حکومت جدید عربستان مسایل سیاسی جهان را نمی‌فهمد/ «یمن» جای امتحان تاریخی برای دنیاست

رئیس جمهور گفت: یک کشور همسایه، مردم فقیر کشوری در حال توسعه را با هواپیماهایی که از قدرت‌های بزرگ گرفتند، بمباران می‌کند، حکومتی که مسایل سیاسی منطقه و جهان را نمی‌فهمد و نمی‌داند، تازه‌کار است و برای اولین بار آمده تا خودش را نشان بدهد.

حکومت جدید عربستان مسایل سیاسی جهان را نمی‌فهمد/ «یمن» جای امتحان تاریخی برای دنیاست
 به گزارش هشت دی نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح شنبه در همایش گرامیداشت هفته هلال احمر با ابراز تأسف از اینکه گاهی سیاست آنقدر پررنگ می‌شود که بر کمک‌های نوع‌دوستانه نیز سایه می‌افکند، گفت: صدای هلال احمر از صدای دولت ها بلندتر است و در این زمینه باید وارد عمل شود.

 

رییس جمهوری افزود: هدف هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، کمک به مردم یمن است و مهم است که کمکهای انسان دوستانه برای نجات مردم یمن به آن کشور ارسال شود، ما به دنبال اینکه این اقلام به نام جمهوری اسلامی ایران تحویل آنها شود،‌ نیستیم و اتهاماتی که در این خصوص زده می‌شود، نادرست است و اگر آنها به دنبال کمک‌رسانی هستند، خود مرسولات را تحویل گرفته و به یاری ستمدیدگان بروند.
روحانی، حمله به مردم یمن را ناجوانمردانه توصیف کرد و گفت: یک کشور همسایه، مردم فقیر کشوری در حال توسعه را با هواپیماهایی که از قدرت‌های بزرگ گرفتند، بمباران می‌کند، حکومتی که مسایل سیاسی منطقه و جهان را نمی‌فهمد و نمی‌داند، تازه‌کار است و برای اولین بار آمده تا خودش را نشان بدهد. کشوری که تاکنون با ابزار دلار کارهایش را انجام داده و امروز که می‌خواهد نوع تصمیماتش را عوض کند، به جای دلار بمب را انتخاب کرده است و می‌اندیشد که با بمب قدرتمندتر در عرصه جهانی به نظر می‌رسد و می تواند منطقه را تحت تأثیر قرار بدهد و به اهدافش برسد، اما مسئولان این کشور خطای بزرگ و استراتژیک انجام می‌دهند.

 

روحانی گفت: اگر بجای یمن که مردم آن کشته، زخمی و بی‌خانمان می‌شوند در اروپا چنین اتفاقی روی می‌داد، صلیب سرخ جهانی و هلال احمر فورا پل هوایی برای کمک رسانی تشکیل می‌دادند و از هوا، دریا و زمین فوریت‌های پزشکی و غذایی به آنها می‌رساندند.
رییس جمهوری ادامه داد: اما کشور مظلوم مسلمان و به تعبیر خودشان جهان سومی گرفتار این مصیبت بزرگ شده است. یک همسایه، خلاف اصول انسانی و مقررات بین‌المللی به آنها حمله کرده است و آنها محتاج غذا، دارو و امکانات هستند، اینجا جای امتحان تاریخی برای دنیا است، اگر غم ما برای یمن، با غم ما برای یک کشور اروپایی، آمریکایی و یا آسیایی یکسان نبود، معلوم است که همه اصول انسانی و اصول صلیب سرخ و هلال احمر را زیرپا گذاشته‌ایم.
روحانی که سخنانش با تشویق حاضران همراه بود، ‌از هلال احمر کشورمان بخاطر تلاش‌هایی که تا امروز برای امدادرسانی به مردم مظلوم یمن داشته، قدردانی و تشکر کرد و گفت: متأسفانه برخی تلاش‌ها بخاطر کارهای خلاف مقررات بین‌المللی به مقصد نرسید، اما باید راه را ادامه دهیم و فشارها را بر صلیب سرخ جهانی، افزایش دهیم.
رییس جمهوری با بیان اینکه دولت نیز به سهم خود تلاش می‌کند تا صلیب سرخ جهانی را وادار به امدادرسانی به مردم یمن کند، گفت: صدای جمعیت هلال احمر ایران بالاتر و رساتر از دولت است. باید تلاش کنیم تا صلیب‌سرخ به صحنه بیاید و نباید کمک‌رسانی به یک ملت با ملل دیگر در سایر مناطق و قاره‌های دنیا تفاوت داشته باشد.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حادثه‌خیز بودن و قرار داشتن ایران در معرض بحران‌های طبیعی، گفت: ایران روی خط زلزله قرار دارد، خشکسالی فشار می‌آورد، ریزگردها برای ما مسأله شده است، لذا باید در همه جا آماده مواجهه با این مسایل باشیم و هلال احمر باید پیش‌قدم باشد.
رییس جمهوری همچنین گفت: منطقه ما از افغانستان تا شمال آفریقا، متاسفانه با معضلات فراوانی مواجه است و در این شرایط هلال احمر رسالت و وظیفه سنگینی بر دوش دارد، دولت ایران آماده کمک می‌باشد و مردم ما در همه حوادث داخلی، ‌منطقه‌ای و جهانی همراه هستند.
دکتر روحانی همچنین بر تلاش برای پرهیز از موازی‌کاری، میان سازمان جوانان هلال احمر با وظایف برخی دستگاه‌های دیگر تأکید کرد و گفت: نباید کاری تکراری انجام دهیم، قدرت ما برای هم‌افزایی باید در کنار هم قرار گیرد و در این زمینه در هر سطحی که لازم است باید جلسه گذاشته شود تا با برنامه‌ریزی، هماهنگی و تقسیم کار از هدررفت توانایی‌ها و ظرفیت‌ها جلوگیری کنیم.
رییس جمهوری آمادگی دولت برای کمک به سازمان جوانان جمعیت هلال احمر را یادآور شد و با اشاره به آثار عضویت جوانان کشور در این سازمان، اظهار داشت: وقتی جوان‌ها به صحنه کمک و یاری بیایند، خشونت و افراطی‌گری در جامعه کم خواهد شد، وقتی اساس کاری، خیرخواهی است و نه سودگرایانه، تحمل‌ها بالاتر خواهد رفت و محبت‌ها و مهربانی‌ها، افزایش خواهد یافت، اگر انسان مهربان که شعار این همایش است، ساخته شود، فضای اجتماعی و حتی سیاسی جامعه ما آرام‌تر خواهد شد، لذا دولت آماده است، هر امکانات و کمکی که لازم باشد، ارایه دهد.
روحانی اظهار امیدواری کرد که در سال آینده با برنامه‌ریزی به موقع، ملت ایران آمار خرسندکننده‌ای از افزایش جوانان داوطلب از مسئولان جمعیت هلال احمر کشور بشنود.
رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود با تجلیل از اعضای جمعیت هلال‌احمر کشور در کمک و امداد به ملت شریف ایران و همه ملت‌هایی که با مشکلات، مواجه می‌شوند، گفت: همه ما باید در راه خدمت به مردم گام‌های بلندتری برداریم.
روحانی با بیان اینکه ویژگی هلال احمر و صلیب سرخ، کمک به حل آلام و درد ابنای بشر فارغ از ملت، ملیت، نژاد، زبان، مذهب، ایمان و عقیده است، به برخی آیات قرآن و روایات نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) و نیز سیره آنها اشاره کرد و گفت: مردم ایران پرورش یافته مکتب امیرالمؤمنین(ع) هستند و براساس این مکتب در کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده جهان هیچ تقسیم‌بندی انجام نخواهند داد.
رییس جمهوری با بیان اینکه در مسایل کلان، نظیر محیط زیست، نجات جان انسان‌ها و کم‌کردن مخاطرات در جوامع،‌ بحث حزب، دسته، مذهب و ملیت معنا ندارد، گفت: اساس اسلام، وظایف سنگینی بر دوش ما گذاشته است که این مسئولیت‌ها با رسالت جمعیت هلال احمر نزدیک و گاه منطبق است.
روحانی از مشارکت نیروهای داوطلب برای حضور در صحنه و کمک‌رسانی به مردم به عنوان ویژگی غیردولتی و خیرخواه بودن جمعیت هلال احمر یاد کرد و گفت: جمعیت هلال احمر برای جامعه و مردم نماد آرامش است و مردم در هر نقطه کشور و جاده‌ها که هلال احمر را می‌بینند قلبشان دچار آرامش می‌شود زیرا احساس می‌کنند که عده‌ای برای نجات آنها و دیگران حضور دارند و هیچ لذتی نیز از نجات جان یک انسان ارزشمندتر نیست.
رییس‌ جمهوری با گرامیداشت خاطره آیت‌الله غیوری، حضور حجت‌الاسلام والمسلمین معزی نماینده مقام معظم رهبری را مقوّم جمعیت هلال احمر دانست.
پیش از سخنان رییس‌ جمهوری سیدامیر محسن رضایی رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های این سازمان در ارایه خدمات انسان‌دوستانه و صلح‌جویانه، گفت: جمعیت هلال احمر ایران براساس باورهای دینی و اندیشه‌های پاک انسانی داوطلب خدمت به همه نیازمندان در سرتاسر کشور و جهان است و معتقدیم ارتقاء سرمایه اجتماعی برای حضور همگان در حل آلام و آسیب‌های اجتماعی در قالب جمعیت هلال احمر محقق خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی نماینده ولی فقیه در هلال احمر نیز با اشاره به اینکه شعار امسال جمعیت هلال احمر ایران مبنی بر انسان در میان دنیای آرام، نیاز انسان بویژه در منطقه جنگ‌زده خاورمیانه است، از سیاست‌های نادرست نظام سلطه که منجر به کشته و یا زخمی و آواره شدن مردم بی‌پناه شده است،‌انتقاد کرد و گفت: تشکل مردم نماد جمعیت هلال احمر در کنار دولت از خدمت‌رسانی به انسان‌های خسته از حوادث طبیعی و رنج‌دیده از کینه‌ورزی سلطه‌جویان باز نخواهد ماند.
همچنین در این مراسم علاوه بر رونمایی از کارت افتخار عضویت رییس‌ جمهوری در جمعیت هلال احمر کشور ، یک دست لباس ویژه این سازمان به طور نمادین تحویل دکتر روحانی شد. سپس به ۵ نفر از اعضای جمعیت هلال احمر نشان ایثار از طرف رییس‌ جمهوری اهدا و از ۵ عضو دیگر این سازمان تقدیر شد.

۶۶

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه