ظریف: بی اعتمادی متقابل! دیواری ما بین طرفین/ عراقچی: ایران آماده اجرای پروتکل الحاقی+ بیانیه مشترک ایران و گروه ۱+۵

ظریف گفت: مذاکرات نشان می‌دهد که دو طرف جدی هستند و می‌خواهند زمین مشترکی را ایجاد کنند و ما با همکاران خود این موضوع را پیگیری کرده و این را به تهران منتقل خواهیم کرد و ما با اراده کافی سیاسی می‌توانیم مشکلات را رفع کنیم .

ظریف: بی اعتمادی متقابل! دیواری ما بین طرفین/ عراقچی: ایران آماده اجرای پروتکل الحاقی+ بیانیه مشترک ایران و گروه ۱+۵

به گزارش سرویس سیاسی ۸دی نیوز به نقل از  پایگاه ۵۹۸، مذاکره کنندگان ارشد ایران و گروه ۱+۵ دقایقی پیش متن بیانیه نهایی مذاکرات هسته‌ای ژنو را منتشر کردند.

متن بیانیه مشترک ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته ای ژنو

هیئت های نمایندگی اعضای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + ۳) و جمهوری اسلامی ایران به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروبایی در سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری أسلامی ایران دو روز مذاکرات محتوایی و با نگاهی رو به آینده در شهر ژنو در روزهای ١۵و ١۶ اکتبر برگزار کردند.

mozakere

برپایه فضای مثبت اولین جلسه وزیران در نیویورک  در تاریخ ٢۶ سبتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کلیات طرحی را بعنوان مبنای مذاکرات ارائه کرد که توسط اعضای گروه eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + ۳) بعنوان مشارکتی مهم در فرایند مذاکرات به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

اعضای هیئتهای نمایندگی مشورت های دوجانبه و مشترکی پیرامون عناصر مختلف رهیافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری کردند.

تصمیم گرفته شد که جلسه بعدی أعضای گروه در ژنو در تاریخ ٨-٧ نوامبر برگزار شود.

اعضا همچنین موافقت کردند که کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم کشورهای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + ۳) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم های عملی تشکیل جلسه دهند.

ظریف در کنفرانس خبری: برای رسیدن به اهداف مشترک خوش بین‌ هستم

کنفرانس خبری محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان آغاز شد. ظریف با ویلچر وارد سالن کنفرانس شد.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد برای اولین بار بیانیه مشترک صادر کردیم و در سطح کارشناسان مذاکرات را ادامه خواهیم داد و در نوامبر مجددا مذاکره خواهیم  کرد.

ما جزئیات را منتشر نمی‌کنیم و جزئیات را در اتاق مذاکرات مطرح می‌کنیم به رغم احترامی که برای خبرنگاران قائلیم.

ظریف در ادامه عید سعید قربان را تبریک گفت و ما باید به سمت یک هدف مشترک حرکت کنیم و آن حرکت به سمت دستیابی به حقوق ملت ایران و اعتماد سازی در این خصوص است.

وی گفت: ما احساس می کنیم که دلیلی برای نگرانی از برنامه هسته ای ایران نیست و هدف ما ایجاد می‌کند که نگرانی‌های احتمالی را رفع کنیم و امیدواریم با متانت و صبر و اجماع داخلی مذاکرات را پیش ببریم و خوش بین هستم که بتوانیم به اهداف مشترک برسیم وی تصریح کرد که وارد مرحله‌ سختی شده‌ایم در حال حاضر.

ظریف در ادامه در پاسخ به خبرنگار کریستین ساینس مانیتور گفت: مذاکرات نشان می‌دهد که دو طرف جدی هستند و می‌خواهند زمین مشترکی را ایجاد کنند و ما با همکاران خود این موضوع را پیگیری کرده و این را به تهران منتقل خواهیم کرد و ما با اراده کافی سیاسی می‌توانیم مشکلات را رفع کنیم و باید به جلو حرکت کنیم تا مشکلات مرتفع شود.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که پیش از مذاکرات شما اشاره کردید که جدیت طرف مقابل را می‌سنجید و آیا گام‌های طرف مقابل متوازن بود یا خیر گفت:‌ این مذاکرات بیش از هر چیز برای ایجاد اعتماد متقابل است چرا که مردم ایران اعتماد زیادی به نحوه برخورد جامعه غربی با جمهوری اسلامی ندارند و لذا نیاز است که این اعتماد متقابل ایجاد شود هرچند که از نظر ما دلیلی برای بی‌اعتمادی به ایران وجود ندارد و ما باید گام‌های متوازنی برداریم که اعتماد متقابل باز گردد و این برای ۵+۱  هم مهم است و احساس می‌کنم قدم مهمی برداشتیم و بحث‌ها جدی بود و وارد جزئیاتی شدیم که دو طرف به آن نیاز داشتند و توازن لازم به نظر من وجود داشت و امیدواریم این شروع خوبی برای گام‌های بعدی باشد.

ظریف در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: ما نیازی داریم که به آینده با دید مثبت نگاه کنیم و به عقب برنگردیم و ما در حال حاضر میلی داریم که همکاری گسترده‌تری داشته باشیم. به نظر من طرف دیگر باید قدری بهتر این واقعیت‌ها را قبول کند تا به این ترتیب برخی از شکاف‌ها پر شود و البته این اتفاق‌هایی که افتاد برای ۵+۱ جدید بود و آنها اکنون برای واکنش به پیشنهادهای ما به وقت نیاز دارند و امیدوارم راه حل منطقی در پیش بگیرند و ما نیاز داریم که آمریکا حسن نیت خود را عملا نشان دهد تا بتوانیم به سمت یک مسیر گام برداریم و باید از دامن زدن به مسائلی که مشکلات را پیچیده می‌کند، دوری کرد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری تأکید کرد: با توجه به اینکه موضوعات فعلی فنی و تخصصی هستند پیشنهاد شد برای جلوگیری از اتلاف وقت، موضوعات فنی تا فاصله نشست بعدی پیگیری شود و من احساس می‌کنم سطح شرکت کنندگان در سطح قابل توجهی خواهد بود و افرادی هستند که از تخصص بسیار بالایی در امور هسته‌ای برخوردار هستند و شاید نیاز باشد که در دور آینده افرادی که تخصص تحریم‌ هم داشته باشند، در تیم هسته‌ای اضافه کنیم.

ظریف در پاسخ به خبرنگار المانیتور هم گفت:‌ ما یک دور نشست در سطح وزرا تا به امروز داشته‌ایم و من حاضر هستم که باز هم در سطح وزرا جلسه داشته باشم و من از دو روز گذشته راضی هستم و از همکاران تقاضا کردم که مذاکرات را آقایان عراقچی و تخت روانچی از جانب ما شرکت کنند و ما یک تیم دائمی خواهیم داشت. این دور از مذاکرات بسیار جدی بود و ما یک هدفگیری سیاسی نیاز داریم و اراده مورد نیاز و حرکت مورد نیاز سیاسی برای ما ایجاد شد و امیدوارم در آینده هم بتوانیم در سطح وزرا برای نهایی کردن توافقات جلسه داشته باشیم.

وزیر خارجه در پاسخ به اینکه پورتکل الحاقی را خواهد پذیرفت یا خیر گفت: ما داریم بر روی مکانیزم‌های مختلف بحث می‌کنیم و در ایران در باره پروتکل الحاقی یک سری محدودیت‌های قانونی وجود دارد و ما اکنون نمی‌توانیم جزئیات را منتشر کینم و بعدها درباره آنها بحث خواهد شد.

ظریف درباره اینکه غربی‌ها چه گامی را باید برای اعتمادسازی بردارند گفت:‌ من فکر می‌کنم از تجربه تلخ گذشته درس‌های مهمی آموخته شده و دیدگاه حاصل جمع صفر منفعتی برای کسی نداشته و دوستان ما در غرب می‌دانند که تحریم‌ها نه تنها باعث تغییر سیاست ایران نشد بلکه مردم ایران از اصول خود پیروی کردند و این را با حضور حماسی خود در انتخابات نشان داند و من احساس می‌کنم که آنها باید به این نتیجه منطقی رسیده باشند که آنها باید مسیر خود را عوض کنند و ما این تغییر مسیر را رصد خواهیم کرد که تا چه میزان آمادگی تغییر این گام‌ها وجود دارد. امروز و دیروز شروع بدی نبود و ما می‌توانیم احساس کنیم این درس آموخته شده است و بعد از اینکه وارد اقدامات عملی شدیم میزان جدیت طرفین مشخص خواهد شد و من یقین دارم که جمهوری اسلامی به این سمت حرکت خواهد کرد.

گزارش فیسبوکی ظریف از مذاکرات ژنو

محمد جواد ظریف در جدیدترین مطلب خود در فیسبوک که در ژنو منتشر شده است نوشت: سلام دوستان. ساعت ۱ بعدازظهر روز چهارشنبه به وقت ژنو و دو و نیم بعدازظهر به وقت تهران است. عید قربان مبارک باد.

از اینکه قدری در تقدیم گزارش تاخیر شد پوزش می خواهم. اکنون هم با اجازه شما فقط گزارش کوتاهی تقدیم می کنم، چون پادرد و کمردرد قدری شدید است و توفیق گزارش دهی را کم کرده است.

همانطور که احتمالا در خبرها شنیده اید دوشنبه شب پس از ورود به ژنو با خانم اشتون شام خوردیم و بحث های خوبی در مورد محتوا و شکل برگزاری جلسه داشتیم. دیروز صبح هم در جلسه ۱+۵ چارچوب پیشنهادهای ایران که به صورت پاور پوینت تهیه کرده بودیم را ارائه نمودم . برای عنوان طرح ایران “پایان دادن به بحرانی غیر ضروری و بازکردن افق های جدید” را انتخاب کردم تا نشان دهم که نگرانی از برنامه هسته ای ایران فاقد مبنای جدی است و ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. در چارچوب طرح پیشنهادی با دیدگاه جدید مبنی بر ضرورت پیگیری هدف واحد توسط همه بازیگران برای رسیدن به راه حل تأکید شده و حوزه هایی که می توانند مورد بررسی و توافق قرار گیرند نیز مشخص شده است.

این چارچوب به عنوان یک رویکرد جدید مورد استقبال قرار گرفت و رؤسای هیئت ها هم در اظهارنظرهای خود عموماً مثبت برخورد کردند. البته ما می خواهیم به صورت مشابه، رویکرد جدیدی هم از سوی ۱+۵ ببینیم.

در ادامه جلسه، بعداز ظهر دیروز رؤسای هیئت ها (که در سطح معاون وزیرهستند) و هیئت ایرانی به ریاست دکتر عراقچی جزئیات چارچوب پیشنهادی ایران را مورد تبادل نظر قرار دادند و هم اکنون هم مشغول ادامه مذاکره هستند.

من هم دیشب برای بار دوم بحث مفصل و خوبی با خانم اشتون در مورد جمع بندی مذاکرات دیروز داشتم. امروز هم وزیر امور خارجه سوییس برای ملاقات از برن (پایتخت سوییس) به ژنو آمد و گفتگوی خوبی در باره موضوعات مختلف داشتیم.

قرار است بعدازظهر امروز جلسه جمع بندی با حضور بنده و خانم اشتون و هیئت های دو طرف برگزار شود و بعد هم مصاحبه مطبوعاتی و بازگشت به تهران.

ادامه مذاکرات چند هفته دیگر در ژنو خواهد بود و در این فاصله اعضای ۱+۵ فرصت خواهند داشت در مورد جزئیات طرح ایران و اقداماتی که باید انجام دهند آمادگی لازم را کسب کنند.

همانطور که قبلا هم خدمتتان عرض کردم، مذاکره و رسیدن به راه حل دشوار است و مذاکره در جزئیات نیازمند زمان و دقت فراوان. نمی شود انتظار داشت که بی اعتمادی متقایل انباشته ای که میان طرفین ایجاد شده است با یک جلسه مثبت و سازنده کاملا برطرف شود.

البته همزمان نیاز به اعتماد عمومی هم هست چون یکی از شرایط توفیق مذاکرات بین المللی حفظ ماهیت محرمانه آنهاست و معمولا هر مقدار مذاکره کنندگان کمتر خبر به بیرون درز بدهند، بیشتر نشان جدی بودن مذاکرات و امکان رسیدن به توافق است.

به هر حال قرار نبود کار آسانی باشد ولی به لطف خداو حمایت شما مردم خوب اطمینان دارم و می دانم که عاقبت کار مثبت خواهد بود.

عراقچی از پذیرش پروتکل الحاقی می گوید

با این حال سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ی هسته ایران، در مصاحبه با خبرگزاری «آی‌پی‌اس» گفت ایران برای اجرای پروتکل الحاقی در پایان توافق هسته‌ای دوجانبه آمادگی دارد.

وی در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: «پروتکل الحاقی بخشی از آخرین گام است. این گزینه روی میز است، اما نه در حال حاضر؛ بخشی از مرحله پایانی است.»

در صورت پذیرش این پروتکل، امکان بازرسی‌های جامع تری از تاسیسات هسته‌ای ایران برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم خواهد شد.

آقای عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا او امروز که دومین روز مذاکرات است و مذاکرات روز گذشته مثبت بوده انتظار پیشرفت در مذاکرات را دارد، گفت: «هر پیشرفتی به طرف مقابل بستگی دارد.»

وی افزود: «ما روز گذشته طرح پیشنهادی بسیار خوب، منطقی و متوازنی را ارائه دادیم. ما امروز منتظریم تا از ۱+۵ درباره طرح متقابل آنها، واکنششان و ارزیابی آنها از طرح پیشنهادی روز گذشته‌مان بشنویم.»

این مقام وزارت خارجه ایران تصریح کرد: «هنوز درباره اینکه آیا ما پیشرفتی داشته‌ایم زود است اما شاید امروز عصر بعد از اینکه نظرات آنها را شنیدیم، اگر همه چیز خوب پیش برود، بتوانیم به نتیجه برسیم.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه