دوسال‌ از عمر دولت‌ گذشت؛ ۲۸ دانشگاه‌ رییس‌ ندارند!

دانشگاه کشور در حال حاضر بدون رئیس اداره می‌شوند و این مساله در حالی است که وزیر علوم نام رؤسای پیشنهادی دانشگاه‌ها را به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده و بررسی پرونده این افراد در شورایعالی معطل مانده است. به گزارش هشت دی نیوز به نقل از فارس، وزارت علوم در دولت یازدهم دستخوش تغییرات […]

دوسال‌ از عمر دولت‌ گذشت؛ ۲۸ دانشگاه‌ رییس‌ ندارند!

دانشگاه کشور در حال حاضر بدون رئیس اداره می‌شوند و این مساله در حالی است که وزیر علوم نام رؤسای پیشنهادی دانشگاه‌ها را به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده و بررسی پرونده این افراد در شورایعالی معطل مانده است.

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از فارس، وزارت علوم در دولت یازدهم دستخوش تغییرات و چالش‌های بسیاری بوده است که استیضاح وزیر علوم و حضور چندین سرپرست در این وزارتخانه و تغییرات در سطح روسای دانشگاه‌ها از مهم‌ترین چالش‌های این وزارتخانه محسوب می‌شود، پس از روی کار آمدن فرهادی همگان در انتظار روزهای ثبات در وزارت علوم بودند ولی هنوز ۲۸ دانشگاه کشور با سرپرست و بدون رئیس اداره می‌شوند.

تراژدی آموزش عالی در دولت یازدهم به اندازه‌ای تکرار شده است که همه با ریز مسائل آن آشنا هستند ولی هنوز شرایط دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که پس از گذشت حدود دو سال از دولت یازدهم ۲۸ دانشگاه کشور در انتظار تعیین رئیس هستند و این مساله در حالی است که وزیر علوم اسامی روسای دانشگاه را به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده است ولی تائید پرونده روسا در شورای عالی انقلاب فرهنگی معطل مانده است.

می‌دانیم که مراحل تعیین یک رئیس دانشگاه به این صورت است که وزیر علوم ابتدا یک سرپرست برای دانشگاه انتخاب می‌کند و پس از آن باید نام و مشخصات سرپرست را به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه کند تا در صورت تائید شورا حکم ریاست فرد برای دانشگاه صادر شود.

با توجه به اینکه اداره نهاد فرهنگی و آموزشی مانند دانشگاه با سرپرست به صلاح کشور و جامعه نیست به طور معمول مراحل صدور حکم ریاست سریع‌تر انجام می‌شود تا دانشگاه به سرعت به شرایط ثبات رسیده و در مسیر تعالی قرار گیرد و بر اساس قانون نیز یک سرپرست تا ۶ ماه می‌تواند در یک دانشگاه امور مربوط به ریاست را انجام دهد.

ولی در دولت یازدهم می‌بینیم که ۲۸ رئیس دانشگاه به مدت زیاد با سرپرست اداره می‌شوند و مراحل صدور حکم رئیس دانشگاه در شورایعالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن را رئیس جمهور بر عهده دارد، معطل مانده است.

حتی حکم سرپرستی چند دانشگاه که دانشگاه‌های مهم کشور هم هستند از ۶ ماه گذشته و شاید حدود دو سال باشد ولی خبری از صدور حکم ریاست نیست.

البته ناگفته نماند که برخی از این سرپرست‌ها یک بار و بلکه بیشتر از دو بار به شورایعالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند و نتوانستند از اعضای شورا رای اعتماد بگیرند ولی باز هم از سوی وزارت علوم بر حضور این افراد در پست ریاست دانشگاه اصرار وجود دارد و پس از عدم رای اعتماد شورا باز هم همین افراد به شورا معرفی می‌شوند و شاید دلیل معطل ماندن احکام ریاست هم همین امر باشد.

به هر حال هر دلیلی که باشد تعیین رئیس یک دانشگاه نباید بیشتر از ۶ ماه طول بکشد و این امر دانشگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

با توجه به اینکه مدت حکم یک سرپرست ۳ تا ۶ ماه است و باید در این مدت حکم آن‌ها به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه و ریاستشان تائید شود این موضوع اهالی آموزش عالی را درگیر کرده است که چرا برخی دانشگاه‌ها و حتی مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور حدود یک سال با سرپرست اداره می‌شوند و اقدامی برای رفع این مشکل نمی‌شود؟

لیست دانشگاه‌هایی که در حال حاضر با سرپرست اداره می‌شوند به شرح ذیل است:

دانشگاه خوارزمی؛ به سرپرستی محمدعلی سبحان الهی از ۲۹ دی ۱۳۹۲

دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان؛ به سرپرستی محمدی خالصی‌فرد از ۱۳ بهمن ۱۳۹۲

دانشگاه صنعتی شهدای هویزه به سرپرستی سعید بحرینان از ۲۴ بهمن ۱۳۹۲

دانشگاه مراغه به سرپرستی صالح شهابی وند از ۲۸ بهمن ۱۳۹۲

دانشگاه تهران به سرپرستی محمود نیلی احمد آبادی از ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

دانشگاه بجنورد به سرپرستی احمد محقر از ۲۴ اسفند ۱۳۹۲

دانشگاه چمران اهواز به سرپرستی محمد رعایایی اردکانی از ۲۸ اسفند ۱۳۹۲

دانشگاه صنعتی قم به سرپرستی محمد صادق آخوندی از ۱۳ تیر ۱۳۹۳

دانشگاه شهرکرد به سرپرستی شایان شاه محمدی از ۱۳ تیر ۱۳۹۳

دانشگاه تکمیلی کرمان به سرپرستی محمد میرزایی بادیزی از ۹ شهریور ۱۳۹۳

دانشگاه آموزش عالی لامرد به سرپرستی علی تیزرو از ۹ شهریور ۱۳۹۳

دانشگاه صنعتی همدان به سرپرستی محمود نیلی از ۱۸ شهریور ۱۳۹۳

دانشگاه قوچان به سرپرستی علی اصغر بهشتی از ۷ مهر ۱۳۹۳

دانشگاه پیام نور به سرپرستی محمدعلی سرلک از ۸ دی ۱۳۹۳

دانشگاه اصفهان به سرپرستی هوشنگ طالبی ۲۰ آذر ۱۳۹۲

دانشگاه جامع علمی کاربردی به سرپرستی محمد اخباری از ۱۰ دی ۱۳۹۳

دانشگاه یاسوج به سرپرستی شاپور رمضانی از ۲۲ مهر ۱۳۹۲ و به تازگی محمودرضا رحیمی به جای سرپرست قبلی منصوب شد

دانشگاه اراک به سرپرستی سعید حمیدی از ۲۳ دی ۱۳۹۲

دانشگاه تربیت مدرس به سرپرستی محمدتقی احمدی از ۳ تیر ۱۳۹۳

دانشگاه ایلام به سرپرستی محمدعلی اکبری از ۴ بهمن ۱۳۹۳

دانشگاه جهرم به سرپرستی مسعود نادریان از ۶ بهمن ۱۳۹۳

دانشگاه سیستان و بلوچستان به سرپرستی علیرضا بندانی از ۳۰ دی‌ماه سال ۱۳۹۳

دانشگاه کردستان به سرپرستی فردین اخلاق‌طلب از ۴ مرداد ۱۳۹۳

دانشگاه خلیج فارس به سرپرستی عبدالمجید مصلح از ۱۴ آبان ۱۳۹۳

دانشگاه فرزانگان قدس سمنان به سرپرستی فتح‌الله قدس از ۲۷ دی ۱۳۹۳

دانشگاه صنعتی سهند به سرپرستی رسول آذری خسروشاهی از ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی به سرپرستی فرامرز میرزایی از ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

دانشگاه فرهنگیان به سرپرستی محمود مهرمحمدی از ۲۴ شهریور ۱۳۹۲

دانشگاه علوم اقتصادی هم که شرایط خاص خود را دارد و وضعیت این دانشگاه که شاید دیگر نتوان به آن گفت دانشگاه از دیگر دانشگاه‌ها حادتر است چرا که این دانشگاه از ۲۳ مهرماه سال ۹۲محمدرضا منجذب را در سرپرستی خود داشت که این امر نیز به نوعی برای دانشگاه مشکل ساز بود زیرا مدت زیادی با سرپرست اداره می‌شد ولی مشکل زمانی حادتر شد که پس از تعطیلات نوروز ۹۴ دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی سردر دانشگاه خوارزمی را بر دانشگاه خود دیدند و از همان زمان اعتراضات گسترده دانشجویان این دانشگاه در سطح مجلس، ریاست جمهوری و وزارت علوم صورت گرفته است.

در مورد سرپرستی این دانشگاه هم وضعیت وخیم است زیرا در حال حاضر سرپرست دانشگاه خوارزمی که خود چند بار از شورایعالی انقلاب فرهنگی رای عدم اعتماد گرفته است به عنوان سرپرست دانشگاه علوم اقتصادی نیز محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه بررسی پرونده روسای دانشگاه در چند جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی با حاشیه همراه بود این مساله در جلسات اخیر در دستور جلسه شورا قرار نگرفته است و دانشگاهیان همچنان در انتظار هستند تا دانشگاه‌ها از بلاتکلیفی خارج شوند.

تاریخ خواهد نوشت دولتی حدود دو سال نتوانست برای دانشگاه‌های خود رئیس تعیین کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه