را بر این بگمارند. آحاد مردم هم مصرف تولید داخلی را بر مصرف کالاهایى با مارک‌هاى معروف خارجى – که بعضى فقط براى نام و نشان، براى پز دادن، براى خودنمائى کردن، در زمینه‌هاى مختلف دنبال مارک‌هاى خارجى می‌روند – ترجیح بدهند. خود مردم راه مصرف کالاهاى خارجى را ببندند.

نگرانی مقام معظم رهبری در این زمینه بیانگر این است که ،تولید ملی و اقتصاد مقاومتی از جمله مسایل مهمی است که باید به آن اهمیت داد تا بتوانیم یک کشور قدرتمند از لحاظ اقتصادی داشته باشیم.

DSCF8002

در پایان می توان گفت : با وجود اینکه در سالهای گذشته شعارها و پوستر های خوبی برای این موضوع طراحی شده و حتی عده ای برای اقتصاد مقاومتی و تولید ملی کتاب نوشته اند ،متاسفانه راه سختی را در رسیدن به این مهم در پیش داریم ،چرا که برای فراهم نمودن زیرساخت ورود تولید ملی به بازار های داخلی تلاش چندانی ننموده ایم و راه ورود کالاهای خارجی و مشخصا کالاهای چینی به بازارها هموار تر می باشد. نمونه بارز عدم توجه به تولید و ملی و اقتصا د مقاومتی همین بازارهای روس در شمال کشور هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه