فریاد« نه تعلیق نه تخفیف؛ لغو یکجای تحریم» در فیضیه/ گزارش تصویری

تجمع عظیم علما، ‌اساتید،‌ طلاب حوزه علمیه و مردم شریف قم پیرامون روند مذاکرات هسته‌ای در صحن مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد. این تجمع با دغدغه مندی و پیگیری جمع کثیری از علما، استادان، مدرسان، روحانیان، طلاب و شخصیت‌های حوزوی برگزار شد.

فریاد« نه تعلیق نه تخفیف؛ لغو یکجای تحریم» در فیضیه/ گزارش تصویری
به گزارش هشت دی نیوز، تجمع عظیم علما، ‌اساتید،‌ طلاب حوزه علمیه و مردم شریف قم پیرامون روند مذاکرات هسته‌ای در صحن مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد. این تجمع با دغدغه مندی و پیگیری جمع کثیری از علما، استادان، مدرسان، روحانیان، طلاب و شخصیت‌های حوزوی برگزار شد. در این تجمع تعداد کثیری از طلاب، روحانیان و اساتید حوزه علمیه قم با شعار «لبیک یا امام» ، «ما ذوالفقار حیدریم، فدائیان رهبریم» و دیگر شعارهای حماسی حمایت خود از مواضع رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای را اعلام داشتند. تجمع کنندگان همچنین فریاد« نه تعلیق نه تخفیف؛ لغو یکجای تحریم» و «توسعه هسته ای، حق مسلم ماست» را در مدرسه فیضیه قم طنین انداز کردند. طلاب و فضلای شرکت کننده در این تجمع باشکوه با سر دادن شعارهایی ضمن تقدیر از تلاش های تیم مذاکره کننده، بر لزوم مقابله جدی با زورگویی های غرب و آمریکایی ها تاکید و تصریح کردند که ملت ایران خواهان توافقی است که عزت شان در آن محفوظ باشد. شایان ذکر است، عده زیادی از طلاب، اساتید و مدیران مدارس علمیه و نیز مراکز و مؤسسات تخصصی حوزوی به سوی مدرسه علمیه فیضیه راهپیمایی کرده و در تجمع یاد شده حاضر شدند.
بر اساس گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا با گذشت تنها دقایقی کوتاه از آغاز این برنامه صحن مدرسه فیضیه کاملا پر شد و برخی از طلاب نیز به ناچار در طبقه فوقانی فیضیه مستقر شدند. با تکمیل ظرفیت مدرسه فیضیه، شماری از طلاب و روحانیان در میدان آستانه تجمع کردند. در لحظات ابتدایی این تجمع حاج مهدی سلحشور از مداحان اهل بیت(ع) نیز مداحی کرد. در بیرون از مدرسه فیضیه و جلوی درب ورودی، جمعی از بانوان قمی پلاکاردهایی با مضون لزوم رعایت خطوط قرمز در مذاکرات و توافق عزت مندانه در دست داشتند و حمایت خود را از مواضع صریح رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته ای ابراز کردند. شماری از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان خبرگان رهبری، معاونان مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مسؤولان حوزوی و دیگر شخصیت های سیاسی در این تجمع حاضر شدند و بر لزوم ایستادگی در برابر زیاده خواهی آمریکایی ها و غرب تاکید کردند. آیت الله عباس کعبی، آیت الله محسن اراکی، حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی، حجت الاسلام حسین خانی معاون تهذیب حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین لونی، حجت الاسلام والمسلمین سیفی مازندرانی، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس، حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس، حجت الاسلام تکیه ای، شماری از مسؤولان استان، اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم و برخی از اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از جمله شخصیت های حاضر در این تجمع باشکوه بودند.  آیت‌الله محسن اراکی، ‌عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران و رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی سخنرانان اصلی این تجمع بزرگ حوزوی بودند. همچنین روزهای گذشته نیز تجمعاتی با عنوان «اجازه نمی‌دهیم» از سوی طلاب و حوزویان در شهر مقدس مشهد، اصفهان و سایر شهرها برگزار شده بود.
حداد عادل در تجمع حوزویان: 
اجازه نمی دهیم پای آمریکا از پنجره مذاکرات به کشور باز شود/ دلواپسان با رییس جمهور همزبانند
رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر این که اجازه نمی دهیم پای آمریکایی ها از دریچه و پنجره مذاکرات به کشو باز شود، تصریح کرد که همه دلواپسان با رییس جمهور همزبان هستند.
غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در اجتماع بزرگ هسته ای حوزویان  با بیان این که آمریکایی ها تا قبل از مذاکرات با تحریم و فشار و تهدید می خواستند مردم را مقابل نظام قرار دهند و شورش های خیابانی ایجاد کنند، اظهار داشت: آنها امروز از طریق مذاکرات می خواهند این هدف را دنبال کنند. وی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد با سعادت حضرت علی اکبر(ع) و میلاد منجی بشریت حضرت مهدی(عج)، ۱۴ و ۱۵ خردادماه را فرصتی برای تجدید عهد و پیمان با امام راحل و آرمان‌های ایشان دانست و گفت: این اجتماع بزرگ و پرشکوه طلاب و استادان حوزه علمیه قم برای اعلام حساسیت روحانیت نسبت به موضوع هسته‌ای و پی گیری نتایج آن است. حضور ما در این اجتماع برای اعلام نگرانی و دلواپسی نسبت به رفتار طرف های مذاکره کننده است .
رییس فراکسیون اصول گرایان مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: از آغاز نخستین توافق در ژنو تا کنون بیش از یک سال و شش ماه می گذرد که در این مدت تیم مذاکره کننده همواره در حال مذاکره و هم اکنون به مرحله حساس تنظیم توافق احتمالا نهایی رسیده است اما ما نسبت به رفتار طرفان مذاکره کننده نگرانیم و با حضور خود در این اجتماع، دلواپسی خود را اعلام می‌کنیم. پرونده سیاه آمریکا نزد مردم ایرانوی با بیان این‌که ملت ایران اعتمادی به آمریکا ندارد، تأکید کرد: پرونده آمریکا نزد ملت ایران، تماما سیاه است؛ آن‌ها از ۶۰ سال پیش دشمنی خود را علیه ملت ایران آغاز کردند و در طول ۲۵ سال از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ همواره از رژیم پهلوی بر علیه مردم حمایت می‌کردند. حداد عادل افزود: آمریکا از روز نخست با انقلاب اسلامی مقابله می‌کرد و همواره در حال فتنه انگیزی و توطئه بوده است که بدترین این توطئه‌ها، ۸ سال جنگ تحمیلی علیه مردم ایران بود که با پشتیبانی آمریکا از عراق صورت گرفت. وی خاطرنشان کرد: مردم ایران ساقط کردن هواپیمای مسافربری از سوی آمریکا و دخالت آنان در فتنه ۸۸ و نیز خلف وعده آمریکا در توافق ژنو را هرگز فراموش نمی‌کند؛ آمریکا از اول انقلاب تا کنون با انواع تحریم‌های اقتصادی و تهدیدات نظامی، هر کاری علیه مردم ایران را انجام دادند و اگر اقدامی هنوز مانده باشد، قادر به ارتکاب آن نیستند. مسأله هسته‌ای بهانه سال‌های اخیر آمریکا برای تبلیغات دروغینش علیه ملت ایران استنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آمریکا در سال‌های اخیر با بهانه‌ جدیدی مسأله هسته‌ای ایران را موضوع تبلیغات دروغین خود قرار داد و با استفاده از رژیم اسرائیل خواست تا ایران را به عنوان تهدیدی جهانی معرفی کند.
وی خاطرنشان کرد: هیچ کس حرف آمریکا را باور نخواهد کرد چراکه همواره از رژیم صهیونیستی که صدها کلاهک هسته‌ای دارد، حمایت می‌کند و ایران که تا کنون هیچ فعالیت مخاطره آمیزی نداشته است را به عنوان خطر جهانی معرفی می‌کند. ملت ایران مار گزیده آمریکا بوده و نسبت به نتیجه مذاکرات نگرانندحداد عادل با بیان این‌که ملت ایران نسبت به نتیجه مذاکرات نگرانند، تصریح کرد: ضرب المثلی ایرانی می‌گوید مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد؛ ما مار گزیده آمریکا هستیم و دولت و ملت باید مراقب باشند تا بار دیگر از این سوراخ گزیده نشوند. وی به رفتار آمریکایی‌ها در حمایت رژیم عربستان سعودی در قتل عام مردم مظلوم یمن اشاره کرد و گفت: مردم یمن در حالی برای کسب استقلال خود برخواستند که روزانه ده‌ها کشته می‌دهند؛ آمریکایی پشتیبان این جنایات عربستان است که در سال ۸۸ به سبب کشته شدن مشکوک یک خانم در ایران، جنجال‌های سیاسی و بزرگی را در سطح جهان رقم زد. ملت ایران هیچ‌گاه در مسیر ذلت قدم برنداشته و برنخواهد داشترییس فراکسیون اصول گرایان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به شعار حضار بسیاری که در این تجمع فریاد زدند «این است شعار ملت، قطع مسیر ذلت» گفت: ملت ایران هیچ‌گاه در مسیر ذلت قدم برنداشته و برنخواهد داشت.
وی عنوان کرد: آمریکایی‌ها تا قبل از مذاکرات می‌خواستند با تحریم و فشار و تهدید، مردم را در مقابل نظام قرار داده و شورش‌های خیابانی ایجاد کنند اما ملت انقلابی ایران این آرزو را بر دل آنان گذاشت. حداد عادل افزود: آمریکایی‌ها در همان زمان تحریم و پیش از شروع مذاکرات، دست به جنایات بزرگی زدند که دانشمندان هسته‌ای ایران را به کمک عوامل رژیم صهیونیستی ترور کردند. وی اضافه کرد: دشمنان جان و مال مردم ایران که اثری از تحریم‌ها برای مقابله مردم با نظام ندیدند، امروز بر سر میز مذاکره حاضر شده و تلاش می‌کنند تا با فشار و بهانه جویی همان اهداف را دنبال کنند. طرف ها مذاکره به دنبال راه نفوذی برای مداخله همیشگی هستندنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طرف های مذاکره کننده می‌خواهند از طریق مذاکره راه نفوذی برای مداخله همیشگی پیدا کنند؛ دولت و تیم مذاکره کننده بداند که نباید مذاکره به مداخله آمریکایی‌ها تبدیل شود.
وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها خواهان دست یابی فراتر از حتی پروتکل الحاقی به سایت‌ها و مراکز نظامی هستند و بهانه می‌آورند که ما به ایران مشکوک هستیم. شک آمریکایی‌ها تمام نشدنی استحداد عادل خطاب به دشمن آمریکایی تصریح کرد: با کسی که شک او بی اندازه است، نمی‌توان مذاکره کرد؛ ما هرچه انجام دهیم باز هم شک شما باقی می‌ماند اما بدانید که در فقه، کثیرالشک را اعتباری نیست. وی یادآور شد: آمریکایی‌ها می‌خواهند به وسیله این توافق و به بهانه سرکشی، استقلال صاحب خانه را سلب کنند اما بدانند که طبق قائده «لا ضرر و لا ضرار فی الدین» با چنین بهانه جویی‌هایی، پاسخ منفی ملت ایران را دریافت خواهند کرد. چنانچه آمریکا به بهانه سرکشی مداخله کند، پاسخی مثال پاسخ پیغمبر اسلام دریافت می‌کندرییس فراکسیون اصول گرایان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:‌ چنانچه آمریکایی‌ها بخواهند همانند «ثمره‌ بن جندب» عمل کرده و هر روز به بهانه سرکشی، در ایران مداخله کنند، پاسخ ما مثال پاسخ پیغمبر اسلام(ص) خواهد بود. اجازه نمی دهیم پای آمریکا از پنجره مذاکرات به کشور باز شودوی تأکید کرد: ما سال ۵۷ بر استقلال پافشاری کردیم و آمریکایی ها را از در بیرون کردیم و اجازه نمی دهیم حالا از پنجره مذاکرات وارد کشور شوند. مذاکره نباید راه را برای مداخله باز کند.
حداد عادل خاطرنشان کرد: حضور روحانیان در مدرسه فیضیه برای اعلام این مطلب است که مذاکره نباید راه را برای مداخله باز کند؛ ملت ایران به هیچ قدرتی تحت هیچ عنوانی اجازه مداخله در امور سیاسی و نظامی و امنیتی را نخواهد داد تا هر روز به بهانه‌ راستی آزمایی از مراکز نظامی بازرسی کنند. وی گفت: روحانیان حوزه علمیه قم و سایر حوزه‌های علمیه کشور همگام با ملت و پشت سر رهبر معظم انقلاب با اجتماعات خود پیامی را به دولت و مذاکره کنندگان و پیامی را به آمریکا می‌دهند. پیام اجتماع کنندگان به تیم مذاکره کنندهنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیام اجتماع کنندگان به تیم مذاکره کننده اظهار داشت: مادامی که دولت خطوط قرمز را رعایت کرده و زیر بار زور و ذلت نرود، ملت پشتیبان آنان است. وی افزود: رهبر انقلاب بارها فرمودند که ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم و روز چهارشنبه هم فرمودند که تیم مذاکره کننده زحمت می‌کشند و عرق می‌ریزند اما بارها نیز به پافشاری بر خطوط قرمز تأکید داشتند. ملت ایران به هیچ وجه حاضر به فروختن استقلال خود در برابر وعده رفاه دروغین آمریکایی‌ها نیستحداد عادل خطاب به آمریکایی‌ها پیام اجتماع کنندگان را عنوان کرد و گفت: ملت ایران به هیچ وجه حاضر نیست که استقلال خود را بفروشد و وعده رفاه دروغین آمریکایی‌ها را تحویل بگیرد.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها بدانند که مردم ایران به جای تسلیم در برابر آنان، مقابل حکم خداوند متعال و قرآن کریم تسلیم می‌شوند؛ ملت ایران در این مسأله همانند تمام گردنه‌های صعب العبور گذشته پیروز خواهد شد. رییس فراکسیون اصول گرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیام ملت ایران به آمریکایی‌ها تصریح کرد: مردم ایران در این جنگ اقتصادی تحمیلی، با اقتصاد مقاومتی، مقاومت اقتصادی خواهد کرد. دلواپسان با رییس جمهور همزبانند وی با تأکید بر این‌که ما نگران و دلواپسیم، گفت: امروز رییس جمهور در دیدار فرمانداران تأکید کردند که دلهره مذاکرات سیاسی از دلهره در جبهه نظامی کمتر نیست؛ بنابراین همه دلواپسان با رییس جمهور همزبان هستند زیرا میان دلهره و دلواپسی تفاوت چندانی نیست. حداد عادل با تأکید بر این‌که از دولت انتظار داریم که به سخن منتقدان توجه داشته باشد، عنوان کرد: این‌که رییس جمهور می‌گوید «حق ندارند از جیب و جانب مردم شعار دهند»، عواقب خوبی ندارد. وی یادآور شد: امیدواریم تا فرزندان انقلاب بتوانند با رفتار مؤمنانه و عزت مندانه خود حقانیت ملت ایران را در تحریم‌ها اثبات کرده و در میدان مذاکره پیروز آیند.
آیت‌الله اراکی در تجمع طلاب قم:
مخالف مذاکره در چارچوب مواضع رهبری نیستیم / ملت ایران زیرسایه تحقیر و تهدید هیچ شرطی نمی‌پذیرد
آیت‌الله محسن اراکی نیز عصر امروز در تجمع عظیم حمایت از مواضع رهبری در مذاکرات هسته‌ای که در مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار کرد: پیام ما از روز نخست، اقامه دین خدا و احکام الهی بوده است؛ معتقدیم در سایه برپایی حکم خدا و اطاعت از اوست که می‌توان به عزت دست یافت.
وی افزود: عزت در سایه رکوع به ظالم محقق نخواهد شد بلکه در سایه پایبندی به احکام خدا به دست می‌آید؛ سعادت، پیروزی و سرافرازی ملت ما به پایبندی به موازین و معیارها و ارزش‌های بلند اسلام و انقلاب است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه پایبندی دولت و ملت به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب می‌تواند کشور را به عزت برساند، گفت: اگر امروز ایران اسلامی به عنوان یک قدرت نخست در منطقه شناخته شده و به عنوان یک کشور عزیز و مقتدر خودنمایی می‌کند، این امر در گرو ایستادگی‌هایی است که شهدا و پیشروان انقلاب به ویژه امام راحل و رهبر معظم انقلاب داشته‌اند.
وی ادامه داد: صبر، ایستادگی و مقاومت مایه اصلی پیروزی ماست نه وعده‌های دشمنان، وگرنه شکست در انتظار امتی است که به وعده‌های دشمنان دل ببندد.
اراکی با اشاره به اینکه این اجتماع عظیم تشکیل شده تا اعلام کند راه پیروزی ملت ایران پایداری و صبر بر ارزش‌هاست، گفت: تداوم پیمان با خدا و مقاومت بر سر این وعده می‌تواند ما را به پیروزی و سعادت برساند، به همین دلیل می‌توان آن را به پشتیبانی از دولت و تیم مذاکره‌کننده دانست که سعی دارند حقوق ملت را استیفا کنند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: روی سخن این اجتماع با دشمنانی است که می‌خواهند ملت ایران را از راهی ۳۶ ساله بازدارند؛ آنها سال‌های متمادی نتوانستند با توطئه‌های سیاسی و نظامی ما را از راهمان دور کنند و اگر امروز بخواهند با فریب چنین کاری انجام دهند، بدانند که چنین آرزویی را به گور خواهند برد.
وی تصریح کرد: اعلام می‌کنیم تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی مورد اعتماد است و ما پشتیبان این تیم و دولت هستیم و به هیچ وجه مخالفتی با مذاکره با گروه ۱+۵ نداریم اما این مذاکرات باید در چارچوب‌هایی باشد که رهبر معظم انقلاب اعلام فرمودند.
اراکی با بیان اینکه به دشمنان به ویژه آمریکا اعتماد نداریم، گفت: ده‌ها سال است که قدرت‌های استکباری را آزموده‌ایم و می‌دانیم آمریکا دولتی پیمان‌شکن است؛ در هر عرصه‌ای که آمریکا عهد و پیمانی بسته، به آن پایبند نبوده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: با این سابقه پیمان‌شکنی به صرف قول و وعده آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد، بلکه دولت این کشور باید با ابزارهای قانونی و بین‌المللی به جلب اعتماد رهبر معظم انقلاب، دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران بپردازد و جلب اعتماد رهبری برای ما شرط اصلی است.
وی تصریح کرد: باید طرحی ارائه شود که تضمین‌های عملی و قابل اعتماد قید شود و طرف مقابل نتواند بر خلاف تعهدات خود عمل کند؛ هرگونه قراردادی که بسته شود، باید معیارهایی برای استحکام آن وجود داشته باشد و در پیمانی که با دشمن می‌بندیم، لازم است به این معیارها توجه کنیم.
اراکی افزود: یک پیمان نباید حقوق طبیعی و مسلم ملت‌ها را زیر پا بگذارد، هر عهدی که زیر سایه تحقیر و تهدید منعقد شود فاقد اعتبار است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خطاب به طرف مقابل در مذاکرات عنوان کرد: اگر زیر سایه تهدید یا تحقیر بخواهید شرطی را تحمیل کنید، آن شرط از نظر ملت ایران فاقد اعتبار خواهد بود ضمن اینکه هر پیمانی هر چقدر مستحکم باشد در صورتی قابل تداوم است که طرفین به آن پایبند باشند و اگر طرف مقابل هر بند از آن را مورد عمل قرار ندارد و نقض پیمان کرد، فاقد اعتبار است.
وی اضافه کرد: هر ملت آزاده‌ای تا آنجا به پیمان با دیگری می‌تواند پایبند باشد که طرف مقابل نیز همین روش را ادامه دهد، هر بخشی از عهد و پیمان با ملت ایران از قراردادی که در نتیجه مذاکرات به دست می‌آید توسط دشمنان نقض شود، در واقع همه آن نقض شده است.
اراکی با بیان اینکه در آستانه نیمه شعبان و سالروز میلاد منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) هستیم گفت: امیدواریم در سایه عنایات آن حضرت به توفیق در همه عرصه‌ها دست یابیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه