بررسی جاسوسی سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل از دیرباز تاکنون

جاسوسی از دیرباز در زمان صلح و جنگ نقش مهمی‌در زندگی بشر ایفا کرده است و سابقه آن به قدمت تاریخ باز می‌گردد. معروف است که جاسوسی، دومین پیشه قدیمی‌جهان است.

بررسی جاسوسی سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل از دیرباز تاکنون

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از امپراطوری دروغ، جاسوسی از دیرباز در زمان صلح و جنگ نقش مهمی‌در زندگی بشر ایفا کرده است و سابقه آن به قدمت تاریخ باز می‌گردد. معروف است که جاسوسی، دومین پیشه قدیمی‌جهان است.

جاسوسی نه تنها در زمان جنگ، بلکه در زمان صلح نیز برای اقتصاد، سیاست خارجی و روابط بین‌المللی کشورها مهم و محوری است و به صورت سازمان‌یافته از ابتدای شکل‌گیری دولت‌ها و برقراری روابط بین آن‌ها پدید آمده است. هر کس فن جاسوسی را بهتر بشناسد و به طور موثر و به هنگام از آن بهره‌گیری کند، موفقیت و برتری خود را نسبت به حریف تضمین کرده است. با گذشت زمان اهمیت و نقش این فن در فروپاشی، تثبیت و برتری دولت‌ها و شرکت‌ها نسبت به یکدیگر نمایان‌تر شده است.

امروزه دیگر نقش سازمان جاسوسی قدرت‌های عضو دائم شورای امنیت در عملیات‌های پنهان منجر به کودتا روی کارآمدن دولت‌های دست‌نشانده غیرقابل انکار نیست. در این خصوص می‌توان به کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در ایران توسط سازمان سیا و آموزش شرکت‌کنندگان در قیام سال ۱۹۵۶ میلادی مجارستان توسط سرویس جاسوسی انگلیس اشاره کرد.

موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل

موساد نام سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی است که مهم‌ترین وظیفه آن جمع‌آوری اطلاعات و خنثی‌سازی فعالیت‌های به اصطلاح تروریستی علیه این رژیم است.

بلافاصله پس از شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، «دیوید بن گوریون»، نخستین نخست‌وزیر این رژیم، نظر خود را درباره ایجاد چارچوب‌هایی برای سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی ابراز داشت که پیش از شکل گیری رژیم صهیونیستی فعال بودند. در هفت ژوئن سال ۱۹۴۸ بن‌گوریون با دو نفر ملاقات کرد؛ «رابین شیلواخ» (یکی از اعضای بخش سیاسی آژانس یهود) و «ایسر بئری» (ایسر بیرنتسوایگ، ملقب به ایسر بزرگ) که رئیس سازمان “شای” بود.

نتیجه اولیه این ملاقات تعیین چاچوب‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بود که سرانجام موجب شد “هاگانا” یا همان سازمان شبه نظامی‌یهودی وفادار به ایدئولوژی صهیونیسم تشکیل شود که در ابتدا دفتر اطلاعات یا «شای» نام گرفت. سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی تا سال ۱۹۵۱ این نام را بر خود داشت تا اینکه در این سال برای اولین بار به صورت رسمی‌اعلام موجودیت کرد و موساد نامیده شد.

«دیوید بن گوریون»، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، هدف از تاسیس این سازمان را این گونه اعلام کرد: “برای ما که از ابتدای تاسیس تحت فشار دشمنان خود قرار داریم، اطلاعات به عنوان خط مقدم دفاع ضروری است و ما باید به خوبی بیاموزیم و بدانیم که در اطرافمان چه می‌گذرد.”

رژیم صهیونیستی ماموریت گردآوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات و انجام عملیات‌های مخفیانه ویژه در خارج از سرزمین‌های اشغالی را بر عهده موساد گذاشت. موساد یک سازمان سراسری است، به این معنا که دستورات خود را از رهبران رژیم صهیونیستی می‌گیرد و هدف فعالیت‌های آن پاسخگویی به نیازهای متغیر اطلاعاتی و عملیاتی این رژیم است.

هویت مدیران بلندپایه بخش‌های داخلی موساد معمولا جزو اسرار رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود. اما هویت روسای موساد همواره اعلام می‌شود. هم اکنون (از سپتامبر سال ۲۰۰۲) ریاست سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) بر عهده «تامر باردوزار» است.

برخی از عملیات‌های صورت گرفته توسط موساد

ربودن و انتقال مخفیانه مردخای وانونو در کشور ایتالیا توسط کماندوهای ویژه موساد در سال ۱۹۸۶ به دلیل افشای اطلاعات محرمانه رژیم صهیونیستی مبنی بر ساخت بمب اتمی‌در نیروگاه اتمی‌دیمونا.

ترور شیخ احمد یاسین، رهبر معنوی سازمان حماس در تاریخ ۲۲ مارس سال ۲۰۰۴٫

ترور عبدالعزیز رنتیسی، رهبر جدید سازمان حماس به همراه دو تن از همراهانش، در تروری دیگر و کمتر از یک ماه بعد از ترور شیخ احمد یاسین در این ترور عده‌ای نیز زخمی‌شدند.

بمب‌گذاری در خودروی عزالدین شیخ خلیل (عضو بلندپایه حماس) در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۴، در شهر دمشق در کشور سوریه که منجر به شهادت وی و زخمی‌شدن سه تن دیگر شد.

ترور محمود المبحوح از رهبران جنبش حماس در دوبی.

از دیگر جنایاتی که موساد متهم به دخالت در آن است، باید به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران اشاره کرد که مهم‌ترین هدف در پس این اقدامات، بازداشتن دولت و ملت ایران از مسیر پیشرفت در حوزه‌های علمی‌به ویژه فن‌آوری هسته‌ای است و این واقعیتی است که غرب و رژیم صهیونیستی نیز به آن اذعان دارند.

موساد

قدرت امنیتی رژیم صهیونیستی، اقتدار یا توهم؟

رژیم صهیونیستی از ابتدا تاکنون در کنار مظلوم‌نمایی خود سعی در القای این باور دارد که این رژیم در زمینه‌های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و علی الخصوص اطلاعاتی و امنیتی یکی از قدرت‌های برتر جهانی است. در جنگ روانی ایجاد ترس از رویارویی با یک قدرت برتر می‌تواند عامل پیشگیری از خیلی از اتفاقات باشد که در عمل نتیجه‌های خلاف باور همه را به همراه داشته باشد و این یکی از کارهایی است که می‌توان گفت رژیم صهیونیستی در انجام آن استاد است.

بر همین اساس هر از چندگاهی اخباری شنیده می‌شود از فلان عملیات اطلاعاتی شنیده می‌شود از فلان عملیات اطلاعاتی موساد در فلان کشور و یا خبری مبنی بر لو رفتن پروژه جاسوسی موساد در سطوح عالیه یکی از کشورها و… .

به عنوان مثال می‌توان به خبری اشاره کرد که چندی است در سایت‌ها و رسانه‌های جریان اپوزیسیون و ضدانقلاب به آن پرداخته می‌شود که از صدر تا ذیل خبر به هیچ مستندی اشاره نشده و در آن فقط به شنیده‌ها از افراد ناشناس و غیر قابل دسترس استناد شده، که مثلا یک مسئول عالی‌رتبه میز اسرائیل، در دستگاه امنیتی خود جاسوس اسرائیل بوده و اعدام شده است و یا قرار است اعدام شود و یا شبکه‌ای از جاسوسان اسرائیل که در سطوح عالیه نفوذ کرده‌اند شناسایی شدند و … .

خبری که شنونده در برخورد اول به جای تامل در راست یا دروغ‌بودن آن و یا بالیدن بر قدرت امنیتی کشور در شناسایی جاسوسان، به این فکر می‌افتد که ما چگونه می‌خواهیم با رژیم صهیونیستی مقابله کنیم که جاسوسان آن تا حد نفوذ کرده‌اند؟

شاید تا همین چند سال پیش از هر کس درباره قدرت نظامی‌در منطقه سوال می‌کردیم، اسرائیل را به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح و اصلی نام می‌بردند.

شکست دولت‌های عربی در نبرد با رژیم صهیونیستی در سال‌های ابتدایی تشکیل این رژیم، باعث به وجودآمدن افسانه‌ای به نام شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل در جهان شد.

افسانه‌ای که پس از پیروزی حزب‌الله لبنان در نبرد ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ در هم شکست. اتفاقی که سال‌های بعد از آن با مقاومت مردم فلسطین در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ تکمیل شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه