نعمت‌زاده گفت پول نداریم به شما بدهیم؛ بروید اموالتان را بفروشید

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در خصوص بدهی خودروسازان به قطعه سازان اظهار کرد: سایپا بدهی بالایی به قطعه سازان دارد و همچنین یکی از مشکلات سرکوب مالی است که برای قیمت خودروها اتفاق می افتد و شورای رقابت اجازه بالا بردن قیمت ها را به خودروسازان نمی دهد.

نعمت‌زاده گفت پول نداریم به شما بدهیم؛ بروید اموالتان را بفروشید

به گزارش هشت دی نیوز، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با «نسیم» در خصوص بدهی خودروسازان به قطعه سازان اظهار کرد: قرارداد خودروسازان و قطعه سازان اصولا سه ماهه است و بعد از تحویل قطعه، سه ماه بعد مبالغ به قطعه سازان پرداخت می شود.

وی با اشاره به وضعیت بدهی گروه های بزرگ خودروسازی کشور بیان کرد: ایران خودرو در حال حاضر بدهی خود را تا حدود سه ماه کاهش داده است و بدهی ۴ تا ۵ ماهه به قطعه سازان ندارد.

بدهی بالای سایپا به قطعه سازان

دبیر انمن خودروسازان افزود: سایپا در حال حاضر بدهی زیادی به قطعه سازان دارد که تا میزان ۴ تا ۵ ماه هم می رسد که در مقایسه با ایران خودرو وضعیت مناسبی ندارد.

نعمت بخش با بیان این مطلب که ” خودروسازان مشکلات متعددی برای تسویه بدهی با قطعه سازان دارند ” به نسیم تصریح کرد: یکی از این مشکلات سرکوب مالی است که برای قیمت خودروها اتفاق می افتد و شورای رقابت اجازه بالا بردن قیمت ها را به خودروسازان نمی دهد.

وی با انتقاد از خلف وعده بانک ها در قبال خودروسازان عنوان کرد: در حال حاضر خودروسازان با کمبود شدید نقدینگی رو به رو هستند و تسهیلاتی که بانک ها باید به شرکت های خودروسازی پرداخت می کردند همچنان معلق باقی مانده است.

دولت روحانی مصوبه دولت قبل در قبال خودروسازان را اجرا نکرد

دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از عدم اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص خودروسازان که در دولت قبل ابلاغ شده بود، بیان کرد: در دولت قبل، معاون اول وقت ابلاغ کرد که دو هزار میلیارد به خودروسازان پرداخت شود، بعد شورای پول و اعتبار این مصوبه را به هزار میلیارد کاهش داد، ولی بعد از روی کار آمدن آقای روحانی همین مبلغ هم پرداخت نشد.

نعمت بخش گفت: در حال حاضر تمام صنعت از کمبود نقدینگی رنج می برد که صنعت خودرو هم از این دایره خارج نیست.

وی با اشاره به بی توجهی وزارت صنعت به خودروسازان عنوان کرد: آقای نعمت زاده بعد از به دست گرفتن سکان وزارت صنعت، اصطلاحا آب پاکی را روی دست ما ریخت و گفت چشمی به پول دولت نداشته باشید و خودتان بروید و اموال مازادتان را بفروشید.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: یکی از دلایلی که ما سال گذشته افزایش تولید بیش از ۵۰ درصد داشتیم این بود که ایران خودرو و سایپا بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از اموال خود را فروختند تا پول قطعه سازان را پرداخت کنند.

نعمت بخش در پاسخ به این سوال که وضعیت بدهی دیگر گروه ههای خودروسازی به قطعه سازان چگونه است، به نسیم گفت: بقیه خودرو سازان چون ساخت داخل کمتری دارند و بیشتر قطعاتشان وارداتی است کمتر از ایران خودرو و سایپا با قطعه سازان داخلی قرارداد دارند.

وی افزود: البته گروه بهمن هم در قراردادهایی که با قطعه سازان دارد، مشکلی ندارد و شکایتی از ان ها شنیده نشده است ولی خودروسازان دیگر تنها مونتاژ کار هستند و قطعات را از خارج وارد می کنند و تنها بدنه آن را رنگ کرده و مونتاژ می کنند که از میان این گروه های خودروسازی می توان به مدیران خودرو، کرمان خودرو و رایان خودرو اشاره کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه