اصولگرایان به وحدت می رسند/ توصیه به شهردار رشت/ انتقاد به انتصابات فامیلی

سردار آقازاده گفت: وحدت ذاتی بین اصولگرایان واقعی همواره وجود داشته است و در دو زمینه وحدت تاکتیکی در ایام انتخابات و وحدت راهبردی و بنیادین در تمام عرصه های سیاسی دسته بندی می شود.

اصولگرایان به وحدت می رسند/ توصیه به شهردار رشت/ انتقاد به انتصابات فامیلی

به گزارش هشت دی نیوز، سردار آقازاده نماینده سابق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی چندی پیش میهمان تحریریه خزرآنلاین بود. در همین راستا گفتگوی خواندنی با ایشان ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه از نظر می گذرانید.

خزرآنلاین: سردار! هر چه که به انتخابات پیش رو نزدیک تر می شویم، بحث وحدت اصولگرایان و ارائه لیست واحد برای حضور در انتخابات به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای پیروزی، بیش از پیش به گوش می رسد. شما تا چه اندازه این وحدت را محتمل می دانید؟

وحدت ذاتی بین اصولگرایان واقعی همواره وجود داشته است و در دو زمینه وحدت تاکتیکی در ایام انتخابات و وحدت راهبردی و بنیادین در تمام عرصه های سیاسی دسته بندی می شود. اصولگرای واقعی فردی است مومن، متدین، ارزشمدار و ولایی و لذا در بدنه اصولگرایی نباید اختلاف نظری وجود داشته باشد، هر چند اختلاف سلیقه طبیعی است اما اختلافات راهبردی نباید در جبهه ی اصولگرایی وجود داشته باشد و گرنه باید در اصولگرایی خودمان تردید کنیم.

اما در عرصه های تاکتیکی یا در عرصه ای مثل انتخابات که مستلزم معرفی فردی به جامعه است و فرد خود را در معرض محک قرار میدهد یا احیاناً زمینه های رشد خود را در ورود به عرصه ی انتخابات میداند، وجود تعدد به معنای اختلاف در جبهه ی اصولگرایی نیست و حتی می تواند حرکت مثبتی هم ارزیابی شود. چرا که شاید اصولگرایی در آن مقطع به دلیل همین تعدد دچار خسارت شود و موفق نشود به آن هدفی که مورد نظر است، دست پیدا کند اما از آنجایی که نیت دوستان پاک و خیر است قطعاً این در دراز مدت نتیجه بخش خواهد بود.

خزرآنلاین: در خصوص وحدت و اجماع بین اصلاح طلبان و اعتدالگرایان چه؟ این روزها خبرهایی از بروز برخی اختلافات در روابط دوسویه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در رسانه ها منتشر می شود. با این اوصاف فکر می کنید اعتدال در آینده نزدیک پیوندی با اصولگرایان معتدل خواهد داشت؟

 ببینید از نظر بنده اصولگرایی معتدل و تندرو نداریم. گاهی وقت ها شاید رفتارها، رفتارهای تندی باشد که البته این ممکن است هم در اصلاح طلبی، هم در اصولگرایی و در هر جریان دیگری باشد یعنی فرد تندرو تعادل خاصی نداشته باشد.

 اما مفهوم اینکه یک نیروی اصولگرا بیاید با صراحت از آرمان ها حرف بزند و در مقابل انحرافات سیاسی،فرهنگی ،اجتماعی  بایستد، به هیچ عنوان تندروی نیست. تندرو کسی است که حرف ناحق بزند و بخواهد جامعه را به هم بریزد. کسی که ضد ارزش ها، ضد مبانی، ضد جریان انقلاب و گفتمان امام(ره) حرف بزند. دست ناپاک و چشم ناپاک باشد. اینها از مصادیق افراطی گریست و گرنه اگر کسی بخواهد با صراحت و با صدای بلند از حق و عدالت و دست پاکی و چشم پاکی و از گفتمان امام، انقلاب و ارزش ها دفاع کند، این را باید ارج نهاد و نمی توان برچسب افراطی گری را به چنین فردی چسباند.

در خصوص دو جریان اصلاحات و اعتدال، جریان اصلاح طلبی که تکلیفش مشخص است. از اعتدال هم فعلا آثار مشخصی نمی بینیم. بالاخره بایستی صراحت در کار و صداقت در عمل باشد. به نظر بنده جریان اعتدال فعلاً کمیتش از لحاظ سیاسی لنگ است و باید مواضع خود را بیشتر روشن کند. اعتدالگرایان باید مواضع خودشان را در مورد جریان فتنه اعلام کنند.

به عمل اجرایی و سیاسی و مدیریتی که امروز جریان اعتدال در جامعه دارد، تا زمانی که عمل و اقدامات خودشان را مشخص نکنند، نمی توان گفت مواضع روشن وشفاف. هم اکنون هم در برخی موارد آثار ائتلاف بین مجموعه اصلاح طلبی و اعتدال را در جامعه شاهد هستیم.

البته اگر بگوییم اعتدال و جریانی که امروز مدیریت سیاسی کشور را بر عهده دارد، در جریان افراطی اصلاح طلبی که اصل نظام را قبول ندارد و در جران فتنه در خط مقدم بوده است، هضم شود و بخواهد هم دوش آن باشد و بعضی از این اختلاف نظرها را هم نداشته باشد که دیگر فاجعه است چنین جریانی حاکم باشد. ولی قطعاً اعتدالیون این ملاحظات را دارند و میدانند جامعه بر روی چه مواردی حساس است و میدانند آن جریان افراطی اصلاح طلبی در جامعه ما مرده و تشییع شده است، لذا خودشان را از آن جدا میکنند. اما در خصوص اینکه گفته می شود این دو جریان همچنان تعامل و ارتباطاتی دارند، این اصلا ًپیام خوبی نیست و چنین چیزی قطعاً با مبانی اصولگرایی جور در نمی آید.

خزرآنلاین: چندی پیش پیامکی تهدیدآمیز و شرم آور از سوی یکی از نمایندگان خطاب به یک خبرنگار ارسال شده بود که می توان آن را فصل تازه ای در بی اخلاقی های سیاسی خواند، نظر شما به عنوان فردی که نمایندگی مجلس را در کارنامه کاری خود دارد، در این خصوص چیست؟

قطعاً تهدید و تطمیع از جمله مواردی است که در جامعه ما بسیار مورد مذمت قرار گرفته و به عنوان یک حرکت ضد اخلاقی شناخته می شود. در عین حال ضرب المثلی هست که می گوید هر چه یک درخت پربارتر باشد سربه زیرتر است و هرچه مسئولیت بالاتر باشد باید آن فرد افتاده تر باشد.

اینکه یکی از نمایندگان بخواهد به هر دلیلی تهدیدی علیه فردی داشته باشد به خصوص خبرنگاران یا نیروهای فعال و نخبه جامعه، این در شان نیست و جایگاهی در افکار عمومی ندارد و یک نماینده به لحاظ قانونی هیچ وجاهتی ندارد که بخواهد چنین کاری کند.

خزرآنلاین: قریب به یک ماه از انتخاب ثابت قدم به عنوان شهردار می گذرد. توصیه شما به شهردار رشت برای ارائه خدمات هر چه بهتر به شهروندان چیست؟

بالاخره امروز این ساختار در حوزه مدیریت شهری وجود دارد که شهردار از طریق شورا انتخاب میشود. در دو سال اخیر تقریبا حالت ناپایدار و به نوعی معلق را شاهد بودیم و شهر رشت فاقد ثبات مدیریت شهری بود.

اما اینکه چرا این شورا با چنین وضعیتی روبرو بوده که نتوانسته است یک مدیریت با ثبات را در شهرداری فراهم کند، دلیل آن را دخالت های عوامل سیاسی در بدنه شهرداری می دانم. بالاخص اینکه بیرون از مجموعه شهرداری کسانی هستند که چشم به ظرفیت های شهرداری دوخته اند و طمع دارند که بتوانند از امکانات شهرداری استفاده دلخواه کنند.

به شهردار توصیه میکنم توجه کافی به این موضوع داشته باشد چرا که اگر چنین اتفاقی بیافتد ما باز هم یک مدیریت شهری با ثبات  نخواهیم داشت. امیدوارم شورای فعلی با همکاری شهردار محترم و مجموعه ستادی شهرداری بتواند نقاط ضعف موجود را از بین ببرد و اعتماد مردم را جلب کند.

خزرآنلاین: انتصابات فامیلی این روزها دارد به یک رویه معمول تبدیل می شود. متاسفانه فردی که کوچکترین رزومه و سابقه علمی ندارد تنها به دلیل نسبت خواهرزادگی با یکی از نمایندگان یک شبه مدیر کل می شود. آیا ظهور چنین پدیده ای سبب بی اعتمادی نسبت به عملکرد مسئولان نمی شود؟!

متاسفانه ما شاهد وقوع بعضی از حوادث تلخ و فساد آلود در جامعه هستیم. این مفاسد که گاهاً در جامعه اتفاق می افتد، بدون دخالت جریان قدرت و ثروت امکان ندارد و شاید یکی از خطرات عمده ی انقلاب اسلامی ما همین بحث حاکمیت جریان قدرت و ثروت است. متاسفانه گاهی وقت ها عوامل قدرت حالا چه در غالب نمایندگان مجلس و چه در غالب عوامل اجرایی، ورود کرده و بعضی از عرصه ها را تبدیل به فعالیت باندی میکنند. یعنی منشا آنچه که ما از آن از طرف جریان قدرت و ثروت ضربه می خوریم، معامله گری و باندبازی است.

البته این را هم باید گفت صرف اینکه یک نماینده یا مدیری یک نفر را به عنوان خواهرزاده یا برادرزاده یا نزدیکان نسبی و سببی منصوب کرده باشد، اگر فرد منصوب شده شایستگی داشته باشد و جامعه آن را بشناسد و اینطور طلقی نکند که این به عینه بی عدالتی است، مشکلی ندارد اما اینکه ما نیروهای بهتری را در جامعه داشته باشیم اما فردی خواهرزاده یا برادرزاده یا باند خودشان را بیاورد، این مصداق بی عدالتی است.

بدون تردید اگر یک اقدامی ماهیت باندی داشته باشد، معامله ای داشته باشد، بی عدالتی داشته باشد، ستیز با شایسته سالاری داشته باشد و تضاد با ارزش ها و عرف و شعور مردم داشته باشد، قطعا بسیار زشت و خائنانه است حالا هرکسی که آن را بخواهد انجام دهد.

سواستفاده از قدرت و موقعیت، پدیده ای است که متاسفانه در استان ما تازگی ندارد و چه بسا در دوره اصولگرایی هم چنین اتفاقاتی افتاد و نیروهای شایسته ای داشتیم اما برخی دیگر به واسطه نسبت های فامیلی یک شبه مدیرکل شدند. این فساد و سوء استفاده از قدرت را همیشه داشته ایم اما حالا میبینیم که اینها متاسفانه بیشتر نمایان میشوند.

خزرآنلاین: این روزها گمانه زنی ها در خصوص بحث حذف یارانه ها بالا گرفته و این به عنوان دغدغه بسیاری از خانواده های کم درآمد مطرح است. اخیراً یکی از نمایندگان رشت مدعی شده است که یارانه هر فردی که توانایی کار کردن دارد، باید قطع شود! نظر شما در این خصوص چیست؟

ما عملکرد دولت های مختلف را در رابطه با یارانه شاهد بودیم. بالاخره به مردم یک یارانه ای تعلق میگرفت، منتهی روشها متفاوت بود. تا قبل از پرداخت نقدی یارانه در دولت دهم مثلا در مورد سوخت بنزین یک بزرگواری در همین جامعه شاید بیش از ۳۰ تا ۴۰ عدد ماشین داشت واز یارانه بنزین استفاده می کرد اما یک کشاورز و کارگر هم در این میان بود که از این یارانه محروم بوده و هیچ سودی نمی برد و همین یکی از دلایل بروز اختلافات طبقاتی بود.

در آن زمان تقریباً همه ی نیروهای اقتصادی، کارشناسان و نیروهای اجتماعی این نوع پرداخت یارانه را نوعی ظلم و بی عدالتی میدانستند و به این نتیجه رسیدند که باید شکل آن را عوض کنند و  بالاخره روشی مطرح شد که البته با وجود موافقان و مخالفان، در نهایت به مرحله اجرا رسید.

به نظر بنده پرداخت یارانه برای مردم یکی از بهترین اقدامات بود یعنی مبلغی به دست خود مردم می رسید و در آن مقطع هم همه ی مسلک های سیاسی این طرح را تایید کردند. حالا  اینکه برخی می گویند نقدینگی نداریم، یک موضوع دیگریست که ای کاش این را از اول می گفتند و این توقع را در مردم ایجاد نمیکردند.

دولت و نظام باید بین کسی که برخوردار است و کسی که مستضعف است، تفکیک قائل شود و قطعاً یکی از بهترین اقدامات عدالت خواهانه و عدالت محور این بود که ما پول را به خود مردم بدهیم تا خودشان مدیریت کنند. اما اینکه این پول را به همه بدهند، بله این یک اشکال قطعی است چرا که عده ای چندین سال است که در خارج زندگی می کنند و ما هیچ آمار و ارقامی از آنها نداریم و به حساب انها هم این یارانه واریز می شد. این طرح یک سری اصلاحات قطعی نیاز داشت ضمن اینکه الان هم دارند یارانه پرداخت می کنند مثلا در زمینه بهداشت اقدامات خوبی صورت گرفته است.

در مجموع باید عرض کنم که باید بعضی از ضعف های پرداخت یارانه اصلاح شود و اگر قرار است یارانه را پرداخت کنند، باید هدفمند و موثر باشد و به طبقات مستحق تعلق بگیرد. 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه