پس از صهیونیست‌ها، اعراب هم از توافق هسته‌ای حمایت کردند

در کنار صهیونیست ها، برخی کشورهای عربی نیز در ماه های اخیر بارها نسبت به مذاکره هسته ای با ایران انتقاد کرده اند اما پس از بیانیه لوزان، صهیونیست ها همانند گذشته دیگر از توافق و مذاکرات هسته ای انتقاد نمی کنند.

پس از صهیونیست‌ها، اعراب هم از توافق هسته‌ای حمایت کردند

به گزارش هشت دی نیوز ، منابع صهیونیستی پیش از این نیز اعلام کرده بودند که اسراییل از بیانیه لوزان و توافق هسته ای با ایران راضی است ولی رسما آن را اعلام نمی کند.

این در حالیست که کارشناسان معتقدند که بیانیه لوزان و فک شیت آمریکایی، صهیونیست ها را تاحدود زیادی راضی کرده و آنها به همین دلیل نسبت به یک توافق امیدوار شده اند.

در کنار صهیونیست ها، برخی کشورهای عربی نیز در ماه های اخیر بارها نسبت به مذاکره هسته ای با ایران انتقاد کرده اند.

اما یکی از دلایل اصلی برگزاری نشست اخیر سران کشورهای عربی خلیج فارس با اوباما در کمپ دیوید، موضوع مذاکرات هسته ای بوده است.

همچنانکه مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت در نشست کمپ دیوید موضوع برنامه هسته‌ای ایران بخش عمده‌ای از گفت‌وگوها را به خود اختصاص داد.

بن رودز اضافه کرد: برنامه هسته‌ای ایران بخش عمده‌ای از مذاکرات کمپ دیوید را به خود اختصاص داد و اوباما سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در جریان تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران قرار داد.

به همین دلیل خروجی موضع رسمی کمپ دیوید درباره ارزیابی مذاکرات هسته ای از منظر مخالفین و یا رقیبان منطقه ای ایران بسیار قابل تامل است.

این در حالیست که امیر قطر در کنفرانسی خبری در پایان نشست کمپ‌دیوید به‌نیابت از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: «همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از توافق هسته‌ای با ایران استقبال می‌کنند».

به اعتقاد کارشناسان تغییر موضع انتقادی صهیونیست ها و برخی کشورهای منطقه درباره مذاکرات هسته ای پس از بیانیه لوزان، علامت مهمی برای لزوم هوشیاری طرف ایرانی و رعایت خطوط قرمز است.

مهمترین سوال در این باره این است که بعد از بیانیه لوزان و انتشار فکت‌شیت آمریکایی مخالفان و رقبای منطقه ای ایران چه مزایایی در توافق اخیر هسته ای مشاهده کرده اند که به یکباره تغییر موضع داده اند؟/ جهان نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه