واکنش آمریکا به سخنان رهبری/ تأیید بازجویی از دانشمندان ایرانی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی که مدعی بود بنا ندارد به سخنان رهبر انقلاب اسلامی واکنش نشان دهد اما در ادامه به این سخنان واکنش نشان داد و خواستار امکان دسترسی آمریکا به لیستی از “امکانات، افراد و اطلاعات” برنامه هسته‌ای و نظامی ایران شد.

واکنش آمریکا به سخنان رهبری/ تأیید بازجویی از دانشمندان ایرانی

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از  جام نیوز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی که مدعی بود بنا ندارد به سخنان رهبر انقلاب اسلامی واکنش نشان دهد اما در ادامه به این سخنان واکنش نشان داد و خواستار امکان دسترسی آمریکا به لیستی از “امکانات، افراد و اطلاعات” برنامه هسته‌ای و نظامی ایران شد.

 

“ماری هارف” ابتدای سخنانش گفت که ایالات متحده بنا ندارد در فضای عمومی با ایران مذاکره کند و قصد ندارد به هر اظهار نظر رهبر ایران پاسخ دهد.

 

این گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی بیان شد که مقامات آمریکایی بارها در فضای عمومی و در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایشان علیه ملت و دولت ایران سخن گفته‌اند و به تازگی نیز ایران را تهدید به “گزینه نظامی” کرده‌اند.

 

اما ماری هارف نتوانست ساکت بنشیند و به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب واکنش نشان ندهد. وی در واکنش به این سخنان مدعی شد: آمریکا با ایران توافق کرده‌ که در طی فرآیندی مشخص، ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران بررسی شود که این شامل امکان دسترسی به افراد، اطلاعات و تأسیسات است.

 

به نوشته سایت آمریکایی رادیو فردا، ساعاتی پس از سخنان آیت الله خامنه‌ای، ماری هارف، سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: «نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم اما امکانات، افراد و اطلاعات در فهرست موارد لازمی است که باید امکان دسترسی به آن فراهم باشد.»

 

هارف تاکید کرد که ایالات متحده پیش از این هم به طور روشن اعلام کرده که اگر به تضمین‌های لازم برای دسترسی به ابعاد فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست پیدا نکند، توافق نهایی را امضاء نخواهد کرد.

 

 

رهبر معظم انقلاب روز گذشته در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) گفتند: «دشمنان، همچنان ملت ایران و مسئولان را به خوبی نشناخته اند که حرف زور می زنند زیرا ملت و دولت ِ برآمده از این ملت، هیچگاه تسلیم حرف زور نخواهند شد.»

 

در بخش دیگری از سخنان که در رسانه‌های برون مرزی بازتاب گسترده‌ای داشت، ایشان تصریح کردند: «همانگونه که قبلا هم گفته شد، اجازه هیچگونه بازرسی از هیچیک از مراکز نظامی و همچنین گفتگو با دانشمندان هسته ای و سایر رشته های حساس و اهانت به حریم آنها، داده نخواهد شد.»

 

مقام معظم رهبری درخواست دیگر غربی‌ها برای مصاحبه و بازجویی از دانشمندان ایرانی را رد کردند و گفتند: «من اجازه نخواهم داد که بیگانگان بیایند و با دانشمندان و فرزندان عزیز و برجسته این ملت صحبت و از آنان بازجویی کنند. دشمن پررو و وقیح، انتظار دارد که ما اجازه دهیم آنها با دانشمندان و محققان ما درباره یک پیشرفت اساسیِ بومی و ملی گفتگو کنند اما مطلقاً چنین اجازه ای داده نخواهد شد.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه