تعامل دستگاههابه اجرای طرحهای سالمسازی دریا کمک می کند

فرماندار رشت در نشست ستاد تامین سلامت دریا این شهرستان بر وحدت رویه و تعامل تمامی دستگاه ها برای اجرای کامل طرح های سالمسازی دریا تاکید کرد.

تعامل دستگاههابه اجرای طرحهای سالمسازی دریا کمک می کند

به گزارش هشت دی نیوز، سید عیسی مهدوی شامگاه دوشنبه در این نشست با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیر ساخت های مناسب در سواحل با توجه به افزایش تعداد گردشگران افزود: باید تلاش کنیم امنیت مسافران از هر حیث تامین شود و مشکلی در موضوع های فرهنگی و نابهنجاری ها نداشته باشیم.

وی با بیان این که تامین امنیت دریا در شهرستان ها بر عهده فرمانداران و در بخش ها و روستاهای ساحلی بر عهده بخشداران و دهیاران است ، افزود: مسوولیت قانونی هر اتفاقی که در این محدوده رخ بدهد، بر عهده بخشداران و دهیاران حیطه جغرافیایی شان خواهد بود.

به گفته فرماندار رشت؛ سال گذشته به دلیل وحدت و تعامل و همکاری دستگاه ها موفقیت خوبی کسب کردیم که انتظار می رود این وحدت و تعامل امسال نیز بیش از پیش وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید امسال نقایص و چالش هایی که آسیب شناسی کردیم، رفع کنیم و نقاط قوت را تقویت کنیم.

مهدوی اظهار امیدواری کرد؛ با محیطی پر نشاط و برنامه های متنوع و سالم در خدمت میهمانان باشیم.

امنیت شهروندان هدف اجرای طرح های سالمسازی دریا

دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های استان گیلان در ادامه این نشست مهمترین هدف طرح های سالمسازی دریا را تامین امنیت شهروندان دانست.

یونس رنجکش افزود: تمامی غرق شدگان سال گذشته در خارج از محدوده طرح های سالم سازی شنا می کردند.

وی با اشاره به تعطیلات پیش رو و ضرورت اقدامات پیشگیرانه و کنترل سواحل گفت: ناجیان غریق از پنجشنبه جاری در طرح ها مستقر شوند که البته هدف بازگشایی طرح ها نیست بلکه باتوجه به تعطیلات پیش رو و ماه رمضان در اواخر ماه جاری و تجربیات سنوات گذشته باید آمادگی نسبی را برای ورود مسافران داشته باشیم.

رنجکش هدف از ناجیان غریق در مناطق خطر آفرین را در این بازه زمانی اقدامات پیشگیرانه و کنترل مناطق خطر آفرین عنوان و اظهار کرد: سال گذشته به دلیل اقدامات پیشگیرانه ۴۰- ۵۰ درصد کاهش غرقی را نسبت به سال های گذشته اش در همین مدت زمانی داشتیم که امسال برهمین اساس؛ سیاست پیشگیرانه برای روزهای تعطیل انجام می شود.

وی تاکید کرد: باید از این هفته برای کنترل سواحل و برای کاهش آسیب های اجتماعی ، صیانت اخلاقی و امنیت جانی گردشگران آمادگی لازم وجود داشته باشد.

رنجکش تصریح کرد: بازگشایی طرح های سالمسازی دریا به صورت رسمی از هفته آخر خرداد ماه در این محدوده انجام خواهد شد.

وی با اشاره به این که ساماندهی سواحل در استان ها برعهده استاندار، و دبیران ستاد است ، افزود: بدنبال صیانت از حریم و امنیت ملی ، حقوق شهروندی ، ایجاد نشاط اجتماعی و فضای سالم برای بهره وری مناسب و درست در سواحل هستیم و تحقق این امر نیازمند بهره گرفتن صحیح از امکانات موجود است.

یونس رنجکش با بیان این که بالغ بر ۵۰ درصد غرقی های سال گذشته افراد بومی بودند، اظهار کرد: حدود ۲۵۰ کیلومتر سواحل گیلان گستره باز و آزاد دارند که به دلیل دسترسی آسان به سواحل و شناخت افراد بومی از نقاط به طرق مختلف وارد محدوده دریا به ویژه نقاط خطر آفرین می شدند که کنترلی برای امنیت آنها وجود نداشت.

دبیر ستاد سواحل و تفرجگاه های گیلان سیاست و رویکرد وزارت کشور را کاهش ۵۰ درصدی غرقی های نوار ساحلی کشور نسبت به سال گذشته عنوان و تصریح کرد: باید با فرهنگ سازی ، آشنا کردن مردم با شرایط و خطرات خارج از محدوده طرح ها و افزایش امکانات موجودبه طوری که استفاده کنندگان از سواحل انگیزه ورود به جاهایی که تامین امنیت جانی ندارد، نداشته باشند.

رنجکش یادآور شد: استقرار ناجیان غریق، امدادگران، پلیس و دیگر دست اندرکاران مربوطه به معنای آماده بودن فضا برای شنا کردن نیست ، بلکه این امر برای سوق دادن گرایش مردم به طرح های سالم سازی و برای کنترل سواحل و تامین امنیت آنهاست.

وی گفت: خوشبختانه باتوجه به اعتباراتی که اختصاص پیدا کرد، تلاش داریم با اجرای برنامه های فرهنگی تاسیسات و خدمات و افزایش جاذبه های طرح های سالم سازی، مردم را برای استفاده از این طرح ها ترغیب کنیم.

رنجکش در ادامه با اشاره به ارسال نامه ای به فرمانداران سراسر کشورمبنی بر اطلاع رسانی و آشنا کردن مردم در مزایای استفاده از طرح ها و خطرات خارج از این محدوه اظهار کرد: آشنایی و اطلاع یافتن مردم از مزایای این طرح ها می تواند در استفاده از طرح ها نقش موثری داتشته باشد.

وی گفت: امسال بنا داریم از ظرفیت دهیاری های استان های سواحل شمالی برای ایجاد طرح های موقت و کنترل سواحل در مناطق خطر آفرین استفاده کنیم که با برنامه ریزی های انجام شده این طرح های موقت ۳۷- ۳۸ منطقه را پوشش خواهد داد.

رنجکش همچنین با اشاره به قرار گرفتن نوار ساحلی رشت در منطقه آزاد انزلی گفت: سواحل دریا نمی تواند رها شده باشد که منطقه آزاد انزلی یا خودش سرمایه گذاری کند یا فرصت را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

وی ادامه داد: ستاد سواحل و تفرجگاه های گیلان آمادگی بسترهای لازم برای فراهم شدن شرایط چه منطقه آزاد و چه سرمایه گذاری بخش های دولتی و خصوصی را برای ارائه خدمات به مردم و درآمد زایی برای خودشان از این طریق را دارد.

احداث بزرگترین مرکز تفریحاتی دریایی شمال کشور در منطقه آزاد انزلی

معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست گفت: حدود یکسال قبل براساس مصوبه هیات وزیران محدوده ساحلی رشت در منطقه آزاد انزلی قرار گرفته است.

مجید فاتحی با بیان این که این اعمال حاکمیت باید بتدریج رخ بدهد، گفت: برای این امر نیازمند تعامل و همکاری همه دستگاه ها هستیم.

وی اضافه کرد: بنا گذاشتیم در همین راستا، امسال همکاری های بیشتری برای اجرای بهتر و بهینه تر کار ها با فرمانداری رشت داشته باشیم.

معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری منطقه آزاد انزلی وظیفه منطقه آزاد را در این موضوع فراهم کردن بسترهای لازم برای سرمایه گذار عنوان و تصریح کرد: تا کنون سرمایه گذاران رغبت زیادی در این بخش نداشتند، از اینرو، منطقه آزاد انزلی خود اقداماتی را برای خدمات رسانی بیشتر انجام داده است.

مجید فاتحی از ساخت مرکز تفریحات دریایی در این منطقه خبر داد و گفت: این مرکز بزرگترین و مدرن ترین طرح سالم سازی کشور است که عملیات اجرایی آن از اواخر سال گذشته در ساحل روستای جفرود پایین شروع شد.

وی با بیان این که قرار است این طرح تا پایان خردادماه به بهره برداری برسد، برای هرگونه سرمایه گذاری در حوزه سواحل این منطقه اعلام آمادگی کرد.

فاتحی همچنین از احداث یک جاده ۲۴ متری از فاز تجارت به سمت ضلع شرقی منطقه آزاد انزلی که به سپیدرود ختم می شود، اشاره و بیان کرد: این طرح در حال مطالعه و ارزیابی است که عملیات اجرایی آن با احتساب ۶۰ متر حریم دریا امسال شروع می شود.

بر اساس مصوبه دولت رشت با ۲۲کیلومت نوار ساحلی در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار گرفته است،این محدوده شامل ۳۵ روستای شهرستان رشت می شود که ۱۱ روستای آن ساحلی هستند.

گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب استان، دارای ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه