برداشت زعفران در باغات سیاهکل به زودی آغاز می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیاهکل از آغاز برداشت زعفران در آبان ماه سال‏جاری در این شهرستان خبر داد.

برداشت زعفران در باغات سیاهکل به زودی آغاز می‌شود

به گزارش ۸دی نیوز، بهزاد کوهستانی گفت: کاشت زعفران ۴ سال است که در دیلمان و پیرکوه شروع شده و دو سال به صورت آزمایشی انجام شد و طی این مدت نمونه‏‌های آن را برای آنالیز و تجزیه به استان خراسان رضوی فرستادیم که ترکیبات موجود را با زعفران آنجا برابری کردند.

وی افزود: کشت زعفران را در قطعات کوچک انجام می‌دهیم به طوری که هر کشاورز ۵۰۰ متر زمین خود را به کشت زعفران اختصاص داده است که معمولا ۳ کیلو در هکتار زعفران خشک از مزارع برداشت می‏‌شود.

کوهستانی گفت: برداشت از ۴.۵ هکتار مزرعه زعفران در بخش دیلمان و پیرکوه در آبان ماه سال‏جاری آغاز می‏‌شود.

 

وی، بتن کردن انهار به منظور افزایش راندمان آب در ۳ مرحله و به میزان ۲۵ هزار متر، اجرای پروژه‏‌های آبیاری قطره‏‌ای در دیلمان و پیرکوه به منظور افزایش بهره‏‌وری از باغات و بهبود کارایی مصرف آب، طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری با هدف بهبود سطح مکانیزاسیون در سطح ۲۱۰ هکتار را از جمله فعالیت‌های این سازمان عنوان کرد.

کوهستانی با اشاره به اینکه دولت در سال ۹۱ برای پرداخت ۸۵ درصد هزینه تجهیز باغات شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار یا آبیاری قطره‏‌ای اعلام آمادگی کرده بود، افزود: به این منظور استفاده از لوله‏‌های پولیتلین برای انتقال آب در طول ۳ هزار متر در منطقه دیلمان اجرا شد و در بخش عشایری نیز نصب لوله‏‌های پولیتلین به طول ۲۵ هزار متر با هدف فراهم کردن آب برای دامداران کوچ رو انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل ادامه داد: در بخش امور دامی نیز یک مورد مجوز بهره‏‌برداری و توسعه مرغ مادر گوشتی به میزان ۷۵ هزار قطعه در هر دوره، صدور پروانه بهره‏‌برداری مرغ گوشتی به میزان ۷۰ هزار قطعه و اجرای ۱۰ پروژه الگویی گاوداری و ۴ پروژه الگویی زنبورداری انجام شد.

وی تصریح کرد: در بخش حفظ نباتات نیز مبارزات وسیعی با آفت ملخ در ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی زراعتی باغی و مراتع در سطح مبارزه بیولوژیک مبارزه با آفات موجود در مزارع برنج در سطح ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار، مبارزه با جوندگان از جمله موش در سطح ۳۰ هکتار و مبارزه با آفات درختان میوه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ اعتباری از طریق دولت در قالب طرح توسعه کشاورزی واریز شد که هدف آن توسعه زمینه کشاورزی در کشور بود، افزود: شهرستان سیاهکل از جمله شهرستان‏‌هایی بود که موفق به جذب کل پول واریزی خود شد و توانست با جذب بیش از ۴۱ میلیارد ریال اعتبار که در بخش‏‌های مختلف امور دام، صنایع کشاورزی و زراعت باغبانی مورد استفاده قرار گرفت رتبه‌‏های بالایی را به خود اختصاص دهد./ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه