هراس اوباما از سقوط در ورطه جدید

یک روزنامه آمریکایی نوشت که گزینه‌های اوباما در حمله به سوریه محدود هستند و کاخ سفید از گرفتار شدن در جنگی وسیع‌تر از جنگ‌های گذشته اجتناب می‌کند

هراس اوباما از سقوط در ورطه جدید

به گزارش ۸دی، «گزینه‌های اوباما در حمله به سوریه محدود هستند زیرا کاخ سفید از گرفتار شدن در جنگی وسیع‌تر از جنگ‌های گذشته اجتناب دارد».روزنامه یو.‌اس.ای. تودی ضمن انتشار این تحلیل به گزارش ماه گذشته رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا استناد کرد. ژنرال مارتین دمپسی در این گزارش که به کارل لوین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا ارسال کرده اعلام می‌کند: حتی اجرای حملات از راه دور نیز خالی از خطر نیست و موشک‌های شلیک شده ممکن است باعث حملات انتقام‌جویانه شود.
به گزارش یو.اس.ای. تودی طبق نظر کارشناسان نظامی، اعضای کنگره و دیگر صاحب‌نظران آمریکایی، استفاده از موشک کروز را محتمل‌ترین گزینه می‌دانند.

به گفته «جک رید» عضو کمیته نیروهای مسلح سنا، موشک کروز را می‌توان از سطح کشتی و یا زیر دریایی‌ها شلیک کرد و محتمل‌ترین واکنش به حساب می‌آید.این روزنامه افزود: هواپیماهای جنگی می‌توانند موشک‌های دور ایستای (استندآف) هوا به زمین را از خارج از حیطه دفاع هوایی سوریه شلیک کنند و موشک‌های کروز این قابلیت را دارند که از صدها مایل دورتر از هدف شلیک شوند.در همین حال خبرگزاری رویتر با بیان اینکه حمله احتمالی به سوریه ممکن است از روی کشتی‌های جنگی آمریکا یا با شلیک موشک از داخل هواپیماها بدون ورود به حریم هوایی سوریه آغاز شود، نوشت: آمریکا اعلام کرده که تعداد ناوشکن‌های حامل موشک‌های کروز را در دریای مدیترانه به ۴ فروند افزایش داده است.

رویتر در عین حال تأکید کرد: کارشناسان می‌گویند توان متعارف سوریه می‌تواند ضربه سختی وارد کند که از جمله آن موشک‌های ضد کشتی است و می‌تواند به کشتی‌ها در دریای مدیترانه برخورد کند و همچنین موشک‌های متعارفی که می‌تواند از جمله اسرائیل را هدف قرار دهد.در همین حال صدای آمریکا گزارش داد: مداخله نظامی احتمالی در سوریه با مخالفت شدید برخی از اعضای کنگره روبروشده و شمار فزاینده‌ای از قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات از او می‌خواهند مجوز کنگره را برای هر حمله‌ای علیه سوریه کسب کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اسکات ریگل نماینده جمهوریخواه ایالت ویرجینیا از همتایان خود خواسته است، نامه‌ای را امضا کنند که رئیس جمهوری برای مداخله نظامی در سوریه به تصویب کنگره نیازمند است.در نامه ریگل گفته می‌شود «درگیر ساختن ارتش در سوریه زمانی که هیچ تهدید مستقیمی علیه آمریکا وجود ندارد و بدون تصویب قبلی کنگره، نقض اصل جدایی قوا خواهد بود که آشکارا در قانون اساسی مشخص شده است.»

آسوشیتدپرس نوشت: پس از یک دهه نبردهای پرهزینه و مرگبار در جهان اسلام، آمریکاییان بشدت با هر جنگ جدید آمریکا در منطقه مخالف هستند.از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی همزمان با موج انتقادات گسترده از عملکرد رئیس جمهور آمریکا در قبال سوریه، با ابراز تردید در زمینه تصمیم واشنگتن در حمله نظامی به سوریه، از فشارهای تل‌آویو بر واشنگتن در زمینه اقدام نظامی علیه سوریه خبر دادند.

به گزارش العالم، «رونی دانیل» تحلیلگر مسائل نظامی و راهبردی کانال دو تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: رفتار اوباما در قبال سوریه بدتر از رسوایی اخلاقی است. این مرد از خط قرمز سخن می‌گوید و در عین حال هیچ اقدامی را در برابر عبور دمشق از خط قرمز اتخاذ نکرده است.«اودی سیگل» تحلیلگر صهیونیست در این راستا گفت: اوباما هیچ حرکتی از خود نشان نمی‌دهد.

وی از سقوط در ورطه جدید در هراس است و از واکنش انتقام جویانه برخی طرف‌ها و بحران در قبال واشنگتن واهمه دارد.
غیر از مقامات رژیم صهیونیستی و مشخصاً نتانیاهو که گفت «غرب باید هر چه زودتر جنایت شیمیایی دولت سوریه را با اقدام نظامی متوقف کند»، برخی مقامات رژیم سعودی به ویژه رئیس استخبارات این رژیم نیز در تحریک آمریکا به جنگ‌افروزی تازه علیه سوریه فعالند. به نوشته وال‌استریت ژورنال، بندر بن سلطان آتش بیار معرکه شده و آمریکا را به جنگ در سوریه ترغیب می‌کند. او چندی پیش سفری به مسکو داشت اما موفق به جلب نظر پوتین- با وجود پیشنهاد رشوه هنگفت- نشد.

وال‌استریت ژورنال به نقل از مسئولان آمریکایی که با شاهزاده بندر و عادل الجبیر سفیر سعودی در آمریکا دیدار کرده بودند، نوشت: بندر و عادل به علت برتری ارتش سوریه، پیروزی گروه‌های مسلح را پیش‌بینی نمی‌کنند.این گزارش حاکی است شاه عربستان آوریل (اردیبهشت و خرداد) امسال با ارسال نامه‌ای به اوباما نوشت که اعتبار آمریکا در صورت باقی ماندن بشار اسد بر سر قدرت پس از دو سال جنگ و به کنترل درآوردن اوضاع از سوی اسد زیر سؤال خواهد رفت.

منبع: دانا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه